Paikka on aurinkoinen ja melko kuiva, kasvuvyöhyke 4. Vanhan koivun runkoa pitkin saisi vapaasti kiivetä. Villiviiniä ajattelin ensin, mutta hoksasin että onhan paljon muitakin nättejä köynnöksiä.. Ehdotuksia?
Pärjääkö köynnöshortensia nelosvyöhykkellä? Taitaa ainakin tarvita aika suotuisan ja suojaisen paikan. Osalla kärhöistä sama vika, mutta ainakin alppikärhön pitäisi pärjätä. Tuoksuköynnöskuusama? No humala ainakin kasvaa melkein missä vaan.
Jos siinä on tuohi päällä, niin helpompi laittaa jotain yksivuotista, se runko ei siinä kauaa ole. Koivu on ehkä nopeimmin lahoava puu ja kaatuu siitä itsekseen aika pian. Kokeile lyödä joku piikki kylkeen, voi olla pelkän tuohen varassa jo nyt.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Ostin sekä villiviinin että köynnöskuusaman. Kun aloin kaivaa kuoppaa niin sehän onkin täysin hiekkamaata. Ostinko etenkin villiviinin turhaan? Vai voisiko silti tuossa menestyä
Meillä kasvaa seinän kokoinen villiviini hietikossa.... On sitkeä kasvi. Alussa vaan kastelet hyvin että tekee kunnon juuret. Itse kastelin muistaakseni parina kolmena ekana kesänä sillpin tällöin.
Istuttaessasihan voit hyvin myös laittaa maahan myös kunnon multaa vettä ja ravinteita pidättämään.
Muista myös villiviinin leikkaukset alkuvuosina niin saat sen haaromaan hyvin alhaalta saakka.
Onneksi etsin ketjun, koska olin jo unohtanut tuon leikkaamisen täysin! Eli katkon vaan latvoista pätkän poikki, niinkö?
Olin tulossa kertomaan että kuusama ja villiviinit kasvaa ihan älytöntä vauhtia! Istuttaessani kuusamassa oli sellaiset 30-40 cm varret ja villiviinissä lyhyemmät. Nyt kuusama kuroo jo toista metriä ja villiviinitkin on jo pian metrin! Ovat olleet maassa kuitenkin vasta kuukauden.