Oletko katunut muuttoa toiselle paikkakunnalle

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Oletko katunut muuttoa toiselle paikkakunnalle

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 19.08.2023 22:09

^Riittää! :lol:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja kuvatus » 20.08.2023 07:12

Meillä muutto synnyinseudulta on ollut niin käytännön sanelemaa (työ), ettei vaihtoehtoja ollut. Tilanteen muuttuminen pysyväksi on harmittanut ja surettanut, mutta koska se ei tavallaan ole ollut itsestä kiinni, ei ole ollut aihetta katua. Paitsi ammatinvalintaa.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 20.08.2023 09:36

Kaduin muuttoa Mikkeliin, vuonna 98, mutta se ei ollut aivan mun päätettävissä koska asuin vielä äidin kanssa ja päätettiin että muutetaan mummon taloon mummon avuksi. Tai äidin päätös se oli. Mä vaan suostuin, ajattelin että jee iso omakotitalo ja mökki lähellä. Mut todellisuus oli sitä että asuin äidin ja mummon kanssa samassa talossa, ilman omaa huonetta vaikka tilaa muuten oli. vaikka olin jo täysi-ikäinen ja olisin varmaan voinut jäädä jotenkin käymään edes lukion loppuun. Mikkeli oli silloin aika kämänen, nyt parantunut paljon. Sain käytyä tosiaan lukion aikuispuolella, kun olin tottunut luokattomaan lukioon niin aikuispuolella se oli vapaampaa. Olin yhden päivän tavallisessa päivälukiossa, mut se tuntui oudolta. Tiiä sitten olisinko saanut kavereita sieltä. Ja sain käytyä autokoulun kun mummo ja äiti maksoi sen.
Mä olin aloittanut lukion Helsingissä, eli kaikki siellä saadut kaverit jäi ja mä olin aika yksin Mikkelissä. Ja eihän ne lukio kaverit jäänyt elämään kun oli välimatkaa ja pystyi vain laittaa jotain kirjeitä ja kortteja, ei juurikaan tullut soiteltua (harvalla oli silloin vielä omaa kännykkää). Mutta asuin "vain" kolme vuotta siellä ja sit lähdin takas Hesaan. Että sitä en ymmärrä mitä nykynuoret valittaa, kun kaikki instat ja whatsappit, videopuhelut sun muut.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.08.2023 10:02

Itselleni taas on aina ollut tärkeää se että työ on "vain työ" eikä määritä esimerkiksi asuinpaikkaa. Olisi kauheaa joutua asumaan vaikka jossain pk-seudulla vain siksi, että työtä ei ole muualla (näin usein jotkut sanoo, en tiedä paljonko tuollaisia vain ja ainoastaan pk-seudulla olevia työpaikkoja irl on vai paljonko on kuitenkin kiinni siitä ettei ihminen vaan halua muuttaa).
Haluan muuttaa sinne minne mieli tekee ja niin olen tehnyt, töitä aina löytyy.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 20.08.2023 10:36

Vieras kirjoitti: Olisi kauheaa joutua asumaan vaikka jossain pk-seudulla vain siksi, että työtä ei ole muualla (näin usein jotkut sanoo, en tiedä paljonko tuollaisia vain ja ainoastaan pk-seudulla olevia työpaikkoja irl on vai paljonko on kuitenkin kiinni siitä ettei ihminen vaan halua muuttaa).

Monia hommiahan on joka puolella Suomea, mutta jos puhutaan joistakin erikoisosaamisista ja asiantuntijatöistä, niin hyvin monella alalla ne ovat keskittyneet Helsinkiin tai muutoin pk-seudulle. Ja vaikka valtiolla on ihan erikseen tehty päätöksiä hajauttamisesta, niin se tuntuu toimivan vähän huonosti. Suuri osa paikoista on silti keskittynyt Helsinkiin ja ne paikat mitkä on hajautettu muualle saattavat kärsiä siitä, ettei sinne saada osaajia. Tässä esim. juttu Kriisinhallintakeskuksesta https://yle.fi/a/3-9656926
Itse pääasiassa valtiolla urani tehneeni voin sanoa, että Helsinkikeskeisyys on hyvin huomattavaa joissakin tehtävissä. Itse päätin jossain vaiheessa lähteä pk-seudulta pois, mutta samalla luovuin muutamista paikoista joissa en voisi muualta työskennellä. Kaikissa töissä ei ole esim. salassapidettävän materiaalin vuoksi mahdollista tehdä kovinkaan paljon etätöitä. Mä tiedän paljon ihmisiä, jotka haluaisi muuttaa pois pk-seudulta, mutta samalla he sitten joutuisivat tekemään työtä, joka ei tunnu omalta. Ovat sitten valinneet muuttaa vähän kauemmaksi Helsingistä ja tehneet kompromissin mielummin asumisen suhteen, minkä ymmärrän tosi hyvin monissa tapauksissa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 20.08.2023 14:57

On totta tuo PK-seutu/Helsinki keskeisyys. Sitä ei huomaa välttämättä kuin vasta sitten kun on asunut jossain muualla. Sen huomaa ihan jo uutisissakin, vaikka puhutaan säästä niin jos sanotaan että myrsky on tulossa niin se on silloin tulossa Helsinkiin, ellei toisin kerrota. Ja jos joku MTV tekee galluppia niin ne tekee sitä Helsingin keskustassa tai ehkä jossain Vantaan Jumbossa.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Kinga » 20.08.2023 15:46

En varsinaisesti ole katunut.
Kaikissa paikoissa en ole aivan yhtä hyvin viihtynyt, mutta siitä on sitten jatkettu eteenpäin, ei taaksepäin.
Kinga

ViestiKirjoittaja Thirteen » 20.08.2023 19:45

Kerran katunut ja muutin/muutettiin parin kuukauden jälkeen takaisin lähtöpaikkaan. Ensimmäinen lapsi oli syntymässä, miehen piti aloittaa opiskelu Etelä-Pohjanmaalla mutta ala ei tuntunutkaan omalle. Muistan kun viimeisilläni pakkasin yömyöhään muuttolaatikoita kauhealla kiireellä, ettei lapsi vaan synny 'väärään kaupunkiin' vaan ehdittäisiin muuttaa takaisin Omaan Kaupunkiin :D
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 21.08.2023 09:40

Olen, parissa vuodessa huomasin että maalla/kaukana merenrannasta ei ole hyvä. Muutin takaisin. Jos tästä talosta muutan muuta kun hautausmaalle, niin se on sitten oma saari. 8-)
Kissimyyr6-66

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät