Nyt on koiranpennuilla hintaa

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Nyt on koiranpennuilla hintaa

ViestiKirjoittaja omenavaras » 21.01.2023 19:18

Haluatko maltankoiran? Onko sinulla 3200 euroa?
https://pentulista.kennelliitto.fi/Forms/Rotu?id=308

Bichon lähtee 2600 euron hintaan. Mutta se ei täytäkään rotuyhdistyksen jalostussuosituksia.
https://pentulista.kennelliitto.fi/Forms/Rotu?id=322

Kyllä. Tää ketju on puhtaasti hintojen kauhisteluun tarkoittettu.
Ymmärrän, että hinnat on yleisesti nousseet ja pentujn teettäminen on nykyään kalliimpaa, mutta niin on muillakin kulut nousseet. Kuinka monella on halua maksaa tuollaisia hintoja?

Tuollaisen summan maksettuani itse odottaisin saavani superlaadukkaan koiran.
omenavaras

Re: Nyt on koiranpennuilla hintaa

ViestiKirjoittaja Lago » 21.01.2023 20:07

Onhan koiranpentuja hinnat Suomessa korkeita, taitaa olla kysynnän ja tarjonnan sekä maksukyvyn määrittämiä nuo hintatasot.

Jenkeissä tuttu kysyi sikäläiseltä kasvattajalta lagotto-pentua, 6000 dollaria olisi maksanut. Isovillakoirapentu kasvattajalta 3000 dollaria. Liekö siis Suomessakaan vielä katto saavutettu?
Lago

ViestiKirjoittaja piku » 21.01.2023 21:01

Tuttu osti labradoodlen ja maksoi pennusta n. 2500 e. Mikäs siinä, toivottavasti on kiva koira.
piku

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 21.01.2023 23:06

Shibat ovat myös muotirotu ja pennuista pyydetään jopa 3500 €. Hassuinta on se, että kalleimmat eivät ole parhaita, vaan olen nähnyt huippuhintoja pyydettävän pennuista, joiden vanhemmilla ei ole mitään meriittejä. Minun ystäväni on kasvattanut tuota rotua jo noin 20 v. Hän sanoo, että tehtailu on tehnyt rodulle hallaa, luonne- yms. ongelmia alkaa olla. Hän itse myy valiovanhempien pentuja noin 2 tonnilla ja ihmettelee, miksi näyttelyissä käymättömien ja terveystutkimattomien vanhempien pennut ovat 3500 :o Shiba on muodissa ja pennuista voi pyytää kovaa hintaa, vaikka synnytykset ovat yleensä ongelmattomia ja sen puolesta kasvattaja pääsee kevyesti omilleen alemmillakin hinnoilla.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja kuvatus » 22.01.2023 08:02

Mulla ei taitaisi enää olla varaa hankkia meille sopivan rotuista koiraa :|
Hankintahinnat ovat hirveät ja eläinlääkärikulut todennäköisesti vielä hirveämmät. Ei riittäisi eläke.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja msk » 22.01.2023 08:12

Järkyttäviä hintoja.

Me maksoimme rottweilerpennusta viime kesänä 1500 euroa ja sekin on mielestäni hirveä rahasumma.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Helmi* » 22.01.2023 08:38

On juu aivan tajuttomia rahasummia, ja usein vielä roduista joista en itse ikinä uskaltaisi pyytää moisia summia (sairauksia -> rahan palauttamisia). Ja samaa kastia ovat nämä labradoodlet ja muut monirotuiset joista pyydetään rotukoiran hintaa. (Ja ei, en pidä lähtökohtaisesti rotukoiraa "parempana", mutta tuo hinnoittelu...)
Helmi*

ViestiKirjoittaja Mella M » 22.01.2023 08:49

Ymmärrän kyllä, että jos joku maksaa, niin kannattaahan sitä pyytää, mutta noilla hinnoilla tosiaan pitäisi sitten osata maksaessa myös vaatia, että pentu on hyvistä lähtökohdista. On moraalitonta ottaa tuollaisia hintoja, jos laatu on jotain tusinatuotantoa tai varsinkin jos itse ei saa tehdä koirallaan mitä haluaa (labradoodlet).
Mella M

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 22.01.2023 08:51

Liian kovan hinnan pyytäminen kannustaa juuri tehtailun tukemiseen. Pölö työkaveri tahtoo australian labradoodlen, koska ne ovat kuulemma niin hyväluonteisia :( Suomessa pentu maksaa kuulemma jopa neljä tonnia eikä niitä edes saa - pitkät jonot - , Puolasta saa rahtina halvemmalla. Tsiisus!
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja msk » 22.01.2023 09:54

Valkosipulisilakka kirjoitti:Liian kovan hinnan pyytäminen kannustaa juuri tehtailun tukemiseen. Pölö työkaveri tahtoo australian labradoodlen, koska ne ovat kuulemma niin hyväluonteisia :( Suomessa pentu maksaa kuulemma jopa neljä tonnia eikä niitä edes saa - pitkät jonot - , Puolasta saa rahtina halvemmalla. Tsiisus!

:( :(
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Myrkkymuratti » 22.01.2023 10:09

Mä taas olen katellu Torin ilmoituksia, että oisko pahin pentubuumi kuitenkin jo menossa ohi. Nyt on nimittäin alkanu näkyä toistuvasti ilmoituksia, joissa hintapyyntöä on laskettu, sekä ilmoituksia useamman kuukauden ikäisistä pennuista. Eli näyttää ettei mikä tahansa ja millä hinnalla tahansa mee enää kaupaksi, vaan osalle myyjistä jää pentuja käsiin.
Myrkkymuratti

ViestiKirjoittaja Umac » 22.01.2023 10:47

^Aiheesta oli myös Koiramme-lehdessä ja kasvattajat ovat saaneet tuta sen myös, omassakin rodussani. Niissäkin hinta kivunnut jo kakkosella alkaviin tonneihin.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 22.01.2023 20:35

Jestas mitä hintoja, ja perustuen mihin? Kakspiippunen juttu tuo hinta. Karsii osan ostajista kättelyssä pois mutta samalla houkuttelee epämääräisiä "kasvattajia" rahan toivossa puoleensa.
aunet

ViestiKirjoittaja Nelth » 22.01.2023 22:03

Olen silloin tällöin silmäillyt Toria ja kauhistellut erityisesti pienten mixien hintoja, koska olen kuvitellut niiden kivunneen lähes rotukoirien hintojen tasolle. Vaan eipä ole tullut koskaan vilkaistua vastaavan tyyppisiä rotukoiria - huh mitä hintoja. Onhan nuo mixit sit kuitenkin halpoja, noin puolet aloituksessa mainituista hinnoista.
Nelth

ViestiKirjoittaja omenavaras » 22.01.2023 22:45

Näköjään koirat ovat saaneet kodin, kun linkit ei toimi. Eli hinta ei ollut liian korkea.

Tuota pentulistaa selatessani ihmettelin kuinka yleistä on, että yhdistelmä ei täytä rotujärjestön jalostussuosituksia.
Mitä tämä tarkalleen tarkoittaa? Miten esim. pomeranialla voi olla 9 pentuetta ja kaikilla lukee jalostussuosituksessa Ei?
https://pentulista.kennelliitto.fi/Forms/Rotu?id=300
omenavaras

ViestiKirjoittaja aunet » 23.01.2023 10:54

Vilkaisin tuota ja tosiaan kyse rotuyhdistyksen jalostussuosituksista. Kukin yhdistys/rotujärjestö määrittelee itse suositukset, PEVISA ei kuulu tähän. Voi olla mainittuina tiettyjä terveystutkimuksia, sukusiitosaste, jälkeläismäärä, ikäsuositus, purennat, kivesviat, keisarinleikkaukset jne. muutamia mainitakseni. Jos jokin suosituksista ei täyty ko.yhdistelmän kohdalla, voidaan tuollainen EI-suositeltu merkintä ilmeisesti tehdä. Ko.rotuun en ota kantaa kun en tunne.
aunet

ViestiKirjoittaja Rimmi » 23.01.2023 11:09

Jestas, olen tainnut pudota ihan koiranpentujen inflaatiokelkasta.

Me ollaan kerrytetty vuosia "pentusäästöjä", se on sellainen perinne, että joka kuu menee pikkuisen sitä varten koiratilille. Iso osa niistä rahoista käytetty vuosien varrella eläinlääkärikuluihin pennun sijasta, mutta olen luullut, että mulla olisi sen takia silti "koska vaan" mahdollisuus ostaa pentu, jos supermielenkiintoinen mahdollisuus tarjoutuu. Mutta olen ajatellut, että sen pennun nyt saisi parilla tonnilla...

Viimeksi oman rotuinen ostettu kuusi vuotta sitten, joten pitääpä selvittää, mitä nykyään maksavat.
Rimmi

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 23.01.2023 14:09

Meinasin pudota pyllyleni eilenköhän se oli, kun joku kyseli bernien hintoja, ja haarukka oli muistaakseni 1900-2300€ jäätävä hinta, varsinkin koirasta jonka odotettu keskimääräinen elinikä on aika matala :(

En tiedä mitä oman rotuni pennut maksavat nyt, 4 vuotta sitten oli 1300€, eikä sekään mun korvaan kovin edulliselta kuullostanut.
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja msk » 24.01.2023 11:11

Koko ajanhan pentujen hinnat ovat olleet nousussa.
Jossain vaiheessa ei rottweilerin (siois rotuyhdistyksen) pentuvälityksessä ollut hintoja ollenkaan näkyvillä. edit: Luki siellä että rottweilerin perusarvo on 1500 euroa.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Darre » 24.01.2023 21:58

aunet kirjoitti:Vilkaisin tuota ja tosiaan kyse rotuyhdistyksen jalostussuosituksista. Kukin yhdistys/rotujärjestö määrittelee itse suositukset, PEVISA ei kuulu tähän. Voi olla mainittuina tiettyjä terveystutkimuksia, sukusiitosaste, jälkeläismäärä, ikäsuositus, purennat, kivesviat, keisarinleikkaukset jne. muutamia mainitakseni. Jos jokin suosituksista ei täyty ko.yhdistelmän kohdalla, voidaan tuollainen EI-suositeltu merkintä ilmeisesti tehdä. Ko.rotuun en ota kantaa kun en tunne.

Esim. Mitteliyhdistyksellä on pitkä lista jalostustussuosituksia, joissa on mm. yhdistyksen terveys- ja pentuekyselyiden täyttäminen (kasvattajan omistuksessa olevista pentueen vanhemmista ja edellisen vuoden pentueista). Jos kyselyitä ei ole täytetty pentue ei saa puoltoa.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja omenavaras » 31.01.2023 20:39

aunet kirjoitti:Vilkaisin tuota ja tosiaan kyse rotuyhdistyksen jalostussuosituksista. Kukin yhdistys/rotujärjestö määrittelee itse suositukset, PEVISA ei kuulu tähän. Voi olla mainittuina tiettyjä terveystutkimuksia, sukusiitosaste, jälkeläismäärä, ikäsuositus, purennat, kivesviat, keisarinleikkaukset jne. muutamia mainitakseni. Jos jokin suosituksista ei täyty ko.yhdistelmän kohdalla, voidaan tuollainen EI-suositeltu merkintä ilmeisesti tehdä. Ko.rotuun en ota kantaa kun en tunne.

Kiitos selvennyksestä aunet.
Oli syy mikä tahansa, niin mahdollisena pennunostajana tuollainen merkintä herättää epäilyksiä.
omenavaras

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 31.01.2023 21:17

Hyvä kun avasit tuota puolto asiaa Darre. Mietin itsekin kun kerran näin pentue ilmoituksen tunnetulta kasvattajalta ja siinä ei ollut puoltoa, (en muista rotua, joku 5 ryhmäläinen se oli mitteli tai muu vastaava)
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mea » 15.02.2023 06:27

Minäkin tulen kauhistelemaan että ovat hinnat nousseet tosiaan. Oma rotukoira maksoi tasan 4 vuotta sitten 1400€. Nyt samalla kasvattajalla täsmälleen samanlainen pentue 2000€. Noh, toisaalta, kyllä maksaisin jos (KUN!) toisen tuollaisen haluaisin. (Sattumalta vain huomasin kun selailin Kennelliiton pentulistaa... Muuten vain... :? )
Mea

ViestiKirjoittaja Helmi* » 15.02.2023 11:11

^Toivottavasti tuolla ovat olot parantuneet?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1352593 ... sta-pentua
Helmi*

ViestiKirjoittaja Mea » 15.02.2023 11:30

Oho, onpa melkoista keskustelua tuolla! Minulla on ko. paikasta vain yksi kokemus, eli se kun soitin sinne että saanko pennun, ja se kun pentu haettiin. Puhelimessa oltiin ihan asiallisia, tosin minua ei hirveästi tentattu, ja pentu luvattiin siltä istumalta. Käytiin siellä eikä mikään todellakaan haissut niin kuin tuolla joku väittää. Pentueita oli kaksi, kumpikin keskellä olohuonetta omassa siistissä leikkikehässä. Muita koiria oli ulkona. Kasvattaja otti toisesta leikkikehästä kaksi pentua ja sanoi että näistä saa valita. Toinen juoksi karkuun, toisesta tuli Onni. Jos se olisi ainoa koirani niin olisi elämäni koira! Saattaa olla muutenkin, mutta en halua väheksyä muita. Onni on terve ja ihan käsittämättömän mahtava luonne.

Joku kirjoittaa tuolla: "Meidän majikin koira on kyllä todella ihana! Käytiin tossa 2019 kesällä hakemassa meidän koira sieltä ja ei viittaa mitenkään teidän joidenkin kommentteihin." Onni haettiin myös kesällä 2019, olisiko samoja koiria, en tiedä.

Kasvattaja ei pitänyt yhteyttä luovutuksen jälkeen, mutta en minäkään sen enempää. Melkein pidän parempana tuota kuin toisen koiran kasvattajaa joka oli aluksi vähän vastakohta, sanoi pentueen whatsapp-ryhmässä että "ette sitten ala ruokailun kanssa sooloilemaan" eli syöttämään koirallenne mitä ruokaa itse haluatte, ja määräyksiä tuli muutenkin. Lakkasin seuraamasta ryhmää aika pian.
Mea

ViestiKirjoittaja Dacrest » 15.02.2023 13:44

^Ottamatta kantaa ko kennelin oloihin (kun en niistä tiedä), pennut tuottavat tehokkaasti jätöksiä. Varmaan kaikille kasvattajille tuttu tilanne: pennun katsojia tulossa ja vaihdat puoli tuntia ennen pentujen aluset. Sen puolen tunnin aikana kaikki pennut ehtivät tekemään molemmat hädät ja vähintään pari-kolme on pyörinyt siellä p*skassa. Pennut siis näyttävät kirjaimellisesti p*skan keskellä eläviltä ja haju on sen mukainen. :mrgreen:

Ja narttu saattaa mennä ison pentueen imetyksestä todella laihaksi niin että selkänikamat törröttävät, vaikka kuinka syöttäisi. Sillä ei ole mitään hätää ja parissa kuukaudessa palautuu ennalleen, mutta vähän aikaa näyttää elsu-tapaukselta.

Mainitun kennelin pentueita kävin jalostustietokannasta katsomassa ja onhan siellä hälyttävän paljon korkeita sukusiitosprosentteja. Noille ei ole muuta selitystä kuin näyttelyvoittoihin tähtäävä ulkomuotojalostus (terveyden kustannuksella) tai pentujen teettäminen rahan takia, käyttäen uroksia joita on helpolla ja halvalla saatavissa (omat koirat ja kasvatit).
Oli rotu mikä tahansa, sen perusteella kiertäisin kaukaa.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mea » 15.02.2023 15:05

Meidän Onskulla näkyy ss% olevan jotain 5 kun lasketaan 8 polvesta.
Mea

ViestiKirjoittaja Dacrest » 15.02.2023 15:51

^en nyt tarkoittanut yksittäistä pentuetta, vaan kasvattajan linjaa jalostusasioissa. Yhden pentueen sukusiitosprosentti ei kerro juuri mitään.

Tuollaisella viidellä prosentilla voi vielä olla järkevä selitys: on linjattu johonkin koiraan ja haettu sieltä tiettyjä ominaisuuksia. Tällainen yhden pentueen tiukka sisäsiitos pitäisi sitten purkaa seuraavassa sukupolvessa, eli saada % matalaksi.
Kauempana sukutaulussa voi myös olla useita samoja koiria, joista korkea prosentti muodostuu. Jos tämä jatkuu sukupolvesta toiseen, ollaan jo heikoilla jäillä geenipoolin kannalta.

Luken (Luonnonvarakeskus) tänään julkaistussa tutkimuksessa suositellaan ettei pentueen sukusiitosaste saisi ylittää 6,25%:
"Perinnöllisten sairauksien esiintyvyys lisääntyy sukusiittoisissa eläinkannoissa, kun perinnöllinen vaihtelu supistuu. Sukusiittoisuus lisää sairastavuutta koiran koko elämän ajan ja lyhentää merkitsevästi myös elinikää. Se aiheuttaa lisääntymisvaikeuksia, pentukuolleisuutta, pentujen epämuodostumia, vastustuskyvyn heikkenemistä sekä tulehdusalttiutta. Selvityksessä kehotetaan säilyttämään ja tarvittaessa lisäämään jalostuspopulaatioiden perinnöllistä vaihtelua ja esitetään, ettei pentuja saisi teettää lähisukulaisten kesken."

https://jukuri.luke.fi/handle/10024/553173

Tätä Luken tutkimusta käytetään uuden eläinsuojelulainsäädännön valvontakriteerien pohjana. Kun kaikesta saatavilla olevasta tiedosta huolimatta jotkut kasvattajat edelleen tuottavat esim hengitysvaikeuksista kärsiviä tai liian sukusiittoisia koiria, on pakko alkaa puuttumaan asiaan lainsäädännöllä ja tiukentuvalla valvonnalla.

Lis. yksittäisellä pennunostajalla ei voi olla tietoa kaikesta, hän ostaa vain yhden pennun.
Kasvattajalla pitäisi olla edes jalostuksen perusperiaatteet hallussa ja jonkunlainen moraali rodun_jalostusta ajatellen.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Mea » 16.02.2023 08:06

Dacrest kirjoitti:pentujen teettäminen rahan takia, käyttäen uroksia joita on helpolla ja halvalla saatavissa (omat koirat ja kasvatit).

Yleisesti ottaen, olisiko se niin paha asia jos haluaisi elää koiranpentuja teettämällä? Tai saada sivutuloja siten? Jos toiminta olisi sillä tavalla eettisesti kestävää, että käyttäisi vain terveeksi tutkittuja koiria eikä tekisi pentuja samalla nartulla liian usein. Olisi kennelnimi ja rekisteröisi pennut. Minä en koiramaailmasta hirveästi mitään tiedä, mutta tuntuu että kaikki pennuttaminen, joka ei vie rotua eteenpäin, on hirveä rikos. Minulle olisi ihan unelma-ammatti olla koirankasvattaja, jos sellaista ammattia nyt edes on, ja jos olisi taitoa. Varmaan työlästä, ei siinä, mutta olisi siinä ihanatkin puolensa. Ja riskejä olisi tietysti, mutta niinhän kaikessa yrittämisessä.
Mea

ViestiKirjoittaja Thirteen » 16.02.2023 10:26

Joskus olen ollut alvillinen kasvattaja suurella koiramäärällä, onneksi en enää. Jos kasvattamista tekisi työkseen, niin rodun/rotujen pitäisi olla sellaisia, joilla on suuria pentueita, menevät hyvin kaupaksi, eivät ole kovin isokokoisia eikä lukuisat terveystutkimukset rasita niitä. Ja tietenkin hyvin lisääntyvää eli ei sektioita tms. mitenkään säännönmukaisesti. Erilliset tilat ja jos määrää on vähänkin enemmän, niin vaatii myös ulkopuolisen työntekijän.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät