Kysy mitä vaan!

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kysy mitä vaan!

ViestiKirjoittaja Owl » 15.02.2023 23:18

Sattuuko kenenkään muun kielikorvaan nuo Turkin / Syyrian maanjäristyksessä haavoittuneet?

Minun mielestäni onnettomuuksissa loukkaannutaan ja haavoittuneita tulee sitten sodissa yms. taistelutilanteissa :roll:
Owl

ViestiKirjoittaja Vieras » 16.02.2023 07:08

Mella M kirjoitti:^ Kelahan ei saa kaikilta vuokranantajilta noita tietoja, esim. yksityisiltä ihmisiltä. Varmaankin siksi tarkastuksia tehdään.

Niin, eihän se saa. Luulisi että niiden ei tarvisi tehdä joiden tiedot saa. Mutta ehkäpä siihen ollaan menossa pyrkimyksissä vähentää turhaa byrokratiaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.02.2023 17:01

Maalaan keittiön kaakelit, mutta miten toimia saumojen kanssa? Kaakelit ovat nyt vaaleat, ja saumat tummat, haluaisin saumat joko samaan uuteen väriin, joka on vaaleampi kuin saumat nyt, tai sitten valkoiseksi.
Samalla kaakelimaalillako vain, eivätkä kuulla siitä läpi? Maaliksi tulee Tikkurilan luja ceramic tile.
Vieras

ViestiKirjoittaja kerroksia vaan » 17.02.2023 17:13

Itse maalasin keittiön laatat 2 x kalustemaalilla, alle tuli 1 x tartuntapohjamaali. Ei näkynyt saumat läpi.
kerroksia vaan

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 17.02.2023 17:30

Vieras kirjoitti:En ole tiennyt tuota että tiedot kela saa, mutta sitä ihmettelen että miksi sitten pitää tehdä asumistuen tarkastus määräajoin, jos kela kerran seurailee taustalla. Vai koskeeko tuo siis vain irtisanomista.

Kerran vuodessa aina varmuudeksi.

Tietosuoja on nyt tässä se mun pointti. Siitä paasataan kokoajan ja en ole aikaisemmin tällaiseen törmännyt.
Kelalata sain viestin että "asumistukesi pitää tarkista, syynä on muutto toiseen asuntoon. Olemme saaneet tiedon muutosta vuokranantajaltasi."
Kun kysyin asiaa Lumolta he vastasivat että he eivät lähetä mitään tietoja. Kela voi kuitenkin tarkastaa heiltä asiakkaiden tietoja. Siis ilman että minä annan siihen erikseen luvan. Asumistuen tarkastamisessa saan siitä tiedon kelalta ja suoritan tietojen annon ja kelan sivuilla lukee että he saavat tiedot vuokrasta yms vuokranantajalta, hyväksyn asian ja lähetän lomakkeen.
Kelahan toimii salamannopeasti silloin kun he ovat maksajia mutta jos itse on saajana joutuu odottamaan viikkoja. Nytkin kela oletti, että olen jo muuttanut, joten kyllä tämä nyt vaan lisäsi mun työtä. Ja tuskin on loppu.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.02.2023 18:39

Viranomaisilla on aika laajat tietojensaamisoikeudet, ja silloin jos ne ovat tarpeellisia ja tarkoituksenmukaisia ja niistä on säädetty, niin silloin se asia ei ole ainakaan lain mukaan tietosuoja-asia/-loukkaus tai varsinkaan -rikos.. Toki jokainen voi sitten omalla kohdalla kokea tietosuojan miten vaan, mutta tietosuojahan ei tarkoita sitä, että sinä itse voit päättää kaikista sinua koskevista tiedoista. Esim. verottaja ja väestötietorekisteri (nykyään tosin digi- ja väestötietovirasto) luovuttaa tietojaan melko laajastikin ja esim. yksityisille yrityksille, kuten pankeille ja vakuutusyhtiöille.´ ja nämä taas viranomaisille. Jos on julkisoikeudellisten tukien piirissä, niin kuin olen nyt itsekin, niin silloin automaattisesti on sellaisessa järjestelmässä, missä tieto liikkuu vaikka itse ei olisi siihen antanut erikseen lupaa. Nämä eivät kuitenkaan tapahdu mitenkään salamyhkäisesti vaan kaikista on säädetty ja niistä on myös kansalaisia informoitu. Nyt vaan on käynyt niin, että sinä et ole tästä käytännöstä tiennyt. Nämä eivät myöskään kuulu asioihin, joista aina erikseen jokaista kansalaista infotaan, kun hän asioi virastossa vaan kansalaisellakin katsotaan olevan jonkinlainen selonottovelvollisuus itseään koskevissa asioissa.

Asiathan muuttuu koko ajan sekä myös viranomaisten käytännöt. Voihan olla, että tuo Kelankin vuosittainen kollaus loppu jossain vaiheessa niiden vuokralaisten osalta, joista Kela saa tiedot muutenkin. Tai sitten voi olla, että jossain vaiheessa viranomaisten välistä tiedonsiirtoa rajoitetaan, mutta ihan äkkiä en näe tämän tulevan, sillä yhä enemmän viranomaisjärjestelmiin toivotaan yhteisiä rajapintoja, jotta turha lomakkeiden siirtely vähenis tai loppuis.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 17.02.2023 19:47

Ymmärrän tuon, mutta tuo automaatio aiheutti virheellistä tietoa mikä minun piti korjata. Ja kaikki tietää miten kökkö kela on kaikessa. Toivon nyt että puheluni ja viestini kelaan korjaa asian. En ihmettele jos kela vielä luulee jotain virheellisesti, eihän siellä oikea käsi tiedä mitä vasen tekee.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.02.2023 20:08

Mistä se kela tiesi käydä tarkistamassa juuri nyt juuri sinun tietosi? Tekeekö se siis pistotarkastuksia, vai säännönmukaisesti joka kk pyytää kaikilta noilta vuokranantajilta asiakkaidensa asumistiedot?
Vieras

ViestiKirjoittaja Kinttunen » 20.02.2023 22:09

Erikoisjoukot-ohjelman koiratehtävä. Millä se koira saatiin irrottamaan ote, sähkölläkö?
Kinttunen

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.02.2023 22:24

Tiirasin samaa ja siltähän se näytti...
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 21.02.2023 17:10

Onko joku onnistunut purkamaan laminaattia niin että sen on saanut vielä takaisin paikoilleen?
Pitäisi kurkata laminaatin alle vähän isommin, mutta jos näyttää että siellä ei ole mitään arvokasta alla, niin pitäisi saada laminaatti vielä takaisin paikoilleen.
En nyt siis kysy että suattaaha tuo olla, tai suottaa olla olemattakin-vastauksia, vaan onko jollain oikeasti kokemusta siitä että tuo olisi oikeasti onnistunut?
Vieras

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 21.02.2023 17:28

Tietääkö joku, voiko ePassi-eduilla maksaa rallytokokursseja? Meillä olo ennen Smartum, sillä saattoi maksaa vain agilityä, joka on virallisestikin luokiteltu urheiluksi. Mutta nyt firman systeemi vaihtui tuohon ePassiin, joka muutoinkin on laajempi ja sitä voi käyttää hyvinvointipalveluihin, hierontoihin ym., joten fundeerasin, jos se kelpaisi myös rallykurssin maksuun. Toki riippuu kurssin järjestäjästäkin.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Mea » 22.02.2023 06:05

Facebookin feedi, mikäsenytonsuomeksi. Miksi se näyttää vain ja ainoastaan ryhmien ja sivujen postauksia sekä mainoksia? Ei koskaan kenenkään kaverin postauksia. Niitä olisi vaikka kuinka, näkee kun klikkaa kaverin nimestä ja tulee sen sivu näkyviin.
Mea

ViestiKirjoittaja Dacrest » 22.02.2023 11:29

^mulla näyttää myös kavereiden postauksia, tosin niitä on vain ~10%.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 22.02.2023 12:20

Vieras kirjoitti:Mistä se kela tiesi käydä tarkistamassa juuri nyt juuri sinun tietosi? Tekeekö se siis pistotarkastuksia, vai säännönmukaisesti joka kk pyytää kaikilta noilta vuokranantajilta asiakkaidensa asumistiedot?

Niinpä. Ymmärrän, että kela saa tietoja asiakkaistaan, mutta tässä tapauksessa kojamo/vvo/lumo, joka on iso yritys on lähettänyt tiedot minusta kelalle automaattisesti. Laitoin heille vielä toisen emailin, eivät ole vastanneet.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mella M » 22.02.2023 12:37

Iidis79 kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Mistä se kela tiesi käydä tarkistamassa juuri nyt juuri sinun tietosi? Tekeekö se siis pistotarkastuksia, vai säännönmukaisesti joka kk pyytää kaikilta noilta vuokranantajilta asiakkaidensa asumistiedot?

Niinpä. Ymmärrän, että kela saa tietoja asiakkaistaan, mutta tässä tapauksessa kojamo/vvo/lumo, joka on iso yritys on lähettänyt tiedot minusta kelalle automaattisesti. Laitoin heille vielä toisen emailin, eivät ole vastanneet.

Kojamo tai Kela ei varmasti tee sinun kohdallasi poikkeusta, joten jos asia vaivaa, niin yhteydenotto tietosuojavaltuutetulle olisi se oikea osoite. Niin kuin jo aiemmin selitin, nämä asiat perustuu lakiin ja niistä on asiakkaalle etukäteen myös kerrottu. Siltä osin asiassa ei ole ongelmaa, koska perustuu tämänhetkiseen lainsäädäntöön. Jos kuitenkin kokee, että se on pielessä, niin se tietosuojavaltuutettu voisi ollla oikea osoite.

Kelan sivuillahan sanotaan, laitoin siitä jo linkin aiemmin, että he se saavat vuokrasopimustiedot listassa olevilta tahoilta. Myös irtisanominen kuuluu siihen. En nyt ymmärrä, että miksi koet, että joku olisi toiminut jotenkin väärin.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 22.02.2023 13:54

^ En usko että minä olen poikkeus, varmasti toimivat samoin muidenkin kohdalla. Minä nyt vaan kyseenalaistan tämän automaattisen toiminnan. Ja kyllä laitoin viestiä tietosuojavaltuutetulle. Kojamo on iso yritys ei viranomainen. Ymmärrän että vuokrasopimustiedot kuuluvat kelalle, jos asiakas hakee asumistukea, ja yleensä silloin kun haetaan asumistukea annetaan erikseen oikeus että kela saa hakea vuokratiedot vuokranantajalta, tämä kerrotaan selvästi lomaketta lähetettäessä.
Tämä automaatio vaan aiheutti minulle nyt ylimääräsitä vaivaa (vaikkakin pientä) vaikka heidän oletuksensa on että helpottaa asioita. Ongelma oli että kela oletti minun jo muuttaneen ja vaati HETI toimenpiteitä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 22.02.2023 14:02

Iidis79 kirjoitti:

Okei, eli vuokranantaja on se taho joka lähettää vuokralaisten tietoja kelalle tietyn ajan välein.
Vieras

ViestiKirjoittaja Jkl » 22.02.2023 18:46

Koska tosiaan saa kysyä MITÄ VAAN. Käyttäisitkö wc-paperia jota on 10 vuoden ajan säilytetty omassa pakkauksessaan varastossa ulkolämpötilassa? Paperi on jotenkin oudon tuntuista ja vähän kellertävää vaikka pakkaus ei ole ollut avattu.
Tuntuu tyhmältä heittää säkillinen wc-paperia pois mutta.
Jkl

ViestiKirjoittaja aunet » 22.02.2023 19:36

Totta kai käyttäisin. On vaan saanut hiukan kosteutta kun varmaan jäätynyt ja sulanut. Kondensiovettä pakkauksen sisään, muuttanut väriään. Näillä paskupaperin hinnoilla elä heitä pois!
aunet

ViestiKirjoittaja Mella M » 22.02.2023 19:51

Jkl kirjoitti:Koska tosiaan saa kysyä MITÄ VAAN. Käyttäisitkö wc-paperia jota on 10 vuoden ajan säilytetty omassa pakkauksessaan varastossa ulkolämpötilassa? Paperi on jotenkin oudon tuntuista ja vähän kellertävää vaikka pakkaus ei ole ollut avattu.
Tuntuu tyhmältä heittää säkillinen wc-paperia pois mutta.

Jos se ei ole homeessa tai mitään, niin tietenkin käyttäisin.
Mella M

ViestiKirjoittaja Purrfect » 22.02.2023 19:54

Minä en varmaan herkälle hanurilleni enää käyttäisi noin vanhaa ulkovarastossa ollutta vessapaperia, mutta esim. kissanpotan kuivaukseen, oksennuksen pyyhkimiseen tai muuhun siivoamiseen käyttäisin kyllä. Tasaisemmissa oloissa ollutta saattaisin käyttää jos on tarpeeksi pehmeää noin muutoin.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Jkl » 23.02.2023 16:01

Tämä wc-paperi oli alunperinkin halpismallia eli ohutta haperoa. Mies oli heittänyt pois jo kun minä vasta mietin. Jos olisi ollut vaikka pentuja tulossa niin olisi ollut helppo hyötykäyttää mutta nyt ei.
Jkl

ViestiKirjoittaja Owl » 24.02.2023 03:22

Vieras kirjoitti:Onko joku onnistunut purkamaan laminaattia niin että sen on saanut vielä takaisin paikoilleen?
Pitäisi kurkata laminaatin alle vähän isommin, mutta jos näyttää että siellä ei ole mitään arvokasta alla, niin pitäisi saada laminaatti vielä takaisin paikoilleen.
En nyt siis kysy että suattaaha tuo olla, tai suottaa olla olemattakin-vastauksia, vaan onko jollain oikeasti kokemusta siitä että tuo olisi oikeasti onnistunut?

Riippuu täysin siitä millaisesta laminaatista on kyse. Jos on liimattua tai kiinnilyötävää lukkoponttia, niin voit unohtaa koko asian.
Jos on näitä uudempia "laita pontit kohdalleen ja käännä kiinni niin lukittuu" malleja, niin kyllä sen saa purettua ja kasattua uudelleen. Helpoin tietysti purkaa aloittaen siitä reunasta joka on viimeisenä paikalleen laitettu, eli käänteisessä järjestyksessä.
Owl

ViestiKirjoittaja Vieras » 24.02.2023 12:05

Kiitos. Liimattua ei ole mutta lukkopontista en ole varma.
Vieras

ViestiKirjoittaja kadonneet » 25.02.2023 19:30

Mikä somepariskunta? Ulkomaalaisia, päivitykset englanniksi. Mies näyttää "surffaajalta", aina leveä hymy ja aurinkoinen, vaimo nätti ja aina leveä hymy, sopisivat Pepsodent-mainokseen. Muutama vuosi sitten saivat pojan jonka nimi on Jack, jota moni luulee tytöksi. Nyt jokin aika sitten saivat toisen lapsen, tytön?
kadonneet

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.03.2023 08:20

Mitä halpaa kasvista leivän päälle? Nyt menee maustekurkkua mutta ei ole niin terveellistä.
Vieras

ViestiKirjoittaja kuvatus » 04.03.2023 09:08

Maistuisiko jokin itse pikapikkelöity kasvis, esim. porkkana?
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Mella M » 04.03.2023 09:52

Vieras kirjoitti:Mitä halpaa kasvista leivän päälle? Nyt menee maustekurkkua mutta ei ole niin terveellistä.

Mä laitan paprikaa (ne ulkolaiset suippopaprikat talvella on musta kohtuu hintaisia ja hyviä) ja retiisiä ja baby pinaattia. Ainakin noissa on ravintoarvoja hyvin. Halpuutta voi säädellä vähän silläkin, että kuinka paljon niitä yhden leivän päälle laittaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.03.2023 10:35

Mä laitan joko paprikaa, suippo tai tavallista, tai sitten nykyään käytän enemmän suolakurkkua, siis hapankurkkua, en maustekurkkua. Se on terveellistä, koska on maitohappokäymisellä tehty, no, on siinä suolaa, mutta sitä voi sit vähentää muualta. Myrttisen suolakurkut on ihan huippuhyviä vielä. No, ne ei taida ehkä mennä kategoriaan halpa. Niitä tuontipurkkeja taas saa edellisemmin.
Porkkanasta voi tehdä ohuita suikaleita niin ei tarvitse pikkelöidä. Tai sit ihan raasteena. Miksei muutkin juurekset käy.
Jos viitsii, ja on vähän tilaa, niin voi versottaa itse, esim herneenversot on tosi hyviä, eivätkä tule maksamaan paljoa. Samaten voi versottaa vaikka parsakaalia , noihin myydään siemeniä erikseen isoissa erissä, niissä pikkupuseissa tulee kyllä hintaa. Herneitä voi verottaa ihan ruokakaupan hernepusseista. Vihanneskrassia ja esmes valkosipulia voi hyödyntää,( jos ne on alkaneet jo itää,) pistää multaan, ja antaa versojen kasvaa, leikkelee siitä sit aina vähän kerrallaan.
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät