Miten pitkän kesäloman haluat vuosittain?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Miten pitkän kesäloman haluat vuosittain?

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.03.2023 09:29

On tällainen harvinainen tilanne että vaikka täytän pian 50 niin minulla on ensimmäistä kertaa niin pitkä työsuhde että voisin pitää 4 viikon kesäloman ensi kesänä. Viime kesänä pidin 2 viikkoa ja sitä pidemmälti en ole tainnut koskaan lomalla olla. Työttömänä kyllä mutta se on eri asia. Kysymys niille joilla myös mahdollisuus pitkään kesälomaan.
Ja tämä on tosi makuasia ja ihmisestä ja työstä kiinni mutta haluatko itse pitää kesällä lomaa 4 viikkoa putkeen vai pätkitkö useaan osaan? Tunnetko isona erona sen onko lomaa 3 viikkoa vai 4 viikkoa?
Ajattelin siis että haluankokaan olla lomalla noin kauaa mutta kuuntelin työkavereita jotka puhuivat 4 viikon loman olevan hyvin tärkeä heille ja että siinä ehtii todella levätä ja päästä töistä irti. Olisi sekin mukava kokeilla.
Vieras

Re: Miten pitkän kesäloman haluat vuosittain?

ViestiKirjoittaja Hurtta » 19.03.2023 09:41

Tavoitteena yleensä 3kk ja sen molemmin puolin pitkät jaksot vuoroviikkoja, eli vuoroviikot mökillä/töissä.
Pari viikkoa ei tuntuisi missään.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Mea » 19.03.2023 09:47

4 viikon loma olisi ihana, mutta taidan pitää 3 ja ottaa viikon tai ainakin kolmisen päivää toukokuussa pihan kevättöiden tekoon. Ensimmäisen kerran niin moneen vuoteen etten muistakaan, mulla tulee olemaan myös joululoma! Jee!
Mea

ViestiKirjoittaja Mella M » 19.03.2023 09:54

Koko kesä olis toki ihan parasta, mutta aika harvoin siihen on ollut mahdollisuutta. Kun olin töissä, niin mulla oli melkein 8 viikkoa vuosilomaa. Yleensä pidin siitä kesällä 4 -5 viikkoa, ja usein niin, että viikon kaksi alkukesästä ja sitten 3 viikkoa elokuussa. Nyt kun olen opiskelija niin olisi periaatteessa mahdollista lomailla koko kesä, mutta kyllä se taitaa silti kouluhommien ja töiden parissa suurimmaksi osaksi mennä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 19.03.2023 10:49

No niin pitkän kuin vaan suinkin irti saa... 4 viikkoa ny minimissään, 5 olisi parempi + parin viikon talviloma ja mahdollisesti joulun yms pyhien aikaan vähän venytettyä lomaa jos sattuu sopivasti niin että lisävapaalla tai parilla saa viikon tai pitkän viikonlopun. Onnistuu useimmiten jos ottaa lomarahat vapaina ja vähän saldovapaita tai palkatonta päälle.
Kerran otettiin molemmat useampi viikko palkatonta ja pidettiin parin kuukauden kesäloma, ihan luksusta vaan toki kukkarolle käy...
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 19.03.2023 11:08

En ole ollut aikoihin palkallisella lomalla (työttömyys ihan eriasia), Viimeksi 15-16 vuotta sitten. Siloin kun olin niin kyllä taisin sen 4 viikkoa putkeen pitää tai ainakin 3 jos halus säästää viikon syksymmälle.
Mua ärsytti paljon se kun yks työkaveri oli pienissä pätkissä "lomilla" se vähän vaikeutti sitä muittenkin lomien pitoa, kun yks oli 4-6 kerran pätkissä lomalla. Se oli yltiö sosiaalinen ja työ oli sille sosiaalinen tapahtuma, virheitä teki paljon.
Iidis79

ViestiKirjoittaja SeRudy » 19.03.2023 12:20

toukokuun alusta syyskuunloppuun saa pitää 5 viikkoa. 1 viikko toukokuussa, 3 vkoa kesä-heinäkuu ja viikko elokuussa on se tavallisin.
SeRudy

ViestiKirjoittaja Umac » 19.03.2023 12:32

Meillä on minimi 2 viikkoa kesälomakaudella jos on ns. normaalit lomapäivät käytössä. Se on työntekijän etu siis, katsottu sillä tavoin.
ja olen itse ollut kaikkea 4 viikon ja 10 viikon välistä. Tulevana kesänä olen töissä noin 2kk ja se on määräaikainen työsopimus. Kesälomakausi on meillä toukokuusta syyskuuhun.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Helmi* » 19.03.2023 12:39

Mä tykkään pitää 3 viikkoa putkeen, neljää en ole ollut vuosikausiin. Voin sitten jättää viikon syksylle sienilomaksi, tai ottaa alkukesästä tai vaikka toukokuussa viikon ja sitten 3 viikkoa varsinaista kesälomaa. Jos pitäisin pidempään, en varmaan edes menisi takaisin enää! :D Mutta ihmiset on erilaisia ja jokainen tyylillään.
Helmi*

ViestiKirjoittaja Darre » 19.03.2023 12:48

Kesälomakaudella (touko-syyskuu) on pidettävä lomaa vähintään 25 päivää eli viisi viikkoa. Yleensä pidän touko-elokuussa 1+3 viikkoa, niin että viikko on joko alku- tai loppukesästä siitä riippuen missä pidempi jakso on. Eli esim. yksi viikko toukokuun lopussa ja kolme heinä-elokuun vaihteessa. Alkukesän loma on tarpeen mökin kevättöiden takia ja loppukesän taas marjastuksen. Lisäksi pidän syyskuussa yhden viikon puolukoiden poimintaan ja mökin syystöihin. Palkkiovapaaviikkoja on ollut vuosien mittaan kaksi ja silloin pitempi lomapätkä on ollut neljä viikkoa. Se on kyllä ihanaa, ja tosi mielelläni pitäisi neljä viikkoa, mutta käytännön syistä on pakko jakaa osiin.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Mella M » 19.03.2023 14:26

Umac kirjoitti:Meillä on minimi 2 viikkoa kesälomakaudella jos on ns. normaalit lomapäivät käytössä. Se on työntekijän etu siis, katsottu sillä tavoin.
ja olen itse ollut kaikkea 4 viikon ja 10 viikon välistä. Tulevana kesänä olen töissä noin 2kk ja se on määräaikainen työsopimus. Kesälomakausi on meillä toukokuusta syyskuuhun.

Tämä on musta hassu sääntö ja meillä oli valtiolla sama. Itse kun joskus olen mieluiten pitänyt lomat talvella kun olen lähtenyt reissuun, niin ihan tuskaa olla kesällä se kaksi viikkoa lomalla kun lomia kuluu ja se lyhentää talven reissua. Musta on ihan ok sääntö, että lomia on pakko pitää, että kaikkea ei voi laittaa säästöön, mutta kesälomakausi ei ole kaikille se optimaalisin aika. Osa ihmisistä nauttis paljon enemmän lomailla vaikka syksyllä metsäsysaikaa jne eikä lainkaan kesällä. Tuota sääntöä perustellaan vähän niin kuin jaksamisella, mutta voisi olla työnantajankin etu, että ne jotka ei halua lomailla silloin kuin kaikki muutkin, saisi lomalla ihan koska haluavat, kunhan lomailevat :)
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.03.2023 15:29

Meillä saa nyt muuttaa lomarahoja vapaaksi, mutta laskinpa vaan että järkevämpää on ottaa lomarahat kokonaan ja pitää viikko palkatonta, kuin olla se viikko lomarahavapaalla. Outoa sinällään.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 19.03.2023 15:55

Minä en tiedä millainen sääntö tänä vuonna on lomarahavapailla. Edellisinä vuosina vaihdoin niitä ja pidin vapaita, työsuhteen päättyessä sain kaiken rahana kun olivat kokonaan pitämättä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.03.2023 15:58

Vaikka koko kesän. Todellisuudessa en ole pitänyt 2vk enempää lomaa 12 vuoteen.
Mies on ottanut lomarahoja vapaana, ja kyllä se taas tuskaili että nyt ei kyllä enää. Ei kuulemma kerkeä töissä ollakaan kun koko ajan pitää olla lomalla :D Jos saisi itse valita, niin hän pitäisi 6vk kesällä lomaa, mutta työnantajahan sen määrää, ja lomaviikot on pakko pitää aina ripotellen jossain typerässä välissä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 20.03.2023 06:55

Koko kesä tai vaikka 3 kk ois ihanaa, mutta ei ole sellaiseen luksukseen varaa :(
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Mea » 20.03.2023 07:12

Miten teillä on noin pitkiä lomia. Minulla on vuodessa 5 viikkoa, josta 4 kesällä ja 1 talvella. Ylitunteja ei juuri tule koska en jaksa tehdä ja palkaton loma maksaa yhdeltäkin päivältä niin paljon että ei onnistu. Ihan kiva joo olisi joku 3 kuukautta. (Nimim. kateellinen.)
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.03.2023 08:55

Kukin tavallaan. Meillä lomaa kertyy 30 päivää vuodessa. Ylitöitäkin kertyy koska lähipäivinä tykkään mennä töihin ennen ruuhkaa ja päivän päätteeksi en ehdi lähteä pois vastaavaa aiemmin. Etänäkin aloitan työt aina 15-20 minuuttia aiemmin. Kuukaudessa näin tulee aina muutamia vapaita. Lisäksi pidän palkatonta tasan silloin kun mieli tekee tai siltä tuntuu, jos lomapäiviä ei ole. Raha on mukavaa, mutta lepo paljon tärkeämpää.
Vieras

ViestiKirjoittaja smörgen » 20.03.2023 09:25

Yleensä olen pitänyt 3-5 viikkoa heinäkuussa. Meillä lomaa kertyy 5 viikkoa, lisäksi 2 ylimääräistä vapaapäivää. Liukumia saa myös pitää kokonaisina päivinä halutessaan.
Tänä vuonna vaihdan lomarahat vapaaksi, jotta saan vapaita syksylle ja keväälle parin reissun ajaksi.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.03.2023 09:45

Vapaapäivistä vielä. Pidän pankissa aina ainakin 1 vapaapäivän verran tallella, usein 2. Pidän tärkeänä että kun sellainen tunne iskee niin voi olla päivän pari poissa. Vaativa, stressaava työ niin siksi.
Kerrankin totesin keskiviikkona etten jaksaisi nyt yhtään enää ja otin torstain ja perjantain vapaata. Tuli todella tarpeeseen.
Sijainen meillä täytyy aina sopia mutta molemmin puolin homma toimii.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 20.03.2023 10:39

Mäkin töissä ollessa pidin yleensä työaikapankissa sen verran tunteja, että niistä saattoi pitää yhden tai kaksi vapaata jos oli tarpeen. Toisaalta meillä sai lomapäiviäkin käytettyä niihin helposti ja jos tarvi vapaata eikä ollut pankissa tai lomaa, niin sitten otti palkatonta. Mulle tuli plussaa ihan väkisinkin, kun tykkäsin aloitella päivän vähän aikaisemmin ja sitten päivät usein veny kuitenkin jostain kohtaa iltapäivistä yli neljän jonkun palaverin tai jonkun muun asian takia. Tykkäsin myös tehdä perjantaisin vähän lyhyemmämn päivän, joten käytin plussia siihenkin. Nuorempana tein paljon ylitöitä erilaisissa projekteissa, mutta silloin otin kaikki rahana. Jossain vaiheessa sit kieltäydyin kaikesta ylimääräisestä, kun normi kuukausiliksakin alkoi riittämään kaikenlaiseen ja vapaa-ajasta tuli paljon tärkeämpää.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 20.03.2023 11:01

Esim. kunnalla ja valtiolla saa 30:llä päivällä kuusi viikkoa kun lauantait eivät kuulu laskuihin, tavan viikossa menee vain viisi lomapäivää. Ja pyhistä hyötyy lisäpäiviä, ne hypitään yli. Siksi aina puhutaan "pitkistä lomista" ed. mainituilla ryhmillä.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Helmi* » 20.03.2023 11:13

Mä olen kunnallisen liikelaitoksen palveluksessa, vuosiloma on 38 päivää ja ei tosiaan lasketa lauantaipäiviä lomaksi (muinaisjäänne, jonka voisi jo unohtaa pois kaikilta työssäkäyviltä).
Helmi*

ViestiKirjoittaja Mella M » 20.03.2023 11:21

Umac kirjoitti:Esim. kunnalla ja valtiolla saa 30:llä päivällä kuusi viikkoa kun lauantait eivät kuulu laskuihin, tavan viikossa menee vain viisi lomapäivää. Ja pyhistä hyötyy lisäpäiviä, ne hypitään yli. Siksi aina puhutaan "pitkistä lomista" ed. mainituilla ryhmillä.

Mun käsittääkseni pitkistä lomista puhutaan oikeastaan vasta silloin, kun työkokemuksen jälkeen vuosilomaa on 38 päivää vuodessa, eli melkein 8 viikkoa. Valtiolla tuo täyttyy kun on 15 v. työkokemusta valtion organisaatioissa. Normiloma on tosiaan tuo 30 päivää, eli 6 viikkoa. Ja kun 38 päivään ottaa lisäksi lomarahat vapaaksi, niin lomailla saa jo melkein neljänneksen vuodesta. Mutta onhan tuo 6 viikkoakin toki enemmän kuin 5 viikkoa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 20.03.2023 11:35

Joo, toki, Ne "pitkien lomien" peräänhuutelijat ovat siis usein näitä jotka valittavat verorahojensa käyttöä duunareihin. Se tosiaan taitaa alkaa 28 päivää/alle 5v duunissa, 30 päivää / yli 5v mutta alle 15v ja sitten se 38 päivää / yli 15v töissä olleet.
Olin turhan epäselvä edellisessä viestissäni :)
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6 » 20.03.2023 16:33

Ensi kesänä ajattelin pitää 48 päivää, olen pitkälomalainen + vähän hillonnut. Mitä pomo tykkää jos pidän putkeen, jää vielä nähtäväksi :shock:

Vaan tekisi se niin hyvää, ehtisi kerrankin sekä purjehtia, hoitaa pihaa että rakennella juttuja pihalle JA levätä ja olla tekemättä mitään. No toivossa on hyvä elää ;)
Kissimyyr6

ViestiKirjoittaja msk » 20.03.2023 17:11

Vuodessa lomaa 6 viikkoa. Osan pidän kesällä ja osan syksyllä/jouluna/keväällä.
Ihan liian vähän.
Viime kesänä alkoi olla edes lomat edes vähän kohdillaan kun olin ensin kesäkuusta lokakuuhun sairauslomalla ja sitten pidin jouluun mennessä 3 viikkoa kesälomia pois. Joulun aikaan olin 2 viikkoa lomalla ja säästyi vielä yksi viikko tälle keväällekin talvilomaa.

Tulevana lomakautena ei (ainakaan toivottavasti, kun ei ollut mikään kiva juttu miksi olin sairauslomalla) ole yhtä hyvä tilanne lomien kanssa.

Jos olisi mahdollista niin lopettaisin työt kokonaan. En ole kovin työorientoitunut ihminen, mieluummin olisin vaan vapaalla ja tekisin mitä huvittaa milloin huvittaa. Työt haittaavat elämää. Onneksi muutaman vuoden päästä eläkkeelle. Toivottavasti olen elossa vielä silloin.
Onneksi on kuitenkin ihan kiva ja mielekäs työpaikka sekä mahtavat työkaverit.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Myrkkymuratti » 20.03.2023 19:54

Viime vuodet olen ollut kesäisin 5 viikkoa putkeen lomalla, ja lisäksi joulusta uuteen vuoteen ja syyslomalla/talvilomalla yleensä muutaman päivän. Vielä on jäänyt yksittäisiä vapaapäiviä pidettäväksi tarpeen vaatiessa tai joskus muuten vaan. Kesälomalla eka viikko menee akkujen lataamiseen. 2-3 viikon päästä alkaa pukata kaikenlaista ideaa, ja on intoa puuhastella asioita, joita en arkena jaksa. Viimeinen viikkoa alkaa sitten jo olla sellasta arkeen palailua. Myös siksi, että mies, jolla on lyhyempi loma, on silloin yleensä palannut jo töihin.

Mea kirjoitti:Miten teillä on noin pitkiä lomia. Minulla on vuodessa 5 viikkoa, josta 4 kesällä ja 1 talvella. Ylitunteja ei juuri tule koska en jaksa tehdä ja palkaton loma maksaa yhdeltäkin päivältä niin paljon että ei onnistu. Ihan kiva joo olisi joku 3 kuukautta. (Nimim. kateellinen.)

Kunnalle työskentelyn iloja. Palkka ei päätä huimaa, mutta itse pidän lomapäivien määrää ja laskentatapaa (lauantait ei kuluta lomapäiviä) ihan kivana kompensaationa. Päälle tulee vielä työehtosopimukseen kuuluvat 5 ylimääräistä vapaapäivää vuodessa. Toisaalta jos olis parempi palkka ja mahdollisuus pitää palkattomia tai ottaa lomarahoja vapaana, niin varmaan pidentäisin lomia niillä.
Myrkkymuratti

ViestiKirjoittaja Kinga » 21.03.2023 00:22

Neljä viikkoa putkeen olisi varmasti tavallaan kiva, mutta itsellä vaan se ongelma ettei oikein osaa olla tekemättä mitään, eli vähintään sitten pitäisi reissuun päästä. Jos olisi mökki tai joku muu kesäpaikka, missä saisi päivät viettää vuoroin uiden ja lopun aikaa riippumatossa korsi suussa torkkuen, niin sitten ehkä menisi se neljäkin viikkoa putkeen ilman reissaamista. :)

Käytännössä kuitenkin tykkään enempi siitä, että saa jakaa työvuoden riittävän pieniin osasiin, joita lomapätkät mukavasti rytmittää. Tavallisesti olen lomaillut pari viikkoa kesällä (yleensä alkukesästä, kun lähdetään Lappiin tai Itä-Suomeen), sitten loppukesästä-syksystä vaihtelevasti joitakin aikoja, ja ehdottomasti helmi-maaliskuulle mielellään se viikko, että voi ottaa hatkat talvesta jonnekin lämpimään. Auttaa jaksamaan ihan eri tavalla tuo, ja ankealta tuntuu sekin ajatus jos kaiken lomansa polttaisi kerralla, olisi toooodella pitkä vuosi sitten seuraavaa lomaa odotellessa.
Kinga

ViestiKirjoittaja SeRudy » 21.03.2023 08:01

Jos olisi mahdollista niin lopettaisin työt kokonaan. En ole kovin työorientoitunut ihminen, mieluummin olisin vaan vapaalla ja tekisin mitä huvittaa milloin huvittaa. Työt haittaavat elämää.

Niin, ennen vielä oli, kun työ ei näännyttänyt loppuun. Nykysin pelkkää raahautumista niin motivaatio on laskenut. eihän sitä eläkepäiviä halua vaan vuoteessa makaa, jos edes on hengissä.
SeRudy

ViestiKirjoittaja SeRudy » 21.03.2023 08:24

[quote="SeRudy"]Jos olisi mahdollista niin lopettaisin työt kokonaan. En ole kovin työorientoitunut ihminen, mieluummin olisin vaan vapaalla ja tekisin mitä huvittaa milloin huvittaa. Työt haittaavat elämää.

Niin, ennen vielä oli, kun työ ei näännyttänyt loppuun. Työhönkin leipääntyy. Välillä olisi kiva tehdä muutakin. Nykysin pelkkää raahautumista niin motivaatio on laskenut. Eihän sitä eläkepäiviä halua vaan vuoteessa makaa, jos edes on hengissä.
SeRudy

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät