Hallitusohjelma 2023

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Hallitusohjelma 2023

ViestiKirjoittaja Fran » 21.06.2023 15:39

Tässä lainattuna se kohta jossa väität etteivät työkyvyttömät ole työttömien kirjoissa. Tuota sun harhaluuloa tässä on useampi koittanut korjata.

Mea kirjoitti:Siksi on typerää vetää jatkuvasti keskusteluun se, että "eivät kaikki kykene töihin". Eivät varmasti, mutta silloin ei olla työttömiä työnhakijoita, eivätkä ne ihmiset kuulu tähän asiaan. (Olen itse ollut määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä 6 vuotta joten turha sanoa miten sille "ei millään" pääse. Palasin töihin ihan omasta halusta vaikka tulot eivät muuttuneet euroakaan.)

Ne ihmiset joutuvat pakosta olemaan työttömiä työnhakijoita, jotta saavat edes jostain rahaa elämiseen, ja sen takia he kuuluvat aiheeseen mitä suurimmassa määrin.
Jokohan asia nyt olisi ymmärretty?
Mun osalta ainakin ratakiskon vääntäminen loppuu tähän.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.06.2023 16:08

Pakko sanoa että on se hieno, ja näemmä jokseenkin harvinainen, taito niillä jotka seisoo sanojensa takana. Tai jos eivät, niin jotkut sentään uskaltavat myöntää että kyllä, näin väitin mutta olin väärässä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 22.06.2023 14:17

Mella M kirjoitti: Natalia Salmela, asuntosijoittaja, yrittäjä, bloggaaja jne, melkoisen omaisuuden lähes tyhjästä luonut tyyppi, juuri tänään postas videon, missä totesi, että tämä on paskin hallitus ikinä ja että hänelle vaurastumisen paras puoli on se, että voi auttaa muita ja että jos rikas haalii koko ajan vaan lisää rikkauksia on se ahneutta ja sitä uusi hallitusohjelma on. Eipä näy kommari- vassari itkijöitä :lol: Mä en ole ollut kaikesta Natalian kanssa aina samaa mieltä, mutta täytyy sanoa, että minusta ihmisen viisauden kyllä näkee tuossa, että vaikka itse on päässyt kiinni hyvään taloudelliseen asemaan, riittää silti ymmärrystä muillekin ja vielä tahtoa puolustaa heitä.

Nous Natalian pisteet nyt mun silmissä. Olen saanut hänestä vähän sellasen brassailija kuvan, mutta todellakin se jolla on rahaa ja omaisuutta ja silti näkee nämä epäkohdat *respect*

Mun lähipiirissä on pari ihmistä, joiden perheessä ei ollut taloudellisesti helppoa, eli ovat nähneet sen kurjan puolen. Nyt ovat omalla opiskelullaan ja työllään ja onnella tietty menestyneet. Silti järki päässä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 22.06.2023 14:33

Yksi ISO ongelma on se että työttömät niputetaan kaikki samaan nippuun. Varsinkin työkkärin silmissä. Mä olin vuosi sitten elokuussa sellaisella lyhyellä CV:n teko työllistämiskurssilla. Ensinnäkin, en tarvinnut sitä kurssia, mutta virkailija pisti mut sinne. Mun ongelma ei ole se etten osaisi tehdä CV:tä ja hakemusta. Sillä kurssilla oli 10 ihmistä. 3 suomalaista naista (itseni mukaan lukien) keski-ikäisiä, yhdellä joku vanha korkeakoulututkinto ja pitkä jotain 20 vuotta työ samassa paikassa josta irtisanottu, yks jolla terveydellinen ongelma, eli ei täysin työ kykyinen. Loput oli maahanmuuttajia, suurin osa venäläisiä (miehiä ja naisia), joista moni just ja just osas suomeksi kertoa vähän itsestään, sitten oli pari afrikasta ja lähi-idästä. Lähi-idän tyypeillä paras suomenkieli ja jotain koulutustakin. Kaksi kurssin vetäjää, joista toinen olisi sopinut paremmin tarhantädiksi, ei osannut oikeesti mitään ja toinen ihan hyvä tyyppi joka ihmetteli miksi olin kurssilla kun en selvästi tarvinnut sitä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.06.2023 19:24

Iidis79. Kaikkia ei niputeta työkkärissä saman nippuun. Mutta muistaakseni olet valittanut työttömyydestä ja työnhakuongelmista jo pitkään, vanhankin PP:n aikana, joten oliko niin paha asia kokeilla saisiko lyhyeltä kurssilta jotain? Lisäksi, jos ehdottomasti et halua mennä palveluun X, sanoitko sen virkailijalle? Olisit voinut neuvotella jostain muusta, paremmin sopivasta ja mieluisammasta. Ja vielä, kai annoit jälkeenpäin palautetta kurssin sopimattomuudesta sinulle ja huonosta vetäjästä? Nuo palautteet olisi tosi tärkeitä, jos ei asiakkaat niitä kerro niin miten palveluita voitaisiinkaan kehittää.
Harmi sinällään että olet kirjoituksesi mukaan ollut nytkin yhtäjaksoisesti 14 kk työttömänä ja edelleen vuosi sitten käyty lyhyt kurssi noin ärsyttää. Mutta koska palveluita on tarjolla, niihin on asiakkaita myös ohjattava, muuten kurssit peruuntuu. Ja todella moni noista kursseista hyötyy ja saa niistä paljonkin irti. Mutta se oma suu kannattaa avata ajoissa ja ihan sen työkkärin virkailijan kuullen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 23.06.2023 02:52

smörgen kirjoitti:Liittojen kommentit työntekijöiden aseman heikennyksistä avaavat aika hyvin mielestäni hallitusohjelman vaikutuksia tavallisen työssäkäyvän näkökulmasta:
SAK: https://www.sak.fi/ajankohtaista/uutise ... tekijoille
Tehy: https://www.tehy.fi/fi/tiedote/tehy-hal ... atasa-arvo
AKT: https://www.akt.fi/uutiset/akt-hallitus ... ta-pelata/

Kiitos linkeistä, erinomaisia kannanottoja ja pohdintaa lisääviä!

muoks: nostan HS:n politiikka-kommentoinnin tähän, liittyen ihmisten tietoisuuteen työehtosopimuksista ja lakiin kirjatuista:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009672626.html
Työehtosopimuksen sisältö on monelle tuntematon, ja se sekoittaa keskustelua hallituksen työ­elämä­uudistuksista -
Keskustelussa sekoittuvat iloisesti lainsäädäntö ja työehtosopimukset, kirjoittaa HS:n politiikan toimittaja Robert Sundman.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja juups » 23.06.2023 13:43

Kuten monet ovat jo julkisuudessa todenneet, niin köyhiin, työttömiin ja pienituloisiin duunareihin kohdistuvat leikkaukset ovat hallitukselta ideologinen valinta, eivät taloudellinen välttämättömyys. Esim. toimeentulotuen osuus sosiaaliturvamenoista on vain prosentti, ja tätä tukea saavat vain kaikkein köyhimmät. Ei säästä käytännössä mitään leikata siitä, mutta kurjistaa tuen saajien elämää ja tulee seuraamuksiltaan kalliiksi. Kuten myös asumistuen karmeat heikennykset, lapsikorotusten poistaminen työttömyysturvasta jne.

Samaan aikaan suurituloisten veroja alennetaan kaikkein eniten, listaamattomien yhtiöiden osinkoveroihin ei puututa, veronkiertoon ei puututa, pääomaverotukseen ei kajota, mutta verohelpotuksia taisi sinne tulla lisää, yritystukiin ei kajota sentilläkään, vaikka ne on todettu osin haitallisiksi. Näistä saisi miljardisäästöt, eikä tarvitsisi kurjistaa köyhimpiä, lisätä työelämän epävarmuutta ja kasvattaa työnantajien saneluvaltaa sekä kasvattaa eriarvoisuutta räikeästi entisestään. Eli tuhota juuri niitä asioita, jotka ovat tehneet Suomesta paremman maan kuin monesta muusta.

Ihmiset ovat lyhytnäköisiä ja helposti aivopestävissä. Jos seuraavaksi tulee erilainen hallitus, jossa on yksikin vasemmistopuolue mukana ja joka joutuu siivoamaan nykyisen hallituksen jälkiä kalliisti, niin sitten alkaa taas rummutus ja kauhean vasemmiston syyttäminen kaikesta. Vaikka eihän edellisen hallituksen viidestä puolueesta kuin kaksi edes ollut vasemmistolaisia. Omat ja viiteryhmän edut menevät usein niin etusijalle, etteivät poliitikotkaan oikeasti toimi niin kuin pitkällä tähtäimellä ja enemmistön kannalta järkevää olisi, ja media toistaa pitkälti oikeiston mantraa jo omistuspohjastakin johtuen.

Eniten olen itse huolissani luonnosta, koska sillä on paitsi itseisarvonsa, niin se on myös kaiken perusta. Tässä linkki siihen, mitä hallitusohjelma tarkoittaa ympäristön kannalta. On joitain hyviäkin juttuja, mutta todella huonoja ja huolestuttavia myös.

https://www.sll.fi/2023/06/22/mita-hall ... -kannalta/
juups

ViestiKirjoittaja Vieras » 23.06.2023 21:04

Olen siitä onnellisessa asemassa, että minulla on ollut kymmeniä vuosia vakituinen työ ja hyvä toimeentulo. Olen ollut elämäni aikana kahdessa jaksossa yhteensä vajaan vuoden työttömänä. Olen monesti huomannut, että hyvätuloisilla (esim. tuttavallani, jolla on kymppitonnin kuukausitulot) ei useinkaan ole mitään käsitystä, millaista on elää köyhyysrajan alapuolella. Sen sijaan he kadehtivat köyhien, tukien varassa ihmisten elämästä sitä, mitä heiltä itseltään puuttuu: aikaa. Kateus on siitä ilkeä tunne, että se ei saa ajattelemaan toisen parasta, vaan että on oikeutettua ottaa pois toiselta, mitä itselläkään ei ole.
Vieras

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 24.06.2023 21:08

Vieras kirjoitti:Iidis79. Lisäksi, jos ehdottomasti et halua mennä palveluun X, sanoitko sen virkailijalle? Olisit voinut neuvotella jostain muusta, paremmin sopivasta ja mieluisammasta. Ja vielä, kai annoit jälkeenpäin palautetta kurssin sopimattomuudesta sinulle ja huonosta vetäjästä? Nuo palautteet olisi tosi tärkeitä, jos ei asiakkaat niitä kerro niin miten palveluita voitaisiinkaan kehittää.

Sanoin virkailijalle kun hän kurssia ehdotti, että olin käynyt saman kurssin noin 5 vuotta aikaisemmin. Ei kuunnellut, jos olisin sanonut että en mene, niin olsi varmaan pannut karenssia. Silloin hän ei muuta ehdottanut, kurssilla tosin tuli ilmi pari muuta kurssia tai palvelua mitkä olisivat sopineet mulle paremmin. Ja kyllä annoin palautetta, sitä sai antaa anonyymisti.
Ja todellakin työttömät niputetaan tuollaisilla kursseilla yhteen nippuun, kun korkeakoulutetut ja maahanmuuttajat ja kaikki siltä väliltä laitetaan samalla kurssille. Mulla ei periaatteessa ole mitään mamuja vastaan, mutta tuollaisessa tilanteessa kukaan ei saa kurssista irti sitä mitä oikeesti tarvitsee.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 24.06.2023 21:13

^^ juups, suomessa oli ollut hyvin pitkään oikeistovetoinen hallitus ennen viimeisintä SDP+ hallitusta. Neljässä vuodessa ei paljon ehdi korjata, varsinkaan kun isot ongelmat, kuten sote, oli ollut jo pitkään pöydällä, eikä se vieläkään toimi. Ja kaiken lisäksi tuli korona ja sota, mitkä pitkälti vaikuttivat tehtyyn politiikkaan ja siihen miksi oli otettava velkaa. Sillä yritettiin pelastaa monia yrittäjiä ja ihmisiä, täydeltä tuholta. Toisin kuin 90-luvun laman aikaan tehtiin.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.06.2023 21:42

Iidis79, meidän toimistolla on erikseen kursseja erilaisille ihmisille, maahanmuuttajille, iäkkäämmille, jne. Että tuohon en osaa sanoa miksi olet tuolla kurssilla ollut. Mutta kurssin jälkeen varmaan pyysit niitä sinulle paremmin sopivia kursseja ja palveluita, kun sellaisista kuulit? Joka tapauksessa, en nyt näe suurta vahinkoakaan sinulle tuosta lyhyestä kurssistasi tapahtuneen, vai mitä? Voisi olla nytkin jonkun palvelun paikka, jos olet tuon jälkeen muuttunut työttömästä pitkäaikaistyöttömäksi.
Ja ihan tiedoksi, TE-toimiston asiakaspalvelussa olevat virkailijat ei "laita karensseja" kenellekään. Ei meillä ole sellaiseen valtuuksia.
Vieras

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 26.06.2023 09:54

Voihan kateuskortti...ei, en kadehdi tuilla elämistä. Mutta en hyväksy sitäkään, että ihminen saa työkykyisenäkin vaan oleilla, ja lystin maksavat ne siivoojat, bussikuskit ja vastaavat veroissaan, ihmiset jotka tekee pitkää päivää. Miksi joillakin olisi oikeus elämänmittaiseen vapaamatkustamiseen? Nämä tyypit vaan katsovat olevansa liian hyviä vaikka tehdastyöhön, taisi vielä olla pp mutta muistan esim. keskustelun siitä Uudenkaupungin autotehtaasta. Että työttömän mielestä palkat oli huonot ja työ tylsää, ei voi edes hakea. Ikään kuin suoraan pitkäaikaistyöttömyydestä valittaisiin kiinnostavaan ja hyvin palkattuun työhön. Irl olen rekrytoinnissa tavannut ihmisiä jotka ihan suoraan ovat vihjanneet, että työpaikka sotkisi heidän elämäänsä ja harrastuksiaan, selvästi tuilla eläminen on liian helppoa. Näitä ihmisiä on paljon jotka ei edes halua töihin, mutta ei pitäisi olla valittavissa muiden elätettävinä olo.

Tuo työkykykin on osin sellainen, että osa-aikatyö monella parantaisi sitä elämänlaatua, nyt siihen ei mennä koska tuilla saa saman. Ja toimeentulotuki kattaa sitten loput vaikka työkkäri antaisi kuinka karensseja, rahamäärä käteen ei muutu vaikka kuinka perseilisi. Sama malli opetetaan lapsillekin, nämä on ylisukupolvisia ongelmia.

Toki sitä ajattelee jokainen omalle kohdalleen tilannetta jossa joutuisi tukien varaan, ja uskon että vaikka alkuun loputon loma kuulostaa ihanalta, niin pitkän päälle olisi parempi että joutuisin tekemään vaikka osa-aikaista työtä, jolla saa saman mitä nyt tuilla. Siellä kotona oleillen menee se työkyky ja kaikki mahdollisuudet työllistyä parempaan työhön, tulee mt-ongelmaa ja päihteitä, loputon vapaa vailla rahaa tehdä oikein mitään ei tee ihmiselle hyvää. En tajua puhetta orjatyöstä kun sillä tarkoitetaan sitä, että itsekin pitäisi osallistua itsensä elatukseen.
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja msk » 26.06.2023 11:38

Kun olin nuori, (80-luvun alussa) ei ollut edes vaihtoehtona mikään "sossun tuki." Eivät ihmiset sellaisilla elelleet. Tai varmaan jotkut joilla oli hyvin vaikeaa syystä tai toisesta, mutta sellaista vältettiin kyllä aivan viimeiseen saakka.
En tuntenut enkä edes tiennyt ketään joka olisi millään tukirahoilla elellyt.
Töitä piti tehdä elämisensä eteen.
Nykyään on ihan normaalia elellä kaikenmaailman tuilla.

Tosin niitä töitäkin sai, kun vaan etsi.

Nykyään aikalailla eri asia, luulen.

90-luvulla kun erosin, jouduin menemään sosiaalitoimistoon ja se oli mielestäni äärimmäisen hävettävää. Ihmisen olisi pitänyt tulla toimeen omillaan. Sain sieltä rahaa, se oli shekki jossa oli suuri punainen leima "SOSIAALITOIMISTO" ja se piti lunastaa pankissa. Olisin halunnut vajota pankissa maan alle kun pankkivirjailija kailotti kovaan ääneen (nostaen shekin ilmaan) että "Mitä näille sosiaalitoimiston shekeille pitikään tehdä?"
Nykyään taitaa olla ihan normaalia että saadaan toimeentulotukea, kelahan se nykyään hoitaakin, ei sosiaalitoimisto.

Maailma on muuttunut todella paljon. Onneksi ei ole enää montaa vuotta eläkeikään, itsekkäästi ajatellen.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Mella M » 26.06.2023 12:09

Kissimyyry: Sä olet hokenut tuota ihan samaa nyt ihan todella monessa viestissä. Joo, ei se ole oikein eikä se ole reilua, mutta mitä sinusta näille ihmisille pitäisi tehdä? Haluatko sinä palkata ihmisen, joka ei todellakaan halua tehdä töitä? Oletko sitä mieltä, että jos ihminen haluaa vain olla tukien varassa koko ikänsä, että hän ylipäätään on työkykyinen? Kuinka monta tällaista ihmistä henkilökohtaisesti tunnet tai tiedät, että voit olla varma, että he nyt vain aivan huvikseen loisivat vaikka ovat varmasti työkykyisiä? Vai voisko olla, että taustalla voisi olla jotakin syitä, miksi se ihminen ylipäätään ajattelee ja käyttäytyy noin, eikä siitä saada työtä tekevää millään. Miten suuri ongelma nämä ovat taloudellisesti Suomelle verrattuna siihen, että kuinka paljon monet yritykset ja todella varakkaat ihmiset kikkailevat rahaa ulkomaille tai muuten verottajan ulottumattomiin ja välttävät tällä verot Suomessa? Sinua siis tuntuu enemmän ketuttavan köyhän loisena oleminen kuin rikkaan, vaikka taloudelliset vaikutukset ovat varakkailta ihmisiltä ja yrityksiltä paljon suuremmat.

Ja siis ihan tiedoksi, että jos et tiennyt, niin:

"Yritysten aggressiivinen verosuunnittelu aiheuttaa suuren loven valtioiden saamiin verotuloihin. Suomi menettää sen vuoksi vuosittain arviolta 430–1 400 miljoonaa euroa yhteisöverotuloja. " Ja tämä siis vain yritysten osuus. Lähde: https://finnwatch.org/fi/teemat/493-agg ... rotuloihin

Vertaa tätä sitten siihen, että Suomessa toimeentulotukeen meni vuoden 2021 budjetista 765 miljoonaa euroa. Ja kuten varmasti ymmärrät, niin tämä kaikki ei mene vain niille, jotka tahallaan lusmuilee. Että kyllä mä välillä oikeasti ihmettelen, että millä tarmolla jotkut ihmiset jaksaa tästä asiasta nillittää, eivätkä esim. siitä, miten yritykset, joilla todellakin olisi varaa maksaa veroja, kikkaillee ne muualle.

Sinun ärsyyntymisesi on siis pelkästään ideologista. Sinua ketuttaa enemmän se, että joku onnistuu kikkailemaan itselleen joka kuukausi juuri ja juuri elämiseen riittävän rahan, mutta kertaakaan et ole maininnut, että miten yrityksiä tulisi suitsia heidän jättimäisistä kikkailuista.

Mä itse asun paljon mielummin maassa, jossa ihmisille turvataan perustoimeentulo, kuin maassa, jossa minun pitäisi pelätä oman turvallisuuteni puolesta siksi, että ihminen joutuu varastamaan saadakseen ruokaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja smörgen » 26.06.2023 12:17

Itse aloitin työurani 90-luvulla Postilla. Silloin siellä oli vielä paljon porukkaa ns. suojatyöpaikassa, kuten oli muissakin valtion lafkoissa. Jos halutaan vastikkeeksi työtä, että saa tukia, pitäisi järjestää vastaavia työpaikkoja ihmisille. Nykypäivänä ei vammaisille, heikkolahjaisille, moniongelmaisille ym. ole enää tarjolla paikkoja, joissa pääsee kantamaan kortensa kekoon ja ansaitsemaan elannon. (Tiedän, että jonkin verran esim. Kesko työllistää vammaisia yms. mutta ei valtio enää työllistä). Toki tämä on vai osa ongelmaa, mutta pitäisihän sitä työtä jotenkin järjestää myös niille huvikseen tuilla eläjille, jos tukien maksaminen perustuu jatkossa siihen, että työtä pitää tehdä vastineeksi.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja kuvatus » 26.06.2023 13:14

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/f67 ... 8f5d6ea82d
Näillä aloilla oli vuodenvaihteessa eniten työvoimapulaa:
Lähihoitajat
Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Sosiaalityön erityisasiantuntijat
Varhaiskasvatuksen opettajat
Erityisopettajat
Kuulontutkijat ja puheterapeutit
Yleislääkäri
Ylilääkärit ja erikoislääkärit
Kodinhoitajat (kotipalvelutoiminta)
Psykologit
Hammaslääkärit
Ravintola- ja suurtaloustyöntekijät
Tarjoilijat
Toimisto- ja laitossiivoojat ym.
Lastenhoitotyöntekijät

Moni työvoimapulasta kärsivä ala vaatii alan koulutuksen ja/tai jonkinmoista luontaista kapasiteettia ja soveltuvuutta työn suorittamiseen.

Näillä aloilla taas on enemmän työnhakijoita kuin työpaikkoja (lienevätkö työnhakijat sitten työttöminä vai muissa töissä?):

Yleissihteerit
Vaatturit, pukuompelijat, turkkurit, hatuntekijät
Toimittajat
Mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntijat
Graafiset ja multimediasuunnittelijat
Johdon sihteerit ja osastosihteeri
Yhteiskunta- ja kulttuuritutkijat - (2632)
Huonekalupuusepät ym.
Tuote- ja vaatesuunnittelijat
Painajat
Tieto- ja viestintäteknologian asentajat,korjaajat
Muut taide- ja kulttuurialan asiantuntijat - (3435)
Jälkikäsittelijät ja sitomotyöntekijät - (7323)
Painopinnanvalmistajat
Kirjastotyöntekijät

Aika paljon on siis ihmisiä hakeutunut/jumittunut "väärille" aloille. Oletteko löytäneet hallitusohjelmasta tähän kohtaanto-ongelmaan jotain ratkaisuja vai vaikeuttaako se tilannetta entisestään?

Duunitorin mukaan näillä aloilla on ollut alkuvuonna eniten työpaikkailmoituksia:

Sosiaali- ja hoiva-ala
Rakennusala
Myynti- ja kaupan ala
Teollisuus- ja teknologia
Ravintola- ja matkailuala
Julkinen sektori ja järjestöt
Asennus, huolto ja puhtaanapito
Terveydenhuoltoala
Kuljetus logistiikka ja liikenne
Asiantuntijatyöt ja konsultointi

Ei noihinkaan varmasti ihan kuka tahansa kelpaa?
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.06.2023 14:01

Noihin ammattilistauksiin liittyen. En ole työtön, mutta hoitoalan koulutus ja työkokemus löytyy, ja palaisin hoitoalalle välittömästi, jos palkat olisivat paremmat. Täkäläinenkin päiväkoti etsii lastenhoitajia vähän väliä, mutta palkkaus on syy miksen edes hae. Enkä edes mielestäni liikoja vaadi, sillä jos palkka olisi edes 2500€ niin henkilökohtaisesti sekin riittäisi, jättäisin omaan työpaikkaani irtisanomisilnoituksen heti ja olisin lopun ikääni päiväkodissa töissä.
Lapissahan hoitoalan palkkausasia on jo tajuttu ja siellä on alettu maksaa jopa 8000-10000 euron bonuksia uudelle hoitoalan työntekijälle.
Vieras

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6-66 » 26.06.2023 14:05

Niiden tukia joita ei nyt vaan kiinnosta olisi pitänyt jo leikata, ei koskaan olisi pitänyt luoda yhteiskuntaa jossa kannattaa jättäytyä kotiin.

Kyse on rahasta eikä pelkästä ideologiasta (vaikka mikä vika siinäkään, eikö sellaista saisi olla). Miksi muiden pitää elättää elämäntapatyöttömiä, mikä moraalinen seikka sellaista tukee?
Vähän perusteluja nyt, haluatteko elättää minua? Ai ette? Mutta mun pitäisi haluta elättää teitä....erikoista.

Syrjäytyneen elinikäiset kulut on järkyttävät, ja ellei tajua että ikäpyramidi tekee sen että maksajat ovat loppumassa ja velaksi eletään nytkin, niin herätys.
Kissimyyr6-66

ViestiKirjoittaja kuvatus » 26.06.2023 14:30

En tiedä, meneekö tämä nyt jo OT:ksi, mutta kun nyt rupesin ihmettelemään noita listoja, niin tässä vielä yksi. Moni "tulevaisuuden ala", johon on houkuteltu sankoin joukoin opiskelijoita, saattaa jäädä tekoälyn tai muuten kaiken aikaa muuttuvan maailman jalkoihin ja tulee lisää työttömiä. Ehkä ajatuksen ydin oli ihmetys, voiko työttömyyteen millään tavalla vaikuttaa ennaltaehkäisevästi. Yhteiskunta ei ehkä pysy pystyssä, jos huoltosuhde vinoutuu, mutta pysyykö se tulevaisuudessa pystyssä puhelinmyynnillä, siivoamalla ja tarjoilemalla (aloilla, joita työttömäksi jääneille tarjotaan)?

"Talouslehti Business Insider laati listan ammateista, joita tekoäly uhkaa eniten.

Teknologia-ala (koodaajat, ohjelmistoinsinöörit, data-analyytikot)
Media-ala (mainonta, sisällöntuotanto, tekninen kirjoittaminen, journalismi)
Lakiavustajat
Markkina-analyytikot
Opettajat
Talousanalyytikot ja henkilökohtaiset talousneuvojat
Osakekauppiaat
Graafiset suunnittelijat
Tilinpitäjät"

https://www.is.fi/digitoday/art-2000009375323.html
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.06.2023 17:55

msk kirjoitti:Kun olin nuori, (80-luvun alussa) ei ollut edes vaihtoehtona mikään "sossun tuki." Eivät ihmiset sellaisilla elelleet. Tai varmaan jotkut joilla oli hyvin vaikeaa syystä tai toisesta, mutta sellaista vältettiin kyllä aivan viimeiseen saakka.
En tuntenut enkä edes tiennyt ketään joka olisi millään tukirahoilla elellyt.
Töitä piti tehdä elämisensä eteen.
Nykyään on ihan normaalia elellä kaikenmaailman tuilla.

Tosin niitä töitäkin sai, kun vaan etsi.

Nykyään aikalailla eri asia, luulen.

90-luvulla kun erosin, jouduin menemään sosiaalitoimistoon ja se oli mielestäni äärimmäisen hävettävää. Ihmisen olisi pitänyt tulla toimeen omillaan. Sain sieltä rahaa, se oli shekki jossa oli suuri punainen leima "SOSIAALITOIMISTO" ja se piti lunastaa pankissa. Olisin halunnut vajota pankissa maan alle kun pankkivirjailija kailotti kovaan ääneen (nostaen shekin ilmaan) että "Mitä näille sosiaalitoimiston shekeille pitikään tehdä?"
Nykyään taitaa olla ihan normaalia että saadaan toimeentulotukea, kelahan se nykyään hoitaakin, ei sosiaalitoimisto.

Maailma on muuttunut todella paljon. Onneksi ei ole enää montaa vuotta eläkeikään, itsekkäästi ajatellen.

Hyvä kommentti. "Ihmisen olisi pitänyt tulla toimeen omillaan." Niinpä. Tämähän on yhteiskunnan perusasetus, ja silti msk:kin on mennyt sossuun jo ysärillä.
Onko siis yhteiskunnan perusasetus pariutuminen ja ei omillaan toimeen tuleminen?
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.06.2023 18:21

kuvatus kirjoitti:https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/f67d64b4-7576-450b-bf90-418f5d6ea82d
Näillä aloilla oli vuodenvaihteessa eniten työvoimapulaa:
Lähihoitajat
Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja
Sosiaalityön erityisasiantuntijat
Varhaiskasvatuksen opettajat
Erityisopettajat
Kuulontutkijat ja puheterapeutit
Yleislääkäri
Ylilääkärit ja erikoislääkärit
Kodinhoitajat (kotipalvelutoiminta)
Psykologit
Hammaslääkärit
Ravintola- ja suurtaloustyöntekijät
Tarjoilijat
Toimisto- ja laitossiivoojat ym.
Lastenhoitotyöntekijät

Moni työvoimapulasta kärsivä ala vaatii alan koulutuksen ja/tai jonkinmoista luontaista kapasiteettia ja soveltuvuutta työn suorittamiseen.

Näillä aloilla taas on enemmän työnhakijoita kuin työpaikkoja (lienevätkö työnhakijat sitten työttöminä vai muissa töissä?):

Yleissihteerit
Vaatturit, pukuompelijat, turkkurit, hatuntekijät
Toimittajat
Mainonnan ja markkinoinnin erityisasiantuntijat
Graafiset ja multimediasuunnittelijat
Johdon sihteerit ja osastosihteeri
Yhteiskunta- ja kulttuuritutkijat - (2632)
Huonekalupuusepät ym.
Tuote- ja vaatesuunnittelijat
Painajat
Tieto- ja viestintäteknologian asentajat,korjaajat
Muut taide- ja kulttuurialan asiantuntijat - (3435)
Jälkikäsittelijät ja sitomotyöntekijät - (7323)
Painopinnanvalmistajat
Kirjastotyöntekijät

Aika paljon on siis ihmisiä hakeutunut/jumittunut "väärille" aloille. Oletteko löytäneet hallitusohjelmasta tähän kohtaanto-ongelmaan jotain ratkaisuja vai vaikeuttaako se tilannetta entisestään?

Duunitorin mukaan näillä aloilla on ollut alkuvuonna eniten työpaikkailmoituksia:

Sosiaali- ja hoiva-ala
Rakennusala
Myynti- ja kaupan ala
Teollisuus- ja teknologia
Ravintola- ja matkailuala
Julkinen sektori ja järjestöt
Asennus, huolto ja puhtaanapito
Terveydenhuoltoala
Kuljetus logistiikka ja liikenne
Asiantuntijatyöt ja konsultointi

Ei noihinkaan varmasti ihan kuka tahansa kelpaa?

Hyvä listaus, ja katsotaanpa lähemmin.
Lista1, siinä on hoitoalan matalapalkkapuolta, varhaiskasvatus - näitten ongelmakenttä on julkisuudesta tuttua
samassa listassa on sitten spesialisteja, mihin tarvitaan pitkä yliopistokoulutus ja mihin pääsy on vaikeaa

Lista 2
paljon osaavaa, keskitason väkeä, koulutettua, tehnyttä; ei tarpeeksi työpaikkoja

Lista 3
vuokratyöfirmapaikkoja (osin) missä on suuria ongelmia tänä aikana esim. kevytyrittäjyyden ja paikallisen sopimisen vuoksi - ja mikä tulee edelleen pahenemaan oikeistohallituksen myötä, samoin julkinen sektori

eli ongelma on kohtaanto-ongelma: palkka/työ (1), osaaminen ja koulutus/työpaikat (2), silpputyö ja epätyypilliset työsuhteet (3)

On ennustettu että vuoteen 2030 mennessä suurin osa työpaikoista on jo ns. epätyypillisiä työsuhteita, eli määräaikaista, pätkää, silppua, kevytyrittäjyyttä, yrittäjyyttä eli vanhat kunnon vakkariduunit ovat yhä enenevässä määrin historiaa ja huom. siihen on myös päätöksillä aktiivisesti pyritty.
Jos ei työnantaja maksa, valtio maksaa. Tämä on ajan henki ja ideologia; työntekijälle ei tarvitse maksaa työstä tai antaa työsuhde-etuja. Käsite "elämäntapatyöttömyys" toki hyödyttää tässä ideologiassa kovasti, syyllistäminen sinne jonnekin 1% marginaaliin mutta asian villakoira on kyllä aivan toisaalla.
Vieras

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 26.06.2023 18:22

Itse en tunne oikein ketään, joka loisisi vapaaehtoisesti tuilla. Minulla on tuttu melkein kuusikymppinen mies, joka jäi koronan alkaessa työttömäksi metallialalta. Hän hallitsee metallihommat, mutta niistä ei enää löydy töitä, koska puolalaiset, liettualaiset ym. tekevät työt polkuhinnoilla. He käyvät Suomessa vain reissuhommissa ja vievät palkkansa kotimaahansa.

Tämän tutun miehen lukutaidossa taitaa olla vähän parantamisen varaa, joten hän ei pysty mihinkään hommaan, mikä vaatii lukemista ja kirjoittamista. Supliikkikin on huono, hän on tylyn kuuloinen töksäyttelijä, joten tuskin sopii puhelinmyyntiinkään eikä samasta syystä oikein voi kouluttautua lähihoitajaksi. Toki ikäkin on jo kouluttautumisen esteenä. En minä oikein tiedä, miten tuollainen kaveri voisi työllistyä? Kaikki asiakaspalvelutyöt ovat poissuljettuja, koska häneltä ei suju smalltalk. Vähän vaikea kuvitella tuommoista eläkeikää lähestyvää ukkoa Heseen osa-aikaiseksi hamppareita myymään :roll:
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja tapauksista » 26.06.2023 19:15

Kuopukseni oli työnvieroksuja. Hän meni kesätöihin 16-vuotiaana (olisi mennyt ja päässyt jo vuotta aiemmin mutta loukkaantui onnettomuudessa ja kesä meni siitä toipuessa) ja lukioaikana teki töitä myös iltaisin ja viikonloppuisin, omasta halustaan. Mutta kun sairastui ja työnantaja käytti sitä hyväkseen, työsuhde päättyi ja aikaa oli vaikka millä mitalla, alkoi viettää aikaa kavereiden kanssa joiden mielestä töihin ei kannata mennä koska tukia maksetaan niin hyvin. Otti yhden karenssinkin koska kieltäytyi epämieluisasta työpaikasta harjoittelijan palkalla mutta toimeentulotukea sai siltä ajalta. Ei auttanut vanhempien eikä isoveljien järkipuhe, oli niin helppoa vaan olla kavereiden kanssa. Enkä tuosta syytä ota kasvatukselleni koska kaikki lapset oppivat että töitä on tehtävä, tämä tähän malliin luisui eikä siihen voitu vaikuttaa.

Mutta tuo lusmuilun aika ei kestänyt kauaa, ei vuottakaan. Alkoi muistaa miten kivaa oli kun oli työstä saatua käyttörahaa eikä tarvinnut elää kädestä suuhun. Hankki työpaikan ja pian muut seurasi perässä. Nyt siitä isohkosta kaveriporukasta kaikki ovat töissä tai opiskelemassa ja töissä. Yhtä lukuunottamatta, mutta hänellä niin vaikea psykiatrinen sairaus ettei varmaan koskaan tule olemaan työkykyinen.

Mutta sitä vaan että ei nämä lusmuiluajatkaan aina kauaa kestä, vastaavia tapauksia tiedän paljon muutenkin. Että jossain kohtaa ollaan vaan oltu, sitten kuitenkin menty töihin. Eikä siitä pidä nuoria yksin syyllistää kuten joku tekee.
tapauksista

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.06.2023 19:26

On muuten yllättävän paljon keski-ikäisiäkin jotka ovat tehneet pitkään töitä, sitten jääneet syystä tai toisesta työttömäksi ja ovat sitä mieltä että heidän ei enää tarvitse töitä tehdä. He ovat mielestään "osuutensa tehneet" ja työttömyysetuutensa vuosien varrella moneen kertaan maksaneet ja aikovat kuulemma maata laakereillaan ansiosidonnaista nostaen loppuikänsä koska "minulla on siihen oikeus". Sitten raivoavat jos työkkärin suunnasta edes soitellaan, puhumattakaan että joutuvat työtä hakemaan.
Tai jotkut opettajat jotka tekevät töitä lukuvuosi kerrallaan ja ovat työttöminä kesän. Nostavat työttömyysetuutta ja ovat sitä mieltä että heillä on nyt todellakin oikeus olla lomalla kesän ajan kun takana on raskas lukuvuosi. Työttömänä siis, etuutta nostaen, mutta "lomalla". Erikoisia ajatuksia on siis tosiaan yllättävilläkin tahoilla.

Ja ei, en ole sitä mieltä etteikö ihminen ansaitsisi lomaa tai voisi sitä pitää. Mutta kun saa lomarahat käteen työsuhteen päätyttyä lukuvuoden lopussa, miksi sitten ei pidä lomaa niiden varassa?
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 26.06.2023 20:03

OAJ on yrittänyt vuosia taistella noita vastaan: https://www.oaj.fi/tyoelamaopas/maaraai ... va-peruste
Palvelussuhteita koskeva lainsäädäntö lähtee siitä, että määräaikaiset palvelussuhteet ovat poikkeuksia.
Ja taistelu jatkuu, toki. Varsin uuden hallitusohjelmankin myötä JOS niitä aletaan puskemaan läpi. Sama se on vakan puolella, opet ja lastenhoitajat jne. Kaveripiirissäkin oli näitä joilla duunit kesti vain elokuun alusta tai puolvälistä seuraavan kevään toukokuuhun. Vuodesta toiseen. Eikä se ole mikään oma pyyntö ollenkaan ja aina.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 26.06.2023 20:17

Mun kaveri on opettaja ja haki juuri uutta työpaikkaa ja hänelle tarjottiin sitä haastattelun jälkeen. Kyseessä oli alunperin määräaikainen tehtävä juurikin elokuun alusta kesäkuun johonkin alun päiviin. Kaverilla on vakipaikka toisessa paikassa ja on virkavapaalla koulun alkuun asti. Kaveri sitten ilmoitti uuteen työpaikkaan, että tulee vain jos virkaa jatketaan kesän yli, koska hänestä kesäloma kuuluu sille, joka on myös lukuvuoden sitä virkaa tehnyt. Ja koska opettajista on pula, niin työnantaja suostui tähän heti. Alalla on nyt monessa paikassa työntekijän markkinat, joten toivottavasti moni opettaja tai vakan ihminen uskaltaa vaatia.

Kohtaanto-ongelma on kyllä todellinen ja monella menee työpaikka alta ties mistä syistä. Uudessa hallitusohjelmassa esitetään aikuiskoulutustuen lakkauttamista, joka on tässä tilanteessa typerintä ikinä. En tiedä miten todellisuudesta irrallaan elävää porukkaa nuo Kokoomuksen ja Persun tyypit ovat, mutta aika hönö pitää olla, ettei tätä yhtälöä tajua. Tosin näkihän sen viime viikolla, ettei Orpolla ollut mitään käsitystä miten toimeentulotuki ja muut toimii. Hän raukka yritti änkyttää jotain ulkoa opettelemaansa settiä ja oli kyllä kiusallista katsottavaa.

Että mitä me tosiaan tehdään näille yli viiskymppisille, jotka jäävät työttömiksi. Miten viiskymppinen "voi vaan mennä töihin" jos työnantajat eivät halua viiskymppisiä töihin? Itse olen tehnyt lähes koko urani valtiolla, meillä ikä ei yleensä ole ongelma rekrytoinnissa, mutta ei kaikki ikääntyneetkään voi olla valtiolla tai kunnan palveluksessa, ei ole enää suojatyöpaikkoja niin kuin joskus. Yksityiselle sektorille VOI työllistyä, mutta siellä monilla aloilla tai monissa työpaikoissa nuorempi ikä on iso etu. Sitä paitsi julkisella sektorillakin tehostetaan jatkuvasti eikä kaikki virat joista joku jää syystä tai toisesta pois tule hakuun pitkään aikaan tai välttämättä ollenkaan.

Tulevaisuudessa jos kaikki halutaan pitää töissä, voi se tarkoittaa, että jokainen tekee töitä vain 3 - 4 päivää viikossa ja saa maksunkin sen mukaan. Tulevaisuudessa voi hyvinkin tulla aika, että ihmisille ei oikeasti ole töitä viittä päivää viikossa tai ainakaan ketään joka siitä haluaa maksaa. Marinin visiolle 4 päiväisestä työviikosta lähinnä naureskeltiin, mutta se voi hyvinkin olla lähitulevaisuutta jos kaikille halutaan tarjota tekemistä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Fran » 26.06.2023 20:35

Vieras kirjoitti: Mutta kun saa lomarahat käteen työsuhteen päätyttyä lukuvuoden lopussa, miksi sitten ei pidä lomaa niiden varassa?

Pärjäisitkö sä vajaan 10kk aikana kertyneellä, eli 18-20 päivän palkkaa vastaavalla lomakorvauksella yli 2kk?
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.06.2023 20:43

Umac, missasit pointin vaikka sinun etenkin olisi luullut sen hoksaavan, sen perusteella missä tilanteessa itse olet. Kun työsuhde päättyy mistä tahansa määräaikaisuudesta, voi jäädä kotiin lomailemaan säästämillään lomarahoilla tai millä vaan rahalla, jos niin haluaa. Mutta moni ilmoittautuu tässä kohtaa työttömäksi heti kun työt päättyy, hakevat työttömyysetuutta ja sitten ilmoittavat että "olen kyllä oikeutettu nyt vaan lomailuun, koska olen tehnyt ahkerasti töitä".
Se on aivan yhtä lailla työttömyysetuuden väärinkäyttöä kuin muukin tässä keskustelussa ollut väärinkäyttö.

Minäkin olen pitkän määräaikaisuuden jälkeen pitänyt vähän aikaa "lomaa". Mutta työnhakijaksi ilmoittauduin vasta sen jälkeen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 26.06.2023 20:45

Vieras kirjoitti:Tai jotkut opettajat jotka tekevät töitä lukuvuosi kerrallaan ja ovat työttöminä kesän. Nostavat työttömyysetuutta ja ovat sitä mieltä että heillä on nyt todellakin oikeus olla lomalla kesän ajan kun takana on raskas lukuvuosi. Työttömänä siis, etuutta nostaen, mutta "lomalla". Erikoisia ajatuksia on siis tosiaan yllättävilläkin tahoilla.

Ja ei, en ole sitä mieltä etteikö ihminen ansaitsisi lomaa tai voisi sitä pitää. Mutta kun saa lomarahat käteen työsuhteen päätyttyä lukuvuoden lopussa, miksi sitten ei pidä lomaa niiden varassa?

Eiköhän aika moni opettaja saisi mielummin kesäajalta ihan palkkaa kun kesä on joka tapauksessa sitä lomaa. Korvaus, vaikka olisikin sitten ansiosidonnainen, on aina huomattavasti pienempi kuin palkka. Useimmat opettajat ovat tuossa tilanteessa aivan tahtomattaan, että ovat kesän työttöminä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.06.2023 20:54

Fran kirjoitti:
Vieras kirjoitti: Mutta kun saa lomarahat käteen työsuhteen päätyttyä lukuvuoden lopussa, miksi sitten ei pidä lomaa niiden varassa?

Pärjäisitkö sä vajaan 10kk aikana kertyneellä, eli 18-20 päivän palkkaa vastaavalla lomakorvauksella yli 2kk?

On sitten lyhyemmän aikaa lomalla? Saa tasan rauhassa lomailla eikä kukaan häiritse.
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät