Ajatuksia koronasta ja siihen liittyvästä tällä haavaa

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ajatuksia koronasta ja siihen liittyvästä tällä haavaa

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 29.10.2023 06:09

mulla olis influenssa rokotus parin viikon päästä taas töissä. ja varmaan otan uuden koronarokotteen myös tai ainakin kysyn, että saako sen vielä työterkasta. alkuvuodesta kun olin muutenkin vakavasti sairaana, niin sain sairaalasta rs-virustartunnan ja oikeasti meinasin kuolla räkääni ja oli todella vaikea edes hengittää (henki kulki jotenkin istuma-asennossa, joten maatakaan ei voinut). se oli aivan kamalaa, ikinä en ole tollasessa kunnossa ollut. tietääkseni en ole koskaan rs-tartuntaakaan saanut. oli kyllä niin ikimuistoista olla jossain päivystyksessä, oksentaa röntgenissä ja yrittää hengittää kun oikeasti limakalvot oli niin turvonneet. se oli koko ikäni pahin flunssatartunta. toivottavasti ei enää koskaan tule samanlaista.
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 29.10.2023 09:45, muokattu yhteensä 1 kerran
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.10.2023 08:16

Kaikille vielä ihan muistutukseksi, että korona ja influenssa voivat tulla myös rokotetuille henkilöille, eli niiden sairastaminen ei ole merkki siitä ettei rokotuksia olisi otettu.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 29.10.2023 09:30

Rokotukset eivät välttämättä suojaa sairastumiselta, tietenkään. Mutta taudin muotoon ja vakavuuteen sillä on merkityksensä. Sekin pointti tuntuu hukkuvan noita mielipiteitä katsoessa :roll:
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.10.2023 09:45

Naapuriltani leikattiin koronan takia osa keuhkoista vaikka rokotteet olivat kunnossa. Rokotteista voi olla myös haittaa, kuten muistakin lääkkeistä. Tällä hetkellä hyvä ystäväni makaa teholla ihan normaalista, tuhansien ja taas tuhansien päivittäin hyvin sietämästä lääkkeestä johtuen.

Kuitenkin mm. polio ja isorokko hävitettiin rokotteilla, vaikka varmasti niistäkin jollekin jotain haittaa tuli. Hyöty yhteiskunnallisesti on kuitenkin paljon isompi kuin rokotehaitat yksilölle, mikäli ajattelee koko väestön hyvinvointia eikä pelkän yksilön.
Kun ei itse ole saanut koskaan mitään haittoja rokotteista, niin tuntuu kivalta olla kantamassa yhteiskunnallista vastuuta rokotteiden osalta, toisin se on niillä jotka eivät pysty rokotteita ottamaan(ja ovat monessa paikkaa ns. laumasuojan varassa) tai saavat isojakin haittoja rokotteista. Kun makaa yksin kotona säryissä ja kivuissa, ja kuumeessa viikkotolkulla ja saa osakseen lähinnä "kyllä minä menin töihin vaikka rokotteen sainkin" niin varmasti lähinnä vituttaa.

Sairauksia voi joka tapauksessa sairastaa vaikka rokoteet niihin olisi otettukin. Eli siitä että joku on koronassa tai influenssassa (pahoissakin oireisssa, tai jopa sairaalahoidossa) ei voi päätellä etteikö rokotusta olisi otettu.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 29.10.2023 09:46

Niin, ja tämä on tällaista yleistä lätinää vain, ei kehenkään henkilökohtaisesti osoitettua, muistutukseksi vain kaikille.
Vieras

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 29.10.2023 09:49

.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 30.10.2023 10:08

Oma koronatesti tässä aamussa hento positiivinen. Oireet toistaiseksi miedot, kurkkukipu, pääolo ja nenässä "jotain".
Ilmoitin työpaikalle ja oma viikko leppoisa, perun kampaajan, siinä se.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Umac » 31.10.2023 08:57

Vuorokausi nyt taudin kanssa, toteamisesta siis. Kuume ei kipua kuin ripaus tasan 37, juuri sen verran, että tuntee ja tietää.
Naamaa ns. särkee, kurkku on hellänä, pientä nuhaa ja järjellinen nukkuminen mahdotonta yöaikaan eli nukun kun nukun.
Plääh kaikkinensa vaikka mitään hätää ei siis ole.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 31.10.2023 09:28

Maaliskuussahan täälläkin kävi korona kylässä. Muutama päivä meni niin että ihan joka lihasta ja niveltä ja päätä särki ja uuvutti tyyliin "ensin pelkää kuolevansa ja sitten ettei kuolekaan", sitten alkoi hilljalleen muuten helpottaa mutta kurkku kipeytyi vähän jälkijunassa ja yskä kesti useamman viikon. Ei kuitenkaan mitään hengitysvaikeuksia tms vakavampia oireita joiden takia olisi pitänyt hoitoon hakeutua, eli kaipa ne aikoinaan saadut rokotteet siihen auttoi. Jälkiväsymys vaan oli aivan järjetön ja ehkä lievänä se usein mainittu aivosumukin (sen normaalivaivaisuuden jaksamattomuuden päälle) ja kesti varmaan jonnekin touko-kesäkuulle ennen kuin alkoi helpottaa sen verran että pystyi ajattelemaan jotain muutakin kun ihan pakollisten askareiden ja töiden suorittamista.
Just pari viikkoa sitten oli joku lyhytflunssa, ei tullut testattua oliko peruslenssua vai koronaa, vähän siitäkin vielä väsy on jäänyt, mutta ei nyt läheskään niin paha.
Haju- ja makuaisti mulla lähtee suunnilleen joka toisessa flunssassa joksikin aikaa niin en siihen niin kiinnittänyt huomiota, ei tainnut tuo olla koronassa edes siitä pahimmasta päästä.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Fleximummo » 02.11.2023 11:37

Yhdellä lapsista korona. Kuume viikonloppuna 39,1. Nyt on kuume laskenut, mutta hutera olo. On hoitoalalla ja kuulemma osaston työtekijöistä useampi sairastunut.
Fleximummo

ViestiKirjoittaja Umac » 02.11.2023 12:26

Mulla ei ole noussut lämmöt 37,4 korkeammalle. Mutta kurkun tulipalo ja kylkiä repivä yskä/-npuuskat ne pahimmat, satunnaiset niistot vielä menee. En tiedä kuinka monta litraa olen kuumia juonut ja kyljistä pidellen saa yskittyä hallitusti. Ja koska elämässä pitää olla myös jotain jännittävää niin laitoin nenän alle intiimialueelle suunniteltua voidetta, ihon rikkoutumista estämään. Näkyy ja tuntuu toimivan, sama se missä päässä sitä on.

muoks: korona no 1 oli 3/2022 ja se oli erilainen: kuume oli korkeampi, yskää oli enemmän ja pidempään(??) ja se myös tarttui heti perheenjäseneen. Nyt hän edelleen aivan terveenä, tai siis oireettomana. Samaa huoneilmaa tässä kuitenkin hengitellään ja samaa wc:tä käytetään.
Ja siitä oli se virallinen PCR-testitulos, tästä nykyisestä vain kotitestin tulos.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 02.11.2023 17:13

Olin sekä 2021 että 2022 leikkauksissa ja aika paljon kauhistutti, että Koronan olisi silloin vielä sairaalasta saanut. Potilashuoneessa sai olla maskitta, mutta käytävillä piti olla maski naamalla. Onnekseni vältyin Koronalta ainakin silloin.
Inhottaa pelkkä ajatuskin, jos taas pitäisi alkaa maskin kanssa kulkea ihmisten seassa. No mieluummin kuitenkin maskin kanssa kuin että tähän raihnaiseen kroppaan tauti tulisi. Kaikki k-rokotukset on ajallaan otettu molemmille ja tänään se oli jo kuudes kerta.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 11.11.2023 12:09

Long covid mainittu ja siitä tuli mieleeni tämä sivusto, IG tarjosi: https://suomencovidyhdistys.fi/
---- Suomen Covid -yhdistys ry:n pääasialliset tehtävät on auttaa sairastuneita ja heidän läheisiään oikeudenmukaisen ja oikea-aikaisen hoidon saamisessa sekä lisätä yleistä tietämystä niin koronaviruksen aiheuttamasta akuutista sairaudesta, sen tarttuvuudesta kuin etenkin long covidista eli niin kutsutusta pitkittyneestä koronavirustaudista.-----
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Luftis » 07.12.2023 15:26

Umac kirjoitti:Sairaaloissa taistellaan paikkapulasta ja henkilökunnasta, sitä ei pidä unohtaa. Sen lisäksi ko. taudit vaativat logistisia ratkaisuja eli sairastuneet kohortoidaan omiin huoneisiin ja osastoihin. Se ei ole kovin helppo toteuttaa kun potilaita tulee ovista ja ikkunoista. Sairaaloissa hoidetaan muitakin potilaita ja yritetään taistella tautien leviämisen kanssa.

Sori, mä vaan tulkitsen tän jotenkin tosi hassusti :shock: :?:

Tulkintani oli, että pikku nuhastakin kipikapi kiireellä lääkäriin ja kuitenkaan ei sais mennä ellei ole jo pää kainalossa, tai oikestaan niin että kannetaan jalat edellä sairaalaan, kun ruuhkauttaa muutenkin ruuhkaista terveydenhuoltoa muuten täysin turhaan...
Luftis

ViestiKirjoittaja Umac » 07.12.2023 16:34

^Tavasin tekstiä ja ajatus tuossa kohtaa on siis ollut se, että meidän vanhusväestöä sairastuu koronaan paljon, edelleen. Se vie vanhuksen voimat aivan eri tavoin kuin meidän työikäisten, meistä moni pärjää hyvin kotona tautinsa kanssa.
Mutta iäkkäät, heille korona on vaikea asia eri tavoin.
Ja heitä on siksi tuotava päivystyksiin kun jalat putoavat alta, kuume on korkea lääkityksestä huolimatta ja yleisvointi ei salli kotiin jäämistä.

Mutta sellaisia siis siinä kohti pohdin :)
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Luftis » 07.12.2023 16:40

^Kiitos selvennyksestä!

Tuo miten ymmärsin oli siis totaalisen väärä tulkinta siihen nähden mitä tarkoitit.
No, en ole itsekkään sen parempi, ajatuksen lentäessä joskus käy isojakin ajatusvirheitä jotka jää valmiiseen tekstiin, kun ajatus juoksee jo kolmannessa asiassa ja kirjoitan vasta ensimmäistä.
Luftis

ViestiKirjoittaja Purrfect » 07.12.2023 18:19

Me ei olla otettu maskeja uudelleen käyttöön, ja olen joutunut kulkemaan ruuhkaisissakin busseissa jossa ihmiset pärskii ja niiskuttaa välillä minkä ehtii. Ihme, ettei ole mitään kausipöpöä iskenyt!

Mutta, mulle iski Korona toista kertaa nyt viikonloppuna. Aluksi luulin perus keuhkoputkentulehdukseksi kun lähinnä kuivaa, takovaa yskää puuskina ja keuhkoputkissa tuntui oudolle. Ei kurkkukipua tai muuta. Maanantaina meinasi lähtä ääni, ja tuli nuhaoireet jotka jatkuu edelleen, yskä on onneksi enää vähäistä. Yllätyksekseni maanaintaina tuli positiivinen Koronatesti. Tuli ensimmäiset sairauspoissaolot nyt samalla töistä, kun toukokuussa tuolla aloitin. Työpaikalla on ollut ainakin parilla ihmisellä Korona tänä aikana.

Viimeksi koronassa oli selkeästi normiflunssasta poikkeavia oireita, kuten todella outo ja ärsyttävä päänsärky mikä oli mutta samalla ei ollut, todella vahva aivosumu, kaikesta hengästyi ja väsytti aivan tajuttomasti, ja ensimmäisenä oireena kunnon kurkkukipu.
Tämä nyt oleva versio taas on varsin lievä, vaikka toki kyljet olikin kipeänä yskimsiestä ja nyt on melkosen tukkoinen. Ei kuitenkaan samanlaista aivosumua tai hengästymistä ja väsymystä mitä ekalla kerralla.

Miehelle iski oireet tiistaina, hälle korona on kolmas. Hällä pientä lämpöilyä ja on tosi tukkonen, vähän päänsärkyä ym., ja omasta mielestään pahin näistä kolmesta. Oli jo unohtanut ensimmäisen version päänsäryt, kunnon kuumeet ja järettömän väsymyksen sekä hengästymiset. Mutta miesflunssa, se on se pahin flunssa! Hän ei ole testiä edes tehnyt, kun ei sinällään väliä mitä pöpöä on.
Purrfect

ViestiKirjoittaja maaku » 08.12.2023 12:21

Mullakin oletettavasti korona, viime perjantain pikkujouluista oli kuulema moni sen saanut ja mulla alkoi oireet keskiviikkona. Kaikkien kotona olleiden testipakettien nesteet oli kuivaneet, joten en ole pystynyt testiä tekemään. Sinälläänhän sillä ei oo väliäkään mutta kiinnostaisi vaan tietää. Hyvin lievät on oireet nyt, kolotusta lihaksissa ja nivelissä, lievää tukkoisuutta, ääni on todella paineinen ja väsyttää. Mutta töitä oon normaalisti kotietänä tehnyt. Noin vuosi sitten oli korona ekaa kertaa, silloin oli kova kuume 2 päivää ja teki vielä poskiontelotulehduksen jälkitautina.
maaku

ViestiKirjoittaja kuvatus » 08.12.2023 16:07

Meillä korona iski ensin kuopukseen ja mieheensä. Heillä oireet olivat lievät ja menivät ohi parissa päivässä. Sitten sairastuttiin päivän välein mies, minä ja meillä remonttia paossa oleva esikoinen. Meillä oli 38,5 kuumetta kolme päivää ja sen jälkeen kovaa limaista yskää. Minun sairastumisestani on kohta kaksi viikkoa, mutta tämä räkiminen ja yskiminen ei hellitä. Aika helposti väsähtäviä ollaan vieläkin. Helpolla päässeet nuoret olivat sairastaneet koronan jo aiemminkin, mutta meillä kolmella tämä oli ensimmäinen.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Umac » 10.12.2023 13:28

Nyt kun olen itse toistamiseen kuumetaudissa, edellisestä ehti kulua tasan 1kk ja 1vk päälle, niin jos joku ei tietäsi, ostovinkki: nykyään, siis jo vuoden ajan saanut, testejä missä sekä korona, että molemmat influessat. Asia tuli minulle yllärinä noin minuutti sitten asiaa kuukkeloidessa, reilu vuosi sitten markkinoille tulleena mennyt silloin aivan ohi!
Saa netin kautta ja apteekista suoraan ostettuna. Hintaa näkyy olevan enemmän mitä koronatesteissä mutta sen ymmärtää, ne lisäeurot hinnassa.
Itse en tätä tautia testaa, on mitä on. Voi olla uusi korona, "mieto" influenssa kun rokote alla tai jokin muu mutta jos joku muu on kiinnostunut päivittäessään kotilääkekaapin sisältöä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja msk » 10.12.2023 14:46

Meillä on juuri noita testejä. Siinä taisi olla 4 kohtaa johon näytettä piti laittaa.
Ei ollut koronaa vaan influenssa. En muista enää mikä versio. Kamala kuitenkin.
En ole vieläkään toipunut siitä. Olen tosi väsynyt ja nuha on jatkunut nyt varmaan jo yli kuukauden.
Pitäisi käydä lääkärissä ettei ole vaan poskionteloihin mennyt kun lämpökin on sahaillut.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Umac » 10.12.2023 15:22

Okei, ihan käytännön kokemuskin löytyy! Mulla ei tosiaan ole lähipiirissä kukaan pihahtanutkaan noista malleista testejä, kaikilla taitaa lojua reilu vuotiset koronatestit kaapeissa.

Mä kaivoin nyt pullon ja letkun esille, tein ekat 10 x 3- sarjat. Kalliimpi versio on Acapella apteekista mutta mulla nyt pullo ja letku heti käytössä joten ne kelpaavat hyvin.
https://www.youtube.com/watch?v=jC_9wZ7VFWo Acapella
https://youtu.be/wg-0akrzpQQ Pulloon puhallus
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja msk » 10.12.2023 16:10

Astmaatikkona tuttua touhua jo 60-luvulta lähtien. Ihan tehokasta jos on toimiakseen. Aina ei tukkoisuuteen auta.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Umac » 01.05.2024 09:06

Nostan vanhaa ketjua ja jos vuoden 2020 koronan alut kiinnostelee niin Maikkarin Missä olit silloin kun - sarjan jakso koronasta:
https://www.mtv.fi/ohjelma/afc23b124214 ... a-olit-kun
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja longlong » 01.05.2024 09:54

Minkähän verran koronasta on jäänyt ihmisille pitkäaikaisia oireita?

Omassa tuttavapiirissä on yllättävän monta joille on jäänyt jotain pysyvää. Tai eihän sitä tiedä onko pysyvää, toivottavasti ei, mutta oireet ovat siis kestäneet joillakin jo useamman vuoden. On myös pari tuttua joilla ei ole minkäänlaista diagnoosia long covidista mutta he kertovat että yhä edelleen väsyvät normaalia herkemmin vaikka siis ihan jaksavat kyllä käydä töissä ja vähän harrastuksissakin. Mutta eivät kestä pitkiä lenkkejä tai saliharjoittelua kuten ennen tai muuta sellaista. Toiselle näistä henkilöistä korona teki veritulpan jalkaan alkuvaiheessa ja toinen sanoo että toisesta korvasta heikkeni kuulo taudin yhteydessä eikä se ole palautunut.
Niillä tutuilla joilla on diagnoosit onkin sitten aika ikäviä oireita ja joillakin ihan isojakin haasteita toimintakyvyssä ja arjesta selviytymisessä.

Minun tuntuma olisi että pitkittyviä oireita olisi aika paljonkin mutta niistä ei kovin herkästi puhuta, eikä kaikilla ole välttämättä lievempiin oireisiin diagnoosia.
longlong

ViestiKirjoittaja Umac » 01.05.2024 13:09

Kaikista henk.koht. tuntemistani koronan sairastaneista yksi on puhunut kroonisesta väsymyksestä, vielä kuukausien päästä. Väitän tuntevani kymmeniä joilta varmistettu korona ihan virallisin testein, saati kotitestit päälle.
Ikää tuolla ihmisellä on jo kutosella alkava määrä, työkykyinen mutta siis ääneen asiasta puhuneena.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja TlGER » 01.05.2024 13:17

Mulla on ollut haju- ja makuaisti muuttuneena yli 3 vuotta. En usko niiden enää palautuvan. Tosin en tiedä, oliko aiheuttaja korona vai normiflunssa, veikkaan jälkimmäistä.
TlGER

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät