Etätyö

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Etätyö

ViestiKirjoittaja Kyssäri » 08.05.2023 09:57

Uteliaisuuttani kysyn teiltä joilla on säännöllinen määrä lähi- ja etätyötä ja tietyt päivät etätyölle (ei saa siis itse päättää mitkä päivät on työpaikalla).
Jos teidän täytyy työnantajan määräämänä lähteä KESKEN ETÄTYÖPÄIVÄN käymään työpaikalla/työnantajan määräämässä paikassa niin onko matka sinne ja takaisin työaikaa? Vai onko matka omaa aikaa ja pitää kirjautua ulos työstä siksi aikaa?
Kyssäri

Re: Etätyö

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 08.05.2023 10:37

En nyt noihin manittuihin kriteereihin asetu, mutta pääsääntöisestihän matkat kodin ja vakituisen työpisteen välissä ei kuulu työaikaan ihan TESin mukaan (tokikaan en kaikkia TESsejä tunne niin että kannattaa tarkistaa oma), ihan riippumatta siitä onko kyseessä etäpäivä vai ei tai kuka sen etäpäivän ajoituksen sanelee... Sitten jos työ on jotain putkiasennusta tms jossa työ suorituspaikka vaihtelee miten sattuu, tai jos menee vaikka firman johonkin toiseen toimipisteeseen joka ei ole se "oma" työpaikka voi se matka-aika tapauskohtaisesti kuulua työaikaan, mutta nämä pitää sitten sopia työnantajan kanssa.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Fran » 08.05.2023 12:38

Kyllähän sen pitäisi olla työaikaa, jos kesken etätyöpäivän pitää lähteä johonkin.
Fran

ViestiKirjoittaja Helmi* muualta » 08.05.2023 12:51

Munkin järjen mukaan tuo on työaikaa, varsinkin jos sattuu esim. työpuhelin soimaan ja siihen vastaa. Mutta meillä nuo on luokiteltu omaksi ajaksi, joten itse ajan työpaikalle etätöistä ruoka- tai kahvitunnilla, tai en mene ollenkaan. Tai haetutan itseni työkaverin toimesta. Moista tilannetta ei vielä ole kohdalle sattunut, mutta näin aion menetellä.
Helmi* muualta

ViestiKirjoittaja Fran » 08.05.2023 12:58

Eihän työnantaja voi ottaa pois työtunteja, jos itse velvoittaa muuttamaan työpäivän kulkua.
Fran

ViestiKirjoittaja Kyssäri » 08.05.2023 13:34

Minäkin olen sitä mieltä että jos on sovittu että viikossa on kaksi lähipäivää, kolme etäpäivää ja maanantai on etäpäivä, mutta työnantaja ilmoittaa että maanantaina pitäisi lähteä pariksi tunniksi paikkaan X, niin matkan pitää olla työaikaa. Ja etenkin kun paikka X ei ole varsinainen työpaikkani, eikä aina edes samalla paikkakunnalla kuin varsinainen työpaikkani.
Työnantajalta en pyynnöistä huolimatta ole saanut tähän vastausta ja luottamushenkillöä en ole saanut kiinni.
Merkitsen työajaksi niin ehkä sen jälkeen työnantajalta vastaus tulee ;)
Kyssäri

ViestiKirjoittaja Umac » 08.05.2023 14:09

Meillä se on työaikaa vaikka siis mitkään työmatkat aamuin ja iltapäivisin toimipaikoille tai pois eivät ole työaikaa.
Lisään kuitenkin, että vielä ei ole tuollaista eteen tullut eli oma kokemus puuttuu.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Fran » 08.05.2023 15:43

Kyssäri kirjoitti: Ja etenkin kun paikka X ei ole varsinainen työpaikkani, eikä aina edes samalla paikkakunnalla kuin varsinainen työpaikkani.

Jos sä lähdet (koti)toimistolta omalla autolla paikkaan, joka ei ole sun normaali lähityöpiste, niin sun kuuluu saada matkasta kilometrikorvaukset, ja tietyin edellytyksin ateriakorvaus, puolipäiväraha tai päiväraha.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 08.05.2023 16:10

Itse olen aikoinani työssä jossa työnantaja olisi halunnut minun menevän suoraan 5-10km päässä olevalle työpisteelle aamulla, jotta se olisi työmatkani, eikä kotoani 200m päässä olevalle toimistolle, ja sieltä vasta työpisteelle jotten saisi kmkorvauksia. Minulla oli kuitenkin perusteltu syy aloittaa työpäiväni toimistolta, joten näin myös tein.
Vieras

Paluu Rekisteröimättömät