Hallitusohjelma 2023

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Hallitusohjelma 2023

ViestiKirjoittaja Umac » 03.07.2023 15:23

Hei tuo ^ on hyvä! :mrgreen:
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.07.2023 17:20

MikkoP kirjoitti:Toisaalla puhuttiin jo IKEA-hallituksesta.
Kasaamiseen meni ihan älyttömästi aikaa eikä tiedä kuinka kauan se kestää.

Monissa paikoissa - ei vain toisaalla - puhutaan, varsinkin kun sitä hc-sikailua on nähty aika pitkään jo niin että siihen monet ammattilaiset kansanedustajat kyllästyivät täysin kuten Sirkka-Liisa Anttila ym. ilmapiirin ja puhekulttuurin tulehtumisesta on puhuttu vuosia
ikävä kyllä, se ei ole vain ikea-vitsi
kuten kaasutusvitsit eivät olleet vain vitsejä tai muut kuten että ei olekaan mitään kompetenssia
vaan sitä mitä kylvää ja heittää, niittää, no joo, kyllä ne kaasut yleensä tuppaa omalle naamalle sitten tulemaan, ennemmin tai myöhemmin
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.07.2023 18:38

PS. Nyt joku Orpo ei pääse enää edes Bidenin vierailuun mukaan
luotto mennyt sanoisi muuan sesse
pitäs tietää mitä tekee ja jos ei tee ---
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 04.07.2023 22:59

Mulla alkaa melkein käymään nyt Petteri Orpo sääliksi. Siis melkein, koska oma vikansahan tämä on, hän olisi voinut myös valita toisenlaiset hallituskumppanit.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000009698393.html

"Samassa keskustelussa Rantanen on tykännyt kommentista, jossa todetaan, että pakolaisten pitäisi antaa hukkua sekä kommentista, jossa pakolaisista käytetään nimitystä ”pakoloiset”.

Ministeri julkaisi Twitterissä tiistaina alkuillasta kommenttinsa.

– Olen kirjoittanut politiikasta vuosien varrella erittäin paljon ja olen saattanut epähuomiossa tykätä viestistä, jonka sisältöä en kannata. Olen sairaanhoitaja ja poliisi. Merihädässä tai missä tahansa hädässä olevia ihmisiä autetaan, aina."

Melkoisen sakeaa settiä ja jälleen selityksiä. Mä väitän, että aika paljon on tullut munkin somea selattua ja en ole kyllä vahingossakaan tykännyt kommenteista, jossa toivotaan pakolaisten hukkuvan tai jossa pakolaisia pakoloisiksi.

Meillä on vielä muutama kuukausi sitten pääministeri, jota ihailtiin maailmalla suuresti ja joka toi Suomelle paljon hyvää pr:ää. Nyt meillä on hallitus, jota saksalaislehti nimittää kauhukabinetiksi.

Mä uskon, että persuissakin ja heitä äänestäneissä on ihmisiä, jotka ovat todella pettyneitä ja vihaisia, että homma on mennyt tähän. Siellä on varmaan moni, joak miettii, että tämä ei nyt ihan ollut sitä, mitä oli tilattu vaan se, että alettais laittamaan Suomea kuntoon heidän tavalla.

Tämä hallituksen tavoite oli kasvattaa Suomen kilpailukykyä, mutta siitä on jo nyt parin viikon aikana tainnut osa sulaa pois.

Mä arvelin, että tämä hallitus ei tule olemaan pitkäikäinen, mutta tämä sekoilu jopa on ylittänyt mun "odotukset".
Mella M

ViestiKirjoittaja MikkoP » 05.07.2023 08:54

Ainahan hallituspuolueen kannatus romahtaa (historia taisi tietää kolme poikkeusta), mutta nyt tuntuu että romahdusta tulee reilusti.

Noi tykkäämisien metsästys on vähän niin ja näin. Ehkä olisi ollut parempi ettei olisi tuota kommentoinut ollenkaan.
Eilen oli kaivettu Antti Lindtmanin nuoruuskuvat esiin ja niitä jaetaan nyt twitterissä. Tätäkö on nyt tulevaisuuden politiikka.
Vasenkätisten Kansanrintama
MikkoP

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 05.07.2023 12:43

MikkoP kirjoitti:
Noi tykkäämisien metsästys on vähän niin ja näin. Ehkä olisi ollut parempi ettei olisi tuota kommentoinut ollenkaan.
Eilen oli kaivettu Antti Lindtmanin nuoruuskuvat esiin ja niitä jaetaan nyt twitterissä. Tätäkö on nyt tulevaisuuden politiikka.

Joo johonkin pitäs vetää raja tai pitäiskö politiikkaan alkaa ottamaan vain pikkulapsia joilla ei ole kummoista historiaa. Se että kaivetaan 20 vuotta vanhoja yksityiskuvia tai mitä muitakaan yksityiskuvia ja levitellään niitä nettiin. EI näin! Oli kuka hyvänsä. Ja sama juttu joidenkin tykkäysten kohdalla. En minäkään muista kaikkea mitä olen sanonut ja kommentoinut viimeisen 20 vuoden aikana netissä. Olenko edelleen samaa mieltä? Ehkä en ole.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.07.2023 12:46

Ei tietenkäänm ikivanhoja juttuja pidä kaivaa, mutta kyllä se kertoo aika paljon ihmisestä, jos tykkää kommentista missä toivotaan pakolaisten hukkuvan. Varsinkin kun ihminen mainostaa olevansa ensihoitaja ja poliisi (tosin en tiedä kuinka paljon se on ikinä noita töitä tehnyt).
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 05.07.2023 12:53

Joo se voi kertoa paljon millainen ihminen on ajatusmaailmaltaan. Itse olen jonkun verran kärkkäämpi netissä kuin livenä. Jos on ärsyyntynyt, huonolla tuulella tai jotain ja kommentoi jotain vähän huonolla maulla tai tykkää kärkkäästä kommentista, sitä saattaa jälkikäteen katua, mutta kaikkea ei voi poistaa.
Netissä kun ei äänensävyt paina, "tilannekomiikka ei toimi" jonkun asian voi tarkoittaa mustalla huumorilla tai sarkastisesti. Jotkut osaa tämän, aika moni ei. Se on asia mitä jatkuvasti ei osata tulkita. Toki kaikissa asioissa ei ole väärinymmärtämisen mahdollisuutta. Ja siksi nykyään moni vetoaa siihen että läpällä sanoin.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 12.07.2023 18:42

Ei ole kauheasti tehnyt mieli katsoa uutisia tai lukea lehtiä, niin paksua tämä hallituksen toiminta on. Huvittaa somessa pyörivä pätkä, missä Petteri Orpo oli perin juurin loukkaantunut kun Sanna Marin kehtasi sanoa mahdollistra porvarihallitusta sinimustaksi hallitukseksi. Se oli Orpon mielestä loukkaavaa ja viittasi fasismiin.

"Minä en pidä yhtään siitä, että käytät mahdollisesta porvarihallituksesta sanaa sinimusta hallitus. Se viittaa fasismiin. Minusta se loukkaa meidän ihmisiä, Orpo sanoi Marinille.

– Minusta tämä on väärin ja minusta sitä pitäisi pyytää anteeksi, Orpo jatkoi."

Miten oikeassa Marin olikaan. Taas kerran.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 12.07.2023 19:22

Katsoin Orpon ja Purran tiedotustilaisuuden tänään. Se oli toki pakko pitää, Salekin jo puuttui taas persujen sanomisiin ja niiden sopivuuteen. Asia kun ei ole enää Suomen asia vaan herättää jo kansainvälistä kiinnostusta ja huolta.
Millään tasolla Purra sanomisineen, anteeksipyyntöineen ja esiintymisineen ei herätä mitää luottamusta. Kuten ei Halla-ahokaan. Niin se vain menee.

Ja Purrahan on täysin oikeassa: tuo ei jää tuohon. Lisää on tulossa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 12.07.2023 19:48

Purra pyysi anteeksi teoreettisesti ja vain siksi koska käskettiin. En luota Halla-ahoon yhtään myöskään. Toi hallitus saa kesän ajan armoa ja sitten se kaatuu. Ei voi jatkua enää.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mea » 13.07.2023 02:45

Voihan pesukarhu. "Vaimoni tykkää pesukarhuista ja halusin laittaa hänen antamansa solmion päälle." :roll:

Tämä on mennyt täysin naurettavaksi samantien. Ei tule mitään. Olisi ollut hallitusohjelma, jossa oli paljon hyviä puolia - toki huonojakin - mutta se siitä.
Mea

ViestiKirjoittaja estrella » 14.07.2023 22:13

Pitäisi varmaan tehdä jotakin jo ennen syksyä. Nämä turkkilaisapinat ja mustat säkit huh huh, miten tuollainen ihminen on päästetty ministeriksi. Ja miksi Orpo yrittää lakaista kaiken kakan maton alle, näyttäisi nyt arvojohtajuutta ja ottaisi homman haltuun.
estrella

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.07.2023 07:21

Hallituksen lähtölaskenta on alkanut...
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Kinga » 15.07.2023 12:23

estrella kirjoitti:Ja miksi Orpo yrittää lakaista kaiken kakan maton alle, näyttäisi nyt arvojohtajuutta ja ottaisi homman haltuun.

Miten Orpon mielestäsi tässä tilanteessa kannattaisi ottaa homma haltuun?
Kinga

ViestiKirjoittaja Umac ulkoa » 22.07.2023 07:05

Kiitos, Iltalehti! Tuo Riikkahan vaikuttaa oikein mukavalta ihmiseltä! :roll:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f ... 3c22d8b458

Yritin tuossa ennen joulua mennä juttelemaan paikallisella torilla Perussuomalaisten kojulle. Mutta siellä oli vain sellaisia vanhoja ylipainoisia duunaripunaniskoja, joiden laukeamiseen riittäisi ”Halonen on lesbo”-mantran hokeminen.
Hyvin kauniisti jo silloin puhunut mm. omistaan! Jne.
Umac ulkoa

ViestiKirjoittaja Mella M » 24.07.2023 08:13

Tosi vaikea nähdä, että tämä hallitus tällä kokoonpanolla saisi kovinkaan kummoisia juttuja aikaan. Siellä on niin suuret sisäiset luottamusongelmat, että saman pöydän ääressä voi olla vaikea olla. Rkp saattaa lähteä koska vaan. Ja jos lähtee, niin se voi jopa nostaa Rkp:n kannatusta. Todella vaikea ymmärtää, että miten persujen ajatukset menee yksiin kristillisten arvojen kanssa, mutta toisaalta onhan se ollut jo pitkään tiedossa, ettei kristilliset arvot ja inhimillisyys ja se kuuluisa "lähimmäisenrakkaus" mitenkään liity toisiinsa.

Iltalehden juttu oli kyllä hyvä. Riikka Purra vaikuttaa juuri siltä mitä olen aina ajatellutkin hänen olevan. Ihan nauratti keväällä nämä hänen vihersmoothie juttunsa, kun se on kaikki niin läpinäkyvää.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 24.07.2023 19:08

En ole koskaan juurikaan arvostanut RKP:tä tai noteeraanut niitä erityisesti, ovat vaan aina se jotka pitää ottaa mukaan tai..., mutta se että ne oli edellisessä vasemmisto hallituksessa ja nyt tässä... voi voi... siinä on tuuliviiri irronnut jalastaan.

Todella vaikea ymmärtää, että miten persujen ajatukset menee yksiin kristillisten arvojen kanssa, mutta toisaalta onhan se ollut jo pitkään tiedossa, ettei kristilliset arvot ja inhimillisyys ja se kuuluisa "lähimmäisenrakkaus" mitenkään liity toisiinsa.

Aivan. Kunhan jokainen jakaa ne samat arvot eikä mitenkään millään poikkea.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.10.2023 09:02

Ihan todella vaikea nähdä tämän hallituksen tekemisissä kyllä oikein mitään hyvää.

https://yle.fi/a/74-20054085?fbclid=IwA ... TelFKZ3ddo

"Hallitus haluaa lyhentää perusterveydenhuollon hoitojonoja nostamalla yksityisten lääkärikäyntien Kela-korvauksia. Rahaa Kela-korvausten nostoon on varattu tämän hallituskauden aikana yhteensä 500 miljoonaa euroa.

Kelan laskelmien mukaan yksityislääkäreiden Kela-korvauksista hyötyvät eniten keski- ja hyvätuloiset.

Lääkärien ammattijärjestö Suomen Lääkäriliitto ja pääoppositiopuolue SDP kritisoivat päätöstä, sillä samaan aikaan hallitus on säästämässä taloudelliseen ahdinkoon joutuneilta hyvinvointialueilta yli miljardin."

Mikähän järki tässä taas oli? Hallitus ja erityisesti Kokoomus on väittänyt, että hyvinvointialueilta on pakko leikata 1,5 mrd, koska rahaa ei vaan ole. Samaan aikaan on rahaa kuitenkin laittaa yksi 0,5 mrd siihen, että Kela korvauksen määrä nousee kun kansalainen käyttää yksityisiä terveyspalveluja. Tätä on nyt perusteltu hoitojonojen purkamisella. Oikeasti, kuvitteleeko Kokoomus, että siellä hoitojonossa on paljonkin ihmisiä, jotka menevät nyt yksityiselle, koska se maksaa 20 euroa vähemmän kuin ennen (korvaus siis nousee 8 eurosta 30 euroon)? Sorry vaan, mutta mä en usko. Tässä ei ole kysymys siitä, että olisi pakko leikata hyvinvointialueilta vaan siitä, että tämä 0,5 mrd on suora yritystuki yksityisille lääkäriasemille. Saman rahan olisi voinut käyttää julkisten hoitojonojen purkuun, mutta ei. Sieltä hoitojonoista yksityiselle menee ne, joilla siihen on nytkin varaa, ei he tarvi siihen parikympin alennusta. Ja motkotan tästä vaikka käytän itsekin välillä yksityisen puolen palveluja. Sylettää aivan tolkuttomasti tällainen selittely, että rahaa ei muka ole, mutta sitähän on, se vaan halutaan käyttää keski- ja hyvätuloisten tukemiseen.

Juttelin myös asiasta kaverini kanssa, joka käyttää pelkästään yksityisen puolen palveluja ja hän sanoi, että hänen puolesta koko Kela korvauksen voisi poistaa, hänelle ja monella muulla on varaa käyttää niitä palveluja muutenkin.

Olisi kyllä aivan todella mielenkiintoista nyt kuulla joltain Kokoomuksen äänestäjältä, että miten tämä on hyvä juttu? Haluaako porukkaa oikeasti, että ollaan menoss siihen, missä Jenkit on?
Mella M

ViestiKirjoittaja Mea » 17.10.2023 09:26

En minäkään tätä osaa hirveän järkevänä uudistuksena pitää (noh, olenkin vielä enemmän kallellaan sinim .. persuihin useissa asioissa). Jos mietin omalle kohdalle, niin en muista koska olisin käyttänyt julkista terveydenhuoltoa. Poislukien ambulanssitapaukset epilepsiasta, mutta se on eri juttu. En edes tiedä miten sinne varataan aika. Jos olisi jotain niin suuntaisin työterveyteen, ja jos se ei kata niin yksityiselle muuten. Ilahtuisin 20 eurosta mutta ei se asiaan millään tavalla vaikuttaisi.
Mea

ViestiKirjoittaja Ninni » 17.10.2023 10:26

Tämä on jo 6 sivua pitkä ketju, ja pahoittelen jos en ole lukenut sitä kokonaan, ja tämä on mainittu jo.
Mutta taas näkee kirkkaasti miten joka toinen hallitus on se parempi, joka ei koko ajan rassaa työttömien ja työkyvyttömien hermoja pelottavilla uhkauksilla ja uudistuksilla jotka heikentää asemaa,.taiteilijat ja media-ala saa olla, ei tule sydänpysähdyksiä minuutin välein freelancereille yms.

ja joka toinen hallitus on näitä simputtajatyyppejä jotka haluaa että työttömät pannaan jonossa peräluukun rassaukseen, joko yksityiselle tai ihan siis vaikka mihin tahansa virastoon. Muistuu mieleen kun tuli se Sipilän aktiivimalli. Se kauhun ilmapiiiri kun nämä alkaa aina.
Oikean ja vasemman vuorotteluahan se on, ihmiset kyllästyy edelliseen halltukseen ja haluaa uutta.
Huonompi osaisetkin jaksavat ehkä uurnille tämän myllytyksen jälkeen, jos ovat enää hengissä tai kävelykykyisiä.
Alkaa joka kerta näiden "jokainen on oman onnensa seppä"miesten ja naisten toimeenpanemana laatikkoleikki: hallitus laittaa musiikin soimaan ja perheet vaihtaa kortteereita päittäin, 3000 euron takuuvuokrat pitää kääräistä 3kk aikana, jos ei halua asua siinä 5 euroa liian kalliissa asunnossa. Hae tttukea muuttoautoon ja tuleviin matkakuluihin. Osa jää ilman asuntoa kokonaan. Osa ei pysty tavaravuoren alta liikkumaan, luottotietomerkinnän takia ei tuu kämppää ja saa häädön, kunhan laskupino postilaatikon juuressa yltää ovisilmään asti.

Kun se laatikkoleikki on soinut loppuun, ja hallitus taas vaihtuu, on torakat patjojen välistä pöläytetty liikkeelle, vanhat kirjatkin myyty tori piste fiissä että saa kympin, mutta mitään ei silti tapahdu. Ihmiset on stripattu vähästäkin omaisuudestaan, kuten omistusasunto. Erottu on, lapset on nuorisovankilassa tai huostassa, kengässä reikä ja auto ruostunut puhki. Meni vähäkin elämä taas takaperin askeleen, kunnes uusi hallitus armahtaa että saat sinä sittenkin sen toimeentulotuen, ilman 9 kk tiliotteita joissa on nolla loppusummana tai ilman että olet ensin käynyt kadulla, kuten brittien ulosottomiehissä aina odotetaan sitä häätöä, että voi saada asunnon. Pitää silmämääräisesti katsottuna olla ihan ulkona asti yöpaitasillaan, ennen kuin on oikeus tukeen.

Oman onnensa seppä - ajattelussa kaikkien oma vika on, jos ei pääse ponnistamaan suuruuksiin ja rikkauksiin työn teolla.

USA-n vaikutteita vahvasti, siellähän ilmeisesti kaikki perustuu tähän ajatteluun. Jos ei ole vakuutuksia, niin ole ilman terveydenhuoltoa. Tai että jos ei ole onnellisten synttäreitten kakun alla syntynyt, niin saa jäädä katuojaan. Rikollisuus lisääntyy, kun ihmisillä ei ole vaihtoehtoa.
Vaikka parjataan "tuilla elämistä" niin sekin on parempi vaihtoehto, kuin se mihin ihmisen alkavat kun se ei ole vaihtoehto.

Katsoin asumistukiuudistuksesta annettuja lausuntoja. Yksikään lausunto ei tainnut puoltaa, tai ainakin vain yrittäjillä oli että "ei huomautettavaa" ilmankos.
Ninni

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.10.2023 10:58

Itse tienaan satatonnia vuodessa ja olen silti tulipunainen vasemmistolainen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 17.10.2023 11:20

Niinno. Voihan sitä tuohonkin ääripäähän ajattelun vetää. Tai sitten suoda edes mahdollisuuden sille, että itsekin pitäisi tehdä jotakin.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.10.2023 11:48

En tunne ketään joka ei olisi ikinä mitään tehnyt.
MellaM on täysin samalla linjalla kuin minäkin. Kannatan ehdottomasti sitä että otetaan ns. löysät pois, mutta tämä kapitalismin kiihotus mm. yksityistämisen muodossa, sekä rahan siirto köyhiltä rikkaille on jotain käsittämätöntä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.10.2023 13:57

Ninni kirjoitti:Tämä on jo 6 sivua pitkä ketju, ja pahoittelen jos en ole lukenut sitä kokonaan, ja tämä on mainittu jo.
Mutta taas näkee kirkkaasti miten joka toinen hallitus on se parempi, joka ei koko ajan rassaa työttömien ja työkyvyttömien hermoja pelottavilla uhkauksilla ja uudistuksilla jotka heikentää asemaa,.taiteilijat ja media-ala saa olla, ei tule sydänpysähdyksiä minuutin välein freelancereille yms.

ja joka toinen hallitus on näitä simputtajatyyppejä jotka haluaa että työttömät pannaan jonossa peräluukun rassaukseen, joko yksityiselle tai ihan siis vaikka mihin tahansa virastoon. Muistuu mieleen kun tuli se Sipilän aktiivimalli. Se kauhun ilmapiiiri kun nämä alkaa aina.

Aika sitkeässä tuntuu olevan sellainen käsitys, että pitää olla itse työtön, monilapsisen perheen yh tai matalapalkka-alalla, että voi puhua näiden ihmisten puolesta. Näin se ei silti ole. Mä olen aina tienannut yli keskiansioiden ja viimeisen 10 vuotta selvästi yli. Mulla ei ole kroonisia sairauksia ja olen kaikilla mittareilla ns. hyväosaoinen. Silti, mä en pidä siitä, että ihmiset laitetaan ahtaalle. Mun puolesta mun veroprossaa vois vaikka nostaa, jos sillä saatais esim. hoitojonot kuntoon, mielenterveyspalveluihin panostettais ja hoitajapula ratkaistua. Mutta jos mun veroeurot menee siihen, että hyvätuloisille annetaan vain taloudellisia helpotuksia, niin en tykkää. En mä tarvi verohelpostusta siihen, että voin ostaa asunnon tai talon, mutta monelle ensiasunnon ostajalle se olisi todella tarpeellinen. Mä en todellakaan ui rahassa, mutta ei mulle tule millään tavalla hyvä fiilis siitä, että mun lääkärissä käynti on 20 euroa halvempi ja moni ei ehdi saamaan hoitoa hoitojonossa tai lääkäreiden ja sairaanhoitajien työkuorma on niin suuri, että ne ei jaksa.
Mella M

ViestiKirjoittaja smörgen » 17.10.2023 14:05

^Ihan samoilla linjoilla. En ymmärrä tätä tulonsiirtoa vähävaraisilta varakkaille. Ei lämmitä yhtään mikään verohelpotus tai kelakorvauksen alennus. Olen Mellan kaverin kanssa samaa mieltä, että nykyisenkin kelakorvauksen voisi hyvin yksityisestä terveydenhuollosta poistaa vaikka jonkin tulorajan perusteella. En minä niitä rahoja kaipaa, haluaisin mieluummin kantaa korteni kekoon hyvinvointiyhteiskunnan puolesta.

Meitä on kaksi hyvätuloista tässä taloudessa ja joo, onhan se kiva varmaan kun voi nekin ylimääräiset sataset sijoittaa vaikka osakkeisiin. Haluaisin kyllä mieluummin, että ne rahat menisivät oikeasti tarvitseville. Kuvottaa tää meininki.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Ninni » 17.10.2023 16:06

Ihmettelen miksi näissä työttömien dissaajahallituksissa aina on se kiinnostus vähäosaisten kyykytystä kohtaan.
Se vaikuttaa vähän välillä myöskin eräänlaiselta mikromanageroinnilta.
Esimerkiksi ne kaikki päätökset, että montako työpaikkahakemusta pitää lähettää. Kaikki pienet pennin siirrot heitä tuntuu kiinnostavan.
Heille vaikkapa 20 prosenttia jostain tulosta on se, mitä heitetään pajatsoon. Työttömälle, pienituloiselle yksinhuoltajalle, mielenterveyskuntoutujalle pitkäaikaistyöttömälle se 20 prossaa on viidesosa satasesta, ja hän saa käyttää kauppaostoksiinsa vain satasen kuussa, jos sitäkään.
Eli lähdetään perkaamaan jotain ihan marginaalisia asioita, sen varjolla että tässä nyt työllisyyteen vaikutetaan.
Tehdään siinä sivussa monien elämä painajaiseksi, senhän pystyy aiheuttamaan niin pikkurahalla ettei he sitä käsitä.

Sitä minä ihmettelen, että mikä kiinnostus on kaivaa näitä ihan marginaalisia juttuja esiin, kuten vaikkapa se että jos otetaan työttömiä joukko,
ja osa ei saa töitä ja osa ei halua töitä. Montako on sadasta, joka vain päättää ettei halua töitä. Varmaan joku yks puolikasmiljoonasosa ihmisistä on sellaisia, ja heille mielihyvin maksan kyllä ylöspidon, kun pysyvät poissa pahanteosta. Täyshotellissa vaikka.
Koska se on niin vähäinen ja harvinainen ihmistyyppi, joka ei halua tehdä töitä. Ihan jokaisella muulla on joku muu syy.
Lisäksi se miten se tulopyramidi menee. Ylivoimaisesti vähiten on superrikkaita, joille keskittyy se kaikki varallisuus.
Sikäli ymmärrän että keskituloisista huolen pitäminen valuttaisi hyvinvointia alaskinpäin, niille joilla ei ole mitään.

Mutta unohtuu, että se työkyvytönkin kantaa kaikki rahansa lähikauppaan: Ihan joka pennin, koska hän ei voi esim säästää. Joten ihan yhtä paljon hyvinvointia syntyy, kun tehdään tulonsiirtoja köyhille. He kuitenkin kuluttavat. Mitä vähemmän on rahaa, sitä enemmän yritetään olla kuluttamatta.
Joillakin se on siinä pisteessä, että jätetään työhaastattelu väliin koska matkakulut olisivat enemmän, kuin se tuleva hyöty epävarmasta työsuhteesta. Tai ei ole varaa huolehtia siitä, että olisi joka päivä esittäytymiskelpoinen esim. ehjät kengät että voi sitten mennä niihin tilaisuuksiin, joiden avulla nousta ryysystä rikkauksiin.

Lisäys: tuli mieleen takavuosilta ne jupakat, joissa joku en muista oliko se mummeli työttömänä kärynnyt jossain tapahtumassa kahvinkeitosta. Eli työtön teki vapaaehtoistöitä, ja joutui karenssiin. Näitä varmaan on tapahtunut. Suojellaan siis harmaalta taloudelta kotimaata, ja siltä ettei minkään muun kuin kokopäiväisen palkkatyön tekeminen olisi kannattavaa. Se rangaistus, että joutuu karenssiin, on kova rangaistus. Tosi kova. Siitä tulee itkukin todennäköisesti, jos on yrittänyt osallistua ja sitten jää siitä kiinni vahingossa, eikä ole tiennytkään että joku kahvipannun pitely vaikuttaa työllistymiseen.
Noh. Sitten herrat ja rouvat saa järkkäillä veroparatiiseihin rahoja, tehdä kaikenlaista metkua ettei tarvitse vaikkapa veroja maksaa, miten saa kartutettua tuloja.
Ja jotain toista rangaistaan sitten mistä lie kahvipannusta. Pitäisi olla tietty elämäntilanne, jossa pääasia että tekee edes jotain. Vaikka perustaisi kissojen täyshoitolan.
Ninni

ViestiKirjoittaja Umac » 17.10.2023 18:09

Tuo viim. Ylen linkki ja sisältö on tyrmistyttävää luettavaa.
Me jotka voimme käydä yksityisellä, me emme todellakaan tarvitse 8 - 30€ / kerta.
He jotka eivät voi taloudellisten syiden takia mennä monia satoja maksaviin käynteihin, heille ei ole mitään apua kympistä tai kahdesta.

Sanaa perusterveydenhuollon hoitojonot voidaan miettiä monesta kulmasta, tarpeesta. Tuo artikkeli ei kerro sinällään mitään, aihe on laaja, laajempi.
Mutta nämähän ovat poliittisia päätöksiä joiden pohjalla on vanhempia päätöksiä aina sieltä 90-luvulta asti. Ja nyt se kamelinselkä taittuu ja konkretisoituu mm. henkilöstöpulana. Joka taas tekee raskaasta järjestelmästä toimimattoman.
Mm. tässä on aiheesta hyvin, imo:
https://www.verkkouutiset.fi/a/hoitojon ... /#ae4b0061
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.10.2023 16:50

Sepä siinä on ongelmana, että moni työtön ei ole somaattisten tai psyykkisten vaivojensa vaivojensa vuoksi täysin työkykyinen, mutta ei saa niihin tarvittavaa apua. Sen lisäksi on tiedossa piiskaa ja sanktioita työttömyyden vuoksi, ikään kuin se jotenkin auttaisi kuntoutumaan ja työllistymään. Kovin on ideologisten silmälasien kautta katsottua nykyhallituksen tilannekuva terveyden- ja sairaanhoidosta sekä työttömyydestä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Ninni » 18.10.2023 17:03

He jotka eivät voi taloudellisten syiden takia mennä monia satoja maksaviin käynteihin, heille ei ole mitään apua kympistä tai kahdesta.

Siinä mielessä hoitojonojen purkamisessa se kymppi tai kaksi vois toimia, että on monia joilla on varaa, mutta vain nippa nappa? He säästävät mielellään kympin tai kaksi, vaikka tosi köyhään verrattuna heillä ehkä olisi varaa.
Jokainen joka on poissa sieltä hoitojonosta julkisella, auttaa siihen että seuraava kutsutaan sisään vastaanottovuorolleen.
Silti ihmetyttää moni asia. Kaikkea en edes tajua.
Ninni

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät