Rotu pohdintoja..

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Rotu pohdintoja..

ViestiKirjoittaja mimoi » 06.12.2023 19:41

Aihe ei ole vielä ajankohtainen toviin, mutta vähän kutkuttaa jo tarkemmin alkaa pyörittelemään ajatusta mielessä ja tutustumaan eri rotuihin :D

Minulla on ollut koiria koko aikuisikä ja koira tulisi rauhalliseen, aikuiseen talouteen. Koiran kanssa tultaisiin käymään näyttelyissä ja harrastamaan rallytokoa sekä noseworkia.

Hakusessa olisi iloinen, vilkas jokapaikan höylä, jonka kanssa saa olla huumoria. Toiveissa olisi, että tulee muiden koirien ja ihmisten kanssa toimeen.
Helposti motivoitavissa, mutta hätkähdä muutaman päivän rennompaa oleskelua sohvalla kainaloisena.
Ennemmin perskärpänen, mitä omissa oloissaan viihtyjä ja mielellään ei 20kg suurempi aikuiskoko.

Olen muutamia rotuja miettinyt ja hieman tarkemmin tutustunut, mutta haluaisin kuulla ihmisten kokemuksia ja ehdotuksia, mikä rotu voisi mahdollisesti täyttää nämä speksit.
mimoi

Re: Rotu pohdintoja..

ViestiKirjoittaja Dacrest » 06.12.2023 20:09

Cockeri tai springeri. Vai meneekö jälkimmäinen liian isoksi?
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja mimoi » 06.12.2023 21:13

Eipä ollut spanielit käyneet mielessäkään, kiitos kun mainitsit ne. Aikasempi kokemus on lähinnä paimenista, niin mielelläni kuulisin kokemuksia lisää. Muutamiin cockereihin mitä olen tutustunut, niin ovat kyllä olleet valloittavia persoonia. Millainen ylläpidettävä turkki on? Springeri ehkä menee jo liian isoksi.
mimoi

ViestiKirjoittaja msk » 07.12.2023 12:51

Cockerin turkissa on työtä käsittääkseni aika paljon.

Oletko shelttiä miettinyt?
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Biarritz » 07.12.2023 15:07

Kun paimeniin olet tottunut, niin mites pyreneittenpaimenkoira, pieniamerikanpaimenkoira tai mudi? Aktiivisia rotuja jotka kaipaavat säännöllistä toimintaa ja aivotyötä, mutta koska olet maininnut että harrastaisit koirien kanssa, niin voivat olla sulle ihan passeleita.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Dacrest » 07.12.2023 15:49

^jos on toiveena tulla ihmisten ja muiden koirien kanssa toimeen, tää tarkoittaa kait avoimuutta ja ystävällisyyttä. Pyreneittenpaimenkoira ja mudi eivät rotuna sovi tuohon. Niissä on paljon varautuneita, arkoja tai teräviä yksilöitä. Jos pieniamerikanpaimenkoira on luonteeltaan samanlainen kuin kantarotunsa australianpaimenkoira, niin sama juttu.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja MJK » 07.12.2023 18:02

Collie nartutkin varmaan liian isoja? Mites whippet?
MJK

ViestiKirjoittaja mimoi » 10.12.2023 03:08

msk kirjoitti:Cockerin turkissa on työtä käsittääkseni aika paljon.

Cockerin turkki saattaisi olla liian työläs pidemmän päälle, mitä vähän asiaan perehdyin.

Shelttiä olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona. Takavuosina harkitsin vakavasti sheltin hankkimista, mutta kaipasin tuolloin vähän isompaa koiraa ja päädyin lopulta muuhun.
Nyt on puoliso esittänyt toiveen, jos seuraava koira olisi hieman pienempi mitä edelliset ovat olleet. Se on vaatinut itseltä hieman sopeutumista ajatukseen ja olen koettanut ajatella vähän "boksin ulkopuolelta" :D

Arki meillä on semi sosiaalista ja kuljemme erillaisilla kokoonpanoilla yhdessä mm. mökkeilemässä, nuotiolla makkaranpaistossa tai muuten metsäretkillä (perus kyläilyjen lisäksi) ja mukana on välillä muitakin koiria, niin avoimuus ihmisiä ja muita koiria kohtaan suotavaa.

Whippetit ovat mukavia, mutta niiden kohdalla huolettaisi miten pärjäisi täällä lapissa ja irtipidettävyys.
mimoi

ViestiKirjoittaja msk » 10.12.2023 09:09

mimoi kirjoitti:
msk kirjoitti:Cockerin turkissa on työtä käsittääkseni aika paljon.

Cockerin turkki saattaisi olla liian työläs pidemmän päälle, mitä vähän asiaan perehdyin.

Shelttiä olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona. Takavuosina harkitsin vakavasti sheltin hankkimista, mutta kaipasin tuolloin vähän isompaa koiraa ja päädyin lopulta muuhun.
Nyt on puoliso esittänyt toiveen, jos seuraava koira olisi hieman pienempi mitä edelliset ovat olleet. Se on vaatinut itseltä hieman sopeutumista ajatukseen ja olen koettanut ajatella vähän "boksin ulkopuolelta" :D

Arki meillä on semi sosiaalista ja kuljemme erillaisilla kokoonpanoilla yhdessä mm. mökkeilemässä, nuotiolla makkaranpaistossa tai muuten metsäretkillä (perus kyläilyjen lisäksi) ja mukana on välillä muitakin koiria, niin avoimuus ihmisiä ja muita koiria kohtaan suotavaa.

Whippetit ovat mukavia, mutta niiden kohdalla huolettaisi miten pärjäisi täällä lapissa ja irtipidettävyys.

Sheltti menisi tuohon kyllä ihan passelisti. Mutta mielipiteeni on puolueellinen koska pidän shelttejä maailman ihanimpina pikkukoirina.
Tosin onhan pentueissa joskus niinä isompikiakin.
Shelteillä (kuten joillain muillakin roduilla) on mucosele yleistynyt, shelteillä lisäksi alkanut olemaan kinnervikoja.
Omilla shelteillä ei ole ollut kumpaakaan mutta nykypäivänä riski on olemassa.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja mimoi » 14.12.2023 01:15

Pitääpä tutustua tuohon vähän lisää. Osaatko sanoa mikä tilanne on tällä hetkellä luonteen kanssa?
mimoi

ViestiKirjoittaja msk » 14.12.2023 10:24

mimoi kirjoitti:Pitääpä tutustua tuohon vähän lisää. Osaatko sanoa mikä tilanne on tällä hetkellä luonteen kanssa?

Niitä on edelleen ihan laidasta laitaan.
Kannattaa katsoa onko vanhemmilla suoritettuna luonnetta mittaavia testejä ja mitä niissä on osa-alueittain.
ja jos mahdollista, käydä kasvattajan kotona tutustumassa hänen koiriinsa. Ja jutella uroksen omistajan kanssa. Igan siitä että millainen koira on arjessa ja miten suhtautuu erilaisiin asioihin.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 14.12.2023 20:17

Mittelspitz. Koko eroa on, mun iso uros oli siinä 12-13kg (myöhemmin vähän ylipainoinen 15kg). Pienimmät nartut alle 10kg. Turkki helppo, pahoilla viimoilla ja pakkasilla ehkä hyvä olla takki olemassa.
Rallytokossa ainakin näkisin mittelin menevän. Noseworkista en osaa sanoa. Näyttelyt ehdottomasti.
Äänen käyttökin koulutettavissa, toki hälyttävä vahti niin äänettömäksi ei saa. Joitakin hiljaisempia yksilöitä olen tosin tavannut.
Kasvattaja kannattaa toki valita huolella, tämäkin sellanen suosikki rotu että kasvattajia on laidasta laitaan.
Iidis79

ViestiKirjoittaja mimoi » 18.12.2023 18:27

Iidis79 kirjoitti:Mittelspitz. Koko eroa on, mun iso uros oli siinä 12-13kg (myöhemmin vähän ylipainoinen 15kg). Pienimmät nartut alle 10kg. Turkki helppo, pahoilla viimoilla ja pakkasilla ehkä hyvä olla takki olemassa.
Rallytokossa ainakin näkisin mittelin menevän. Noseworkista en osaa sanoa. Näyttelyt ehdottomasti.
Äänen käyttökin koulutettavissa, toki hälyttävä vahti niin äänettömäksi ei saa. Joitakin hiljaisempia yksilöitä olen tosin tavannut.
Kasvattaja kannattaa toki valita huolella, tämäkin sellanen suosikki rotu että kasvattajia on laidasta laitaan.

Mitteleitä löytyykin lähipiiristä useampi ja niiden kanssa päässyt touhuilemaan. Mitteli ei ollutkaan käynyt mielessä, mutta mikä mielikuva ja kokemus rodusta, niin sellainen voisi hyvin solahtaa tähän arkeen mukaan. Äänen käyttökin on tosiaan mikä mietityttäisi :lol:
mimoi

Paluu Lemmikit