Gallupia: minkä värinen ulko-ovi taloon?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Gallupia: minkä värinen ulko-ovi taloon?

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.07.2023 11:40

Jos mökki on punainen, kuisti keltainen ja puitteet/nurkkalaudat valkoiset, minkä värisen oven laittaisit?
Etenkin jos valkoinen tai sininen ei ole vaihtoehtona.
Kuva netistä antamaan jotain käsitystä väreistä.
https://www.vastavalo.net/albums/userpi ... G_2478.jpg
Vieras

Re: Gallupia: minkä värinen ulko-ovi taloon?

ViestiKirjoittaja Avokaado » 07.07.2023 11:49

Musta ovi.
Avokaado

ViestiKirjoittaja msk » 07.07.2023 12:47

Musta.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.07.2023 15:01

Harmaan.
Jos joku perinnetalo, kuvan tyylistä oletan, vaikka tämä kuva ei kyseisestä talosta olekaan.
Musta on vähän kova, eikä minusta sovi perinnetaloon.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.07.2023 16:37

Kyllä, 100-vuotias talo kyseessä. Saman tyylinen kuin kuvassa oleva, mutta hieman isompi.
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 07.07.2023 19:20

Tuohon kuvan taloon mä laittaisin punaisen oven! Siis ei mikään kirkuvan punainen vaan just tuollainen punamultamainen väri.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja kuvatus » 08.07.2023 05:15

Vihreän. Minustakaan musta ei sopisi.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 08.07.2023 05:31

Mä maalaisin ensin koko talon joko punaiseksi tai keltaiseksi ja sitten oveen harmaa tai tummahko ruskea, musta on liian vahva...
Riippuen vähän katon väristäkin, tuossa mallikuvassahan on katto suunnilleen samaa sävyä kuin ovi ja näyttää ihan tasapainoiselta.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.07.2023 08:51

Titaanijäärä kirjoitti:Mä maalaisin ensin koko talon joko punaiseksi tai keltaiseksi

Miksi näin?
Jos koko talo olisi punainen, ovi olisi keltainen. Mutta koko talosta ei tule punaista.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 08.07.2023 10:19

No siis. Mä lähtisin siitä, että selvittäisin ylipäätään, että minkälaiset alkuperäiset värit ovat olleet ja jos se tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta, niin menisin sillä. Jos alkuperäisiä värejä ei ole mahdollista selvittää tai ne ei jostain syystä käy, niin sitten vaikuttaisi se talon ja oven tyyli, millaisia piharakennuksia ja minkävärisiä ne on ja niiden ovet. Ne talot mitä yleisimmin olen nähnyt noilla värityksillä, niin se ovi ollut sininen, sellainen vähän vaalea, ns. vanhan sininen. Mutta koska sininen ei ole vaihtoehto, niin sitten miettisin noilla kaikilla muilla spekseillä ja silläkin, että minkäsävyistä punaista ja keltaista talossa on. Paljohan vanhoissa taloissa on myös vihreitä ovia ja riippuen tyylistä vihreä on joko vähän kirkkaampi ja tummempi tai sitten sellainen vähän vaaleampi ja muuretumpi. Katselisin kuvia ja kävisin ehkä kävelyllä alueilla tai museoissa missä vanhoja taloja ja katselisin, että millaisia oviratkaisuja niissä on ja mikä tuntuis itselle sopivalta.

Mutta joo, näillä tiedoilla en voi kyllä sanoa, pitäisi nähdä koko talo ja pihapiiri, että mulla voisi olla joku mielipide.
Mella M

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 08.07.2023 10:32

Vieras kirjoitti:
Titaanijäärä kirjoitti:Mä maalaisin ensin koko talon joko punaiseksi tai keltaiseksi

Miksi näin?
Jos koko talo olisi punainen, ovi olisi keltainen. Mutta koko talosta ei tule punaista.

No ihan vaan siksi että mun silmääni on vähän hassu kun puoli taloa on punaista ja puoli keltaista, mutta toki kukin oman makunsa mukaan. Todnäk en itse edes väreihin mitään huomiota kiinnittäisi ellei siitä näin vasiti tule puhetta. :mrgreen:
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Mella M » 08.07.2023 10:37

Tuo aloituksen kuvan talo on aika hassu muutenkin, kun siinä on mittasuhteet tosi pielessä monella tavalla. Ihan söpö mökki, mutta siis ehkä tuossa nuo värit korostuu vähän toisin kuin esim. vähän toisenlaisessa talossa.

Itsekin pidän enemmän yksivärisistä taloista, mutta esim. tässä tuo keltainen kuisti on aika söpö. Oven maalaisin kokonaan siniseksi ja ehkä vähän sävyttäisin maalia murretummaksi, en jättäisi noita listoja valkoisiksi, mutta muuten en tässä muuttaisi mitään.

https://perinnemestari.fi/sites/default ... 14-800.jpg

Tuossa vielä toinen. Näitä on varsinkin Pohjanmaalla kohtuu yleisesti. Tuossa tuo oven värikin on musta parempi.

https://perinnemestari.fi/sites/default ... 26-800.jpg

Keltainenhan oli vähän sellainen kartanoväri, siitä nimityskin kartanonkeltainen. Keltainen pigmentti on ollut kalliimpaa ja siksi tavallisen kansan talot oli usein punaisia. Sitten kun haluttiin siitä omasta talosta vähän arvokkaamman näköinen niin kuisti maalattiin keltaiseksi.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.07.2023 12:36

Joo. Meillä talo on jonkin verran isompi kuin kuvassa ja mittasuhteet on erilaiset, kuisti on selkeästi pienempi kuin muu talo. Mutta kun esimerkkikuvaa hain niin ei tullut vastaan kuin tuo aloituksen mökkikuva ja sitten nuo jota Mella M laittoi, jotka taas tyyliltään niin erilaiset etten niitä valinnut. Kun nyt ei kartanoon ovea mietitä kuitenkaan eikä muutenkaan valtavan isoon taloon.
Ja tosiaan tämä on maalla ihan tavallinen väritys taloille. Alkuperäisesti talossa on ollut maalaamaton vaatimaton pariovi joka ei ole lämpöä pitänyt lainkaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.07.2023 12:47

On sekin vaan mahdollista että koko talo tulisikin punaiseksi. Silloin oven väriä ei tarvitsisi miettiä hetkeäkään vaan siitä tulisi keltainen, yksinkertaista. Täytyy laittaa tämäkin vaihtoehto harkintaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja Maalattuon » 08.07.2023 12:55

Omalla kokemuksella sanoisin että tuohon sopisi parhaiten oven väriksi sama väri kuin katossa tai saman punainen kuin punainen seinässä.
Olen aikoinaan pähkäillyt samanlaisen asian kanssa ja kun maalasin oven katon väriseksi siitä tuli hieno.
Hyvin vanhan aitta rakennuksen maalaamisessa päädyin maalaamaan ikkuna ja nurkkapuut samalla harmaalla kuin mitä katto oli kun valkoinen tuntui liian räikeltä. Ja sopii tosi hyvin, mikään ei pistä silmään kun muutoin aitta on haalean punamullan punainen. Ei aina tarvi olla valkoista tai mustaa ei ainakaan...
Maalattuon

ViestiKirjoittaja Avokaado » 08.07.2023 13:09

Makuja on monia, sen huomaa näistä vastauksistakin. Musta olisi edelleen oma vaihtoehto ja se tuli nimenomaan mieleen katon väristä. Talo on jo niin "kirjava", että omaan makuun se ei kävisi lainkaan, mutta jokainen maalaa makunsa mukaan.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.07.2023 13:42

En näköjään muistanut kommentoida katosta mitään. Katto on vanha sekaharmahtava tiilikatto, sammaloitunut niin että pääväri lie oikeastaan vihreä.
Yhdessä ovifirmassa värivaihtoehtoina oli vain valkoinen, ruskea, vaaleanharmaa ja tummanharmaa ja myyjän oli vaikea käsittää että mikään niistä ei käy meille. Ruskean ajattelen sopivan johonkin 70-luvun tiilitaloon ja kolmea muuta en edes pidä väreinä. Sinistä inhoan ja musta on minustakin kamalan kova väri. Että oikeastaan värivaihtoehtoina itselle on nyt vain keltainen tai vihreä, ehkä punainen. Mutta jos punainen niin pitäisi olla punamultaa tai täysin siihen sopiva, jos keltainen niin keltamultaa jos kuistikin sitä on.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 08.07.2023 16:43

Avokaado kirjoitti:Makuja on monia, sen huomaa näistä vastauksistakin.

Mä itse ajattelen, että vanhaa taloa pitää katsoa myös muutakin kautta kuin vain oman maun mukaan. Toki jokainen saa tehdä talolleen mitä tykkää, mutta itse ainakin olen usein joutunut pyörtämään oman maun mukaisia juttuja, koska ne eivät vaan sovi tai kuulu siihen aikakauteen tai tyyliin, ympäristöön jne. Toki jos joku sattuu ihan todella omaan silmään, niin sitten mietin sellaisen tyyliin sopivan vaihtoehdon mikä itsestäkin on kiva ja aina se on kyllä löytynyt.

Vieras kirjoitti: Alkuperäisesti talossa on ollut maalaamaton vaatimaton pariovi joka ei ole lämpöä pitänyt lainkaan.

Tämä kuulostaa tosi oudolta, sillä ovia ei juuri koskaan jätetty maalaamatta ellei sitten kyseessä ollut tammiovat tms, mutta tämä talo ei kuulosta siltä, että alunperin olisi ollut tammiovia. Kaikki toki on mahdollista, mutta 100 vuotta sitten kyllä lähes kaikki maalattiin jos vain mitenkin voitiin, varsinkin jos pinta oli altis auringolle, kosteudelle, tuulelle. Yleensä juurikin ovi ja ikkunat oli maalattu vaikka sitten koko muu mökki olisi esim. varojen puuttuessa jätetty maalaamatta.

Mutta joo, mulla on usein vähän eri tulokulma näihin. Esim. ovifirma noilla värivaihtoehdoilla ei kuulosta ovifirmalta mistä itse olisin etsimässä ovea 100 vuotta vanhaan taloon.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.07.2023 17:21

Näkökulmasta viis, kuten muullekin vinoilulle. Se ainoa kuva jonka alkuperäisestä ovesta olen nähnyt niin siinä ovi näyttää maalaamattomalta. Voi tottakai olla että maali on vaan kulunut pois, mutta siis mitään selkeää väriä siinä ei kuvassa enää ole. Kuva on ajalta kun talon valmistumisesta on noin 20-25 vuotta.
Talon olemme palauttaneet sen alkuperäiseen väriin. Joskus 70-luvulla kun tämä oli maalattu täysin eri väriseksi.
Vieras

ViestiKirjoittaja kuvatus » 08.07.2023 19:43

Minkä tahansa värin laittaa, niin sävyhän sen ratkaisee.
Esimerkkejä vihreistä:
https://www.vastavalo.net/vihrea-puuovi ... 86371.html
https://m.facebook.com/rakennusapteekki ... cRGsL0Nquv
https://www.vastavalo.net/vihrea-ovi-pu ... 36709.html

Jotenkin tuntuisi, että tuollainen keskimmäisen murrettu ja haalea ei näyttäisi kivalta, vaan aneemiselta keltaista (riippuu tietenkin keltaisen sävystä ja värin voimakkuudesta) vasten, kun taas ensimmäinen sointuisi kumpaankin, keltaiseen ja punaiseen, ja kokonaisuus olisi tasapainoinen (makuasia!)
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.07.2023 19:54

Titaanijäärä kirjoitti:
Vieras kirjoitti:

Miksi näin?

No ihan vaan siksi että mun silmääni on vähän hassu kun puoli taloa on punaista ja puoli keltaista, mutta toki kukin oman makunsa mukaan. Todnäk en itse edes väreihin mitään huomiota kiinnittäisi ellei siitä näin vasiti tule puhetta. :mrgreen:

Samaa mieltä jäärän kanssa. :D Värejä vähemmän, ellei toive ole jostain Huvikummusta. Tollaseen taloon liian räikeä. Ennen on ehkä maalattu vaan niillä maaleilla mitä on sattunut löytymään.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.07.2023 21:57

Tässä tosiaan ei ole toinen puoli talosta keltainen ja toinen punainen. Jos talon kuisteineen jakaisi osiin niin kuisti olisi siitä noin 1/9 tai vielä vähemmän. Ja päätimme pysyä alkuperäisessä eli kuisti todellakin pysyy keltaisena, sellainen sen kuuluu olla. Oven väri ratkeaa huomenna.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.08.2023 17:41

Tämä pohdinta on kestänyt kauan :D Mutta loppujen lopuksi päädyimme siihen että ovesta tulee keltainen. Eli kuisti on siten kokonaan keltainen, lukuunottamatta puitteita joista tulee valkoiset. Kaikki muut värit, ja myös puun väri, tuntuivat väärältä. Tästä tulee hyvä ja nätti!
Vieras

ViestiKirjoittaja kuvatus » 22.08.2023 05:30

Siitä tulee varmasti nätti. Aurinkoinen kotiintulo :)
kuvatus

ViestiKirjoittaja Rudytar » 02.09.2023 10:02

Noh, meni jo. Olisin itellä oolisi ollut vaihtoehdot valkoinen, talon punainen tai jos haluaa olla räväkkä niin liila. Nuo vihreän harmaat onmyös hyviä, mutta talo ja kuisti olisi hyvä olla samaa tyyliä.
Rudytar

Paluu Rekisteröimättömät