Lemmikkien erilaiset tavat liikkua, liikkuminen mahdollista

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Lemmikkien erilaiset tavat liikkua, liikkuminen mahdolli

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 01.06.2023 14:11

Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta onko kenelläkään kokemusta koiran juoksuttamisesta semmoisen kolmipyöräisen fillarin kanssa? Siis aikuisten pyörä, jossa on kaksi rengasta takana ja yksi edessä. Minulla on iso, väkivahva, raju ja vähän reaktiivinenkin koira, jota en uskalla juoksuttaa normifillarin kanssa. Mietin, että olisiko tuommoinen kolmipyörä sopiva koiran juoksuttamiseen, sillä ei ainakaan kaadu yhtä helposti. En ole ihan vellihousu ja joskus juoksutin vahvaa belgiurosta fillarin kanssa, vaikka monet pyörittelivät silmiään, että vaarallisen näköistä menoa. Tämä koira on vielä isompi ja rajumpi. Kickbike olisi toki yksi vaihtoehto, mutta se toimii vain, jos koira vetää ihan koko ajan. Muuten kikkailu on todella raskasta omille jaloille. Lisäksi epäilen, että nämä meidän monttuiset hiekkatiet eivät sovellu tavalliselle kickbikelle, pitäisi olla joku superkallis maastoversio.

Eli onko jollakulla kokemusta aikuisten kolmipyörästä joko koirakäytössä tai vaikka muutenkin?
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja MJK » 01.06.2023 16:28

Jos tarkoitat sellaista "vanhusten" kolmipyörää niin me aikoinaan hankittiin kahdelle huskylle sellainen kesävetovehkeeksi mutta ei edes isäni uskaltanut sillä olla niiden perässä :) Oli ihan hurja vehje, tosi epävakaa...Saiskohan mistään kokeiltavaksi sellaista keltään?

Muokkaan, että taidatkin tarkoittaa sellaista niinkuin oikea pyörä mutta kolmella rattaalla? Sellaisesta ei ole kokemusta.
MJK

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 02.06.2023 06:17

Tarkoitan lähinnä tämmöistä:

https://hobbyhall.fi/fi/urheilu-ja-vapa ... gLb8vD_BwE

Onko ihan surkea vehje koiran kansa liikkumiseen? Pitäisi päästä testaamaan.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja aunet » 02.06.2023 06:58

Mulla ollut kolmipyörä jo kolmisen vuotta. Jalkavammani vuoksi en esim.pysty juoksemaan, käveleminenkin on hidasta könkkäämistä. Pyörä on kuvanmukainen mutta pienemmillä renkailla, haaveissa on isompirenkainen. Koirani olivat siis aikuisia kun opeteltiin sen käyttöä. Nopeasti oppivat jujun. Pari venakkoa siis tällä hetkellä. Venakolla on suht pitkä ja vauhdikas ravi, ja harva pystyy edes kulkemaan tarpeeksi rivakasti ettei olisi köpöttelyä, koiran mielestä siis. On tosi pätevä peli, en edes tajua miten olen tullut toimeen ilman sitä ennen jalan särkymistä. Kannattaa tosiaan käydä kokeilemassa jos mahdollista, riippuu paljon omasta ruumiinrakenteesta miltä pyörä tuntuu. Minun pyörällä tuskin satakiloinen parimetrinen ihminen pääsisi yhtään mihinkään. Ja osta jalkajarrullinen kun toinen käsi on hihnassa kiinni. Isoja mäkiä mun pyörällä ei myöskään nousta, mutta noita saa myös sähköavusteisina. Kalliita vaan ovat.

Parhaat puolet on pysähtyminen, voit rauhassa istuskella ja odottaa kun koira nuuhkii ja sitten kun mennään niin pääsee kunnon ravia. Mummokoiralle on tärkeämpää nuuhkuttelu kuin juoksu. Itse voi hörppiä samalla vaikka kahvia termarista jos kyllästyttää, mulla on takana kori johon mahtuu tavaraa! Ja jos koira nykäisee tai äkkiä pysähtyy ei heti ole ojassa turvallaan. Huonompana puolena on että vaatii jonkun verran tilaa ympärilleen. Että ihan ruuhka-alueille ei mahdu. Itse juoksutan ensin nuorempaa yksin ja sitten haen mummokoiran mukaan lyhyemmälle lenkille. Ja metsäpoluillehan sillä ei pääse. Kyllä kylällä meidän näky tunnetaan!
aunet

Edellinen

Paluu Lemmikit