Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
Valkosipulisilakka kirjoitti:Tämä menee ehkä vähän ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta on myös kasvattajia, jotka loukkaantuvat, kun ostajakandidaatti ei otakaan pentua. Mun kaveri oli ottamassa labradorinnoutajaa, metsästyslinjaista, kun perheessä harrastetaan sekä metsästystä että muita koiraharrastuksia. Kyseessä on lapsiperhe, jossa on useampi lapsi. He ajelivat sitten katselemaan tulevaa emoa jo tiineysaikana ja matkaa oli joku 300 km. He eivät ollenkaan tykänneet nartusta, sillä se vaikutti aralta, pelkäsi perheen lapsia (jotka ovat kurissa pidettyjä ja hyvinkasvatettuja) ja kyräili epäluuloisena perheen vanhempiakin. Perhe ajatteli sitten, että narttu on luonteeltaan epätyypillinen labbis, ei ehkä sopiva lapsiperheen koiraksi, eivätkä he halunneet sen pentua.
Kyseinen kasvattaja veti asiasta herneen nenään ja oli jopa levittänyt sanaa toiselle kasvattajalle, että älä vaan myy niille, epäluotettavia renkaanpotkijoitaNo, onneksi kaveri pian löysi toisen pentueen, josta sai rotutyypillisemmän pennun ja pari vuotta myöhemmin toisenkin. Molemmat labbikset ovat jo meritoituneet rodunomaisissa kokeissa.
Vieras12 kirjoitti:Vaikuttaako tiineys miten nartun olemukseen? Tuleeko esim. hetkellisesti epäluuloisempi vieraita kohtaan tai haluaa vetäytyä tms.
Vaikea varmaan sanoa kasvattajalle suoraan että hänen koirissaan näkee jotain "vikaa"? Ehkä tekstarilla, sitten kun välimatka on sopiva..
Mella M kirjoitti:Miksi pitää keksiä jotain tekosyitä? Miksi ei voi sanoa, että emo koiran arkuus arvelluttaa ja siksi pentua katsellaan muualta. Musta tuo on aivan validi peruste ja pitäis pystyä sanomaan. Jos sitten kasvattaja tuosta ottaa nokkiinsa, niin se on hänen ongelma. En myöskään halua koiraa kasvattajalta, joku kuuluu johonkin pahantahtoisen juorukerhoon, missä jokainen nielee kaikki jutut mitä joku siellä kertoo. Niitä löytyy semmoisiakin kasvattajia, joilla on järki päässä.
Viaras2 kirjoitti:Vastaaminen on ystävällistä ylipäätään, se että vastaukset koira-asioissa kysyjää miellyttäisivät ei ole aina edes tavoiteltavaa. Vaan totuus.
Viaras2 kirjoitti:En tiedä nyt onko vikaa omissa sosiaalisissa taidoissa ja miten esiinnyn ihmisten ilmoilla,
mutta minäkin olen monesti kuullut tuon, että mene sinne porukoihin, esittäydy ja kysele reippaana, tutustu rotuihin.
Usein olen myös kuullut, että näyttelyt ovat hyvä paikka jutella ihmisten kanssa roduista, ja miettiä mikä rotu sopisi itselle.
Noh, olen muutaman kerran testannut tätä kehotusta. Viimeksi kävin näyttelyssä ja voin kertoa, että oli olo kuin koulun pihassa aikoinaan ilman kavereita.![]()
Kenen tahansa kanssa yritin jutella joka sattui seisoskelemaan, oli sen näköinen että painu sinäkin siitä.![]()
Tunsin itseni joksikin lurkiksi joka tiirailee toisten koiria ja yrittää jahdata juttukaveria.
Kyl se on uhkaava ajatus mennä mukaan, kun tulee sellainen torjutuksi tulo fiilis. Jokin siinä ei tunnu luontevalta, johtuuko lie kulttuurieroista. Jotkut ovat kuin kala vedessä mutta itsellä on vaikea saada ees uusia kavereita muutenkaan, saati sitten että menee vain juttelemaan jollekin joka haluaa keskittyä. Haluan että mut kutsutaan selkeästi, että hei täällä voit kysellä, tervetuloa, tuothan kahvipaketin tullessasi ettei mun vaiva mene sun kanssa hukkaan jos et kiinnostukaan rodusta ja olen selittänyt sulle puolitoista tuntia ilmaiseksi mitä tiedän jostain rodusta.
Dacrest kirjoitti:Ihan en ymmärrä ajatusta, jossa vaikkapa autoa hankkiessa käytetään paljon aikaa eri mallien ominaisuuksien vertailuun, käydään ehkä parilla koeajollakin, mutta koiranpentu (perheenjäsen 10-15 vuodeksi) pitäisi saada "kaupan hyllyltä".
Viaras2 kirjoitti:En tiedä nyt onko vikaa omissa sosiaalisissa taidoissa ja miten esiinnyn ihmisten ilmoilla,
mutta minäkin olen monesti kuullut tuon, että mene sinne porukoihin, esittäydy ja kysele reippaana, tutustu rotuihin.
Usein olen myös kuullut, että näyttelyt ovat hyvä paikka jutella ihmisten kanssa roduista, ja miettiä mikä rotu sopisi itselle.
Noh, olen muutaman kerran testannut tätä kehotusta. Viimeksi kävin näyttelyssä ja voin kertoa, että oli olo kuin koulun pihassa aikoinaan ilman kavereita.![]()
Kenen tahansa kanssa yritin jutella joka sattui seisoskelemaan, oli sen näköinen että painu sinäkin siitä.![]()
Tunsin itseni joksikin lurkiksi joka tiirailee toisten koiria ja yrittää jahdata juttukaveria.
Kyl se on uhkaava ajatus mennä mukaan, kun tulee sellainen torjutuksi tulo fiilis. Jokin siinä ei tunnu luontevalta, johtuuko lie kulttuurieroista. Jotkut ovat kuin kala vedessä mutta itsellä on vaikea saada ees uusia kavereita muutenkaan, saati sitten että menee vain juttelemaan jollekin joka haluaa keskittyä. Haluan että mut kutsutaan selkeästi, että hei täällä voit kysellä, tervetuloa, tuothan kahvipaketin tullessasi ettei mun vaiva mene sun kanssa hukkaan jos et kiinnostukaan rodusta ja olen selittänyt sulle puolitoista tuntia ilmaiseksi mitä tiedän jostain rodusta.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa