Vaatekaappiratkaisut. Mikä toimii sinulla, tai mitä haluais?

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Vaatekaappiratkaisut. Mikä toimii sinulla, tai mitä haluais?

ViestiKirjoittaja Koppelo » 18.01.2023 22:21

Meillä on tällä hetkellä vaatekaappina 1 m leveä ja 60 cm syvä Ikea-vaatekaappi. Siellä siis on kahden aikuisen vaatteet, poislukien ulko- ja "muun kauden vaatteet". Lisäksi mulla on varastossa joitain mekkoja, kun henkarikaappia ei ole.
Nyt pitäisi remontoituun makkariin hommata uudet vaatekaapit. Aluksi oli ajatuksena siirtää nykyinen kaappi sinne, mutta hyvänen aika, kun tuo 60 cm syvä kaappi on hankala. Vaatteita on etu- ja takarivissä, ja on vaikea löytää mitään ilman otsalamppua :D
Kaikenlaisia kaappi- ja säilytysratkaisuja kun on, niin millaisia suosittelette ja mitä olette todenneet toimiviksi? Ihan ensin ajattelisin, että vaikka 40 cm syvä kaappi olisi hyvä. Mutta eihän siihen kai sitten taas mahdu kaikki :roll:
Koppelo

Re: Vaatekaappiratkaisut. Mikä toimii sinulla, tai mitä halu

ViestiKirjoittaja Dacrest » 18.01.2023 22:41

Ulos vedettävät korit helpottavat. Ne voi asentaa kaappiin jälkikäteenkin jos vain löytyy oikean kokoiset.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.01.2023 03:58

Ne korit on kyllä ehdottoman kätevät. Meillä on ollut iät ja ajat, koska tykkään siisteistä ja helppokäyttöisistä komeroista. ( koreihin voi vaikka "konmarittaakin" helposti, jos niin tykkää tehdä, ts pystyviikata.)
Niitä korisysteemejä löytyy eri levyisinä ja koreissa on eri korkuisia, ja valmistajia on useita.
Itse en enää tykkää niistä "harvaverkkoisista" versioista, mutta onneksi nykyään korivaihtoehtojakin on useita.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.01.2023 04:34

Tästä vaikkapa http://www.ikea.com/fi/fi/p/jonaxel-vaa ... s09297657/
Ikean korijärjestelmästä, muokkailee omiin tarpeisiin sopivaksi.
Vieras

ViestiKirjoittaja msk muualta » 19.01.2023 08:20

Meillä on vaatteille lipasto johon ns. pystyviikkaan. Toimii.
Henkarivaatteille on yksi kiinteä vaatekaappi.
Siinäpä ne.
msk muualta

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6 » 19.01.2023 10:10

Jaa-a, meillä on kaksi vaatekomeroa ja sen lisäksi vielä monta isoa omajalkaista kaappia. Ja kovin on täyttä. Pitäisi taas käydä läpi kaikki, vaan ei houkuttele. ;)

En tiedä mikä on ratkaisu, tila tapaa täyttyä mutta toisaalta ihan käypiä vaatteita ja muita ei halua hävittääkään.
Kissimyyr6

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.01.2023 11:46

Minä olen huomannut että kohdallani vaatesäilytyksessä (ja oikeastaan missä tahansa säilytyksessä) tärkeintä on se että tilaa on tarpeeksi. Eli henkarikaappi ei voi olla tupaten täynnä niin että kun sieltä jotain ottaa, niin muita henkareita tipahtelee samalla, eikä hyllyillä saa olla niin paljon pinossa paitoja että joutuu joka kerta räjäyttämään koko pinon. Ja ei, pystyviikkaus ei kohdallani ratkaise tätä ongelmaa, kokeiltu on, vaan riittävä tila on ainoa ratkaisu.
En oikeastaan kaipaa muuta kuin lisää henkaritilaa, ja sitäkin olisi tulossa kun vain viitsisin ostaa ja asentaa henkarisysteemit vaatehuoneen kattoon. Mutta kun ei jaksa.
Tällä hetkellä minulla on vaatteille lipasto, hyllykaappi ja henkarikaappi, plus vaatehuoneessa pari seinän mittaista hyllyä, ja rekki.
Harvemmin käytetyt voivat olla, ja ovatkin ahtaammin säilössä, kun taas päivittäin käytettyjä on vain muutama per hylly. Hyllykaappini on 60 cm syvä, mutta en tunge sinne taakse mitään, vaan ne muutamat vaatteet on hyllyillä siinä edessä, joten ne näkee siitä aivan hyvin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Kynsiviila » 19.01.2023 14:20

Edelliseen asuntoon laitettiin seinällinen Ikea-kaappeja ja tarkkaan harkitut sisällöt. Tarpeeksi henkaritilaa ja ulosvedettävien korien lisäksi ulosvedettäviä hyllyjä, tykkäsin niistä melkein enemmän. Uudessa on tietty uudet kaapit, mutta tosi onnettomat. Kamalan syvät ja korkea hyllyväli ja kiinteät hyllyt, ettei saa edes lisähyllyjä tuonne väliin.
Kynsiviila

ViestiKirjoittaja Koppelo » 19.01.2023 19:52

Mulla oli alunperin ajatuksena, että kaappeja tulisi 2 metriä. Nyt olen alkanut sitä perua, koska haluaisin makkarin oven aukeavan kokonaan, eikä se mahdu sitä tekemään, jos kaappeja on noin paljon. Enkä halua opetella pystyviikkausta, koreissa sinällään ei olisi ongelmia. Pitää vain nyt miettiä onko se 60 cm syvyys kuitenkin liikaa, riittäisikö vähempi.
Alkujaan olin myös ajatellut, että lakanat ja pyyhkeet tulisivat myös makkarin kaappeihin, mutta eihän ne tällä matematiikalla mahdu! :D Ehkä ne menee pihasaunalle. Ja voisikohan myös henkarivaatteet viedä sinne kaappiin, vaikka onkin talvisin kylmänä. Mietittävää on.
Koppelo

ViestiKirjoittaja Fran » 19.01.2023 21:06

Jos pistää oven kohdalle 40cm kaapistoa tangolla ja oven jälkeen 60cm ulosvedettävillä koreilla?

Pystyviikkaus on asia jota mä en ymmärrä. Eikö ne pinot valahda kun välistä ottaa vaatteita?
Fran

ViestiKirjoittaja Mella M » 19.01.2023 21:12

Mä en pidä niistä ulosvedettävistä koreista, kun en halua, että vaatekaappi pitää mitään ääntä :D Ja vaikka ne liukuu miten hyvin jne, niin kyllä, niistä kuuluu ääni. Hyllykaapit olisi ihanteellisesti esim. sen 40 cm syviä, 35:kin riittäisi. Lakanat ja pyyhkeet mulla on lasiovellisessa vanhassa kaapissa, ne on niin nätisti, että saa näkyä. Henkarivaatteet mulla on veljen tekemässä rekissä, eli nekin näkyy. Myös villapaidat on näkyvillä, kun ovat pinossa matka-arkun päällä. Hyllykaappi on omilla jaloilla seisova kaappi. Mulle sopii tällainen vähän näkyvämpi ja kerroksellisempi tyyli. En halua omaan makkariin sellaista koko seinän peittävää vaatekaappiovien riviä.
Mella M

ViestiKirjoittaja saippuakivikauppias » 21.01.2023 09:19

Minä myös pystyviikkaan vetolaatikoihin. Homma vaatii toimiakseen sopivan määrän vaatetta per laatikko tai muuten tosiaan valahtaa. Kun homman saa toimimaan on kyllä kätevä. Vaatekaapissa tykkään ehdottomasti vanhanaikaisesta ovista liukuovien sijaan, vaikka vievätkin avautuessaan enemmän tilaa.
saippuakivikauppias

ViestiKirjoittaja Fran » 21.01.2023 15:41

Eli pystyviikkaus toimii juuri niinkuin mä arvelinkin, eikä toimisi mulla koska "pinot" tyhjenisi liikaa.
Fran

ViestiKirjoittaja Vaatehuone » 22.01.2023 01:47

Mökillä on vaatteille hyllykaappi. Menettelee, kun mökillä on niin vähän vaatteita, mutta ei se minulle mieluinen ole.
Kotona vaatehuoneessa on 2,5 metriä henkareille ja rivistö Elfa-koreja. Jos tilaa olisi määrättömästi, niin tankoa voisi olla vielä metrin verran lisää, niin saisin t-paidatkin henkareille. Elfa-korit on ihan ok, tykkään niistä ilmavista koreista ja ne on vaatehuoneessa kätevät. Jos joskus hankin vielä vaatekaappeja, niin viikattavien koreille tulee kunnolliset kuulalaakeroidut liukukiskot.
Vaatehuone

ViestiKirjoittaja Koppelo » 12.03.2023 20:00

Voin liittyä nyt korien suosittelijoihin. Meille tuli 35 cm syvät kaapit, joissa on yläosassa 5 avohyllyä ja alaosassa 4 koria. Nuo alakorit on kyllä näppärät, ei tarvitse olla niin kumarruksissa ja sinne menee hyvin huivit, alusvaatteet ym. Ja vihdoin villasukille on oma korinsa :D
Mitä taas mahtumiseen tulee, niin mulla on nyt 75 cm leveä kaappi ja se on ihan riittävä, vaikka syvyys onkin vaan 35 cm.
Koppelo

Paluu Rekisteröimättömät