Joulupöydän herkut

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Joulupöydän herkut

ViestiKirjoittaja msk » 21.12.2022 19:52

Punakaalisalaatti tai ihan coleslaw varmaan sopisi oikein hyvin. Waldorfin salaatti?
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Helmi* » 22.12.2022 14:13

Mä osti ihan tavallisia fetakuutioita valkosipulissa, minusta ne sopii joululaatikoiden kanssa kivasti yhteen. Ja sen suppismuhennoksen!
Helmi*

ViestiKirjoittaja msk » 22.12.2022 17:33

Varmaan sopii :)

Mä tein loppuun äsken valkosipulisilakat ja söin myös kuormasta :mrgreen: kun ovat nyt jo niin hyviä, vaikka valmiita vasta 1-2 päivän päästä loikoiltuaan ensin tuossa kermaviili-smetana-valkosipuli-valkopippuri-suola-sitruunanmehu mössössään.
Yhden vuorokauden olivat sitä ennen etikka-suola-sokeri -vedessä tekeytymässä.

Kohta alan tekemään suklaakääretorttua

Huomenna teen suklaajuustokakun ja glögin itselleni.
Tässähän loppuu tekemiset ennen kuin on edes aatto :D
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja msk » 22.12.2022 19:10

Hitsi että tulikin hyvää tosta suklaakäätretortusta! :D
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Wiira » 22.12.2022 19:12

Joulukana vaikutti hyvälle. Kiitos ideasta, Fran.
Wiira

ViestiKirjoittaja msk » 22.12.2022 21:41

Tekaisin nyt vielä sen suklaajuustokakunkin :D
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Umac » 23.12.2022 04:27

Aloitin valmistelut: kinkku otettu jääkaapista ja huuhdeltu. Saa olla huoneenlämmössä siihen asti aamupäivää, kun puuhella laitetaan päälle ja käärin sen folioon, isken mittarin kiinni ja sitten kohti ääretöntä.
Teen Iman ja Leena- Insta-tilin appelsiinikakun. Sen lisäksi laitan sienisalaatin valmiiksi ja kuorin perunat, ne saa kiehua hellalla tiskiveden vieressä. Riisipuuro menee myös jossain kohti uuniin, käytän surutta päiväysvanhaa maitoa ja lisään hieman rasvaa sillä se on rasvaton maito.
Haen ehkä vielä paikallisesta isosta marketista itsetehtyä skagenia ja samalla saisin kyllä ne appelsiinikakun mantelijauhotkin, asia mitä minulla ei ole. Muut tarvikkeet on.

Muuten pöytään tulee siis kinkku, perunat, laatikot, savulohta, vegepullia (pakkastuote), sienisalaattia, juustoja ja keksejä ja jälkkäriksi on konvehteja ja jäätelöä. Ken haluaa. Ruisleipää ja sinappia, toki. Suolakurkkua. Sinne ruuan oheen.
Jos isosta kulhosta riittää perussalaattia ja se on vielä iskussa, sitäkin. Nuhjaantunutta en laita. Mutta voi olla, että kaikki menee jo tänään siitä salaatista.
Juomana on vettä, punaviiniä ja olutta sekä maitoa. Tosiasiassa pöydässä nähtänee lasi punaviiniä yhdellä ja muilla vettä, niin se aina menee.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja msk » 23.12.2022 05:01

Kävin äsken kokeilemassa onko juustokakku hyytynyt, näyttäisi että olisi :)

Joulupöydässä meillä on juomana ihan vaan raikasta vettä.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Purrfect » 23.12.2022 05:59

Minä sain kinkun juuri siivutettua ja vietyä parvekkeelle jäähtymään, nukuin paiston aikana ja jäähtymistä odotellessa pari pätkää. Tarkoitushan oli saada kinkku pois uunista jo puolenyön jälkeen, mutta se olikin kylmempi sisältä mitä oletin jääkaapista otettaessa, ja uunissa meni luullisella n. 6kg:n kinkulla noin 9h, ellei lähemmäs 10. Mutta todella mehevä tuli, tottakai piti heti uunista oton jälkeen maistaa ja melkein polttaa sormetkin, toki myös vähän viipaloidessa piti suorittaa laaduntarkkailua :D .
Pitääkin muistaa ottaa itsetehdyt porkkanalaatikko ja kasvisterriini jääkaappiin sulamaan myös.
Riisipuuro tuli tänäkin vuonna kokkikartanolta, samoin perunalaatikko.

Tein eilen illalla kylmäsavulohi-"mäti"moussea, sitä maisteltiin iltapalaksi saaristolaisleivän päällä ja jää myös huomiseksi. Pohjana vaahdotettu smetana+tuorejuustoa, oli vähän turhankin hyvää...
Vielä en ole päättänyt teenkö tälle päivää rosollin jne vaiko huomiseksi, katsotaan miltä iltapäivällä tuntuu. Kaksin kun syödään, ei ole väliä onko jouluruoka jo tänään vai huomenna, saa tehdä just niinkuin parhaalle tuntuu. Lindtin ison konvehtirasian avasin jo eilen, sitä puputan joulun ajan.

Sain jo viime jouluna lahjaksi pullon kotiviiniä, eikä ole vielä tullut sitä juotua. Ostin nyt glögimausteita ja vaaleaa glögiä (sekä pikkupullon 0.5% siideriä), ja ajattelin tehdä viinistä glögiä ja lantraan tuolla kaupan glögillä (ja/tai siiderillä) mikäli on kovin vahvaa. Ruoan kanssa kuitenkin tulee juotua vettä, glögiä sitten huomenna illemmalla, alkoholitonta jo tänäänkin. Glögi jääpalojen kanssa, nekin pitää muistaa laittaa tekeytymään!
Purrfect

ViestiKirjoittaja Nelth » 23.12.2022 16:45

Meillä joulupöydän tärkein osa taitavat olla kalat: graavi-, kylmäsavu- ja lämminsavulohta sekä noin 15 eri sorttia sillejä ja silakoita keitettyjen perunoiden kera. Veli teki viime vuonna ensimmäistä kertaa itse ginigraavattua ja lime-/sitruunagraavattua lohta, mitkä olivat suuri menestys ja itekin tykkäsin mielettömästi. Ilmeisesti noita on tulossa tarjolle tänäkin vuonna.

Kalojen lisäksi joulupöydässä on ollut aina ainakin lanttu- ja porkkanalaatikkoa sekä rosollia kastikkeineen. Itse paistettu kinkku on yleensä ollut, mutta tässä oli välivuosia, kun kokeiltiin kaupasta valmista kalkkunaa ja kinkkua. Eivät olleet hyviä, joten tänä vuonna on taas pieni kinkku. Aiemmin oli säännöllisesti myös italiansalaattia ja tölkkiherneitä, mutta niille ei enää ole kovin innokkaita syöjiä. Kahvin/glögin/limsan yhteydessä joulutorttuja, pipareita ja itse tehty rocky road.
Nelth

ViestiKirjoittaja Biarritz » 23.12.2022 17:11

Niiden sukulaisten joiden luona perinteisesti vierailemme joulupöydästä löytyy runsaasti kaikenlaista. Itse olen melko nirso jouluruokien suhteen ja omia herkkuja perinteisistä jouluruuista ovat lähinnä kinkku ja porkkanalaatikko. Kaloista en esimerkiksi tykkää mistään, eivätkä muut laatikotkaan nappaa kuin porkkana-.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja msk » 23.12.2022 18:57

Nyt on paistumassa punakaalihilloke. Ihan uusi juttu, ja itse keksitty kun punakaali olikin niin suuri.
Punakaalihillokkeen löysin kyllä netistä mutta siihen tuli sipulia, punaviinietikkaa, siirappia ja ties mitä.

Tuohon laitoin voita,punakaalia, vähän suolaa, reilummin (eritrytolia) sokeria ja lorauksen kermaa. Nyt saa pehmetä miedolla lämmöllä kunnes kaali on ihan pehmeää ja neste on haihtunut. Sitten maistellaan ja mietitään mitä puutuu, voisiko jotain lisätä vai meneekö koirille :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja msk » 24.12.2022 09:40

Tässä on nyt meidän lopullinen menu:

Graavilohi
Valkosipulisilakat
Kylmäsavulohituorejuustorullat
Lohipatee
Punakaalisalaatti
Juustoinen vihersalaatti

Kinkku
Karjalanpaisti
Keitetyt perunat
Lanttulaatikko
Perunalaatikko
Porkkanalaatikko
Feta-punajuurilaatikko

Suklaakääretorttu
Suklainen juustokakku
Muille kuin mulle karamelliomenakakku.

Makeita paahdettuja manteleita
Tummaa suklaata

Itse tehtyä glögiä

Oma ruokavalioni vaikuttaa jonkin verran, lähinnä makeisiin tarjottaviin. Ne ovat ketogeenisiä (paitsi tuo karamelliomenakakku) että minäkin voin niitä syödä.
Torttuja ei ole ollenkaan. Piparit ovat ostopipareita, jos joku niitä haluaa.

Juomana raikas vesi.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 27.12.2022 09:25

Meidän jouluaaton menu oli tällä kertaa se, mitä oli tarjolla Silja Symphonyn joulubuffetissa :D Ja siellähän sitä tarjottavaa riitti :mrgreen: :geek:

// lisäys: mätihyytelöä (etenkin sitä omatekemää :P ) jäin kaipaamaan
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 27.12.2022 12:01

Joulu menu poikkesi aika radikaalisti suunnitelmista, oltiin sairaana, ainoa mikä maistui oli jaffa. Paistoin valmis karjalanpiirakoita ja siihen hirvimakkaraa ja savujuustoa päälle, jotta jotain suolaista sai syötyä. Nämä oli hankittu jo ennakkoon. Isäntä savusti pienen peuran paistin, saadaan siitä leivän päälle. Muut joulu ruoat sitten jääkin kai ensi vuodelle :(

Nyt kyllä vähän tekis jo mieli kinkkua, mutta eipä ollut ainuttakaan alennus myynnissä :(
Vähän höpsähtänyt hoffi mamma
Hovarontti

ViestiKirjoittaja msk » 27.12.2022 14:41

Miehen kanssa mietiskeltiin, että ensi jouluna ei varmaankaan tehdä mitään perinteisiä jouluruokia.
Ollaan todennäköisesti taas kahdestaan. Syödään hyvin, kaikenlaisia mieliruokiamme.
Jos meille tulee ihmisiä joulua viettämään, niin sitten keskustellaan heidän kanssaan että mikä maistuisi.
Jouluruoat ovat kyllä hyviä, ei sillä mutta nyt jotenkin alkoi tuntua hullulta se että aina kerran vuodessa syödään jotain tiettyjä ruokia siksi kun niin on aina tehty :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Helmi* » 27.12.2022 20:34

Voi Hovarontti! Toivottavasti saatte paikattua uutenavuotena, herkkuja kehiin ja pöytään?!
Helmi*

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 28.12.2022 07:21

^jep :) näin teemme :) ja siinä sivussa kyttäillään josko niitä alennuskinkkuja vaikka sattuisi kaupasta löytymään :)
Hovarontti

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.12.2022 09:08

Mun mielestä taas ei ole yhtään hullua että on ruokaperinteitä. Teen perunasalaattia aina uutena vuotena ja vappuna, juhannuksena grillaillaan aina, ja pääsiäisenä on lammasta. Muita ruokia ympäri maailman voi syödä kaikkina muina vuoden päivinä. Tuntuisi hassulta että kinkkua ei voisi syödä jouluna vain siksi että se on perinneruokaa.
Vieras

ViestiKirjoittaja smörgen » 28.12.2022 10:15

Ei minuakaan haittaa yhtään, että jouluna on tietyt perinnneruoat. Onhan niitä tosiaan muitakin ruokaperinteitä, vaikka meillä saatetetaankin niitä rikkoa tai noudattaa, ihan miltä minäkin vuonna tuntuu. Laatikot on ainoa, mitä ei koskaan ole tarjolla kuin jouluna ja se johtuu vain siitä, ettei oikein niistä välitetä ja ne ovat enemmän vieraita varten. Mitään rosolleja tai lipeäkaloja ei ole joulunakaan tarjolla, koska kukaan ei niitä kaipaa. Laittaisin kyllä, jos jollekin vieraista ne olisi herkkua.

Kinkkua on paistettu joskus pääsiäisenä tai itsenäisyyspäivänä. Nyt uudeksivuodeksi ei tule tarjolle nakkeja ja perunasalaattia vaan sisäfilettä, koska mieli tekee.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja msk » 28.12.2022 14:57

Ehdin melkein 60-vuotiaaksi ennen kuin nyt ekaa kertaa mietin jouluruokien mielekkyyttä :D

Jokainen tietenkin tavallaan :)

typo
Viimeksi muokannut msk päivämäärä 28.12.2022 20:37, muokattu yhteensä 1 kerran
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja smörgen » 28.12.2022 15:10

Meillä jo minun lapsuudessani jokainen sai toivoa omia lempiruokia joulupöytään, eikä siellä ollut mitään ns. pakollisia ruokia vain perinteen takia. :) Siksi saattoikin olla vaikka lihapullia tai nakkeja ja ranskalaisia jouluna :mrgreen:

Samaa periaatetta olen noudattanut omien joulujärjestelyjen suhteen eli pidän huolen siitä, että jokaiselle on niitä ruokia, mistä erityisesti pitää, eikä mitään ylimääräistä. Oli sitten jouluisia ruokia tai ei :)
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Fran » 28.12.2022 15:27

Mä tykkään perinteisistä jouluruuista. Kinkkua en syö, mutta laatikot, rosolli, lihapullat, piimäjuusto, keitetyt perunat ja suolakurkut pitää pöydästä löytyä. Lämminsavulohi, herneet ja salaatit maistuu myös. Toki pöydässä aina on myös kinkkua koska kaikki muut sitä syö.

Mustakin itse laitetussa joulupöydässä pitää olla niitä ruokia mitä joku sinne haluaa. Tapailin jokunen vuosi sitten joulun aikaan tyyppiä jonka kanssa sitten laitettiin yhteinen jouluateria. Musta oli itsestäänselvää että siitä löytyy elementit, jotka jommankumman mielestä sinne kuuluu, mutta saatiin riita aikaiseksi siitä, kun mä halusin lihapullia ja piimäjuuston. Hänestä ne oli turhia, vaikka mä lupasin hankkia aineet ja valmistaa ne. Kuitenkin hänestä kinkku oli täysin itsestäänselvä juttu, vaikka mä sanoin että mä en sitä syö. En myöskään kieltänyt kinkkua hankkimasta.
Ei varmaan tarvi sanoa, että tapailu päättyi välipäivinä :mrgreen:
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.12.2022 18:41

Niin, olisihan se hassua että jouluna syötäisiin pahaa ruokaa mistä kukaan ei tykkää, mutta siitähän tässä ei ollut kysymys ;)
Vieras

ViestiKirjoittaja msk » 28.12.2022 18:44

Fran :mrgreen:

Mä tosiaan tykkään/me molemmat tykätään kyllä kaikista niistä jouluruoista mitä meillä joulupöydässä on.
En osaa sanoa mistä tämä fiilis nyt tuli (ja vielä meille molemmille), ja saattaahan se olla että mieli muuttuu tässä vuoden aikana vielä uudelleen.
Meillä oli koti-kotona aina aika perinteiset jouluruoat, siis erilaiset kalat, karjalanpaisti, kinkku ja laatikot. Rosolli oli myös ja vaaleanpunainen kermavaahto siihen. Lipeäkalaa oli myös aina. Noita kahta viimeistä en ole ottanut omaan jouluruokaperinteeseen.

Tänä vuonna tuli kaksi ehdotonta lisäystä jouluun, se suklaakääretörttu sekä suklainen juustokakku. Molemmat aivan älyttömän hyviä ja ketogeenisia.
Viimeksi muokannut msk päivämäärä 28.12.2022 20:37, muokattu yhteensä 2 kertaa
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Fran » 28.12.2022 19:13

Vieras kirjoitti:Niin, olisihan se hassua että jouluna syötäisiin pahaa ruokaa mistä kukaan ei tykkää, mutta siitähän tässä ei ollut kysymys ;)

Tahallinen väärinymmärtäminen <3
Fran

ViestiKirjoittaja TlGER » 28.12.2022 21:12

Mä en ole yleisesti ottaen nirso, mutta perinteiset joulusapuskat on yksiä harvoja ruokalajeja, jotka on mun mielestä ihan rehellisesti sanottuna pahaa. Muistan, miten ankeaa oli lapsena jouluisin kärvistellä närppien pelkkää leipää, joka sekin oli pahaa kuminalla maustettua. Ja kaikkialla puhuttiin joulusta jonain mässäilyn huipentumana :roll: Joten ei kuulu mun perinteisiin jouluruoat.
TlGER

ViestiKirjoittaja msk » 29.12.2022 11:19

TlGER kirjoitti:Mä en ole yleisesti ottaen nirso, mutta perinteiset joulusapuskat on yksiä harvoja ruokalajeja, jotka on mun mielestä ihan rehellisesti sanottuna pahaa. Muistan, miten ankeaa oli lapsena jouluisin kärvistellä närppien pelkkää leipää, joka sekin oli pahaa kuminalla maustettua. Ja kaikkialla puhuttiin joulusta jonain mässäilyn huipentumana :roll: Joten ei kuulu mun perinteisiin jouluruoat.

Ihan uteliaisuudesta, onko sulla jotkut muut ruoat muodostuneet "jouluperinteiksi" omassa huushollissasi?
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja TlGER » 29.12.2022 12:13

^Joo, aurajuustolohi.
TlGER

ViestiKirjoittaja Hovarontti » 29.12.2022 13:46

ei kai kukaan voi kaiksesta tykätä :D meillä on pikkuhiljaa jäänyt pois osa laatikoista ja rosolli, koska niitä ei kukaan syö. Laatikoita laittanut koirille himpun, mutta se rosolli on aina päätynyt linströminpihvi taikinaan. Kai sekin tavallaan on ollut perinne :D Ja jos jotain hassua pitää olla joulupöydässä niin meillä ne ruusukaalit, olen niistä aina tykännyt ja koto kotonakin äiti huolehti että niitä on minulle ja veljelle lihapullia :D

Nythän sais laatikoita yms aika edukkaasti, jos joku tykkää ihan älyttömän paljon, itse haikailen vielä sen kinkun perään (jos halvalla sais), siitä sais niin monta erilaista ruokaa tehtyä :)
Hovarontti

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät