Eläinten auttaminen

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Eläinten auttaminen

ViestiKirjoittaja Kissimyyr6 » 04.01.2023 20:12

Kellään hyviä vinkkejä, mitä voisi tehdä eläinten auttamiseksi? Jäin vähän koukkuun tuohon villieläinten auttamisohjelmaan, ja kysyn miten mitä kaikkia keinoja olisi auttaa eläimiä.

Meillä siis on jo käytössä se malli että esystä on otettu niitä kissoja joita muut ei halua ja annettu niille loppuelämän koti kaikin palveluin (villejä, sairaita, sotaa pakenevia jne), mutta 8 kissaa alkaa olla aika paljon, vaikka on tilaa (sisällä ja ulkona). Kukin kuitenkin tarvitsee yksilöllisen ajan ja huomion, eikä ne monen eläimen vuotuiset ellkulut ilmaisia ole (pelkistä hammashoidoista kertyy summa jolla voisi ostaa auton), eli kotiin ei oikein mahdu enää uusia asukkaita.

Sitten on tietysti se klassinen raha (raha esylle), mutta siinä missä olen jäsenenä ja joka on kaikin tavoin hyvä esy, raha ei oikeastaan ole kynnyskysymys, rahan puutteen vuoksi ei mikään eläin ole jäänyt pelastamatta nytkään. Koteja tarvittaisiin lisää, mutta siihen ei taas ulkopuolelta juuri voi vaikuttaa (tutuille toki mainostetaan, mutta ei ihmisille yleisesti voi alkaa markkinoimaan mitään eläinten pelastamista, tahto sitoutua pitää olla ihmisellä jo valmiiksi).

Eli miten pääsisi auttamaan vaikka villejä eläimiä? Vai onko ne markkinat täynnä niin ettei lisäapua tarvita (mikä tietysti olisi tosi hyvä asia) :?:
Kissimyyr6

Re: Eläinten auttaminen

ViestiKirjoittaja Dsamanka » 04.01.2023 21:43

Kuljetusapu!

Apua tarvitsevia eläimiä on ympäri maita ja mantuja, eikä hoitajilla ole välttämättä mahdollisuuksia tai aikaa niitä hakea sieltä täältä, etenkään sesonkiaikoina. Keväällä orvot oravanpoikaset, alkukesästä pesästä pudonneet tervapääskyt ja syksyllä aliravitut siilit...
Itsellä on pari villieläimiä hoitava kaveri ja olen noita välillä kuljetellut, kun on sattunut sopivasti.

Monesti on myös niin, että apua tarvitsevan eläimen löytänyt ei pysty/uskalla/osaa ottaa sitä kiinni, joten myös kiinniottoapua tarvitaan. Tai ihan vain tarkistuapua, et onko tilanne oikeasti kuten alkuperäinen ilmoittaja on kertonut.

Facebookissa on sellainen ryhmä kuin eläintenpelastusrinki - koko suomi. Siellä on paljon tyhjänpäiväistä löpinää, mutta myös vinkkejä siitä miten voi auttaa - kuten myös niitä avunpyyntöjä, jos ei halua ilmoittautua suoraa esylle vapaaehtoiseksi auttajaksi.
Dsamanka

ViestiKirjoittaja savolainen » 04.01.2023 22:00

Mulla on ollut oravia hoidossa joku 12 vuotta, noin. KIssataloudessa toki haasteellista, mutta meillä on sesonkiaikana yksi huone vain niille. Tarvikkeet pitää olla toki valmiina, emonmaidonkorvike, välineet jne jne, sama pätee varmaan siileihin, niistä on vain vähän kokemusta. Linnut laitan aina eteenpäin, kiinni olen kyllä ottanut hanhet, muutaman joutsenen ja yhden pienen pöllön. Ehkä jos löydät jostain lähiseudulta jonkun villieläimiä jo aiemmin hoitaneen, niin voisit päästä katselemaan ja oppimaan? Ja tuo em kuljetusapu on usein todella tarpeellista.
savolainen

ViestiKirjoittaja TlGER » 04.01.2023 22:22

Musta olis ihanaa olla jossain joutsenenpelastusyksikössä/joutsenhoitolassa. Ihan vaan siitä itsekkäästä syystä, että pääsisin paijaamaan joutsuja <3
TlGER

ViestiKirjoittaja Hurtta » 04.01.2023 22:31

Pyhtään lintuhoitola on ehkä ainoa asiallisesti toimiva näistä tällaisista paikoista ja koska byrokratia, niin heiltä leikattiin rahoitusta rajusti ja jaettiin näille, mitkä sittemmin on paljastuneet epäkelvoiksi paikoiksi.
Eli sinne voi ainakin laittaa ihan surutta rahaa tai vaikka kennelrehulle tai 24petsille tilaus sisään heille toimitettavasta ruuasta.

Tiger, missään ei paijailla villieläimiä, jos joutsen ei ole 5 vailla hengetön, niin lähtee silmät päästä jos yrittää.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Fran » 04.01.2023 22:50

Eikä villieläimiä saa paijailla senkään takia, ettei ne totu ihmisiin. Kontakti pyritään pitämään mahdollisimman vähäisenä.
Fran

ViestiKirjoittaja TlGER » 04.01.2023 23:47

Niin, ei Suomessa. Eikä Suomessa noihin hommiin varmaan pääsekään ilman eläinalan koulutusta jne. Mutta ihanaa on seurata brittiläisten joutsenhoitoloiden elämää, siellähän joutsenet usein elävät kaupunkien läpi virtaavissa joissa ja ovat jo lähtökohtaisesti ihmisiin tottuneita, syövät kädestä jne.
TlGER

ViestiKirjoittaja Umac » 05.01.2023 04:05

Dsamanka kirjoitti:Kuljetusapu!

Komppaan! Siitä oli ko. ohjelmassakin paljon puhetta.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 05.01.2023 07:12

Minulla olisi myös kova halu auttaa, mutta resurssit ovat vähäiset. Olen pienituloinen, ja vaikka välillä lahjoitan rahaa, niin summat ovat hyvin pieniä. Enempään ei ole varaa tai tarvitsee jättää omat eläimet ruoatta. En myöskään voi ottaa eläimiä hoitoon, koska minulla on pienet tilat eikä mahdollisuutta eristää eläimiä omista. Satunnaisesti olen pyynnöstä kuljetellut esim. hoitoa tarvitsevia villieläinten poikasia hoitoon. Päivätyö haittaa kuljetusmahdollisuuksiakin.

Harmittaa, kun halua auttaa olisi enemmän kuin kykyä :( Toisaalta olen ajatellut, että teen oman osani, kun hoidan omat eläimeni niin hyvin kuin pystyn. Jossain määrin auttaminen olisi omilta eläimiltä pois. Paikallisessa hoitolassa olisi esimerkiksi varmaan tarvetta sille, että joku siivoaisi löytökissojen tiloja ja sosiaalistaisi kissoja. Mutta jos olen päivän töissä ja häviän illaksi hoitolaan, niin sehän tarkoittaisi, että omat kissani ja koirani olisivat koko päivän ja illan vailla ihmisseuraa, eikä oikein tunnu järkevältä jättää omia eläimiä hunningolle löytöeläinten vuoksi. Minulla kun ei ole puolisoa, joka voisi hoitaa kotireviirin.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Helmi* » 05.01.2023 07:33

Meillä on tuo Pyhtään lintuhoitola tässä melkein naapurissa, joen toisella puolella. He tarvitsevat ainakin ruoka-apua, kun olen tarpeita heiltä kysellyt. Ja varmasti ihan rahallistakin avustusta.
Helmi*

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.01.2023 14:11

TlGER kirjoitti:Niin, ei Suomessa. Eikä Suomessa noihin hommiin varmaan pääsekään ilman eläinalan koulutusta jne. Mutta ihanaa on seurata brittiläisten joutsenhoitoloiden elämää, siellähän joutsenet usein elävät kaupunkien läpi virtaavissa joissa ja ovat jo lähtökohtaisesti ihmisiin tottuneita, syövät kädestä jne.

On kyllä aivan tosi itsekästä kuvitella, että eläimelle olisi millään tavalla hyväksi, että niiden kanssa ollaan yhtään enempää kontaktissa kuin on pakko. Ihmisiin tottuminen ei ole millekään luonnoneläimelle hyväksi ja aiheuttaa aina riskin siitä, että joku ihminen käyttää lähelle päästämistä hyväksi ja tekee jotakin pahaa liian kesylle eläimelle tai eläin loukkaantuu tai muuten vahingoittuu näissä tilanteissa. Lintujen ruokkiminen jossakin puistossa on myös typerää, koska usein ihmiset syöttää eläimille sopimatonta ruokaa ja läheiset kontaktit edesauttavat tautien leviämistä.
Mella M

ViestiKirjoittaja TlGER » 05.01.2023 15:12

Mella M kirjoitti:Ihmisiin tottuminen ei ole millekään luonnoneläimelle hyväksi ja aiheuttaa aina riskin siitä, että joku ihminen käyttää lähelle päästämistä hyväksi ja tekee jotakin pahaa liian kesylle eläimelle

Joo, mä oon aina ajatellut, että Suomessa samanlainen "kaupunkijoutsen-ilmiö" ei tulisi ikinä toimimaan, koska vähintäänkin jotkut känniääliöt heittelisivät joutsenia pulloilla tms. En voi käsittää sitäkään, että useamman kerran olen nähnyt, kun joutsenia on tullut ihan meren rantaan, niin lapset viskelevät kiviä niitä kohti, ja vanhemmat tuijottavat hymyssä suin vieressä :x
TlGER

ViestiKirjoittaja Mella M » 05.01.2023 15:18

Tätä tapahtuu ihan muuallakin kuin vain Suomessa. Olen nähnyt vastaavaa ulkomailla vaikka kuinka paljon. Pari kertaa olen myös puuttunut tilanteeseen ja keskustellut vanhempien kanssa. Tämän seurauksena yksi tanskalainen perhe kutsui minut jopa syömään heidän kanssaan illalla ja seuraavana päivänäkin tehtiin yhdessä yhtä projektia majapaikassa. Kyllä Suomessakin on aika kesyjä joutsenia tai ainakin ollut. Nykyään onneksi ruokkiminen on kielletty monessa paikassa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vapari » 05.01.2023 15:36

TlGER kirjoitti:Niin, ei Suomessa. Eikä Suomessa noihin hommiin varmaan pääsekään ilman eläinalan koulutusta jne. Mutta ihanaa on seurata brittiläisten joutsenhoitoloiden elämää, siellähän joutsenet usein elävät kaupunkien läpi virtaavissa joissa ja ovat jo lähtökohtaisesti ihmisiin tottuneita, syövät kädestä jne.

Esyn vapaaehtoisena pääsee vaikka mihin, jos intoa ja aikaa riittää. Joutsenten hoitamisessa ei kyllä ole mitään kovin romanttista. Sotkevat aivan järjettömästi, joten suurin osa on kakkahommia. Kuten toki hoitolaelämä muutenkin.
Vapari

ViestiKirjoittaja savolainen » 05.01.2023 21:25

Tuli mieleen vielä yksi tapa auttaa, jos ei voi konkreettisesti hoitaa eläimiä itse tms, esyjen ja muiden kissaloiden talviset loukutukset ja niiden tarkastuskierrokset. Pakkasilla käyntejä tulee lyhyin väliajoin, itse olin kovinkin iloinen kun sain apua näihin 24/7 jatkuneisiin käynteihin.
savolainen

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.01.2023 13:15

Lemmikkien löytörinkeihin voi liittyä eli karanneitten etsintään, ainakin FB:ssä on ollut tarjolla niitä. Olen osallistunut esimerkiksi huoltoasemalla vieraalla alueella kopasta karanneen kissan etsintärinkiin talvella. Se juttu päättyi onnellisesti, parin vuorokauden jälkeen, onneksi omistaja oli laittanut heti tilanteen jälkeen ilmoituksen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 20.01.2023 22:43

Mä sain nyt myös katsottua tuon sarjan. Tosi hyvä. Ekan osan perusteella sai sen käsityksen että ovat tosi pieni toimija, mutta olihan heillä sitten yhteistyötä mm Korkeasaaren kanssa.

Todella tärkeää työtä nyt tämän kaiken luontokadon ja massasukupuuton kanssa. Itse olen huomannut konkreettisesti että ennen joka kesä siilejä näki melkein joka ilta kun olin koiran kanssa ulkona. Nykyään enää ei. Varpuset hävis jossain vaiheessa, nyt niitä taas onneksi näkyy.

Varmaan just erilaiset rahalliset lahjoitukset ja mitä kaikkee tavaraa ja ruokaa voi antaa. Miksei näille ja esyille voi olla samanlaista joka vuotista keräystä kuin sotaveteraaneille yms.
Iidis79

ViestiKirjoittaja MJK » 21.01.2023 09:17

Mä autan olemalla kuukausilahjoittajana WWF:lle, Esy:lle ja Animalialle. Summat ei ole isoja mutta jospa niistä jotain apua olisi. Arjessa en ehdi omien koirien lisäksi hoitaa ja auttaa hoitaa muuta kuin talvet ruokin lintuja ja rusakoita. Toki syömässä käy myös oravia, hiiriä, myyriä ja jotain pienpetoja näkyy välillä myös.

Lisään että toki Esy ja Animalia auttaa lähinnä lemmikki- ja tuotantoeläimiä ja kysymys koski villieläimiä....WWF sitten niitäkin.
MJK

Paluu Rekisteröimättömät