Kirjoittaja Thirteen » 06.10.2023 22:55
Mä luulen, että ajat ovat onneksi vähän muuttuneet. Toki vieläkin on niitä ehdottomia puhdasrotuisuuden kannattajia, just luin esim. Kennelliiton facesta keskustelua, missä puhuttiin tästä cavalierojen risteytysprojektista.
Kennelliitto on muutenkin mun mielestä kunnostautunut näissä risteytysprojekteissa. Skandinavia kokonaisuudessaan on aika edelläkävijä mikä on musta hienoa. Tosiasia kun on se, että sairaita, puhdasrotuisia koiria on liikaa, osittain juuri liian tiukasti vedetyn jalostuksen seurauksena. Mopsi esimerkiksi, mikä tietty mua kiinnostaa, on pitkäikäinen rotu mutta ei sen elämä ole mitenkään vaivatonta rakenteensa vuoksi. Kun ei vaan henki kulje vaivattomasti. Eikä kuonon pidentäminen kaikkea paranna mutta on ainakin askel terveempään suuntaan. Siihen yhdistyy kuitenkin purenta, hengitys, nenäpoimu ja osittain silmätkin.
Ja koska olen elänyt liki 12v normimopsin kanssa, niin en oikeasti tajua miten joku voi sanoa, ettei parannettavaa ole. Luustollisesti oma mopsini oli vielä siedettävä, lonkat C,C, sp 1, ltv 4 ja va 1. Polvet ok, tosin ne tsekattiin nuorena. Silti se eli pari viimeistä vuotta kipulääkkeillä selkänsä vuoksi. Nuorena siltä laajennettiin sieraimet ja poistettiin ylimääräistä nahkaa nielusta plus eli koko elämänsä aika hoikassa kunnossa. Eikä henki kulkenut siltikään kunnolla.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear