Edunvalvontavaltuutus ja muuta jupinaa sisaruksista

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Edunvalvontavaltuutus ja muuta jupinaa sisaruksista

ViestiKirjoittaja sarvet » 09.04.2023 23:40

Sisarukseni ovat saaneet päähänsä että yli 80 v vanhempiemme täytyisi tehdä edunvalvontavaltuutukset. Ovat määritelleet että valtuutetuiksi tulisimme me kaikki lapset ja lisäksi yksi perheen ulkopuolinen. Ja valtuutus koskisi kaikkien asioiden hoitoa silloin jos valtuuttaja on esim. sairaalassa niin huonossa kunnossa, ettei voisi itse enää hoitaa asioitaan.
Vanhempani haluavat että jos toinen heistä menee yllättäen noin huonoon kuntoon, voisi silloin toinen hoitaa asioita. Eivät haluaisi siinä kohtaa antaa kaikkea valtaa lapsille. Eri asia sitten jos toinen olisi jo kuollut ja jäljelle jäänyt ei osaa huolehtia asioistaan enää, mutta siitä ei nyt kyse.

Nyt sisarukset ovat yrittäneet että puhuisin vanhemmille järkeä. Puhuinkin vanhempien kanssa asiasta heidän omasta aloitteestaan ja koska vanhemmat sanoivat että eivät halua tuollaista valtuutusta nyt tehdä ja kokevat sen tosi epämieluisaksi, sanoin että silloin sellaista ei pidä tehdä. Sanoin että se on täysin heidän asiansa eikä kenenkään muun. Olivat helpottuneita. Sanoin vielä että jos HE haluavat tällaisista asioista, sopimuksista tai muusta keskustella niin se käy tottakai. Mutta sisarusteni kanssa en käy tällaista keskustelua vanhempien asioista, vanhempien selän takana.

Vanhemmat sanoivat myös että sisaruksiltani tulee jatkuvaa muistutusta siitä että testamentit pitäisi nyt kiireellä tehdä. Joissa eritellään kuka saa mitäkin perinnöksi. Tuo sai minut aivan raivoihini sekä myös muisto siitä että isä aikanaan vietiin sairauskohtauksen jälkeen ambulanssiin niin siskoni käveli perässä ja kysyi isältä missä on testamentti ja muut tärkeät paperit. :evil: Se oli suurin huoli siinä kohtaa. Itse olen jo vuosia hokenut että käyttäkää kaikki perintörahat itseenne, me aikuiset hyvin toimeentulevat ihmiset ei perintöä tarvita. Harmi kyllä näin ei tule tapahtumaan. Auton sentään ostivat ja se oli siskon mielestä täyttä tuhlausta.

Mitä mielipiteitä edunvalvontavaltuutuksesta, sellaisen tekoon painostaminen vasten tahtoaan? Miten sietää tuollaiset sisarukset?
sarvet

Re: Edunvalvontavaltuutus ja muuta jupinaa sisaruksista

ViestiKirjoittaja Umac » 10.04.2023 03:40

Neuvoisin vanhempiani kääntymään asiansa osaavan perhejuristin puoleen, ymmärsin tekstistä, ettei siihen olisi taloudellista estettä? Se tukkii suut lopuilta sisaruksilta ja auttaa konkreettisesti vanhempien tahdon toteutumista.
Muuhun en ota kantaa, suku on pahin jne.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja piku » 10.04.2023 06:40

Ehdottomasti kannattaa hoitaa nuo asiat kuntoon. Mieluiten salaa, ettei paikalle ryntää lapset sanelemaan tahtojaan. Eli komppaan Umacia.
piku

ViestiKirjoittaja sarvet » 10.04.2023 09:33

Tuskin "osaavaa perhejuristia" löytyy mutta pankin lakimiehen kanssa ovat yleensä asioita hoitaneet. Neuvon hänen puheilleen että tosiaan heidän oma tahtonsa toteutuu sittenkin jos toinen ei enää kykene asioistaan huolehtimaan. Toisen kuoleman varalta heillä käsittääkseni asia on jo kunnossa.

Tuosta edunvalvontavaltuutuksesta vielä, ymmärrän että se on ihan hyvä asia esimerkiksi yksin elävälle. Mutta eikö olisi jokseenkin outoa että avioliiton toinen osapuoli tekisi tuollaisen valtuutuksen perijöilleen ja vielä siksi että puolison "ei tarvitse sitten yksin päättää" mistään? Kuulostaako tuo muidenkin mielestä kieroilulta vai onko nyt jotain mitä minä en ymmärrä? Valtuutukseen tarvitaan kuulemma yksi esteetön henkilö mutta sisarusten mukaan "eihän hän kuitenkaan pystyisi mitään yksin päättämään vaan päätökset tekisi me lapset".
Minusta edunvalvojan pitäisi nimenomaan olla joku muu, kuin perijä.
sarvet

ViestiKirjoittaja Fran » 10.04.2023 10:05

Voiko edunvalvontavaltuutuksen tehdä sille varalle, että heille molemmille sattuu jotain? Silloin se on tarpeen. Eli niin kauan kuin heistä toinen pystyy asioista päättämään ei valtuutus ole voimassa kummankaan osalta mutta astuu voimaan jos kumpikaan ei ole kunnossa. Ja mitä tulee mieleen nimetystä henkilöistä niin kuulostaa siltä että sä ja ulkopuolinen on järkivalinta, eikä missään nimessä kaikki sisarukset. Jos meno on tuollaista nyt, niin siitä seuraa vain ongelmia. Sä selvästi ajattelet vanhusten parasta etkä omaasi.
Fran

ViestiKirjoittaja Hurtta » 10.04.2023 10:06

No eikö tuo nyt ole vuosikymmeniä ollut se ensisijainen keino kavaltaa vanhusten rahat ja omaisuus?
Pankin juristit osaa kyllä hoitaa nämä asiat ja tarvittaessa myös ne edunvalvontavaltuutukset, niin että kyseessä on ulkopuolinen henkilö.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja sarvet » 10.04.2023 10:20

Hurtta kirjoitti:No eikö tuo nyt ole vuosikymmeniä ollut se ensisijainen keino kavaltaa vanhusten rahat ja omaisuus?

Jaa, enpä tiedä kun ei ole tällaisista keinoista kokemusta.

Franilla ihan hyvä ehdotus, kerronpa tuonkin heille.
sarvet

ViestiKirjoittaja juups » 10.04.2023 10:20

No ehdottomasti se on valtuuttaja joka päättää ketkä haluaa valtuuttaa ja mistä asioista haluaa heidän saavan päättää. Eivät sitä muut saa sanella. Olen itse muistisairaan äitini edunvalvontavaltuutettu ja siskoni on varavaltuutettu. Ulkopuolista varavaltuutettua myös suositellaan, mutta se ei ole pakollinen. Isäkin on vielä elossa, mutta hän ei halunnut ryhtyä valtuutetuksi, ja sitä paitsi kun hänkin on jo niin vanha, niin ei välttämättä pystyisi sitä tehtävää hoitamaan kovin pitkään. Muutenhan puoliso on tässä hyvä valinta, mutta varavaltuutettu kannattaa myös olla. Meidän tapauksessa näin on hyvä, koska tunnen äitini ja osaan tehdä päätöksiä sen mukaisesti kuin hän todennäköisesti haluaisi. Byrokratian määrä kyllä vähän yllätti minut, kaikkea lippua ja lappua piti hankkia, ja osa on vieläkin hankkimatta, kun asioiden hoito pankin kanssa on nykyään niin hankalaa :evil: Meidän tapauksessa ei ole mitään perinnön kärkkymistä yhdenkään osapuolen taholta, koska jälkeenjäävät perivät vain hamsteriäitini romukasan ja hirmuisen työmäärän :mrgreen:
juups

ViestiKirjoittaja juups » 10.04.2023 10:24

Lisään vielä, että edunvalvontavaltuutus on nimenomaan tarkoitus laatia silloin, kun valtuuttaja vielä ymmärtää asian ja kykenee ilmaisemaan tahtonsa, ja se otetaan käyttöön vasta sitten, kun valtuuttaja ei kykene enää hoitamaan kaikkia asioitaan itse. Edunvalvontavaltuutusta ei pidä sotkea yleiseen edunvalvontaan, ne ovat eri asioita.
juups

ViestiKirjoittaja Umac » 10.04.2023 11:17

Samassa rytäkässä voi olla hyvä hoitaa hoitotahtokin kuntoon, ellei se jo ole kunnossa:
https://www.vanheneminen.fi/asiakirjat
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 10.04.2023 12:48

Meillä on kummallakin edunvalvontavaltakirja. Ensisijaisesti ollaan me puolisot jomman kumman valtuutetut, jos kummalle tahansa tapahtuu niin, ettei pysty omia asioita hoitamaan. Sit kun ei meistä enää kumpikaan pysty, niin sit asiota hoitaa aikuiset lapset. Asiakirjat on tehty pankin lakimiehen kanssa ja kaikilla osapuolilla on paperit ko. asiasta.

Ja kyllä, tämä asia kannattaa tehdä jo siinä vaiheessa, kun järkikulta on vielä tallella. Asia ei ole iästä kiinni. Sen voi tehdä mieluumin aikaisemmin kun ei ollenkaan....

Lisään vielä, että päätös oli meidän oma, että nämä tehtiin.
Viimeksi muokannut Avokaado päivämäärä 10.04.2023 13:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Avokaado

ViestiKirjoittaja Fran » 10.04.2023 13:51

Noinhan se onnistuu, että molemmat on toistensa ensisijaisia edunvalvojia, ja varalle aloittaja ja ulkopuolinen. Aloittajan sisar on liikaa omaisuuden perään osatakseen valvoa toisen etua oman etunsa sijaan.
Fran

ViestiKirjoittaja Purrfect » 10.04.2023 15:35

Joillain paikkakunnilla on myös edunvalvontavaltakirjoihin ja niihin liittyviin asioihin perehtyneitä asiantuntijoita, jotka osaavat kertoa vaihtoehdoista, mitä mikäkin tarkoittaa ja auttaa myös asiakirjojen tekemisessä. Joskus tekivät myös muistijärjestöjen kanssa yhteistyötä. En millään muista mikä oli virkanimike, mutta tällä paikkakunnalla ainakin neuvoi ilmaiseksi, valtakirjojen tekemisestä peri jonkun pienen maksun.

Muistelisin että osavaltuutuksia on myös mahdollista tehdä, eli että saa oikeudet hoitaa asiaa x mutta ei y jos jotain sattuu.

Aiheesta tulikin mieleen, että meilläkin olisi ajankohtaista miehen isän kanssa moisia järjestää, mm. pankkivaltuutuksia sillä hänellä ei ole edes verkkopankkitunnuksia, että olisi jotkut asiat helpompi hoitaa meidän kautta kuin pankin. Mielellään rajoitetuin oikeuksin toistaiseksi meidän mielestä ettei vaan missään kohti tule väärinkäsityksiä tms. Hän asiaa otti puheeksi jo ennen koronaa, mutta koronan hankaloitettua kaikkia asioiden hoitoa, se silloin jäi ja unohtuikin oikeastaan. Pitääkin hoitaa tuo alta pois!
Purrfect

ViestiKirjoittaja Maistraatti » 11.04.2023 00:33

Eihän se edunvalvontavaltuutus tule voimaan ennen kuin lääkäri antaa lausunnon kyvyttömyydestä hoitaa itse asioitaan. Kun sellainen todistus on, valtuutukselle haetaan maistraatista vahvistus. Se kannattaa kyllä hoitaa etukäteen. Monista muistisairaista tulee vainoharhaisia, ja sitten sitä valtuutusta ei enää saa, vaikkei ihminen itse olekaan kykeneväinen hoitamaan asioita.

DVV valvoo edunvalvontaa, joten ei se mikään lypsyautomaatti ole. Niistä määrättävissä olevista kohdista on kuitenkin hyvä keskustella monesta näkökulmasta etukäteen, että paperi on sitten sellainen, jollaisen itse haluaa. Pankin lakimiehen on helppo laatia, kun se on valmiiksi ajateltu.
Maistraatti

ViestiKirjoittaja kuvatus » 11.04.2023 15:59

Vanhempani valtuuttivat minut ja veljeni jo vuosia sitten edunvalvojikseen. Heistä tuntui pelottavalta ajatus, että heidän asioitaan hoitaisivat ventovieraat liukuhihnalta, viran puolesta. He pystyvät vielä hyvin hoitamaan omat asiansa, mutta tuo tahto on etukäteen ilmaistu pahojen päivien varalle.

Eivät ne yleiset edunvalvojatkaan aina pysty toimimaan asiakkaan parhaan edun mukaisesti. Tiedän, että sekä minä itse että veljeni yritämme parhaamme, että vanhuksilla olisi kaikki hyvin.
Tämä ohjelma keskittyy virkavastuulla toimiviin ammattiedunvalvojiin: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/02/0 ... ikirjoitus
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Mella M » 11.04.2023 16:12

Aloitukseen sen kummemmin kantaa ottamatta, niin kyllähän tuon ikäisten ihmisten olisi hyvä hoitaa mahdollisimman moni asia kuntoon jos niihin itse haluavat vaikuttaa. Jos taas eivät halua, niin sitten mitään papereita ei tarvi tehdä. Omat vanhempani (alle 75 -vuotiaita nyt) ovat hoitaneet nuo asiat kuntoon jo aikoja sitten ja niistä on meille lapsille kerrottu. Mun on vaikea kuvitella, että meille mitään eripuraa mistään tulisi, mutta on hyvä, että vanhemmat ovat hoitaneet omat asiansa, niin meidän ei sitten tarvi niitä miettiä.
Mella M

ViestiKirjoittaja sarvet » 11.04.2023 17:15

Meidän tapauksessa vanhemmat ei ole tainneet tehdä juuri mitään asioiden eteen. Eivät alkuun katsoneet tarpeelliseksi, sitten ovat aiheesta keskustelleet ja asioita miettineet, mutta eivät ilmeisesti kuitenkaan ole tehneet. Toinen heistä ei halua tällaisista asioista puhua, siksi tällaiset jää. Joku hoitotahto on heille aivan samantekevä.
Enkä pidä edunvalvontavaltuutusta missään nimessä turhana, vaan kritisoin sitä että sisarukset sitä vaatimalla vaativat, ovat päättäneet mitä kaikkea siihen täytyy laittaa ja kenet (neljä henkilöä) siinä valtuutetaan. SE ei hitto vie ole heidän (meidän) asia, vaan asia on ja täytyy olla täysin vanhempien itsensä päätettävä. He tietävät mistä on kyse ja tekevät valtuutuksen tai eivät, sitä on vaan kunnioitettava.

Meillä sisarusten kesken ei valitettavasti perintöasiat ym tule aikanaan menemään riitelemättä. Se on ikävä tosiasia. Siksi toivoisin että kaikki olisi mahdollisimman tarkkaan määrätty eikä olisi mitään tulkinnanvaraa. Ihan ennen kaikkea toivon ja olen pyytänyt että tuhlaisivat ihan joka ikisen euron itseensä, eläessään. Mutta jos/kun ei, toivoisin kaiken olevan heidän päätöksensä mukaan määrättyä. Mutta jos he eivät sitä halua tehdä, he eivät tee ja niin se vain on. Heidän tahtonsa on oltava täysin ookoo.
sarvet

ViestiKirjoittaja smörgen » 14.04.2023 13:18

Kyllä kannattaa hoitaa asiat kuntoon, mutta painostaminen ja toisen puolesta asioista päättäminen ei ole ok. Nyt siis kannattaisi hoitaa, kun voi itse päättää.
Minulla on oikeudet isäni pankkiasioihin ns. pahan päivä varalle. Hän itse halusi näin. Muista valtuutuksista on ollut puhetta, mutta ei ole vielä hoidettu.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja sarvet » 14.04.2023 17:09

Vanhemmat kertoivat että heillä on jonkinlainen keskinäinen sopimus/testamentti, toisen kuoleman varalta. Ilmeisesti asioiden hoitoa ja omaisuuden jakoa ajatellen. Tarkemmin en tiedä eikä tarvitsekaan.
Muita sopimuksia, valtuutuksia tai testamentteja eivät ole tekemässä. En tiedä ovatko sisarukseni jo tästä tietoisia mutta minä olen. Omalta osaltani asia on vanhempieni kanssa loppuun käsitelty.
sarvet

ViestiKirjoittaja Umac » 06.10.2023 20:07

Insta tarjoaa jatkuvasti tätä ilmaista webinaaria, laitan tähän jos joku muu kiinnostuu aiheesta ja haluaa katsoa sen:
https://lakimari.fi/edunvalvontavaltakirja/
https://my.demio.com/ref/xmWJwEPGSVdQfQ ... tent=evvk1

En tiedä mitä tarkalleen sisältää, en ole katsonut.

Anonymous on tönäissyt viestiketjua viimeksi klo 06.10.2023 20:07
(Harri Gustafsberg)
Umac

Paluu Rekisteröimättömät