Ruokaviraston koirarekisteri starttaa toukokuussa

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ruokaviraston koirarekisteri starttaa toukokuussa

ViestiKirjoittaja Umac » 14.10.2023 06:41

Nämä, siis tuo^, on kyllä jännä ilmiö. Kun itse on ollut koirien kanssa tekemisissä sieltä 70-luvulta alkaen, niin pitää aivan itsestään selvänä, että täytyy tietää ja tunnistaa kasvattajan olosuhteet, miten ja missä pennut kasvavat, millainen emä jne.
On hyvin vaikea ymmärtää sitä minä, minun, koska minä ja minun halu- maailmaa missä osa elää tänä päivänä. Miksi mikään olosuhde ei vaikuta, miksi yhtään ei ajatella mihin rahaa kannetaan jne.
Näin rotukoiran omistajana tietty jeesustelen ja voin vilpittömästi katsoa itseäni peiliin. Mistä koirat tulleet, millaisissa oloissa kasvaneet jne.
Se kodinvaihtajakin, joka tuli 80-luvun lopussa, kasvattaja teki kaiken hyvin, se mitä sitten seuraavat 1.5v sattui, oli oma osansa koiralle.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 14.10.2023 09:45

^ jotenkin se välinpitämättömyys ei mene mun kaaliin. kuitenkin koirasta maksetaan rahaa. ihmiset tekee hinta- ja tuotevertailuja monissa muissakin asioissa, niin miksi sitten koirasta tingitään? tai halutaan tinkiä? se, että rotukoira maksaa sen 500e-3000e on minun mielestäni kuitenkin iso raha ja haluan rahalleni vastinetta. aivan sama onko kyse pennusta vai aikuisesta kodinvaihtajasta.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Darre » 14.10.2023 16:25

Ilmoitin eilen omat koirani rekisteriin. Minulla ei ollut mitään syytä olla tekemättä niin.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 15.10.2023 06:07

nyt fbssä kiertää julkaisu jossa sanotaan, että koiran sirunumero on kaapattu.
mun vahvempi veikkaus olisi kirjoitusvirhe sun muu, kun siruthan eroaa minimissään vain yhdellä numerolla toisistaan. jossain oli jo kauemmin sitten tästä, että kuka tahansa voi ottaa koiranetistä sirunumeron ja virkavallan mukaan se on suora petos, joten jos nyt tämä pitää paikkaansa niin sitten asiaa kannattaisi virkavallan kautta alkaa selvittelemään, jos ruokavirasto ei tee mitään (kuten julkaisussa oli). vähän turhan provosoivasti vaan tehty tuo julkaisu "ruokavirasto tukee pentutehtailua, koska sinne voi keksimällään numerolla ilmoittaa koiran". en tiedä onnistuuko miksi ei, sehän on vain numerosarja ja siruvalmistajia on monia, joten en pitäisi mahdottomana, että sen numerosarjan voi keksiäkin, mutta haluaako siitä maksaa kymppiä, se pentutehtailijakaan? voishan sitä periaatteessa itsekin kokeilla, että herjaako "123456789" muotoista sirunumeroa, ei vaan mene pankkihyväksyntään sitten.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 15.10.2023 09:00

^Näin samasta jonkin keskustelun jossain, en tosin Fb:ssä.
Minusta rekisterin ilkkuminen ja sen pääpointin katoaminen saavutti ajat sitten valtaisat mittasuhteet ja siksi ei tule niihin mitään kommentoitua.

Ollaan kuin lauma irti päässeitä lapsia karkkikaupassa, äly ämpärissä ja fokus ihan muussa kuin aiheessa. Kuinka saadaan kymppi pimitettyä, huoh.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja näkyykö » 15.10.2023 12:42

https://ilkkapohjalainen.fi/uutiset/onk ... ness%C3%A4

Ilkka-Pohjalaisen jutussa kehotetaan kovasti ostajia varmistamaan myyjältä että pentu on rekisteröity Ruokaviraston rekisteriin ja pyytämään joku tosite nähtäväksi asiasta. Huihai sanon minä, kun ei rekisteröinneistä ole piitattu tähänkään asti niin miksi niitä alettaisiin nyt kysellä. Tietty porukkahan nimenomaan haluua hankkia koiransa "ilman papereita" . Pääasia on vain se että koiran saa nopeasti ja halvemmalla kuin rekisteröidyn. Muulta suljetaan silmät.

Hämmästyttävän paljon siis jää vastuuta ostajalle tämän uuden rekisterinkin myötä. Ihan sama vastuu siis kuin aiemminkin eli ostajan pitäisi kysyä ja varmistaa että pennut on rekisteröity. Olin tyhmänä kuvitellut että koska vuosikymmenten valistus "älä ostaa koiraa pentutehtaasta" ei ole toiminut tähänkään mennessä ja laittomien pentujen maahantuonti ynnä muu kotoinen pentutehtailu on vaan jatkuvasti lisääntynyt, että tämä lakiuudistus korjaisi tilanteen ja saisi pentutehtailijat kuriin mutta eipä se sitten näköjään muuta yhtään mitään. Paitsi niille vastuullisille tulee vähän lisää byrokratiaa.
näkyykö

ViestiKirjoittaja Ninni » 15.10.2023 13:04

Tuolla näkyykö:n linkissä sanottiin "Koirien viranomaisrekisteri vastaa ihmisten väestötietorekisteriä."

Itse asiassa kun sen ilmaisee tuolla sanalla, minua alkoi jotenkin heti vähemmän harmittaa se.
Jos väitetään, että sillä rekisterillä jotain suuria asioita saavutetaan, estetään pentutehtailua tms. parannetaan maailmaa, niin iskee vastareaktio.
Mutta jos se on tavallaan pelkkä koirien väestörekisteri, niin ei kuulosta sen hölmömmältä kuin ihmistenkään.
En muista ainakaan koskaan itkeneeni, että pitääkö mun johonkin s*tnan väestörekisteriin kuulua :lol:
Ninni

ViestiKirjoittaja Mella M » 15.10.2023 15:07

Umac kirjoitti:^Näin samasta jonkin keskustelun jossain, en tosin Fb:ssä.
Minusta rekisterin ilkkuminen ja sen pääpointin katoaminen saavutti ajat sitten valtaisat mittasuhteet ja siksi ei tule niihin mitään kommentoitua.

Ollaan kuin lauma irti päässeitä lapsia karkkikaupassa, äly ämpärissä ja fokus ihan muussa kuin aiheessa. Kuinka saadaan kymppi pimitettyä, huoh.

Jep. Mä myös mietin, että miten ihmisiä voikaan harmittaa tämä asia noin paljon. Sitten ilkutaan ja ihmetellään, että mitä hyötyä tästä on. No ei mitään, jos sinne ei kukaan ilmoita koiriaan eikä siitä tule näiden ihmisten takia edes mitään virallista rekisteriä, jonka yksi vaatimus olisi se, että siellä olisi riittävästi koiria ja että kaikki noudattaisivat sääntöjä. Tuolla koirapelko keskustelussa taas koira on maailman napa ja sen kanssa pitäisi päästä joka paikkaan ja ihmetellään, että miten kukaan voikaan pelätä noin paljon, mutta kun se rakas mussukka pitäisi ilmoittaa rekisteriin, niin en V*ttu viitsi kun se maksaa kympin. Koiralla ja koiranomistajalla pitäisi olla valtavasti oikeuksia mutta ei mitään velvollisuuksia.

Mä itse ajattelen, että tuo rekisteri ei ole vielä valmis ja sen soveltaminen vaatii kehittämistä, mutta eihän se ole edes mahdollista nähdä, että miten se toimii tai miten sitä voisi kehittää, kun koiraihmiset itse vesittää koko asian. Mutta tätä tämä on. Koiran pitäisi olla suurinpiirtein täysivaltainen yhteiskunnan jäsen, mutta rekisteriin sitä ei voi ilmoittaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Darre » 15.10.2023 16:06

Mella M, veit jalat suustani. Olen kanssa ihmetellyt millaiset mittasuhteet tämä asia on saanut, ja varsinaista "en varmasti ilmoita"-kansanliikettä koiraihmisten keskuudessa. Facessakin ihan tutut ja mielestäni järkevät ihmiset ovat kertoneet etteivät aio ilmoittaa koiriaan rekisteriin "kun ei siitä ole mitään hyötyä eikä se estä pentutehtailua ja kohta tulee koiravero". Luin jopa kommentin, että "Kennelliiton rekisteri on ainoa virallinen rekisteri." No ei ole, kun se on edelleen vain yhdistyksen rekisteri ja Ruvin rekisteri puolestaan on se lakiin kirjattu viranomaisrekisteri. Jostain syystä ihmiset kieltäytyvät ymmärtämästä.
Jos rekisteri olisi tosiaan markkinoitu ainakin nyt aluksi vain koirien väestötietorekisterinä, niin olisiko se aiheuttanut vähemmän vastustusta? Ehkä, ehkä ei.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 16.10.2023 06:24

kopsit umac ja mella.
nyt on joku jo kokeillut rekata mitä-tahansa-numeroa. ja se onnistui, kuten arvelinkin. suomessa todella paljon luotetaan ilmoittajaan, ihan kaikissa asioissa, ja musta se on hyvä. ja tää rääpiminen aikuisilta ihmisiltä koko koirarekisteriä vastaan on jo karseeta katseltavaa.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja aunet » 16.10.2023 07:02

No nyt mulla taas pyyhkii yli. Mitäs peliä tuo "mikä tahansa numeron" ilmoittaminen on? Eli maksetaan ja ilmoitetaan olematon tai jopa kuollut koira. Mikäs etu tästä on, vältetäänkö sillä sirutuspakko? Joka jossain vaiheessa kuitenkin tulee ilmi, kun ja jos eläintä käytetään lääkärissä. Ja sirun puute on juurikin se, josta voidaan sanktioita määrätä. Onko tämä jonkun kiusantekoa vai oikeastiko jollain on tekemisen puute? Ei ymmärrä nyt.
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 16.10.2023 09:10

aunet kirjoitti:No nyt mulla taas pyyhkii yli. Mitäs peliä tuo "mikä tahansa numeron" ilmoittaminen on? Eli maksetaan ja ilmoitetaan olematon tai jopa kuollut koira. Mikäs etu tästä on, vältetäänkö sillä sirutuspakko? Joka jossain vaiheessa kuitenkin tulee ilmi, kun ja jos eläintä käytetään lääkärissä. Ja sirun puute on juurikin se, josta voidaan sanktioita määrätä. Onko tämä jonkun kiusantekoa vai oikeastiko jollain on tekemisen puute? Ei ymmärrä nyt.

tässä varmaan ajatuksena on, että epärehellinen ihminen voi napata koiranetistä puhdasrotuisen koiran sirun, rekkaa sen omiin nimiinsä ja saa sillä myytyä esim. sekarotuista koiraa eteenpäin tai teetettyä pennut ja markkinoitua siten eteenpäin.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja msk » 16.10.2023 16:13

Tuossa tapauksessahan koiraa ei maksettu eli ei menty loppuun saakka.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.10.2023 05:59

Omistani on vielä 4 laittamatta ko. rekisteriin. Hyvin ehtii vielä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 17.10.2023 08:03

koska tämä ruvi keskustelu linkittyy eu:hun ja siksi se on kyhätty, niin tässä linkkejä kiinnostuneille.

Eu-tasoinen database eläinrekisteristä (kissa,koira) löytyy täältä EuroPetNet
Ruotsin kennelliitto on tuolla jäsenenä, suomi ei, joten suomalaisia sieltä ei siksi löydy, mutta tuonnehan se ruvin rekkari tähtää kissojen ja koirien kanssa.

ja muutoin lisää kiinnostuneille
EU Dog & Cat Alliance
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 17.10.2023 11:25

^Joo, noista oli tuossa sarjassa minkä Jon West on tehnyt.
https://www.eveo.fi/series/syntynyt-kauppatavaraksi
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 17.10.2023 12:19

Umac kirjoitti:^Joo, noista oli tuossa sarjassa minkä Jon West on tehnyt.
https://www.eveo.fi/series/syntynyt-kauppatavaraksi

ok, mä en ole tuota vielä katsonut. laitan listalle.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.10.2023 08:20

Mäkään en ymmärrä tuota kapinointia ja kiukuttelua Ruokaviraston rekisteriä vastaan, en vaan tajua. Ja olen sentään "vannoutunut" sekarotuisten koirien omistaja, joita nyt lähtökohtaisesti pidetään "huonoina ihmisinä" :D En kauheasti ole edes aiheeseen perehtynyt, sen verran vaan mitä tällä palstalla on keskustelua ollut. Kun ei sinällään kauheasti kiinnosta homman sivujuonteet, vaan se riittää mulle, että sinne täytyy koiransa ilmoittaa. Ja olen niin tehnyt.
Koirien omistamiseen liittyy velvollisuuksia, ja tämä on yksi niistä. Ei sen kummempaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 19.10.2023 08:49

Minusta tässä nyt unohtuu se tärkein, eli idea kaiketi on tunnistusmerkintäpakko kaikille koirille. Se mikä hiertää suurinta osaa koiranomistajia on, että jo merkityt ja rekisteröidyt koirat pakotetaan ilmoittamaan toiseen reksiteriin. Ja jos homma olisi loppuun asti ollut mietitty, ei nykyaikana luulisi olevan kovin vaikeaa siirtää jo rekatut koirat uuteen rekisteriin. Sitä kaiketi nyt sitten selvittelevät. Eikä kukaan pidä sekarotuisten omistajia huonoina ihmisinä, niistä nyt vaan tuppaa suuri osa olemaan siruttamatta. Voipi olla että olen väärässä, mutta aiemmin ainakin näin on ollut.
aunet

ViestiKirjoittaja msk » 19.10.2023 09:16

En ole koskaan kokenut että minua olisi "syrjitty" siksi että mulla on aina (paitsi nyt kun Milli ja Peppi muuttivat tyttärelle) ollut myös sekarotuisia koiria.

Milli ja Peppi on sirutettu, ne ovat Kennelliiton FIX-rekisterissä ja myös RuVin rekisterissä.

Yllättävän paljon tämä ruokaviraston rekisteri on kyllä aiheuttanut koiranomistajissa vastarintaa.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.10.2023 15:08

aunet kirjoitti:Minusta tässä nyt unohtuu se tärkein, eli idea kaiketi on tunnistusmerkintäpakko kaikille koirille.

Juuri näin. Ja seropikommenttini liittyi niihin iänikuisiin syytöksiin, että ihminen joka ottaa sekarotuisen "eikä tarvitse papereita mihinkään", on joidenkin mielestä automaattisesti huono koiran ostaja, "jolle on tärkeintä vaan äkkiä halvalla saada joku takakonttipentu, taustoista viis". Näinhän se ei oikeasti ole, mutta näinhän moni ajattelee.
Vieras

ViestiKirjoittaja thäh » 19.10.2023 17:46

Hetkinen. Mitä tarkoittaa tuplailmoitus? Eikös rekisteröinti pidä tehdä viimeistään 3 kk iässä ja pennut muuttavat yleensä uusiin koteihin parikuisina? Missä sanotaan että kasvattajan on tehtävä sirutus ja rekisteröinti ennen 3 kk ikää?
thäh

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 19.10.2023 20:25

thäh kirjoitti:Hetkinen. Mitä tarkoittaa tuplailmoitus? Eikös rekisteröinti pidä tehdä viimeistään 3 kk iässä ja pennut muuttavat yleensä uusiin koteihin parikuisina? Missä sanotaan että kasvattajan on tehtävä sirutus ja rekisteröinti ennen 3 kk ikää?

Ruokaviraston Koirien tunnistamis- ja rekisteröintiohje sanoo näin
Koira tulee olla merkitty mikrosirulla ja ilmoitettu rekisteriin viimeistään kolmen (3) kuukauden kuluttua syntymästä tai ennen kuin se luovutetaan uudelle haltijalle, jos koira luovutetaan ennen kolmen kuukauden ikää.

Lakiteksti: Maa- ja metsätalousministeriön asetus koirien tunnistamisesta ja rekisteröinnistä
3 § Tunnistamisen ja rekisteriin ilmoittamisen määräaika

Suomessa 1.1.2023 jälkeen syntynyt koira on tunnistusmerkittävä mikrosirulla ja ilmoitettava rekisteriin:

– viimeistään 3 kuukauden kuluessa syntymästä; tai

– jos se luovutetaan uudelle haltijalle ennen 3 kuukauden ikää, ennen sen luovuttamista uudelle haltijalle.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 21.10.2023 08:19

there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja aunet » 21.10.2023 09:00

Tämäkin porsaanreikä lisäksi, kantaa ottamatta lainaus HS uutisesta:

"REKISTERÖINNIN on toivottu osaltaan edistävän koirien vastuullista kasvatus- ja myyntitoimintaa. Kukkosen mukaan koirarekisterillä saattaa olla enemminkin mahdollistava kuin ehkäisevä vaikutus pentutehtailuun. Hän esittää huolen siitä, että Ruokaviraston rekisteri mahdollistaa pentujen rekisteröimisen peräkkäisistä juoksuista. Kennelliiton omassa rekisterissä tämä on estetty.

”Jos vain haluaa tehdä rahaa pennuilla, niin joka toisen pentueen voi rekisteröidä Kennelliittoon ja joka toisen valtion koirarekisteriin.”

Kukkosen mukaan koiran ostoa harkitsevat ihmiset eivät välttämättä hahmota Kennelliiton ja Ruokaviraston koirarekisterien eroa.

”Siinä menee puurot ja vellit hyvin nopeasti sekaisin. Jo nyt myydään rekisteröityinä pentuina koiria, jotka on rekisteröity Ruokaviraston koirarekisteriin ja nämä sekoitetaan helposti Kennelliittoon rekisteröityihin puhdasrotuisiin koiriin”, hän huomauttaa."
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 21.10.2023 09:59

aunet kirjoitti:Tämäkin porsaanreikä lisäksi, kantaa ottamatta lainaus HS uutisesta:

"REKISTERÖINNIN on toivottu osaltaan edistävän koirien vastuullista kasvatus- ja myyntitoimintaa. Kukkosen mukaan koirarekisterillä saattaa olla enemminkin mahdollistava kuin ehkäisevä vaikutus pentutehtailuun. Hän esittää huolen siitä, että Ruokaviraston rekisteri mahdollistaa pentujen rekisteröimisen peräkkäisistä juoksuista. Kennelliiton omassa rekisterissä tämä on estetty.

”Jos vain haluaa tehdä rahaa pennuilla, niin joka toisen pentueen voi rekisteröidä Kennelliittoon ja joka toisen valtion koirarekisteriin.”

Kukkosen mukaan koiran ostoa harkitsevat ihmiset eivät välttämättä hahmota Kennelliiton ja Ruokaviraston koirarekisterien eroa.

”Siinä menee puurot ja vellit hyvin nopeasti sekaisin. Jo nyt myydään rekisteröityinä pentuina koiria, jotka on rekisteröity Ruokaviraston koirarekisteriin ja nämä sekoitetaan helposti Kennelliittoon rekisteröityihin puhdasrotuisiin koiriin”, hän huomauttaa."

tätä jokatoinen rekataan ja jokatoinen ei on jo tapahtunut jo ennen ruokavirastoakin, ne vaan on myyty paperittomina rotukoirina syystä x. joten kyllä tekijät porsaanreikänsä löytää, jos heillä on tarve siihen. sitten taas myyntiaspektiin, ostajaahan ei saisi erehdyttää kaupanteossa, joten sikäli jos näin tehdään niin myyjä on vastuussa. toki ei ne pennunottajat kuitenkaan varmasti halua helpolla kauppaa purkaa, kuten muissa tavarakaupoissa helposti sitten tehdään.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Pinni » 23.10.2023 12:19

Samaisen artikkelin viimeinen kappale:

"Ruokaviraston koirarekisteriprojekti päättyy näillä näkymin vuodenvaihteessa. Rekisterin kustannukset tähän mennessä ovat olleet 460 000 euroa. "

Tyhmä minä, mutta mikä päättyy? :shock:
Pinni

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 23.10.2023 12:25

^No tyhmä minäkin, en ymmärrä? Eihän tuolla mikään voi päättyä vuodenvaihteessa, niiden on kehitettävä sitä rekisteriohjelmistoa koko ajan ja tehtävä seurantaa ym ym hamaan tappiin saakka? Vai tarkoittaako tuo, että eivät enää rummuta rekisterin puolesta? :?:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 23.10.2023 12:36

Pinni kirjoitti:Samaisen artikkelin viimeinen kappale:

"Ruokaviraston koirarekisteriprojekti päättyy näillä näkymin vuodenvaihteessa. Rekisterin kustannukset tähän mennessä ovat olleet 460 000 euroa. "

Tyhmä minä, mutta mikä päättyy? :shock:

Tiibetinhelmi kirjoitti:^No tyhmä minäkin, en ymmärrä? Eihän tuolla mikään voi päättyä vuodenvaihteessa, niiden on kehitettävä sitä rekisteriohjelmistoa koko ajan ja tehtävä seurantaa ym ym hamaan tappiin saakka? Vai tarkoittaako tuo, että eivät enää rummuta rekisterin puolesta? :?:

kyseessä on ollut projekti. projektiluontoinen työ, johon on henkilö- ja palkkaresursseja kiinnitetty yli vuoden ajan, ehkä jopa enemmänkin. nyt se projekti päättyy ja ruokaviraston rekisteri siirtyy valitsemansa toimijan ylläpidettäväksi. samoin ne projektiin kiinnitetyt henkilöt palaavat omiin töihinsä täysimääräisesti. rekisterin kehitys on palveluntarjoajan alla, kerran se kilpailun voitti ja jos isompia kompastuskiviä tulee niin varmasti infoväylä on ruokavirastoon auki, mutta ei enää näin laajalla skaalalla kuin tähän asti. ruokavirastohan ei mitään seurantaa tee, vaan vastuu on siirretty viranomaisille, kun se lakiin on kirjattu.
there was so much love ❤
*kiranas*

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät