Kaktus kirjoitti:Mihin viitataan tässäkin keskustelussa mainitulla 'susialueella'? Itse olen aina kuvitellut, että susia on eniten itä-Suomessa, kun sieltä tuntuu kantautuvan negatiivista uutisointia aiheesta. Milloin susia on ajettu takaa moottorikelkoilla, milloin muuten vaan salakaadettu. Joka toinen siellä asuva on mukamas nähnyt susia kotipihalla jne.
Suomessa susia lienee vain kolmisen sataa ja enemmän ne ovat keskittyneet lounais-Suomeen ainakin tämän kartan mukaan: https://yle.fi/a/3-12502645. Vaikuttaa aika lottovoitolta, jos suden onnistuu näkemään.
Susialue = alue jossa asuu vakituisesti susia. Itärajalla ehkä myös alueet joissa susia liikkuu paljon.
Täällä Kaakkois-Suomen/Itä-Uudenmaan rajamailla susia on aina liikkunut läpikulkumatkalla, pysyviä laumoja ei kait ole ollut pitkään aikaan.
Metsästyskoirien käyttäminen metsästykseen on ollut turvallista - mun tuntemat metsästäjät eivät muista metsästyskoiria menetetyn.
Viimeisen 20 vuoden ajalta tiedän vain kaksi tapausta jossa sudet ovat tappaneet pihalla olevan koiran. Kotieläimet ovat saaneet olla aika rauhassa laitumilla. Eli koirien/kotieläinten riski joutua "suden suuhun" on ollut todella pieni.
Tilanne on muuttumassa.
Mutulla, susihavainnot ovat lisääntyneet, mm viime syksynä 10 sutta. Tänä kesänä lampaita on raadeltu alueella ainakin kaksi kertaa ja virallisen tiedon mukaan alueelle on asettunut susia pysyvästi.
Jatkossa sudet joutuu ottamaan ihan eri tavalla huomioon.