Valkosipulisilakka kirjoitti:..keskustelupalstoilla on välillä kyselyitä "Mitä tekisit, jos irtokoira juoksisi kohti?". Yllättävän moni vastaa, että potkaisisi tai suihkisi turvasuihkeellaSiis ihan koiraihmiset itse! Oman kokemukseni mukaan harva irtokoira kuitenkaan on vaarallinen, joten halu potkia kertoo enemmän potkijasta itsestään.
Olen huomannut, että ihmiset käsittää tahallaan väärin esimerkiksi koiraihmisen halun suojella omaa koiraa.
Mä näen paljon vaivaa siihen, että koiristani ei tule remmirähjiä, pelokkaita tai muuten ongelmaisia.
Jos jostain tulee irtokoira, häädän sen tosiaan oman koiran luota. Kyse ei ole mistään tuntemuksesta irtokoiraa kohtaan, ja olen joskus jopa ottanut irtokoiran mukaan omaan laumaan, kunhan olen ensin osoittanut ettei se saa tuleskella sieltä miten haluaa.
Omille koirille teen myös selväksi, että niiden tehtävä ei ole repiä irtokoiria ensimmäisenä kappaleiksi.
Suosittelen kaikkia kantamaan lenkillä mukana turvasumutetta, koska nykyään on yleistynyt nämä "tappajakoirat" ja ihan normaali koirakin saattaa olla vaarallinen hyökätessään. Oma koira saattaa puolustautua, ja molemmat sekä irtokoira että oma koira voivat vahingoittua. (turvasumutin tai pet corrector ovat myös vaarattomia verrattuna potkimiseen. Potkimisessa koiralta voi murtua luu. Sumutteet eivät vahingoita koiraa, mutta häiritsevät sen hyökkäystä- Eläinoikeusaktivistit pyrkivät kieltämään sumutteet, mutta he eivät voi kieltää ihmisten jalkoja ja monoja. Siksi he tahtomattaan pahentavat asiaa ja tästä pitäisi keskustella enemmän. )
En todellakaan irtokoiralle ole mistään vihainen, ja autan mielelläni ottamaan sen myös kiinni jos se on omistajalta kadonnut. Voisin kuvitella oman koirani samaan tilanteeseen: Mielluummin kuin makselen eläinlääkärimaksuja tai istun jopa käräjillä, ottaisin tilanteen jossa koirani on häädetty ja tilanne selviää anteeksipyynnöllä ja kytkentöjen varmistamisella paremmin jatkossa.
Ikävä kyllä jotkut suhtautuvat irtokoiriin kyllä kuten sanoit, vihamielisesti.
On kahdellaisia ihmisiä: Sadisteja jotka nauttii koirien potkimisesta, ja ihmisiä jotka tietää että rajoittamalla koiran oikeuksia päästä tappelemaan suojelee lopulta kaikkien koiria. Ja vähentää niitä remmirähjäongelmia.