Onko liian aikaista puutarhajutuille?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Onko liian aikaista puutarhajutuille?

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.12.2023 14:08

Laitoin hakukenttään sanan puutarha, mutta enteriä painettua tuli teksti
"Informaatio
Hausta jätettiin pois seuraavat sanat: puutarha
Anna ainakin yksi sana haettavaksi. Jokainen sana täytyy olla vähintään 3 merkkiä pitkä ja siinä ei saa olla enempää, kuin 14 merkkiä, poisluettuna villit kortit."

Niin en tiedä onko joku puutarhaketju jo olemassa.
viime kesänä mulla oli näkösuojassa mustasilmäsusannaa ja köynnöskrassia, nämä kasvoivat hyvin ja paljon. Olisiko muita ehdotuksia köynnöstävistä yksivuotisista jotka kiipeilevät ainakin puoleentoista metriin?
Mihinhän sitä liattaisi yriti, kun pihalle ei penkkiä tule? Menestyisikö persilja ruukuissa? Entä tilli? Basilikaa oli viime vuonna mutta se oli turhan varjossa.
Vai onko tosiaan liian aikaista vielä tällaisille pohdinnoille :D
Vieras

Re: Onko liian aikaista puutarhajutuille?

ViestiKirjoittaja kuvatus » 11.12.2023 17:59

Laitoin viime kesänä kaksi kelloköynnöstä meidän ja naapurin väliaidassa olevaan 180x200 cm aukkoon, jossa on koirien vuoksi verkkoaitaa. Kesti aika pitkälle kesään ennen kuin aukko peittyi kokonaan, mutta lopulta yksikin taimi olisi riittänyt peittämään koko aukon. Todella voimakaskasvuinen köynnös alkuun päästyään.

Kuva
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 12.12.2023 06:50

^kaunis <3
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.12.2023 07:04

Kuvatus, onpa ihana! Mullakin tuo mustasilmä kasvoi ihan holtittomasti ja oli komea kuin mikä, mutta aina kiinnostaa mitä muuta sitä voisi laittaa kasvamaan :D
Ostitko ihan taimet vai kasvattelitko siemenestä?
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 12.12.2023 07:16

Vastauksena otsikon kysymykseen: KOSKAAN ei ole liian aikaista puutarhajutuille! Pian vuoden vaihteen jälkeen kuitenkin tulevat ekat siemenluettelot ja selailun ja suunnittelun voi sitten aloittaa.

Mulla edelleen suunnitelmissa kasvihuoneen kasaus! Ja vanhoja ikkunoita on niin paljon, että niistä voin pellolle rakentaa (jossain vaiheessa) vieläkin isomman kasvihuoneen. Hyvä fiilis, kun suunnitelmat on olemassa! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mea » 12.12.2023 07:28

Jos joku haluaa PALJON syötävää niin suosittelen sitruunakurkkua! Se villiintyi kasvihuoneessa aivan täysin ja muutamasta taimesta tuli noin miljoona hedelmää. Jouduin kärräämään niitä kompostiin kun ei sellaista määrää syönyt erkkikään. Kasvihuone oli yksi viidakko sen jäljiltä. Ensi kesänä laitan ehkä yhden taimen.

Suunnilleen kaikki muu sitten epäonnistuikin. Paprikat eivät ehtineet kasvaa (koska kesäkuussa oli pakkasta), mansikat tekivät pelkkiä lehtiä, herneitä laitoin liian vähän, salaatti ei ollut hyvä lajike eikä sekään paljon kasvanut, melonitkin kasvoivat pelkkää vartta ja lehteä. Luumu- ja päärynäpuut olivat neljättä kesää eivätkä tehneet ainuttakaan hedelmää vieläkään. Kolmesta pensasmustikasta on jäljellä yksi, se taisi tehdä viisi mustikkaa neljäntenä kesänään.

No ensi kesänä uusi yritys, en todellakaan luovuta. Laittamani ruusut kukkivat upeasti ja pitkään, tuli valittua hyvät lajikkeet. Laitoin puutarhakaaren ympärille lumikärhön, se kasvaa ihan mukavasti, mutta kukat ovat aika vaatimattomia.
Mea

ViestiKirjoittaja kuvatus » 12.12.2023 09:56

Vieras kirjoitti:Ostitko ihan taimet vai kasvattelitko siemenestä?

Ostin valmiit taimet. En olisi muuten koko kasvia keksinytkään. Tänä keväänä ajattelin kylvää siemenistä ja kasvattaa eteläikkunalla. Voi olla, että siitä tulee vielä kinkkistä, kun kärhöt ovat kovia tarttumaan kaikkialle, mistä vain saavat otteen. Kesällä kasvit olivat 40x 200 cm kukkalaatikossa syysleimujen kanssa puolivarjossa.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 12.12.2023 12:30

Ei todellakaan ole, nyt on hyvä kerätä vinkkejä mitä laittaa kasvamaan ja sitten ensikuussa alkaa tilailla siemeniä :)

Tänä kesänä en taida laittaa kuin perus punaisia tomaatteja kasvihuoneeseen, monena kesänä ollut monen monituista lajiketta, mutta aika moni ei ole maistunut kovin hyvälle. Kurkun taimet ostan, paprikat ja tomaatin taimet kasvattelen itse :)

Ei onnistunut kaalit viimekesänä, eikä vesimelonikaan, myskikurpitsakin teki vain lehtiä. Kurkkua ja tomaattai tuli kivasti, sen verran että pystyi ilahduttamaan ystäviäkin sadolla, mutta sipulit kaivoi koirakakara maasta tai makasi varret poikki. Porkkana sato oli yllättävän hyvä, ne on kyllä kaikki jo syöty, palsternakkakin yllätti sillä kuinka isoiksi ne kasvoi :)

Syksyllä laitoin talvivalkosipulia yhteen lavakaulukseen, nyt jännätään joko vihdoin onnistuisin sen kanssa, hevon kakkaa haettiin siihen vielä päälle lannoitteeksi.
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.12.2023 14:19

Mun olis lähinnä tarkoitus saada koko talveksi yrttejä, tai no ainakin suurimmaksi osaksi talvea. Kuinkakohan paljon niitä pitää oikein kasvattaa että saisi pakkasen "täyteen"? Ovat niin kalliita ostaa nippu kerrallaan kaupasta. Halpoja juureksia en viitsi laittaa vaivaksi mihinkään :D
Nyt sain anopilta sitruunamelissaa ja persiljaa paljonkin, mutta niin vain ovat jo lopussa pakastimesta. Basilikaa en laittanut nyt pakkaseen ollenkaan. Olisi pitänyt!
Vieras

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 12.12.2023 14:25

^samaa olen miettinyt persiljan suhteen, tilli tuntuu riittävän, ilmeisesti pitäisi syödä enemmän kalaa, mutta persilja loppuu joka vuosi, vaikka kylvän sitä pari pussia ja ostan valmiita ruukkuja ja istutan nekin sitten kasvamaan kun ensin on siitä napsittu salaattiin ym. :D

Viimekesänä pilkoin sipulinvarsia tilli ja persilja pussien joukkoon, kun pentukoira katkoi varret sipuleista, olikin tosi kiva puottaa sellainen pussillinen sopan joukkoon pakkasesta, oli kuin tuoretta olisi laittanut, teen näin jatkossakin :)
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Vieras » 12.12.2023 14:46

^Kiitos sipuli-ideasta!!
Vieras

ViestiKirjoittaja Hurtta » 12.12.2023 17:13

Ikinä ei ole liian aikaista ja chilit ja paprikathan pitäisi olla jo kasvamassa.

Mä tein syksyllä tornin lavakauluksista, minkä keskelle hautasin talvikyntelin ja timjamit, ja muutamia muita minkä toivoisin säilyvän talven yli, kippasin päälle kaikki kesäkukkaruukut yms. Pari alinta lavaa oli huussikompostia, missä kurpitsat kasvoi kesällä.
Laakerin toin kotiin ja vanhimman muksun huone on ”kylmänä” jos siellä säilyisi talven yli. Teini siis asuu hesassa, on yhden tai kaksi viikonloppua kuukaudessa kotona, silloin käännän patterin isommalle, nyt alle 15° säädössä.
Siellä on seurana myös joku mysteerisitrus, anoppi on joskus tuupannut siemenen ruukkuun ja siellä se nyt kasvaa, kesät on pihalla ja juuri ennen pakkasia nostan sisään.

Kurkut kylvin keväällä itse, kolme tainta, niitä piikittomiä avomaankurkkuja, mitkä oli kyllä ihan hiton piikikkäitä ja kasvoivat isoiksi, mutta maku oli hyvä.
Malabarinpinaatti kasvoi hienosti ja oli hyvä salaatinjatko ja hyvä viherkasvi terassilla.
Salaatit kasvoi myös tosi reippaasti.

Noi oli kaikki mökillä ja ns.hoidossa koko kesän.
Kotona oli kauluksessa sipulit ja ne ei kasvaneet ollenkaan.

Aika paljon keräilin kaikkia siemeniä ja pitäisi niitä alkaa istuttelemaan, kärhöt tarvii kylmäkäsittelyn, niin ne pitäisi jo ruukuttaa ja kiikuttaa pihalle.

Saa nähdä taas missä vaiheessa taas kuume nousee.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja msk » 12.12.2023 18:09

Mun pitäisi saada keltakurjenmiekan siemenet keväällä maahan. Ne olisi pitänyt laittaa jo syksyllä mutta en ole saanut (kaksi syksyä mennyt) aikaiseksi.
Jospa tänä keväänä saisin ne sinne minne haluan. Kasvakoot tai ei. Seuraavana keväänä sitten varmaan viimeistään näkee että lähtevätkö vaiko eivät.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Hurtta » 12.12.2023 18:35

Mäkin tökin niitä pitkin rantaa lumisateessa ja välillä tammenterhoja ja vaahteran taimia.
Olis ehkä voinut aikaisemminkin istuttaa :D
Muutama muukin puu siinä oli odottamassa, pari pagodikanukkaa ja hemlokkia yms.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Mea » 13.12.2023 04:10

Hovarontti kirjoitti:Kurkun taimet ostan, paprikat ja tomaatin taimet kasvattelen itse :)

Mulla on tämä juuri toisinpäin, kasvatan aina kurkun taimet itse, mutta tomaatti on ostettava. Kurkku kasvaa aina ja tosi helposti, mutta tomaateista ei ole tullut mitään vaikka olen yrittänyt monta kertaa. Paprikat kasvatan kanssa itse, ne onnistuvat aina, mutta yhtään paprikaa en ole vielä saanut. No ehkä ensi kesänä.
Mea

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 13.12.2023 07:38

^hassua, mulla taas ei kurkun taimet onnistu ikinä :D Mutta tomaatit taas on olleet tosi satoisia. Ompa hauskaa miten erilailla asiat menee :D
Hovarontti

ViestiKirjoittaja kuvatus » 13.12.2023 08:13

Meillä ei ole kasvihuonetta, mutta kasvatan taimet ikkunalaudalla ja hyllyllä lasioven edessä. Keväämmällä siirrän ne suojaisalle terassille Lidlistä ostettuun telttaan, jossa on pakkasvahti. On onni, että ikkunat ja takapiha ovat lounaaseen/etelään. Tomaatit kasvatan maitopurkeissa, joihin on helppo lisätä multaa sitä mukaa kuin varret pitenevät. Samalla taimiin kehittyy vahvat juuret. Joskus olen vain kylmästi katkaissut liian pitkäksi venyneen varren (niin ei varmaan saisi tehdä?), jotta taimien kanssa pärjää, kunnes ne saa istutettua. Lajikkeena on aina ollut pelkästään Sungoldia, joka on tomaateista herkuin ja makein, oikea karkkitomaatti.

Kurkkuna olen kasvattanut Profia, mutta viime kesänä myös Marketeria. Koska Profi on itsepölyttyvä, Marketer piti istuttaa eri paikkaan, ettei Profi häiriintyisi. Välimatkaa oli 3 metriä. Marketerista tuli jättisato, mutta Profista aika vaatimaton, joten se taisi sittenkin häiriintyä. Ensi kesänä laitan pelkästään Profia. Se on mehukkaampi ja makeampi, vaikkakin kurkut ovat pienempiä, kuin Marketerilla. Noita kurkkuja olen kasvattanut sekä kasvimaalla maata myöten suikertavina, että talon seinustalla ritilään kiinnitettynä. Kiipeilevinä ne vievät paljon vähemmän tilaa. Olen miettinyt, pärjäisivätkö ne kasvimaan verkkoaitaa vasten. Mitä jos kauriit ja kanit pistelevät ne poskeensa?

Kuva
kuvatus

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 13.12.2023 09:18

Täytyykin laittaa lisää erilaisia kurkkuja ensi kesäksi. Ne tulee ihan oikeasti käytettyäkin. Jos ei muuten, niin kilpikonna syö! :lol: '

Pitää keväällä katsoa jäikö nuo kirsikkapuut henkiin vai pitääkö istuttaa uudet. Mähän kastelin niitä aivan hulluna silloin alkukesästä kun oli kuivaa ja niistä toinen ainakin nuupahti ihan kunnolla. :(
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 13.12.2023 09:42

Olisi kyllä kiva kun saisi kesän ajan salaatit, kurkut ja tomaatit omalta pihalta.
Mutta olen ihan liian laiska kun sen eteen pitäisi oikeasti tehdäkin jotain. Toivominen ei ikävä kyllä riitä :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Luftis » 13.12.2023 11:09

Toissakesänä kokeilin parveke pottuja. Tulos sen kovan vaivannäön jälkeen oli kourallinen "herneitä" :D
Komeat varret peruna kasvatti kyllä, suurinpiirtein metriset varret, ei kukkineet kuitenkaan. Voi olla että mukuloita oli tilaan nähden liikaa ja kastelukin vähän niin ja näin. Joku neuvo että pärjäisi kerta kastelulla ja ei saamissään nimessä lannoittaa. No, en lannoittanut, mutta kasteltua tuli ehkä väärään aikaan liikaa. Tosin parveke menee kesäisin huonosti lämmitetystä saunasta...

Viimekesänä oli parvekekukka, oikein kaunis torimyyjältä ostettu kelta-oranssi orvokki. Se kesti ihan älyttömän pitkään, ostin viikko ennen vappua ja loka-marraskuun taiteessa vasta lopetin kastelun kun alkoi olla päivisinkin kylmää. Toi orvokki oli kyl ihan ihme rehu, yleensä kaikki kasvit kuolee parissa viikossa vaikka niitä ei hoitas tai hoitas parhaan taitonsa mukaan. Palmuvehka oli pitkäikäisin kasvi, kesti likimain 5 vuotta, pistin kiertoon kun piti saada tilaa käyttöön ja kukkapöytä oli tavallaan tiellä kun sen ainoa käyttötarkoitus oli olla kukkien alla. Kultaköynnös, saint paulia, traakkipuu... Mä en edes muista kaikkia niitä jotka sain tapettua, mutta lajeja ja yksilöitä oli yhteen vaiheeseen paljon, parhaimmillaan reilu 50 yksilöä ja ehkä reilu 10 eri lajia (yksiössä...) Jo mainittu palmuvehka ja jukkapalmu oli sitkeimmät.

Parvekepottuja tekis mieli kokeilla toisenkin kerran, nyt kun tietää miten sitä ei saa onnistumaan...
Hymyile, voit pilata sillä jonkun toisenkin päivän!
Luftis

ViestiKirjoittaja Hurtta » 13.12.2023 19:19

Mä oon myös sellainen laiska puutarhuri ja lisäksi rehut on mökillä, eli välillä viikon ihan oman onnensa nojassa.
Ainoa mitä aktiivisesti kastelin, oli kesäkurpitsalava, pari kertaa viikossa agrekaatti käyntiin ja järvestä vettä, lavalla pieni sadetin.
Salaatit, kurkut ym altakasteluastioissa, salaatit sellaisissa palvekelaatikoissa, mihin menee 10l vettä kerrallaan. Kurkut (3kpl) haljenneessa laastisoikossa, mikä on isomman soikon sisällä. Multana hevonkakkaa ja huussikompostia. Sanomalehteä paksu kerros mullan päällä ja kiviä pitämässä sen paikallaan (ajoittain tuulista).
Salaatit asuu terassin rappusilla, saavat myös sadeveden niskaansa.
Kerran viikkoon tai pariin kastelu.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja kuvatus » 15.12.2023 08:48

Pian on aika hankkia ainakin jättiverbenan, narsissitupakan, chilin ja paprikan siemenet. Ei kylvöllä vielä ole kiire, mutta ettei unohtuisi.

Narsissitupakka vie paljon tilaa, mutta se tuo puutarhaan paratiisin tuoksun. Jättiverbena takaa perhospaljouden.
kuvatus

ViestiKirjoittaja msk » 15.12.2023 09:02

Meillä on ollut vuosia jo monessa astiassa ja ruukussa krasseja kasvamassa. Olen aina syksyllä kerännyt siemenet talteen ja laittanut seuraavana kesänä kasvamaan.
Viime syksynä jäi keräämättä joten siemenet pitää ensi keväänä ostaa.

Mikä voisi olla joku toinen vastaava kasvi, (josta saisi mahdollisesti myös siemenet kerättyä syksyllä) joka kukkisi kauniisti noissa aiemmin krassilla olleissa ruukuissa?

Krassista olen tykännyt kun siinä on selvästi erottuvat kauniit kukat ja niitä on kaikenvärisiä.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja kuvatus » 15.12.2023 10:47

Jos tykkää keltaisen, oranssin ja punaisen sävyistä, niin samettikukat ovat tosi näyttäviä ja runsaasti kukkivia. Kun taimia latvoo muutaman kerran ja nyppii ensimmäisiä nuppuja pois, niin niistä tulee pieniä, runsaskukkaisia pensaita. Tykkään itse eniten isosamettikukasta F1 Vanilla. F1 taitaa tarkoittaa, että siemenistä ei välttämättä tule enää samanlaisia kukkia.

Kuva

Olen aiemmin karsastanut samettikukkia, kun ne ovat tuntuneet vähän arkisilta ja hajukin on kosketettaessa aika vahva. Muutamana kesänä ne ovat kuitenkin kasvaneet kasvimaalla kerrassaan upeiksi ja olen sitten laittanut niitä kukkapenkkeihin ja ruukkuihinkin. Viime kesänä laitoin tavallisia ryhmäsamettikukkia anisiisojen juurelle, koska keltainen on miehen lempiväri (itse tykkään enemmän sinisistä ja vaaleanpunaisista kukista). Jos ne saavat olla väljemmin kukkapenkissä tai isossa ruukussa, niin niistä tulee paljon komeampia. Ryhmäsamettikukkia on hempeänkeltaisista leiskuvan punaisiin ja jopa melkein mustiin. Jotkut lajikkeet myös tuoksuvat hyviltä.

Kuva

https://www.korpikangassiemen.fi/advanc ... mettikukka
Viimeksi muokannut kuvatus päivämäärä 15.12.2023 11:02, muokattu yhteensä 1 kerran
kuvatus

ViestiKirjoittaja Mea » 15.12.2023 10:56

Kasvatin samettikukkia toissavuonna, onnistuivat kyllä hyvin mutta mielestäni olivat niin vaatimattomia etten laittanut toista kertaa. Eivät ne tosin tuolta näyttäneetkään! Ehkä olisi pitänyt olla isosamettikukkia? Mutta ne mistä tuli upeita, olivat kerratut tarhapetuniat. Ehdottomasti laitan uudestaan. Isotsinnioista ei tullut oikein mitään. Jotain muutakin kukkaa voisi laittaa, mutta en yhtään tiedä että mitä.

Kohta saakin käydä siemenkansion läpi ja tilata uusia, sehän onkin se hauskin osuus.
Mea

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 15.12.2023 11:22

Samettikukka on ehkä hiukan tylsä mutta se on silti minullakin jokavuotinen luottokukka joka on idioottivarma ja runsas kukkija melkein säässä kuin säässä ja värejä löytyy tosiaan useita kellervänvaaleasta oranssin ja kirjavan kautta tummanpunaiseen kerrottuna tai yksinkertaisena ja kukan koossakin on valinnanvaraa (kääpiö-, ryhmä- ja isosamettikukka). Esikasvatuksen kyllä melkein kaipaa jos sen haluaa aikaisin kukkivan, vaikka taitaisi ne suoraan kylvettynäkin sitten aikanaan ehtiä ainakin etelämmässä.
Kuva
Kuva
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja msk » 15.12.2023 12:48

Samettikukka voisi olla ihan kiva, johonkin kohtaan ja siitä saa vissiin siemenet talteen.
Myydäänkö niitä eri värisinä niin että voi sekoitella erivärisiä siemeniä keskenään.

En välttämättä ole keltaisten, oranssien ja punaisten värien perään vaikka krasseissa ne ovat todella kauniita.

Jos olisi joku valkoinenkin kukka josta voi kerätä siemenet niin kävisi.

Isosamettikukka vanilla F1 olisi kaunis. Voisi ostaa sen siemeniä ja katsoa sitten että minkävärisiä kukkia tekee seuraavana kesänä :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.12.2023 14:55

Tein viime kesänä pajusta ristikoita ja pingotin ne tolppien väliin. Tuli kiva näkösuoja(ja halpa) ja nyt ajattelin tehdä tuollaisia ensi kesänä lisää. Helppo pystyttää, ja tarvittaessa poistaa, ja on kivan näköisiä kun ovat tuuheana köynnöksistä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.12.2023 20:10

Lukeeko kukaan muu tuota otsikkoa "Onko liian aikaista puutarhajuhlille?" Oon varmaan (taas) loman tarpeessa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 18.12.2023 08:01

msk kirjoitti:Meillä on ollut vuosia jo monessa astiassa ja ruukussa krasseja kasvamassa. Olen aina syksyllä kerännyt siemenet talteen ja laittanut seuraavana kesänä kasvamaan.
Viime syksynä jäi keräämättä joten siemenet pitää ensi keväänä ostaa.

Mikä voisi olla joku toinen vastaava kasvi, (josta saisi mahdollisesti myös siemenet kerättyä syksyllä) joka kukkisi kauniisti noissa aiemmin krassilla olleissa ruukuissa?

Krassista olen tykännyt kun siinä on selvästi erottuvat kauniit kukat ja niitä on kaikenvärisiä.

Samettiruususta saa kerättyä siemenet talteen, jaksaa kukkia pitkään. Mulla on rautapadassa tätä ollut monena vuonna, ja kukkii oikeastaan koko kesän. Toki jos on tuoksu herkkä, niin se tuoksu on aika voimakas, eikä ehkä kovin "hyvä"
Hovarontti

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät