Ruokaviraston koirarekisteri starttaa toukokuussa

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ruokaviraston koirarekisteri starttaa toukokuussa

ViestiKirjoittaja Qppa » 26.08.2023 16:24

Mä rekkasin omani jokunen viikko takaperin. Alunperin oli ajatuksena tehdä sit joskus kun on ihan viimeinen pakko, mut sit samalla kun tein kanojen pitopaikkailmoitusta tuumin että eiköhän sen voi siinä samalla vaivalla suorittaa. Varsinkin kun vuodenvaihteessa rahat on aina tiukilla kun on niin paljon kaikenmoisia maksuja ja menoja. Ja vasinkin kun ei ole mitään havaintoa mikä on oma tilanne silloin.

En oo rekisterin puolesta enkä vastaan, jos se kerran on viranomaisrekisteri niin ei siinä mutkumäenhaluut kauhean kauas kanna. Minä myös toivon että se joskus muuttuis toimivaksi ja hyödylliseksi. Nykyisellään ei kuitenkaan estä mitään pentutehtailuita, lähinnä nostaa vaan niiden eläinten hintoja kun myydään ihan rekisteröitynä.
Qppa

ViestiKirjoittaja DeepForest » 26.08.2023 17:12

^ Samaa mieltä

Kävin molemmat koirani rekkaamassa kesällä sinne, kun se jossain vaiheessa kuitenkin on edessä. Monirotuinen ei ole missään muualla rekisterissä ja toivottavasti tuolta saadaan omistajatiedot esille, jos se esim päätyy joskus johonkin löytölään.
DeepForest

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 28.08.2023 06:50

Olen suurimman osan aikuisista koiristani tuonne jo rekannut. Mutta mutta...mites nämä pennut? Muistaakseni kutsumanimi sinne pyydettiin kirjaamaan? Onhan näillä alle luovutusikäisillä jo "työnimet", ehkä kirjaan niillä ja tuleva uusi omistaja saa sitten päivittää valitsemansa kutsumanimen. Joo, en ole jaksanut lukea rekisterin ohjeistusta niin ajatuksella...
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mea » 28.08.2023 07:19

Vielä on tekemättä, enimmäkseen saamattomuudesta. Aion kyllä tämän vuoden puolella tehdä toki. Pidän tätä periaatteessa ihan hyvänä asiana, mutta mielestäni Torissa alkaa jo näkyä koirien myynti "rekisteröitynä" tarkoittaen tätä rekisteriä. On siinä nyt kuitenkin pieni ero, onko rotukoira Kennelliiton rekisterissä vai ei. Mutta kuten olen sata kertaa sanonut, tavalliset ihmiset eivät sitä välttämättä ollenkaan ymmärrä.
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 28.08.2023 07:45

^Näin juuri! Luinko jostain, että vasta 8 % koirista on tuonne rekattu? Aika lailla saavat vielä rummuttaa asian tiimoilta.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 28.08.2023 07:58

Luulen että suuri osa ns. tavallisista koiranomistajista ei ole asiasta tietoinen.

Töissäkin tämä yksi jolla on se toyvillakoira "on ihan kennelistä ostettu paperikoira" ei ollut kuullutkaan mistään ruokaviraston koirarekisteristä kun siitä tuli kahvitunnilla puhe. Eikä ollut toinenkaan, joku nyt kuitenkin on koiransa kanssa mm. näyttelyissä käynyt.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 28.08.2023 09:47

^just näin. Eli paljon on vielä työtä ruokavirastolla, saa nähdä annetaanko vuosi 2024 vielä aikaa rekisteröidä jo olemassa olevat koirat.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mea » 28.08.2023 11:04

Joo tuo 8% oli justiin uutisissa. Olisin oikeastaan kuvitellut että tästä olisi tiedetty enemmän "tavallisten" koiraihmisten joukossa, siis niiden jotka eivät seuraa mitään koirapalstoja tai käy näyttelyssä tai muuta, joilla on "vain koira". Itse olen lukenut tästä jostain Ylen uutisista. Mutta onhan se voinut huomaamattakin mennä, jos ei lue uutisia jatkuvasti (itse luen monta kertaa päivässä).

Tämän rekisterin ja Kennelliiton rekisterin ero pitäisi kyllä saada ihmisille kristallinkirkkaaksi. Vaikea homma.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.08.2023 11:43

Aivan käsi sydämellä vannon etten takuulla tietäisi koko rekisteristä, ellen kävisi tällä palstalla :D Tuskin olisi tullut missään vastaan, tai jos olisi niin olisinko asiaan siltikään herännyt.
En ole omia sekarotuisia vielä rekisteröinyt. Sirut kyllä on olemassa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 29.08.2023 06:02

^No on tästä palstasta sitten jotain hyötyä! :lol:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 29.08.2023 09:34

Vieras kirjoitti:Aivan käsi sydämellä vannon etten takuulla tietäisi koko rekisteristä, ellen kävisi tällä palstalla :D Tuskin olisi tullut missään vastaan, tai jos olisi niin olisinko asiaan siltikään herännyt.
En ole omia sekarotuisia vielä rekisteröinyt. Sirut kyllä on olemassa.

mä mietin, että miten tää uutinen on mennyt ihmisiltä ohi. asiasta on ollut paikallislehdissä, isoimmissa lehdissä, radiossa ja tv:ssä. vai eikö ihmiset enää seuraa valtamediaa? vai onko se vaan median hektisyys, se mitä on julkastu aamulla on jo painunut pois päivällä ja uutinen menee ohi siksi. en tiedä. mut hyvä, että jossain siihen törmää.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja TlGER » 29.08.2023 09:59

Mä en tietäisi tästä, jos en seuraisi tätä palstaa. En ole nähnyt/kuullut asiasta mainintaa missään lehdessä, tv:ssä enkä edes Auran aalloilla. Ja tiedän muitakin valveutuneita pitkän linjan rotukoiraharrastajia, jotka olivat täysin tietämättömiä tästä ennen kuin otin asian puheeksi. Olen alusta asti ihmetellyt, miten ihmisten pitäisi muka tietää tän koko homman olemassaolosta.
TlGER

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 29.08.2023 21:03

*kiranas* kirjoitti: mä mietin, että miten tää uutinen on mennyt ihmisiltä ohi. asiasta on ollut paikallislehdissä, isoimmissa lehdissä, radiossa ja tv:ssä. vai eikö ihmiset enää seuraa valtamediaa? vai onko se vaan median hektisyys, se mitä on julkastu aamulla on jo painunut pois päivällä ja uutinen menee ohi siksi. en tiedä. mut hyvä, että jossain siihen törmää.

Vaikka meillä seurataan uutisia ym melko aktiivisesti, niin hyvin huonosti on ollut paikallislehdissä juttua. Jos en tätä palstaa seuraisi, olisin aivan tietämätön. Enkä ole vieläkään ilmoittanut meidän pappakoiraa - ja tuskin ilmoitankaan...
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja dinah » 29.08.2023 21:05

Nuoremman aion rekasta joskus syksyn mittaan. Vanhempi tuskin elää enää yli vuotta, tuntuu aika turhalta rahanmenosta.
dinah

ViestiKirjoittaja Vieras » 31.08.2023 08:21

Jos omassa elämässä on paljon koira-aiheisia asioita, tapahtumia, harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita, on varmaan vaikea ymmärtää sellaista elämää jossa koira-aiheet ei ole päällimmäisenä?
Eli kun ei käy koirapalstoilla tai someryhmissä tai ei edes höristä korviaan jos jossain mainitaan koirat. Minäkin hämärästi muistan jonkun (yhden) otsikon lukeneeni lehdestä joskus vuosi sitten, jostain koirarekisteristä. En takuulla ole lukenut juttua, koska evvk.

Mulla on ollut koiria aina, ihan lapsesta saakka eli liki 50 vuotta. Rotukoiria ja seropeja, 1-3 koiraa kerrallaan enkä voisi kuvitella elämääni ilman koiria. Mutta mulle tärkeitä on ne omat koirat, ei yleinen keskustelu koirista.

Nytkin etsiskelen sopivaa pentua. Ja nyt vasta sattumalta huomasin että on olemassa sellainen kun Kennelliiton pentulista! Se on ollut varmaan kauankin olemassa? Mutta minä löysin sen nyt viisikymppisenä enkä ollut koskaan tuollaisesta kuullut. Toki joskus olen ihmetellyt, miten tällekin palstalle joku kirjoittaa pentujen hinnoista tyyliin "näkyy olevan hinnat tätä luokkaa" mutta enpä ole tiennyt että tuolta ne varmaan on katsottu.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.09.2023 10:21

Kuinkahan tämän rekisterin nyt käy, kun uusimmassa Koiramme- lehdessä oli artikkeli ja oikein mainittiin että jos koira on sirutettu mutta sitä ei rekisteröidä tähän uuteen rekisteriin, ei siitä tule mitään sanktioita?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 20.09.2023 10:48

Joo, se pitikin tänne mainita! Siinä tosiaan oli tuotu sitä lain ja asetuksen eroa ja miksi se sirutettu koira ei ole sanktioitavissa.
Asia, mistä mm. kaverini tiesi jo ennen koko lehden julkaisua, hän kun itse töissä Ruokavirastossa ja asiaan oli yritetty jo alun perin hakea oikeita sanoja ja lauseita, ketuiks män.
Jengihän oikein riemastu netissä asiasta ja olivat hirmu tyytyväisiä kun eivät aio maksaa sitä kymppiä ikinä koskaan!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.09.2023 11:59

Ehdin suurimman osan koiristani jo rekata tuonne, saa nähdä miten näiden loppujen kanssa tekee. Ja tuo pentue kai on kuitenkin rekattava.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 20.09.2023 13:01

mä nyt en näe mitään huonoa, että koiria on sinne ruokavirastoon rekattu. eiköhän sitä sanamuotoa kuitenkin päivitetä jossain vaiheessa.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 20.09.2023 15:25

Tiibetinhelmi kirjoitti:Kuinkahan tämän rekisterin nyt käy, kun uusimmassa Koiramme- lehdessä oli artikkeli ja oikein mainittiin että jos koira on sirutettu mutta sitä ei rekisteröidä tähän uuteen rekisteriin, ei siitä tule mitään sanktioita?

Hölmöähän se olisi (näin maalaisjärjellä :mrgreen: ) jos sirutetun koiran rekisteröimättömyydestä Ruokavirastoon tulisi sanktiota :?

// tätä meidän papparaista en ole sinne rekannut ja luulen että en edes rekisteröi
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.09.2023 16:07

Mua vaan mietitytti tuo että Koiramme- lehti lähti oikein ääneen sanomaan tuota asiaa! Olisi artikkeli voinut olla enemmän rekisteröintiin kannustava. Mutta siis toki hyvä tietää tuokin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 20.09.2023 17:14

Samaa ihmettelin.

Meillä siis on kaikki koirat ilmoitettu Ruokaviraston rekisteriin. Myös tyttärelle muuttaneet Peppi ja Milli.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Mella M » 20.09.2023 17:19

Tiibetinhelmi kirjoitti:Mua vaan mietitytti tuo että Koiramme- lehti lähti oikein ääneen sanomaan tuota asiaa! Olisi artikkeli voinut olla enemmän rekisteröintiin kannustava. Mutta siis toki hyvä tietää tuokin.

Kennelliitto taitaa kyllä oikeasti olla jopa vahingoniloinen jos rekisteri ei lähdekään toimimaan kunnolla. Joten en mä kyllä ihmettele yhtään. Voihan ne vielä keulia pitkään sillä, kuinka heillä on suomen kattavin rekisteri koirista.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 20.09.2023 17:24

SKL oli laittanut näin tänään kotisivuilleen:
https://www.kennelliitto.fi/tietoa-meis ... ekisteriin
VASTUULLINEN KOIRANHALTIJA ILMOITTAA KOIRANSA VIRANOMAISREKISTERIIN

Lehti no 9 meni jo painoon viime kuun puolella, siksi ne jutut poikkeavat hiukan tästä ajasta.
Edelleen ne mokat mitä tehtiin tuon asetuksen ja / tai lain osalta, eivät ole millään tavoin SKL:n syytä tai seurausta, se moka meni ministeriön tasolle asti. Eli MMM mokasi.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Dacrest » 20.09.2023 18:40

Sanktioasia on aikaisemmin muotoilu "Ensisijaisesti pyritään neuvomaan".

Mun mielestä on hyvä kertoa ettei sanktioita tule. Ne, jotka eivät aio koiriaan rekisteröidä, miettivät ettei koiraa sitten voi eläinlääkäriinkään viedä kiinnijäämisen ja suurien sakkojen pelossa.
Hölmöä, tiedän, mutta moni oikeasti luulee että tää rekisteröinti/rekisteröimättä jättäminen on elämää suurempi asia. Ja jollei rekisteröi, poliisit on kohta ovella.

Koko koirarekisteri on tyyppiesimerkki huonosti hoidetusta projektista. Hätäisesti kasattu, huonosti informoitu, aloitus viivästyi eikä järjestelmä ilmeisesti vieläkään toimi kunnolla, aspan resurssit riittämättömät ja kukaan ei oikein tiedä mistään mitään.

Tähän olisi pitänyt saada Kennelliitto ja koiraihmiset alusta asti mukaan: "me voidaan yhdessä tehdä jotain sairaan jalostuksen ja pentutehtailun karsimiseksi". Koiraihmiset olisivat markkinoineet tämän tehokkaasti.
Nythän tulee vain fiilis, ettei rekisteristä ole juuri mitään hyötyä em asioihin ja rivien välistä voi lukea että sukset on Kennelliiton kanssa ristissä.

Idea on sinällään hyvä, mutta nähtäväksi jää, onko tällä vaikutusta koirien hyvinvointiin.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Outi.I » 20.09.2023 19:47

Eiväthän tavalliset eläinlääkärit edes pääse katsomaan tuolta kenenkä koira on rekisteröity tai ei. Kunnaneläinlääkärit ja muut virkasuhteessa olevat pääsevät. Eli ei estä kenenkään lääkäriin menoa oli tulossa sanktioita tai ei.
Outi.I

ViestiKirjoittaja Dacrest » 20.09.2023 20:52

^ei pääsekään, muttei suuri yleisö ymmärrä tätä. Sekaisin menee myös rekisterit (Kennelliiton ja ruokaviraston).
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.09.2023 12:59

^Ei todellakaan suuri yleisö välttämättä ymmärrä tuota rekisterien eroa. Hyvin on jo paperittomia mixejä tai rotukoiria myyty "rekisteröityinä", kun on ilmoitettu ne tuonne ex-Eviran rekisteriin.
Viimeksi muokannut Tiibetinhelmi päivämäärä 21.09.2023 17:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.09.2023 15:24

Ruokaviraston rekisteröinti näyttää olevan pentutehtailijoille hieno lisämeriitti, pennut kun on rekisteröityjä nääs.
Rekisterillä siis tuetaan pentutehtailua ainakin tällä hetkellä.

Ja vielä kun joku kertoisi miten sen rekisterin avulla tervehdytetään koiria, minä en ole ainakaan nähnyt ikinä tähän mitään selitystä, onko joku teistä nähnyt?
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 21.09.2023 17:35

^No en ole kyllä minäkään nähnyt. Ehkä aika näyttää...tai sitten ei.
Tiibetinhelmi

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät