Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.06.2023 08:53

Kurppa^ kirjoitti:Mä olen ihmetellyt aina, kun väitetään että pieni koira ei kärsi samalla lailla nivelrikosta kun iso koira. Suhteessahan ne nivelet on saman kokoisia kun isollakin koiralla. Kärsiikö 150cm ihminen vähemmän nivelrikosta kuin 180cm mittainen?

Toinen koirien kokoon liittyvä ihmetys on se, että pieni koira ei pysty pidättämään työpäivän ajan kun sillä on niin pieni rakko. Sen ymmärtäisin että jos tanskandoggilla olis chihun rakko niin se ei pystyisi pidättelemään, mutta koiran sisuskaluthan on suhteessa koiran kokoon. Onko pienemmällä ihmisellä huonompi pidätyskyky kun isolla?
'

Pienellä nivelet rasittuu vähemmän koska painoa on vähemmän. Ihmiselläkin jos nivelrikon oireita ensimmäisenä ohjeena on painon pudotus jos ylipainoa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.06.2023 08:57

Vieras kirjoitti:
Kurppa^ kirjoitti:Mä olen ihmetellyt aina, kun väitetään että pieni koira ei kärsi samalla lailla nivelrikosta kun iso koira. Suhteessahan ne nivelet on saman kokoisia kun isollakin koiralla. Kärsiikö 150cm ihminen vähemmän nivelrikosta kuin 180cm mittainen?

Toinen koirien kokoon liittyvä ihmetys on se, että pieni koira ei pysty pidättämään työpäivän ajan kun sillä on niin pieni rakko. Sen ymmärtäisin että jos tanskandoggilla olis chihun rakko niin se ei pystyisi pidättelemään, mutta koiran sisuskaluthan on suhteessa koiran kokoon. Onko pienemmällä ihmisellä huonompi pidätyskyky kun isolla?
'

Pienellä nivelet rasittuu vähemmän koska painoa on vähemmän. Ihmiselläkin jos nivelrikon oireita ensimmäisenä ohjeena on painon pudotus jos ylipainoa.

Jatkan vielä...ihmisistä puhuttaessa alaraajojen nivelrikossa painolla merkitystä, ei ehkä käsissä niinkään :D
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 30.06.2023 10:54

Toi kiranasin toteama pikkukoirien lenkittämättä jättämisestä pitänee paikkansa. Itellä ei pientä ole ollut mutta sivusta seurannut useita, ja joskus ollut hoidossa. Eipä kuseskellut hoidokki minun luona vaikka kotonaan niin oli tapana tehdä. Ja se säännöllisyys koskien myös pientä, jos sataa niin kustaan silti ulos.

Ja toinen juttu on se, että pikkukoirien kuseskelua ei niin noteerata, kun lätäkkö on olematon. Eli koulutus jätetään puolitiehen. On ihan eri intressit opettaa tanskandoggi sisäsiistiksi. Ei kivaa kun muutama sankollinen lainehtii kotona lattioilla, osa ehkä seinillä ja sohvan jaloissa. Toki ymmärrän hyvin, jos kolomenkympin pakkasjakso kestää pitkään, niin jäätyä rapsahtaahan pikkukoira hetkessä. Kun isommallakin tekee tiukkaa.
aunet

ViestiKirjoittaja TlGER » 30.06.2023 12:18

Vieras kirjoitti:Pienellä nivelet rasittuu vähemmän koska painoa on vähemmän. Ihmiselläkin jos nivelrikon oireita ensimmäisenä ohjeena on painon pudotus jos ylipainoa.

Niin, ja 150 cm ja 180 cm ihmisen ihannepaino on ihan eri.
TlGER

ViestiKirjoittaja TlGER » 30.06.2023 12:23

aunet kirjoitti:Ja toinen juttu on se, että pikkukoirien kuseskelua ei niin noteerata, kun lätäkkö on olematon.

Tätä mä en ole ikinä ymmärtänyt, muistan kun aikoinaan pp:ssäkin joku totesi toistuvasti, että chihun kusi, ruokalusikallinen, mitä väliä. Mulle olisi ihan sama, olisiko sitä kusta ruokalusikallinen vai saavillinen, kumpaakaan en haluaisi sohvalle, kengille, matoille jne.
TlGER

ViestiKirjoittaja aunet » 01.07.2023 10:28

Minkäköhän takia kun alkaa itkettämään, naama vääntyy välisinkin irvistykseen ja huuli väpättää? Onko sillä joku fyysinen merkitys? Toki riippuu itkun aiheesta, mutta harvemmin pelkkä kyynel vienosti poskea pitkin vierii.
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 01.07.2023 11:13

^ Mä näkisin että tuo irvistys ja leuan väpätys johtuu siitä että itkua yrittää estellä? Silloin mulla ainakin alkaa leuka väpättää jos koitan kaikin keinoin estää kyynelten tuloa tai liikutuksen näyttämistä ja "punnaan naamalihaksia". Sen sijaan jos vaan annan itseni liikuttua niin silloin tosiaan vaan ne kyyneleet valuu, mutta ei sitä muuten naamasta näy.
Ja jos tulee sellainen tilanne etten halua näyttää liikutustani niin annan kyynelten nousta silmiin mutta sitten hengittelen pari kertaa ja se siitä. Tai saan pidettyä vedet silmissä kunnes käyn kulman takana ja pyyhin ne pois.
Ja olen siis herkkä liikuttumaan, aiemmin sitä hävennyt mutta nyttemmin hyväksynyt ja hassua, mutta nykyään liikuttumistani ei usein edes kukaan huomaa kun en yritä vastustaa sitä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 01.07.2023 11:37

Mikä tämä on tämä oletettavasti nuorten miesten into poistaa vanhasta autosta äänenvaimennin pakoputkesta niin että koko auto pörisee niin että se kuuluu puolen kilsan päähän. Ja auto on aina sellanen että ihmettelen onko oikeesti mennyt läpi katsastuksesta, tuskin. Vanha mersu, lada tai joku takavetoinen paska. Ja on todella itse tehdyn näköinen. Eikö katsastus puuttuisi tuollaiseen pörinään. Nyt ei aina voi olla kyse pöllitystä katista. Vai onko ne epätoivossaan myyneet katin, että saavat bensaa, päästäkseen pörräämään rallia lähiöön illalla.
T: Vittuuntunut asukas
Iidis79

ViestiKirjoittaja piku » 01.07.2023 15:52

Mulla kusi leikattu chihu sisään kausittain. Liittyi ehkä stressiin. Oli välissä sisäsiisti vuosiakin, sitte tuli muutos mistä ei pitänyt (esimerkiksi miehen kahden viikon työmatka) ja taas kusi. Sitä lenkitettiin, aktivoitiin, oli käynyt lääkärissä ja se lätäkkö ei todellakaan ollut teelusikallinen, vaikkei tanskandoggiin verrattavissa. Sitte taas yksi päivä lopetti ja oli sisäsiisti. En tiedä miksi teki tätä, oli muuten täydellinen koira, ei räkyttänyt, fiksu ku mikä, reipas ja vaikka mitä.

Lisään vielä että ONNEKSI ei kussut sohvia yms, vaan yhteen kohtaan vessan oven eteen.
piku

ViestiKirjoittaja Dacrest » 01.07.2023 17:22

Mun neljästä eri rotuisesta pikkukoirasta yksi (uros) oli merkkailija. Nartuista yksi täysin tuulella käyvä sisäsiisteyden suhteen, yksi teki p*skat noin kerta viikkoon sisälle ja yhdellä muuten vaan isoja koiria matalampi kynnys tehdä sisälle jos kukaan ei laske ulos kun hätä yllättää.

Näillä on ollut suunnilleen samat lenkit ja sama tapa-/sisäsiisteyskasvatus kuin isoilla koirilla.
Kaikki isot koirat on olleet sisäsiistejä, pienet ei. Peiliin olen katsonut monta kertaa, mutten vaan keksi mikä mulla pikkukoirien kanssa menee pieleen. Noin muuten ne ovat olleet paljon keskivertosesseä paremmin käyttäytyviä.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja aunet » 01.07.2023 17:23

Mistäköhän johtuu, että kun suomalainen urheilija pääsee ulkomaille johonkin huipputiimiin tai joukkueeseen, hän unohtaa suomen kielen saman tien? Ja mitä enemmän hän saa palkkaa, sitä huonompaa suomea hän puhuu jos ollenkaan. Myös sössöttäminen ja suhina tulee puheeseen mukaan. Tämä sama tahtoo jatkuvan Suomeen paluun jälkeenkin.
aunet

ViestiKirjoittaja Mella M » 01.07.2023 17:33

aunet kirjoitti:Mistäköhän johtuu, että kun suomalainen urheilija pääsee ulkomaille johonkin huipputiimiin tai joukkueeseen, hän unohtaa suomen kielen saman tien? Ja mitä enemmän hän saa palkkaa, sitä huonompaa suomea hän puhuu jos ollenkaan. Myös sössöttäminen ja suhina tulee puheeseen mukaan. Tämä sama tahtoo jatkuvan Suomeen paluun jälkeenkin.

Mä en ole tällaista huomannut, että kävis siis saman tien. Tuskin kukaan unohtaa omaa kieltään, mutta tottakai kielenkäyttö voi muuttua, jos jatkuvasti käyttää jotakin muuta kieltä. Olen itse asunut ulkomailla ja mulle ainakin kävi niin, että mulla muuttui välillä sanajärjestys kun puhuin suomea, koska lähes kaikissa muissa kielissä käytetään erilaista sanajärjestystä kuin suomessa. Joissain kielissä on myös käteviä sanontoja, joita olin tottunut käyttämään ja kun palasin kotiin, niin saatoin vaan kääntää ne kirjaimellisesti suomeksi sen kummemmin asiaa ajattelematta ja sehän nyt voi kuulostaa aika hassulta. Ihmiset myös omaksuu uusia kieliä, murteita ja puhetyylejä hyvin eri tavalla ja muhun esim. tarttuu murteetkin heti. Joskus murteen tarttuminen on ihan kamalaa, kun se voi kuulostaa jopa vittuilulta. Ja siis se miten paljon kukakin tienaa, niin ei taida kyllä olla tämän ilmiön kanssa missään yhteyksissä?
Mella M

ViestiKirjoittaja Dacrest » 01.07.2023 17:35

^^en ole huomannut tuollaista.
Sen olen huomannut että ulkomaille muuttaneet suomalaiset alkavat nopeasti unohtamaan suomenkielen taivutusmuotoja. Ääntäminen voi vielä vuosia olla täysin "suomalaista" mutta lauseista alkaa tulemaan töksähteleviä kun sanoja taivutetaan hassusti.

Ärsyttävästi suhisevan ässän saa aikaiseksi ainakin laittamalla hampaisiin kuorikot/hammaslaminaatit tai millä nimellä niitä nyt kutsutaankaan. Mm monilla misseillä ja julkkiksilla tän huomaa selvästi. Miksei joku maailmanjulkisuuteen astuva urheilijakin korjaisi hampaiden ulkonäköä ja suhina voi johtua siitä.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.07.2023 09:10

Miksi jotkut pitää pahana asiana sitä, että asiakas kaupassa katsoo tuotteiden päiväyksiä ja valitsee hyllyn perältä tuoreimman tuotteen? Joo, ymmärrän että voi aiheuttaa hävikkiä jos kaikki niin tekee, mutta miksi olisi parempi että se asiakas maksaa sen hävikin? Meinaan että kun mieheni EI katsonut lähikaupassa päiväyksiä kun osti ruokaa useammaksi päiväksi, niin seuraavana päivänä mm. jauhelihan ja leikkeleen viimeinen käyttöpäivä oli jo mennyt. Eli myynnissä oli saman päivän päiväyksellä olevia tuotteita joka toki on ok niille jotka samana päivänä tuotteen käyttävät, muille ei (enkä nyt pidä pahana että myydään saman päivän tuotteita, sehän on täysin sallittua eikä haittaa esimerkiksi maitotuotteissa, mutta täysin sallittua on myös kaivaa sieltä takaa tuoreempaa).
Minä kun menen tänään kauppaan ja ostan eväitä esimerkiksi ensi viikon tiistaille, niin tasan valitsen sellaisen tuotteen jossa päiväys riittää. Jos ei riitä, jätän ostamatta.

Joskus "pahaa silmää" saa myös siitä jos vaikka viinirypälerasioita pyörittelee käsissään että näkee onko niissä olevat rypäleet hyviä. Ja laittaa takaisin hyllyyn jos ei ole. En minä osta valmiiksi huonoja tuotteita.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 13.07.2023 09:31

Vastakysymys: miksi ihmeessä välittäisit? Katsokoon vaikka millä silmällä, teet niin kuin haluat kun se ei ole luvatonta. Kai se paheksuminen hävikkiin liittyy, mutta mitä siitä.

Itsekin teen aina noin enkä ole huomannut että kukaan katsoisi. Mutta selitys voi olla se että muut ihmiset ovat minulle aika näkymättömiä ja täysin evvk. Sen verran katson että yritän olla kävelemättä päin, mutta siihen jää. (Noh, en myöskään opi ihmisten nimiä tai kasvoja helpolla, työtä saa tehdä että oppii tunnistamaan jonkun.)
Mea

ViestiKirjoittaja piku » 13.07.2023 09:33

Niin kauan kun kukaan ei kommentoi, antaa katsoa. :D
piku

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.07.2023 09:54

En välitäkään ja kaivan sen hyväpäiväyksisen tuotteen, vaikka myyjä seisoisi kädet puuskassa muutaman metrin päässä :D Mutta koska ketju on ihmettelyille niin ihmettelen sitä, MIKSI tuota pidetään pahana?? Kun siis aina laitan ne kaikki edessä olleet tuotteetkin takaisin juuri kuten ne oli, enkä vain kaiva haluamaani ja jätä muita hujanhajan.
Vieras

ViestiKirjoittaja Kysyn vain » 13.07.2023 09:59

Mikä on ihmisellä joka aivan jokaiseen omansa tai seurustelukumppanin fb-päivitykseen kommentoi "olet niin upea, täydellinen rakas!"
- - - ja sitten vaihtuu seurustelukumppani ja taas heti ekasta päivityksestä lähtien joka tekstiin ja kuvaan samat hehkutukset? Epävarmuus? Omistushalu? Mikä?
Kun on kolmas seurustelukumppani puolen vuoden sisällä ja kaikkien kohdalla aivan samat hehkutukset niin tuntuu jo oudolta.
Kysyn vain

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.07.2023 10:55

Jos tuote on myynnissä kaupassa, niin oletan että se on silloin ostettavissa, eli en edes ajattele että täytyisi ostaa jotain huomenna vanhaksi menevää. jos kauppa ei halua myydä jotain tuotetta, niin on typerää laittaa se hyllyyn myyntiin.
FB.ssä en ole enkä seuraa enää kenenkään "tilejä ja seiniä", mutta olihan noita hehkuttajia silloin muinoin jo muutamia.
Meillä tuli miehen kanssa niistä ihan insideläppämeemikin, eli kun oltiin tekemässä jotain veemäistä, erikoista tai muuten hassua niin jompi kumpi sanoi aina että "rakkaan kanssa oksentamassa ja ripuloimassa, #ihkuihanaa!" "Rakkaan kanssa tyhjentämässä paskahuussia, #rakastanelämää"
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 13.07.2023 11:23

^^ Jos tuo ei ole teini niin ihmetyttää. Niiltä ihan normaalia käytöstä, mutta aikuiselta... Miten puoleen vuoteen edes mahtuu kolme niin hyvää tutustumista että tietää haluavansa seurustella. (En malta olla sanomatta että tästä tuli heti mieleen maailman uskomattomimman tv-sarjan Black Mirror 3. kauden jakso Nosedive.)
Mea

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 13.07.2023 11:47

Kysyn vain kirjoitti:Mikä on ihmisellä joka aivan jokaiseen omansa tai seurustelukumppanin fb-päivitykseen kommentoi "olet niin upea, täydellinen rakas!"
- - - ja sitten vaihtuu seurustelukumppani ja taas heti ekasta päivityksestä lähtien joka tekstiin ja kuvaan samat hehkutukset? Epävarmuus? Omistushalu? Mikä?
Kun on kolmas seurustelukumppani puolen vuoden sisällä ja kaikkien kohdalla aivan samat hehkutukset niin tuntuu jo oudolta.

samaa olen ihmetellyt. itse skippaan reagoimatta tuollaisiin, jos vastaan tulee.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Kysyn vain » 13.07.2023 13:22

Tämä rakashehkuttaja ei ole teini vaan ihan keski-ikäinen, livenä täysin normaali ihminen, mukava ja sosiaalinen, ei millään lailla "outo" tai muitakaan kummallisuuksia. Tutustuin hänen kumppaniinsakin ja ajattelin fb-hehkutuksista että ihanaa kun ovat noin rakastuneita. Mutta sitten erosivat, pian oli uusi kumppani kierroksissa, heti täysin samat hehkutukset. Parin kuukauden päästä ero, uusi kumppani, samat hehkutukset. Ja siis myös niissä kumppaneiden päivityksissä, ei edes pelkästään omissa.
Ei, en ymmärrä.
Kysyn vain

ViestiKirjoittaja TlGER » 13.07.2023 15:36

Mea kirjoitti:Miten puoleen vuoteen edes mahtuu kolme niin hyvää tutustumista että tietää haluavansa seurustella.

Niinpä. Jos mä tutustuisin edes yhteen tyyppiin, niin puolen vuoden aikana ehtisin tavata sen ehkä noin kolme kertaa :lol: Mun piti muuten täksi kesäksi hankkia joku harjoituspoikaystävä, jonka kanssa voisi tehdä kaikkea kivaa ihan vain uteliaisuuden vuoksi ja sitten heivata sen, mutta kun kesä on ohi suunnilleen kahdessa vuorokaudessa, niin missä välissä sitä mitään miehiä etsiskelisi.
TlGER

ViestiKirjoittaja Kurppa^ » 15.07.2023 01:04

TlGER kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Pienellä nivelet rasittuu vähemmän koska painoa on vähemmän. Ihmiselläkin jos nivelrikon oireita ensimmäisenä ohjeena on painon pudotus jos ylipainoa.

Niin, ja 150 cm ja 180 cm ihmisen ihannepaino on ihan eri.

Niin on ison ja pienenkin koiran ihannepaino ihan eri.
Korvat on pörröisen kivat
Kurppa^

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.07.2023 07:19

Jos sen kyykäärmeen tappaa tiellä, niin miksi ihmeessä se raato pitää jättää siihen lojumaan?? Heitin eilen iltalenkillä peräti KAKSI raatoa tieltä kaseikkoon.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja kuvatus » 15.07.2023 07:42

Jospa se rakashehkuttelu on jonkinlaista parisuhteen suorittamista? Ajatus, että näin kuuluu parisuhteessa tehdä.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.07.2023 10:06

^^ Ei autoilija välttämättä edes huomaa "osuneensa" kyyhyn.
Mutta jos itse olen osunut kävellen koirien kanssa paikalle niin olen sen kuolleen kyyn jättänyt tielle, koska silloin sen näkee jo kaukaa ja näkee että on kuollut. Jos sen heittää ojaan niin sydäri siitä koiranulkoiluttajalle tulee kun yhtäkkiä hoksaa koiran haistelevan kyytä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 15.07.2023 10:20

Kysyn vain kirjoitti:Tämä rakashehkuttaja ei ole teini vaan ihan keski-ikäinen, livenä täysin normaali ihminen, mukava ja sosiaalinen, ei millään lailla "outo" tai muitakaan kummallisuuksia. Tutustuin hänen kumppaniinsakin ja ajattelin fb-hehkutuksista että ihanaa kun ovat noin rakastuneita. Mutta sitten erosivat, pian oli uusi kumppani kierroksissa, heti täysin samat hehkutukset. Parin kuukauden päästä ero, uusi kumppani, samat hehkutukset. Ja siis myös niissä kumppaneiden päivityksissä, ei edes pelkästään omissa.
Ei, en ymmärrä.

Osan mieli toimii niin, että asian näkeminen kirjoitettuna jossakin tekee asian enemmän toden tuntuiseksi.

Ja vanha sääntö, että kun joku suhteettomasti ja överisti korostaa jotakin, asia on juuri päinvastoin. Siis tyyliin "en ikinä pettäisi" vailla järkevää asiayhteyttä kertoo, että pettäminen on vähintään mielessä, ellei jo teoissa.
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 15.07.2023 21:53

Tiibetinhelmi kirjoitti:Jos sen kyykäärmeen tappaa tiellä, niin miksi ihmeessä se raato pitää jättää siihen lojumaan?? Heitin eilen iltalenkillä peräti KAKSI raatoa tieltä kaseikkoon.

Vois kyllä vähän edes haudata tapetun eläimen oli mikä hyvänsä.
Mun koira kävi kerran hinkkaamaan itseään tapetun kyyn päälle, kun sen raato oli ollut siinä jo viikon, haju oli kaamee, onneks kärmes oli myös aika kuiva, ei jäänyt koiraan pahemmin hajua. (tämä siis 2010 paikkeilla). Tiiettiin että siellä oli tapettu kyy ja tottakai mun koira sen löysi.
Iidis79

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 16.07.2023 04:25

Tiibetinhelmi kirjoitti:Jos sen kyykäärmeen tappaa tiellä, niin miksi ihmeessä se raato pitää jättää siihen lojumaan?? Heitin eilen iltalenkillä peräti KAKSI raatoa tieltä kaseikkoon.

nythän ne kyyt on rauhoitettuja. tiellä ei toki välttämättä autoilija huomaa rullanneensa yli. mutta joo, ylipäätään ne raadot olis hyvä heivata sivuun, ihan sama minkä tappaa jos huomaa.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät