Kirjoittaja Avokaado » 20.05.2023 13:20
Tänään käytiin katsomassa, josko kuolleelle joutsenelle olisi jotain tapahtunut. Ei ollut, ihan sama näkymä kuin eilen. Kysyin yhdeltä mieheltä, että mitä hän arveli joutsenelle käyneen. Hän taas oli jonkun kanssa asiasta puhunut ja henkilö oli arvellut joutsenen lentäneen yläpuolella olevaan voimalinjaan ja katkaissut ehkä siipensä. Joutsen kuulemma pyrkii pesälleen vahingoittuneena, jos suinkin pystyy. Vahingoittunut kuitenkin niin pahoin, että kuoli. Näin mulle kerrottiin, itse en tuollaista pesään palaamista tiennyt.
Keskustelu joutsenista jatkui ja mies kertoi toisen joutsenen eilen vielä tuoneen pesään lisää kaisloja ja jotenkin tökkinyt kuollutta puolisoaan aivan kuin ei olisi vielä tajunnut sen kuolleen. Me nähtiin eilen vain toisen joutsenen uivan pesän vieressä.
Kysyin vielä mieheltä, että onko joutsenesta mahdollisesti ilmoitettu johonkin. Hän sanoi, että ilmeisesti jotkut luontoihmiset ovat asian johonkin ilmoittaneet. En maininnut, että mä ilmoitin Ruokavirastoon. Sanoin vielä, että oliskohan hyvä, että kunnaneläinlääkärille myös asia kerrottaisiin. Hän hetken mietti ja tuumasi, että hän voi ilmoittaa asian vaikka heti. Hän otti kuvan liitteeksi. Kiitin miestä ja jatkoimme matkaa. Jään seuraamaan tilannetta, tapahtuuko pesällä mitään.
Ja ettei ole vaan ikävää kerrottavaa, niin tänään nähtiin kevään ekat poikaset - liejukanalla oli neljä pientä mustaa palleroa punakeltaisine nokkineen ja pienine siiventynkineen, kun tasapainoilivat kaisikossa. Liejukanan noin pieniä poikasia en ole aikaisemmin nähnytkään. Telkällä oli kuulemma jo myös poikue, mutta sitä emme nähneet.
Lisäys: Ai niin, joutsenen pesällä on kuulemma kuusi munaa, kolme kuolleen alla ja kolme vieressä.