Tee (, kahvi) ja raudan imeytyminen

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Tee (, kahvi) ja raudan imeytyminen

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.01.2023 10:59

Koska olen vaihteeksi rautakuurilla, ja juon yleensä teetä paljon! pitkin päivää, mikä ei nyt liene järkevää, niin onko kukaan törmännyt missään mihinkään raja-arvoihin, että mikä on runsasta teen nauttimista, koska sitä suositellaan vältettäväksi rautakuurin aikana.
Käytän siis Sideralia, minkä kanssa ei ole sinällään ruoka/juomarajoituksia, mutta silti nyt askarruttaa teen kokonaismäärä päivän aikana. Sideralista huolimatta pidän rautalääkkeen ottamisen ja teen välillä keskimäärin 1,5h välin.
Montako mukillista voi juoda päivässä?
Vieras

Re: Tee (, kahvi) ja raudan imeytyminen

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.01.2023 11:08

Selvennän vielä, että esim "rautatohtori" Ritolan mukaan kahvin raja olisi 4 kuppia, mutta teelle en määriä löytänyt.
Vieras

ViestiKirjoittaja Dacrest » 25.01.2023 15:04

Johtuuko se kofeiinista? Jos, niin tuolta voi vertailla kahvin ja teen sisältämiä määriä:

https://www.kahvijaterveys.fi/kofeiini/kofeiinin-lahteet.html
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.01.2023 15:17

Eiku tanniineista.

Ja just tänään pitkästäpitkästä aikaa tein "oikeaa" teetä, pannussa, eka mukillinen oli ihanaa, ja toinen haudutus hirveetä kitkerää myrkkyä. Mistä syystä tämä tiedonjano aktivoituikin,. Olen juonut pelkää pussiteetä ties miten kauan, koska laiskuus.
Vieras

ViestiKirjoittaja Myrkkymuratti » 25.01.2023 20:55

Mä olen ollut siinä ymmärryksessä, että kyse on juuri tosta nauttitujen aineiden välissä olevasta ajasta, eli että ei saa raudan kanssa samalla aterialla tai liian pian ennen/jälkeen raudan ottamista nauttia ruoka-aineita, jotka häiritsee raudan imeytymistä (kalsium, tanniinit). En ole koskaan kuullut ohjeita mistään vuorokausimääristä. Eli kuvittelen että voit muun ajan päivästä lipittää teetä vapaasti, kunhan pidät riittävän välin ennen ja jälkeen rautalisän nauttimisen. Itsekin siis olen lisärautaa joutunut välillä syömään ja silloin tuli noita ohjeita tavailtua. Mutta korjatkoon muut jos on parempaa tietoa.
Myrkkymuratti

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.01.2023 11:30

Niin minäkin oletin, mutta nyt kun lueskelin on ollut mainitaa myös kokonaismäärästä, mihin en tosiaan teen osalta löydä mitään määrää sitten kuitenkaan, muuta kuin että runsasta käyttöä olisi syytä välttää.
Sideralia käyttäessä ei pitäisi olla mitään rajoituksia, mitä sen kanssa juo tai syö, itse kuitenkin pidän välin. Ei siitä ainakaan haittaa ole.
Vieras

ViestiKirjoittaja saippuakivikauppias » 27.01.2023 06:47

Minä olen ainakin lääkäriltä saanut ohjeen että tunti väliä rautatablettien ottamisesta teenjuontiin, sekä ennen että jälkeen. Koskee myös esim kofeiinitonta piparminttuteetä ja samoin kahvia. Teen/kahvin kokonaismäärästä ei ollut mitään puhetta. Tuolla ohjeella (ja maitotuotteiden kanssa 2h väli) olen saanut ferritiiniarvon nousemaan.
saippuakivikauppias

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.01.2023 15:19

Kaivelin lisää, ja löysin mm tapausselosteen vuodelta 2016 missä pitkäaikaisesti yli 1500ml vuorokaudessa nautittu vihreä tee on vaikuttanut raudan imeytymiseen eikä arvoja saatu nousemaan kuin rautainfuusiolla. Tilanne uusiutui saman henkilön kohdalla kun hän alkoi uudelleen juoda teetä runsaasti.
Eli muutama taikamukillinen päivässä saattaa olla liikaa. Joten taidanpa rajoittaa teen litkimistä kuitenkin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Myrkkymuratti » 28.01.2023 10:29

Vieras kirjoitti:Kaivelin lisää, ja löysin mm tapausselosteen vuodelta 2016 missä pitkäaikaisesti yli 1500ml vuorokaudessa nautittu vihreä tee on vaikuttanut raudan imeytymiseen eikä arvoja saatu nousemaan kuin rautainfuusiolla. Tilanne uusiutui saman henkilön kohdalla kun hän alkoi uudelleen juoda teetä runsaasti.
Eli muutama taikamukillinen päivässä saattaa olla liikaa. Joten taidanpa rajoittaa teen litkimistä kuitenkin.

Mielenkiintoista. Puhuttiinko tässä siis tilanteesta, jossa henkilö yritti nostaa rauta-arvoa syömällä lisärautaa? Vai että normaalin ravinnon lisäksi joi jatkuvasti paljon teetä, ja rauta-arvot laski?

Yli puolitoista litraa teetä päivittäin on tietty aika runsaasti, joten ehkä sillä voi olla vaikutusta. Varsinkin siis sillon kun syö normaalisti, eli ei ota lisärautaa. Toisaalta, miksei kaikki aasialaiset teen lipittäjät sitten kärsi anemiasta.. hmm.. Mutta onhan raudan imeytymisessä ylipäänsä eroa eri ihmisten välillä.
Myrkkymuratti

ViestiKirjoittaja Vieras » 09.02.2023 15:31

Ai niin, unohdinkin tämän ketjun.
Juu kyseessä oli -mies-henkilö ( eli selittävä tekijä ei ole kuukautiset eikä synnytykset tai mm myoomat) jolla oli todettu raudan puute. Missään tutkimuksissa, mm tähystykset, ei löytynyt syytä siihen, kunnes keksivät tarkistaa hänen (teen)juomistaan, mikä paljastui ainoaksi syyksi raudanpuutteseen.
Tilanne korjaantui rautainfuusiolla, ja palautui uudestaan raudanpuutteeksi hänen palattuaan entisiin teenjuontitapoihinsa.
Täsmennystä siihen että tanniinien lisäksi myös kahvin ja teen polyfenolit estävät raudan imeytymistä.
Itse päädyin siihen että juon nyt vain yhden taikamukillinen teetä vuorokaudessa kuurin ajan , kun voi ehkä olla vähän turha syödä kallista rautaa, jos se ei imeydy. Teenjuonnin rajoittaminen ei kuitenkaan ole niin iso harmi kuin mitä on raudan huono imeytyminen. Toisethan kyllä juovat mielinmäärin teetä, ilmeisesti ongelmitta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 15.03.2023 03:59

Menee osin OT mutta Ylen laskurilla voi laskea mitkä vaikutukset on mm. kahvin ja energiajuomien määrillä ja kellonajoilla seuraavaan yöhön ja yöunen laatuun
https://yle.fi/a/74-20021691 Kofeiini ja uni
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

Paluu Rekisteröimättömät