Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
Valkosipulisilakka kirjoitti:Kyllähän runsas liikunta on monille roduille perusedellytys. Tutut dobermanniharrastajat tietävät, että reilun vuoden ikäisiä dobbereita, etenkin uroksia, palautuu paljon kasvattajille. Tosin kaikki kasvattajat eivät edes huoli palautuksia ja koirat menevät kiertoonNäille koirille on tyypillistä se, että ne ovat olleet liian vähällä liikunnalla. Jos ne olisivat saaneet vaikkapa 15 km fillarilenkin päivittäin, niin moni käytösongelma olisi jäänyt syntymättä.
Moni ei kuitenkaan tunnusta tällaista liikunnantarvetta. Fillarijuoksutusta pidetään jopa rääkkäyksenä ja pahimmillaan syytä käytösongelmiin haetaan esim. kivusta, jolloin koiran liikuntaa jopa rajoitetaan aiemmista pikkupissatuksista, jolloin turhautuminen kasvaa ja ongelmakäytös saattaa jopa pahentua.
Valkosipulisilakka kirjoitti:Joo, toki se dobermanni liikunnan ohella tarvitsee myös aivojumppaa, mutta on väärin kuvitella, että tuontyyppisen koiran liikunnantarve hoituu pelkällä aivojumpalla. Eli kunnon juoksemista ei voi korvata esim. jäljestämisellä, noseworkillä tai temppujen tekemisellä, vaan koira tarvitsee myös sen fyysisen rasittamisen.
Valkosipulisilakka kirjoitti:Sorry, en tarkoittanut mitenkään henkilökohtaisesti. Olen vain itse sattunut törmäämään tapauksiin, joissa nuori hyvin fyysinen koira viedään ihan lopetuspiikille vääristä syistä. Eli koiraa kyllä hyvin tarkoituksin koitetaan aktivoida esim. sisätiloissa, mutta sitä ulkoilutetaan ihan minimi, koska ulkoilu koetaan haastavaksi koiran riekkumisen takia. Ja tästä seuraa noidankehä, mitä vähemmän koira saa liikuntaa, sitä enemmän se turhautuneena riekkuu päästessään taas kiertämään korttelin kuonopannassaanOmistaja ei ymmärtä, ettei namien piilotus sisällä korvaa kunnon lenkin endorfiinia. Tälläkin hetkellä meidän naapurustossa ihan ihan kiva saksanpaimenkoira, joka ilmeisesti ulkoilee lähinnä öisin klo 01-06. Silloinkin minimit. Olen törmännyt koiraan, jos olen joutunut ulkoiluttamaan yöllä omia koiria, joilla on ollut pakki sekaisin.
msk kirjoitti:Koiran pitää saada liikkua väsymykseen saakka ja siihen päälle yksilön mukaan sen tarvitsema henkinen aktiviteetti.
Koiran pitää mielestäni myös saada olla vapaana ja kuljeksia omaan tahtiinsa haistellen ja tutkien.

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Darre ja 4 vierailijaa