Ilta-/aamutoimesi

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Ilta-/aamutoimesi

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.08.2023 16:55

Jossain artikkelissa toimittaja piti vähän erikoisena sitä että joku valmistautuu tulevaa aamua varten jo illalla. Minusta on erikoista että tuo on jollekin vierasta, niin iskostuneena tavat on itselläni. Miten muilla?

Jos edessä on työaamu niin laitan jo illalla valmiiksi tottakai vaatteet, lisäksi laitan valmiiksi keittiön pöydälle meikki- ja hiustarvikkeet ja peilin. Tiskipöydälle laitan puurolautasen, siihen puuropussin ja aamulääkesatsin. Työrepun laitan tietty kuntoon ja lompakon valmiiksi sinne, työavaimet kassiin päällimmäiseksi. Yksi tehtävä on myös piharakennusten laittaminen lukkoon jo valmiiksi ettei niitä tarvitse aamulla enää miettiä. Kotona ollessa ovet on aina auki.

Ja valmistaudun koska minulla on liukuva työaika, en halua tuhlata aamulla minuuttiakaan. Olen aamu-uninen joten mitä nopeammin olen töissä sitä parempi, sehän on aina syy heräämiseen niin aikaisin. En ole ollenkaan niitä ihmisiä jotka herää 2 tuntia ennen töihin lähtöä, lukevat lehdet ja katsovat aamu-uutiset, ajatuskin kauhistuttaa.
Vieras

Re: Ilta-/aamutoimesi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 14.08.2023 20:31

itse en halua myöskään tuhlata minuutteja aamulla.

illalla ladataan kahvinkeitin, tiedetään mitä laitetaan päälle, koiran ruuat on sulamassa/mahdollinen kongi ladattuna pakastimessa. aamupuuroainekset on uunivuokaan laitettu siten, että neste ja omenat joukkoon ja se valmistuu lenkin aikana ja loput otetaan töihin aamupalaksi mukaan. herään miten sattuu 03-04 välillä, enkä käytä aikaani kuin koiran hoitamiseen. metsälenkin teen joka aamu. jos kahvinkeitin/aamupuuro ei ole valmiina, niin sitten mennään tee ja pussipuuro linjalla. töissä on oltava 6:30 tai klo 14.

jos herään 03, saatan syödä ja käydä lenkillä, ja sen jälkeen menen jatkamaan uniani vielä hetkeksi. muuhun en tuhlaa aikaa, kahvit keitän siten, että osa menee termosmukiin töihin ja juon yhden mukillisen kotona.
laukkuani en lataile, se on aina sama. mahdollinen reppukin on aina sama, jos pyörällä menen, joten korkeintaan avaimet siirrän veskojen välillä. molemmissa veskoissa on tarvittava perussetti valmiina, lääkkeitä myöten.

jos herään 03 ja työt alkaa klo 14, niin sitten lusmuilen aamulla, syön puuron, keitän kahvit, kattelen iltasanomia ja lenkille lähden kun tuntuu siltä. yleensä kuitenkin tunnin kuluessa. sitten takasin nukkumaan jos vaan saan unta, yleensä en saa.

jos herään yöllä tsiljoona kertaa, niin sitten kituuttelen sängyssä 05 asti, vaan maaten, jolloin koiralle lyhyt 30min kusetus ja sitten lähden töihin.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.08.2023 21:01

Totta, jos joisin aamuisin kahvin kotona niin senkin valmistelut tekisin jo illalla. Mutta säästän aikaa siinäkin ja keitän kahvit vasta töissä, työajalla :D Kotona juon kahvia vain silloin kun ei tarvitse lähteä mihinkään.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 15.08.2023 02:27

Olen kait määritelmällä aamuvirkku, illan torkku?
Työlaukku minulla on aina valmis, pl.jotain yksittäistä, kuten eväät. En siis käytä laukkua missään muualla kuin töissä, työmatkoilla, joten en pura sitä. Näin ollen en tarvitse mitään muistisääntöä sen sisällölle, se on ja pysyy samana.
Nousen aina noin viim. klo 04, nyt nousin tätä aikaa. Menin niin aikaisin nukkumaan eilen (klo 20) joten unta vain ei enää riitä ja en halua puolison takiakaan pyöriä sängyssä.

Ehdottomiin aamurutiineihin kuuluu aamukahvi, netin luku, koiran syöminen ja pihalla käynti, aamupesut ja eväiden teko työaamuina. Koiran lenkitys ei-työaamuina.
Olen enää töissä tämän ja ensi viikon joten ns. kotiaikana sitten tulee liukumaa aamupesuihin ja lähtöaikaan, eväät teen toiselle kuitenkin.

Minusta olisi aivan jörkkyä lähteä ovesta 15 - 30 min aikajanalla sängystä noustessa tms. Olen aamulla virkeimmilläni, saatan käydä jopa kaupassa, tehdä lounaan/ruuan, käydä saunassa jne.
Aamupesut on siis mitä vain pikkupesuista saunomiseen asti, riippuen aamusta ja viikonpäivistä.

Pidän ns. omasta ajasta ja en tykkää päpättää kenenkään kanssa heti herätessä. Työ kuormittaa jopa ekstroverttiäkin puheluineen ja puhumisineen joten varsin näin töissä ollessa aamun oma aika on tärkeä.

Mutta hyväksyn täysin erilaiset tavat ja en millään tavalla niitä äimistele muiden kohdalla! Kunhan jokainen on tyytyväinen omiin rutiineihinsa. Millään tavalla toinen tapa ei ole toista parempi jos arki sujuu omalla tavallaan.
Ja sanomattakin selvää, että illat alkaa meillä jo 18 jälkeen eli emme ole missään liikkeellä tuon jälkeen, ei vierailuita tai kauppareissuja jne. Sängyssä olen jo usein 19-20, alkuun tv:tä katsellen ja/tai lukien/kuunnellen, unten maille viim. 21.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 15.08.2023 02:31

Umac kirjoitti:Ehdottomiin aamurutiineihin kuuluu aamukahvi, netin luku, koiran syöminen ja pihalla käynti, aamupesut ja eväiden teko työaamuina. Koiran lenkitys ei-työaamuina.

tälleen klo 2:38 heränneenä tuo "koiran syöminen" aiheutti tahatonta hörähdystä. etenkin kun jatkossa oli eväiden teko. :mrgreen: pyydän anteeksi.
alanpa tässä valmistamaan aamupuuroa ja valmistautumaan oman koiran syömiseen :mrgreen:
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 15.08.2023 02:39

^ :mrgreen: No joo, mutta siis sillai. Tuossa se syö selkäni takana jo.....en muokkaa sitä!
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 15.08.2023 03:57

^ Et todellakaan muokkaa, tuossahan on ainesta klassikoksi! :D Hyvä ettei koira olekaan eväänä!

Minulla on ehkä eri tilanne koska teen etätöitä, niin aamu ei ole kriittinen. Paitsi sillä tavalla että se on käytettävä hyödyksi, koska silloin olen ylivoimaisesti pirteimmilläni. Koirien päästäminen ulos, kahvi, nettilehdet, aamupesut ja jooga, ja yleensä töihin klo 6. Superaamuvirkku siis. Illalla alan väsähtää aikaisin ja menen usein jo 18 aikaan sänkyyn ja nukahdan nopeasti. Lukisin mielelläni kirjaa siinä mutta liian väsy.

Ymmärrän todella hyvin että laittaa kaiken illalla valmiiksi jos aamulla on lähdettävä. En käsitä miten sitä voi edes ihmetellä. Niin tekisin itsekin vaikka en ole aamulla väsynyt.
Mea

ViestiKirjoittaja msk » 15.08.2023 06:03

Jos seuraava päivä on lähityöpäivä niin teen illalla eväät valmiiksi. Ja katson vaatteet. Luonnollisesti työpäivän jälkeen pakkaan läppärin valmiiksi ja kannan sen alakertaan.
Aamulla ei ole muuta tekemistä kuin pukea, laittaa hiukset ja meikata. Aamupesut luonnollisesti.
Eväät, vissy ja maito laukkuun.
Herään puolitoista tuntia aiemmin kuin on töihin lähtö.

Näinä aamuina en juo kotona kahvia. En yleensäkään syö aamuisin mitään.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja kuvatus » 15.08.2023 06:24

Olen hidas herääjä ja tuntuisi väkivaltaiselta joutua aamulla kiirehtimään. Herään kuudelta, käyn suihkussa, paistan rahkalättyjä aamupalaksi, selailen nettiä tai lueskelen syödessäni, meikkaan, laitan hiukset ja haalin töihin evästä. Tarvittaessa aikaa jää paidan silitykseen, kukkien kasteluun tmv.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.08.2023 08:53

^Nuo aikaiset aamuherätykset ovat kyllä juurikin väkivaltaisia, suorastaan riipivän repiviä. Meillä noustaan nyt arkisin viiden jälkeen, käytän koirat ulkona, syötän ne ja käytän ulkona vielä toistamiseen -> töihin. Töissä sitten vasta aamupala, ennen päivän alkua, kaikessa rauhassa. Etäpäivät on ihania kun voi herätä melkein tuntia myöhemmin.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja msk » 15.08.2023 09:03

Mulla on lähipäivinä (koska kimppakyyti) herätys klo 04.30 ja töihinlähtö on n. klo 06.00.
Onneksi on liukuva työaika, joten jos etäpäivänä oikein nukuttaa niin voin aloittaa työt vasta klo 09.00.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.08.2023 10:58

Näin me ollaan erilaisia. Aikaiset herätykset on tosiaan riipiviä ja siksi hereille niin myöhään kuin mahdollista. Kun kaikki mahdollinen on valmiina niin aamutoimet onnistuu puoliunessakin. Tänään heräsin 6.30. Käytin koiran ulkona ja annoin sille ruuan, kävin aamupesuilla, meikkasin, puin, laitoin hiukset, söin puuron, pakkasin eväät kassiin. Kello 6.55 starttasin auton.
Vieras

ViestiKirjoittaja msk » 15.08.2023 11:04

Mulla on aamuisin vaan itseni laittaminen lähtövalmiiksi.
Mies hoitaa koirien ja kissojen ruokinnan ja koirien pissatukset.
Kaksi koirista menee ulkotarhaan ja yhdellä on pääsy kissanluukkujen kautta isoon kissatarhaan jos hätä yllättää kesken päivän.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Umac » 15.08.2023 11:16

Jos haluaa katsoa omaa kronotyyppiään testin muodossa:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01007 Vireys, väsymys ja suorituskyky
Sain 75 pistettä.
Kyselylomake aukeaa taulukko numero yhden (1) keltaisesta numerosta 1.

Jos haluaa katsoa omaa kronotyyppiään testin muodossa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 15.08.2023 12:34

Umac kirjoitti:Jos haluaa katsoa omaa kronotyyppiään testin muodossa:
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01007 Vireys, väsymys ja suorituskyky
Sain 75 pistettä.
Kyselylomake aukeaa taulukko numero yhden (1) keltaisesta numerosta 1.

Jos haluaa katsoa omaa kronotyyppiään testin muodossa.

mulla 69 pistettä.

musta kysely oli hankala, "parhaalta tuntuu" kysymykset. ei musta tunnu parhaalta herätä 2:38 tai 03, mutta mä olen pirteänä tuolloin, joten hämmentävää vastata, koska pakko valita kuitenkin se "parhaaksi" kun tiedän, että uuvahdan päivän edetessä. ja kun nukun huonosti/vähän, niin joskus ilta tuntuu hyvältä, joskus aamu ja joskus kumpikaan ei tunnu hyvältä. alanpa täyttämään tota uni-valve -päiväkirjaa ja suuntaan sen kanssa lääkäriin sitten.
Viimeksi muokannut *kiranas* päivämäärä 15.08.2023 14:17, muokattu yhteensä 2 kertaa
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja msk » 15.08.2023 12:53

Sain 38 pistettä. Olen siis enemmän ilta,- kuin aamuihminen.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.08.2023 20:56

Toimisto- ja etäpäivät vaihtelee siten että toimistopäivinä herään puoli tuntia ennen lähtöä, etäpäivinä korkeintaan 15 minuuttia ennen töiden aloitusta. Eron tekee se ettei etäpäivänä tarvitse laittautua ja aamupalankin syön vasta kahvitauolla.
Vieras

ViestiKirjoittaja smörgen » 16.08.2023 10:48

Mulle sopii parhaiten, että on aina sama rytmi. En siis herää toimistopäivinä kuin korkeintaan puoli tuntia aiemmin kuin etäpäivinä (jos on joku aikainen palaveri). En laita mitään valmiiksi illalla, en syö aamupalaa, enkä ota eväitä töihin.

Herään yleensä 6:15. Aamu alkaa aina kissojen ruokinnalla, sitten juon kaksi kuppia kahvia ja selaan samalla puhelimella hesaria/instaa/jotain. Etäpäivinä aloitan työt sen jälkeen noin klo 7:30. Toimistopäivinä meikkaan ja kampaan hiukset tuohon aikaan, lähden kotoa noin 7:50 ja olen toimistolla ennen 8:30. En pysty toimimaan kovin tehokkaasti heti heräämisen jälkeen, tarvitsen sen tunnin verran ns. omaa aikaa aina.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 16.08.2023 11:51

Minulla on aikaa aamulla, miehen kello soi 4:40, hänen pitää olla reilun 100km päässä jo seitsemäksi. Herään samaan aikaan ja aikaa jää touhuta koirienkin kanssa. Oma työpäiväni alkaa vähän seitsemän jälkeen, mutta työmatka vain noin 20 minuuttia.

Vielä kun säät sallii niin koirat höntyilee pitkin pihaa aamutarpeillaan, samalla kun juon kahvia pihalla. Jos sataa rankasti, niin käydään aamu pisut ja jossain kohtaa vielä uusi ulkoilu ennen omaa lähtöä. Koirien ruoat laitan vasta aamulla ja jätän ne syömään kun lähden töihin. En meikkaa, en laita tukaa, en syö aamupalaa, eli aamu on oikeestaan vaan hengailua ja heräilyä, uutisten lukua yms.

Illalla laitan seuraavan päivän vaatteet valmiiksi, lataan kahvinkeittimen ja eväät luonnollisestikin valmiiksi, jotta voi vaan napata matkaan mukaan.

En ole pätkääkään aamuihminen, välillä tuntuu etten ole herännyt kunnolla vielä töissäkään vaan olen aivan zombina liikenteessä. Kolmannen kahvimukin jälkeen alkaa tajunta himpun jo virota. Tässä on yksi syy miksi teen illalla kaiken mahdollisen valmiiksi, jotta aamu-zombi-minä suoriutuisi edes jotenkin uuteen päivään.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Suosittelen » 16.08.2023 17:47

Kannattaa asua ilman kaikkia mukavuuksia. Kumma kyllä siinä herää todella hyvin, etenkin talvisin, kun lähtee sängystä yöpaidassa ulkohuussiin ja sieltä ulkosaunaan aamupesulle, kylmällä vedellä. Talvisin joskus pitää rikkoa jää saavista, ennen kuin saa vettä. Se piristää :D
Suosittelen

ViestiKirjoittaja piku » 16.08.2023 18:06

^Masentaisi niin että jäisin kerälle hankeen.

Edes sillon kun heräsin 4.42 töihin, en jaksanut tehdä mitään valmiiksi. No kahvinkeittimen olisin voinut kun kahvia vielä join, mutta kiskoin vaan pimeässä jotkut verkkarit ja paidan (töissä oli työvaatteet), hörppäsin kahvin, lenkitin koirat ja lähdin ajamaan. Jos eväitä olisin tarvinnut, ne olisin laittanut. Mutta aamu oli minuuttiaikataulutettu ja toimin täysin koomassa automodella, joten aamu meni omalla painollaan. Kivempi olisi, jos joku tekisi kaikki iltahommat valmiiksi, aamuisin väsyttää ja iltaisin laiskottaa. :mrgreen:
piku

ViestiKirjoittaja Suosittelen » 16.08.2023 18:40

^ Usko pois, et jäisi hankeen vaan kipittäisit kahta nopeammin että pääset taas lämpimään :D
Suosittelen

ViestiKirjoittaja Suska » 16.08.2023 18:49

normaalisti soi kello 6.30. Eläimille ruokaa, kahvi tuloilleen ja koomaillen telkkarin ääreen. Puol kahdeksalta siivoan kissanvessat, kahdeksalta koira ulos ja puol yhdeksältä lähden bussille.
Harvoin herääminen vapaapäivinä tapahtuu paljonkaan myöhemmin, talvella voisin sitten nukkua ysiinkin ihan kevyesti.
Maailman kamalimpia on aamut, joina herää liian myöhään syystä tai toisesta ja tulee kiire. Periaatteessa pääsisin ovesta ulos noin parissa kymmenessä minuutissa heräämisestä, mutta koko päivä olisi pilalla kun ei saanut herätä rauhassa.
Aamiaista en voi syödä ennen kuin olen ollut pari tuntia hereillä, joten työaamuina se menee sitten jo lounaaksi puol yhentoista aikaan, vapaapäivinä keitän aamupuuron joskus kymmenen jälkeen
Illalla olen sänkyyn valmis joskus kymmenen maissa, tosin telkkaria katselen sitten vielä puolesta tunnista tuntiinkin
kävin tekee ton testin, sain 47. Eli ei enempää aamu- kuin iltaihminenkään
Suska
Valvoja
Valvoja

Paluu Rekisteröimättömät