Koirapulina

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirapulina

ViestiKirjoittaja msk » 13.12.2023 10:56

Mitä kautta Mea menit sinne omakoiraan?
Olen aina ollut Kennelliton jäsen (ja enää en ole) joten en osaa enää mennä sinne :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Mea » 13.12.2023 11:05

Laitoin googleen "omakoira" :D . En ole ikinä ennen käyttänyt!
Mea

ViestiKirjoittaja msk » 13.12.2023 11:08

:D
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 13.12.2023 11:47

Mea, veikkaan ettei välttämättä monikaan ole käyttänyt Omakoiraa!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mea » 14.12.2023 06:58

^ Voi hyvin olla! Itselleni ihan uusi tuttavuus.

Mutta nyt komeilen siellä Ilon ja Onnin omistajana. :) Haukun kasvattaja oli vähän tympeä kun kysyin sen perään, kuulemma "minä olen nyt saunassa" (no olin lähettänyt viestin 8 tuntia aiemmin, että olisi se vastauskin voinut odottaa?) ja lisäksi se valtuutusavain on kuulemma tullut rekkarin mukana eikä hänellä sitä ole. En tiedä mihin olen sitten itse sen sivun rekkaripaperista hukannut.
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 14.12.2023 07:24

^Hyvä että sait homman hoidettua! Nuo rekkaripaperit on just sellaiset että siinä on se omistajatodistus ja vakuutuksenkin voi ottaa lapuilla niin ne pitää pennunostajan kanssa käydä läpi aika huolella. Helposti ne sivut hukkuu siitä rekkaripaperista ku ne revitään erikseen. Haukun osalta olisin sinuna yhteydessä Kennelliittoon, että saat merkattua Haukun omaksesi heidän tietokantaan.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mea » 15.12.2023 10:49

Siinä muuten onkin varmaan käynyt niin, että se sivu on hukkunut vakuutuksen ottamisen yhteydessä. Nythän vakuutus ei ole ollut voimassa enää pitkään aikaan. Kennelliitosta ei ollut paljon apua, sivuilta löytyi omistajanvaihdoslomake, ja kysyin että täytyykö siihen hommata käsin tehty allekirjoitus kasvattajalta vai riittääkö netissä tehty. Vastasivat että "omistajanvaihdoksen voi tehdä lomakkeella". No daa. Siis tämä: https://www.kennelliitto.fi/tietoa-meis ... t?nid=1394

Mutta eikö omakoirassa pitäisi kasvattajalla näkyä se valtuutusavain? Itselleni ilmestyi Onnille ja Ilolle valtuutusavaimet, joilla voisin siirtää ne jonkun muun nimiin.
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.12.2023 19:56

^Näkyi ennen, mutta minusta ei ole vuosiin enää näkynyt. Ennen pennut olivat kasvattajan nimissä kunnes menivät omiin koteihinsa uusille omistajilleen. Nyt ne ovat "ei kenenkään koiria" kunnes uusi omistaja ne ilmoittaa omikseen sillä lapulla mikä on rekkarin mukana. Saat ihan varmasti asian järjestettyä Kennelliiton kautta. Täyttelet vaan tuon lomakkeen.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 15.12.2023 20:48

Tiibetinhelmi kirjoitti:^Näkyi ennen, mutta minusta ei ole vuosiin enää näkynyt. Ennen pennut olivat kasvattajan nimissä kunnes menivät omiin koteihinsa uusille omistajilleen. Nyt ne ovat "ei kenenkään koiria" kunnes uusi omistaja ne ilmoittaa omikseen sillä lapulla mikä on rekkarin mukana. Saat ihan varmasti asian järjestettyä Kennelliiton kautta. Täyttelet vaan tuon lomakkeen.

Mulla on kasvattaja hoitanut sen lapun lähettämisen (kun on tiedot siihen täytetty pentua hakiessa) sen yhden kerran kun ei ollut virallinen kasvattaja niin enhän mä mitään lappua muistanut, koira oli mulla 6 vuotta kunnes vaihtoi omistajaa ja sitten piti laittaa viestiä kennelliittoon (koira ensin mun nimiin ja sitten uuden omistajan) ja muuta, onneksi se hoitui ihan ok.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mea » 18.12.2023 09:18

Okei, jotenkin ajattelin että koira tosiaan olisi "kasvattajan koira". Mutta tein sitten hankalamman kautta, eli printtasin ja allekirjoitin tuon lomakkeen, ja sitten lähetin sen kasvattajalle ja sekin printtasi ja allekirjoitti sen, ja lähetti takaisin. Nyt lähetin sen kennelliittoon, mukaan piti vielä skannata rekisteritodistus. Puuh. Meneeköhän tästä vielä joku maksukin. Olen ehkä nähnyt nuo valtuutusavaimet rekkareissa, mutta en ole tiennyt mitä ne ovat. Eikä kukaan kasvattaja ole näköjään valistanut pentua ostaessa. Tai no lukisihan se siinä rekkarissa, jos olisi tajunnut sen sivun lukea.

Oltiin Onskun kanssa hallilla ilman Iloa ja meillä oli aivan superkivaa. Nyt tästä tuleekin jotain kun Ilo ei ole siinä häseltämässä, ja muutenkin oli niin paljon helpompaa, kun ei tarvinnut vahtia että karkaako se ulko-ovesta. Sehän siis menee heittämällä sen metrisen aidan yli eteisen puolelle ja osaa avata ulko-oven, jota ei saa lukkoon.
Mea

ViestiKirjoittaja Mea » 20.12.2023 14:46

Mini suostui ulkoilemaan millin enemmän kuin yleensä. Nyt on -2 astetta. Ja se tulee luukustakin jo aika hyvin! Pidän sitä kyllä auki vielä, mutta voin itse olla eri puolella, eikä se paljon enää mieti vaan tajuaa jutun.

Ulkoa löytyi sukkia ja aika monta lelua. Roskia en alkanut keräämään tässä vaiheessa vuotta.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 20.12.2023 14:48

Ukolla huomenna töiden jälkeen uintivuoro. Voe elämä miten taas lähtee nahoistaan.
Yritän saada kuviakin ja se on meidän joululahja jätkälle.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 20.12.2023 16:27

^ Ihanaa! Onnellinen Ukko <3

Olisi kyllä kivaa, mutta niinhän se taisi olla että pennusta olisi opetettava. Meidän kesäpaikassa on tosi hyvä ranta ja laituri, mutta kaikki olivat ihan että wtf, tappaako yrität! Kun yritin houkutella veteen. Ilo kahlaa vaikka missä, mutta sillekin rannasta veteen oli aivan no-no.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 20.12.2023 17:27

Myös aikuisia koiria opetetaan uimiseen! Siis jos sellainen kiinnostaa noin ylipäätänsä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 20.12.2023 18:22

Se avoveteen meneminen on koiralle eri asia kuin altaaseen. Uimalassa koirat ovat jo valmiiksi märkiä pesun jälkeen, päälle puetaan liivit ja ohjaaja (tai sinä itse) menette koiran kanssa ramppia pitkin yhdessä veteen. Ohjaaja on rinnalla koko ajan pitäen liivistä kiinni höpöttäen mukavia. Vesi on sopivan lämmintä, toisin kuin luonnossa. Suurin piirtein näin aikuisia koiria voi opettaa uimaan altaassa. Jos koira ei ole aivan vesikammoinen, niin varmasti onnistuu. Tai jos itse hätäännyt, kannattaa ottaa ohjaaja avuksi. Sinne veteen ei ketään väkisin heitetä!

Sitten kun oppivat ja tykästyvät, niin eihän niitä pitele mikään! Uimaloita ei vaan joka niemen notkossa ole. Jos Mealla mahdollisuus, niin käy toki kokeilemassa. Saattaisivat sitten kesällä mennä itse järveen.
aunet

ViestiKirjoittaja Mea » 22.12.2023 04:38

Ilo ei ainakaan ole vesikammoinen. Meidän lempipaikassa metsässä on monta ojaa, joiden yli pitää mennä lankkuja pitkin. Kaikki osaavat hienosti mennä. Ilokin osaa, mutta siitä on hauskempaa mennä kahlaamaan ojaan ja lankkujen alle. Siellä se polskii innoissaan. Ojat eivät ole niin syviä että uida pitäisi. Luulen että sen kanssa, jos jonkun, voisi yrittää uimalaa. Mutta en onnistunut löytämään Varsinais-Suomesta mitään, koirien uimahalli on ollut, mutta lopettanut aikaa sitten.

Nyt nimeni komeilee myös Haukun sivuilla kennelliitossa! Vastahan se täyttääkin keväällä 7 vuotta. :D Se omistajansiirtolomake on tosiaan molempien osapuolien ihan käsin allekirjoitettava. Onneksi on ihan hyvät välit kasvattajaan vieläkin.
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 22.12.2023 07:43

^Hienoa että sait Haukunkin "nimiisi" omakoiraan! :D Parempi myöhään!
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 25.12.2023 19:00

Menköön nyt tämän otsikon alle, EU taas väläyttelee:

https://yle.fi/a/74-20066102
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 25.12.2023 21:53

^No huh juu, onpa taas älynväläys! Saa nähdä lähteekö etenemään vai ei. Ei kiva.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Darre » 25.12.2023 22:04

Ei todellakaan ole.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 26.12.2023 06:44

Mä en edes tiennyt että elikot voi siruttaa muuallakin kuin eläinlääkärillä (noh, ehkä poissulkien ne joukkosirutukset joista näkyy mainoksia kerran viidessä vuodessa). Juniorikissa tuli valmiiksi sirutettuna (eikös koirillakin pentueet yleensä siruteta pentutarkastuskäynnin yhteydessä?) ja seniori sirutettiin rokotuskäynnin yhteydessä. Että siltä kantilta tuo "valtava lasku omistajille" kuulosti vähän klikkiotsikolta. Mutta toki esim jonkun löytölän eläimille olisi hyvä että voisi joku muukin asiansa osaava sirutuksen tehdä.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Umac » 26.12.2023 07:35

^Kaikkia ei edes pentutarkisteta joten siruttaja käy kotona sitten.
Mulla ei ole tuosta tässä vaiheessa mielipidettä, ymmärrän toki eläinlääkäriliitonkin kannan. Pitää tutkia asiaa enemmän.

muoks: joka tuutissa on tuo hieno alakouluikäisen pelastuminen hangesta, kiitos Kuhan ja ohjaajansa M. Nivala sekä partiokaverit: https://www.facebook.com/poliisikoirayh ... cale=fi_FI
Kuha on ennenkin kunnostautunut, joku vanha 2017 otsikko otti silmään aihetta selatessa. Silloin löytyi aikuinen.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 26.12.2023 10:06

Itsekin hämmästyin että mikä lasku nyt, pidän vähän klikkiotsikkona. Eihän se koske "tavallisia" koiranomistajia joilla on yksi tai muutama koira. Itse haluaisin että pentu tulee sirutettuna, mutta jos ei tule, niin eihän se yhtä pentua kohti mikään "valtava lasku" ole. Mutta esyjä ja eläinlääkärien työkuormaa ajatellen huono juttu ehkä.

Haukku on pitänyt kamalaa mekkalaa ulkona tänään. :oops: Oli pakko ottaa se sisälle yhdessä vaiheessa kun ei haukkuminen meinannut loppua. Onneksi se tulee helposti, ei tarvitse kuin kutsua ovelta, vaikka matkaa on joku 100 metriä. Ainakaan kuulossa ei ole vikaa.

Pihalle on tallattu hauskat polut koirien toimesta. Minonen suostui ulkoilemaan ennätysajan, vaikka pakkasta on -5. Se ei inhoa takkiaankaan ollenkaan.
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 26.12.2023 13:19

^Hei, nimi on enne! Mitäs laitoin Haukun nimeksi Haukku! :D

Mahtava keli kyllä edelleen, ollaan lenkkeilty koirien kanssa tänä jouluna enemmän kuin varmaan ikinä. Toivottavasti pysyy vielä pitkään näin tuulettomana, leutona ja ei-liukkaana. (Tai siis onhan tuolla varmaan ilman nastakenkiä liukasta). Hieman satelee lunta ulkona muttei haitaksi asti.

Pieni mahaongelma oli, kun pentu oli jouluyönä syönyt tulitukkuaskin, siis sen askin, ja tikut löytyivät ripoteltuina pitkin mattoja aamulla. Yhdet ripulit, ei onneksi sen pahempaa. Mitäs jätin askin tuohon halkolaatikon päälle illalla, eli syyllinen löytyi aamulla peiliin katsoessa. :lol:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 26.12.2023 15:53

Umac kirjoitti:joka tuutissa on tuo hieno alakouluikäisen pelastuminen hangesta, kiitos Kuhan ja ohjaajansa M. Nivala sekä partiokaverit: https://www.facebook.com/poliisikoirayh ... cale=fi_FI
Kuha on ennenkin kunnostautunut, joku vanha 2017 otsikko otti silmään aihetta selatessa. Silloin löytyi aikuinen.

Tuttu mies on Kuhan ohjaaja. Vaimonsa on SRY:n puheenjohtaja ja kasvattaa rottweilereita.
Mahtavan hieno juttu! :)
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Thirteen » 26.12.2023 15:58

Mä olen siruttaja ja yleensä kasvattajat pyytää mut siruttamaan kun pennut ovat 5 viikkoisia. Sitten kun olen laittanut sirut omakoiraan, niin kasvattaja pystyy saman tien rekisteröimään pennut ja rekisteritodistukset ehtivät hyvin ennen luovutusta. Pentutarkissa kun taas käydään suht lähellä luovutusikää että todistus on mahdollisiman tuore kun pentu lähtee uuteen kotiin.
Ja siis muut kuin eläinlääkärit ei saa siruttaa ennen tuota viiden viikon ikää.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja aunet » 26.12.2023 16:18

Ennen muinoin kun koiria alettiin tunnistusmerkitä, kaikki merkitsijät olivat muita kuin lekureita, ja tiedoksi nuoremmille, että silloin tatuoitiin! Koirat saattoivat siis olla minkä ikäisiä vaan, ja tatska saatettiin tehdä vaikkapa harkkojen yhteydessä. Tatuointi ei siis ollut vielä pakollista. Tatska tehtiin korvanlehteen raudoilla painamalla, suht pitkä numerorimpsu riippumatta siitä minkä kokoinen tai mallinen koiran korva oli. Koska tekijöitä oli kovin eri tasoisia, oli jälkikin usein sen mukaista. On kuitenkin sanottava, että niitä aikoja ei ole ikävä. Siru paljon inhimillisempi koiraa ajatellen.

Itellä ollut yksi Moskovan tuontikoira, jolla oli sekä siru että tatuointi, joka oli mahassa. Tavallinen tapa sielläpäin, ompahan varmempaa tunnistus maissa, joissa ei ihan varma voi olla onko oikea koira kyseessä. Tuttavani on myös siruttaja ja kasvattaja.
aunet

ViestiKirjoittaja msk » 26.12.2023 19:22

Nupun lähdettyä Reino on muutaman kerran öisin merkkaillut olohuoneen pöytää... :roll:

Ei tee sitä kun olemme hereillä. Nukkuessa on hieman vaikeaa huomata asiaa ja samalla mainita koiralle että ei ehkä ihan kaikkein paras idea.
Lisäksi on alkanut haukkumaan ikkunassa satunnaisesti joillekin (ilmeisesti kuvittelemilleen) asioille.
Tosin, niin haukkuu myös rwn Aino. Ei ole sekään aiemmin moista tehnyt.
Luulen että Nupun poismeno vaikuttaa asiaan jotenkin.

Tähän saakka Reino ei ole haukkunut millekään. Ei pimeällä pihallakaan. Nyt on kahtena yönä haukkunut sisällä ja halunnut ulos. Ulkona on sitten haukkunut, pullistellut ja kuseskellut ja sutkinut ponnekkaasti (sekin uusi juttu) ja jopa hyppinyt tasajalkaa pullistellen ja kuseskellen. Olen sanonut että alas tulla sieltä sisälle.

Ihan uutta mulle, ei ole yksikään uros aiemmin sisälle merkkaillut. Luulen, että Reino alkaa vähitellen kasvaa henkisesti ja puolustus heräilee ( on nyt 20kk ja ollut erittäin lapsellinen tähän saakkka) ja samaan aikaan sattunut laumaa suvereenisti hallinneen Rautarouvan poismeno niin siinäpä sitä on kylliksi.

Aino ja Reino hakevat nyt jotenkin muutenkin paikkojaan. Tai enemmänkin Aino. Reino ei tajua moisista. Aino on nyt useamman kerran mennyt lattialla makaavan Reinon "päälle" /ylle seisomaan ja patsastellut siinä sen näköisenä että haluaa Reinon tajuavan että Aino on nyt se Kuningatar. Ikävä kyllä en usko että Ainon henkiset kyvyt riittäisivät moiseen. Tosin ei Reinonkaan, ainakaan vielä kun on tosiaan aivan keskenkasvuinen henkisesti.

Kaikenlaista :)
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 26.12.2023 21:55

Ymmärrettävää. Toivottavasti Aino ja Reino löytävät tasapainon keskenään ilman sen kummenpaa ongelmaa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja msk » 28.12.2023 21:51

Iidis79 kirjoitti:Ymmärrettävää. Toivottavasti Aino ja Reino löytävät tasapainon keskenään ilman sen kummenpaa ongelmaa.

Toivotaan näin.

Ei voi kuin taas ihalla näiden kahden (Aino ja Reino) mahtavuutta.
Meillä on täällä pienimmät lapsenlapset käymässä. Meno yltyy välillä aikamoiseksi juoksemiseksi ja kiljumiseksi mutta rottweilereilla kuuppa/kasetti kestää.
Kumpikaan ei lähde esim. jahtaamaan pikkuruisia taaperoita jotka juoksevat nenän edessä kiljuen.
Toki olen kertonut niille että voisivat katsella nätisti, ettei tarvitse lähteä riehumiseen mukaan.
Ovat ihan mahtavia otuksia.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit