shaairah kirjoitti:DNA-testaus perinnöllisten sairauksien varalta ettei vaan vahingossa yhdistä esim. kanta kantajaa
***Miten se toimii? Esim. omassa rodussani on DNA-testit vain kahteen äärimmäisen harvinaiseen sairauteen. Toki nillä voi tehdä DNA-testit esim. Embarkilla tai Ferragenilla tms. ja monilla on tehtykin, mut vaikka siinä on pitkä lista joissa lukee, että ei kanna tätä sitä tai tuota, niin ne on useimmiten rotukohtasia, ts. se vain kertoo, ettei salukillani ole sitä geeniä tms., joka aiheuttaa jonkun tietyn sairauden jossain tietyssä rodussa, mutta sillä nyt ei oo hirveesti merkitystä kun koirani on saluki, jossa rodussa saattaa esiintyä samainen sairaus, mutta salukilla taudin aiheuttavaa markkeeria ei ole identifioitu. Sori, mä oon väsyny, en oo ihan varma onko toi suomeaMut ehkä tarkoituksesta saa selvää?
No niin, nyt jäin tätä pohtimaan. Olemme kaverin kanssa testanneet monia sekarotuisia, erilaisia mixejä. Mulla on mm. yksi villakoirasekoitus joka on MyDogDNA-testillä todettu kantavan labradorinnoutajan silmäsairauden yhtä geeniä, sellaisen kuin "Stargardt (STGD) etenevä verkkokalvon surkastuma". Sitä geeniä se on myös periyttänyt jälkeläisilleen. Voisiko tuon siis vaan ohittaa, vai voiko aiheuttaa ongelmia muillekin kuin labbiksille? Olen ajatellut niin, että toiseen tätä kantavaan en yhdistäisi, mutta ei ole kyllä vielä toista tullut vastaankaan, paitsi tämän jälkeläisiä.
Olen myös pohtinut kuin joistain roduista testataan tyyliin yksi sairaus, miksi ei kerralla näitä kaikkia. Eikö homma sitten toimikaan näin? Voiko siis luottaa vaan niihin tiettyihin sairauksiin, joita koirassa olevissa roduissa on todettu? Viimeisin testaamani koira sai epäilemään eniten; miten kultainennoutaja x walesinspringespanieli voi kantaa mm. tan points, dominant black ja resessive black värejä? Sillä on testin mukaan myös sama retrogeeni mikä on löydetty mm. cockerspanieleilta ja villakoirilta (CDDY ja IVDD). Tuo geeni on löytynyt tähän mennessä jokaisella testaamallani koiralla.