Koiramessujen odotusta

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koiramessujen odotusta

ViestiKirjoittaja ruusukvitteni » 08.12.2022 15:06

Lehtosella on kyllä pointti, mutta tyyli keskustella asiasta on aika mustavalkoinen ja en tiedä miten keskustelukulttuuria edistää se, että myös ihan asiallisia, mutta eri mieltä olevia keskustelijoita estetään. Viikonlopun kuvakavalkadissa oli myös kuvia, joiden pointtia en ymmärtänyt: ihmisiä kuvattu takaapäin jakkupuvuissa ja joku whippet nojaa omistajansa käteen ja kuvan saatetekstinä: "Tämä on täysin normaalia toimintaa näyttelyissä". TikTokin puolella ainakin henkilön tili on jo pitkään esittänyt kaikki rotuyhdistykset ja rotuyhdistysjulkaisut lähtökohtaisesti epäluotettavina ja että rotuyhdistysten terveysselvityksiin ei pitäisi luottaa. Siellä siis niputetaan kaikkien rotujen harrastajat monesti samaan massaan. En jotenkin osaa pitää tällaista kovin hyvänä tapana edistää asioita.
ruusukvitteni

ViestiKirjoittaja Mella M » 08.12.2022 17:13

Mä ymmärrän tuon jakkupuku asian sillä tavalla, että ehkä se tuntuu vähän hassulta, ainakin minusta, että miksi ne koirat pitää esittää juuri jakkupuvussa tai kotelomekossa. MInusta se jotenkin vain korostaa tuon touhun naurettavuutta, kun näyttelyiden pitäisi tosiaan olla sen koiran ulkomuodon arvostelua, ei sen ihmisen, joka sen sinne kehään vie. Ulkomuotoarviointi voitaisiin muutenkin tehdä ihan muulla tavalla kuin järjestämällä tuollainen sirkus. Lehtosen tyyli on tosiaan aika kärkäs, mutta minusta hänellä on tosi paljon asiaa ja olen aika varma, että lähes joka rodussa on tuota kaunistelua eikä asioista kerrota niin kuin ne oikeasti on, joten kaikkeen on syytä suhtautua vähän kriittisesti.
Mella M

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 08.12.2022 19:56

Must tuntuu että monet näyttelyihin todella hurahtaneet,joilla on joku turkkirotunen näyttelykoirakin vielä, elää koiransa kautta sellaista malli/missi elämää, mitä ei omassa oikeassa elämässään ole koskaan saanut kokea tai on ollut ne ainaiset haaveet siitä tai niistä ajoista on ikuisuus. Sitten jos katsoo jotain tavallisempaa rotua varsinkin metsästyskoirapuolelta niin siellä ollaan sitten ihan farkuissa ja fleecessä. Mut ymmärrän kyllä tollasessa maailman luokan näyttelyssä sen että halutaan itsekin olla näyttävä, jos ja kun se koira pärjää ja pääsee kuviin. Mut silti koirahan on se päätähti.

Se että ottaa kuvan koirasta julkisella paikalla on ok, kunhan ei laita siihen mitään väärinymmärrettävää saatetekstiä tai niin että koiran omistaja on tunnistettavasti kuvassa, jos ei kysy lupaa kuvan julkaisuun.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Nelth » 08.12.2022 22:52

Ymmärrän kyllä näyttelypukeutumisen tavallaan kunnioituksena tilaisuutta ja ehkä tuomareitakin kohtaan enkä itse lähde sitä kritisoimaan, kunhan asu on asiallinen ja käytännöllinen koiran esittämistä ajatellen (ei vilku mitään kumarrellessa tms.).

Itseä arveluttaa kaikkein eniten ihmisten esittäminen niin tunnistettavina kasvoineen ja numeroineen päivineen. Kuva on tosiaan aina se pieni hetki ja voi siksi valehdella tai esittää totuuden - ottamatta kantaa kummasta näissä kuvissa on kyse. Video (vrt. suojelukohu) on tässä suhteessa hyvin erilainen työkalu, mutta silloinkin peittämätön materiaali kuuluu mielestäni vain viranomaisille ja muille asianosaisille ja avoimempaan jakeluun sitten blurrattua tavaraa. Tarkoitus ei varmasti ole maalittaa yksittäisiä ihmisiä, vaan kuvata näyttelymaailmaa kokonaisuutena, mutta tiedämme varmaan kaikki kuinka nopeasti somessa lähtee laukalle. Kenestä tahansa voisi saada kyseenalaisen kuvan esimerkiksi sillä hetkellä, kun satut pyyhkäisemään roskaa pois koiran kuonolta. Jos itsestä leviäisi tällainen kuva kuonolle näpäytys -kuvatekstien kera, niin reagoisin varmasti herkkänä ihmisenä samalla tavalla kuin yksi IG:n puolella esiin tullut kuvissa esiintyvä ihminen: Hän kertoi, ettei ole pystynyt nukkumaan ja syömisyritykset johtavat oksentamiseen stressireaktion vuoksi. Olisin minäkin totaalisen rikki, jos itsestä leviäisi tunnistettava kuva kyseenalaisella tekstillä tuhansien ihmisten ruuduille. Vaikka itse tietäisi tilanteen olleen viaton ja yrittäisi asiaa tuoda esiin, niin mainehaitta on silti äkkiä valtava. Tästä syystä olisin erittäin varovainen ihmisten tunnistettavuuden suhteen. Kuvia pystyy kuitenkin ottamaan ja rajaamaan niin, että ainakaan ihan kuka tahansa ei pysty jäljittämään ihmistä.

Tavallaan vähän turhauttaakin nämä tietyt mahdolliset ylilyönnit, koska asia olis ihan suunnattoman tärkeä, mutta se peittyy nyt keskusteluissa kaiken muun alle. Kärkkäästi voi asiansa esittää ja se on tehokas keino saada ihmisten huomio, mutta kärkkäyden kanssa täytyy mielestäni olla erityisen tarkka, jotta se ihmiset saadaan keskittymään itse asiaan eikä esittäjään tms.
Nelth

ViestiKirjoittaja TlGER » 09.12.2022 00:06

Mella M kirjoitti:Mä ymmärrän tuon jakkupuku asian sillä tavalla, että ehkä se tuntuu vähän hassulta, ainakin minusta, että miksi ne koirat pitää esittää juuri jakkupuvussa tai kotelomekossa. MInusta se jotenkin vain korostaa tuon touhun naurettavuutta, kun näyttelyiden pitäisi tosiaan olla sen koiran ulkomuodon arvostelua, ei sen ihmisen, joka sen sinne kehään vie.

Niin, onhan sekin aika naurettavaa, että joku laittaa sen jakkupuvun päälleen esim. työpaikalle, vaikka töitä tekemäänhän sinne mennään, eikä omaa ulkomuotoaan esittelemään. Saati sitten johonkin teatteriin, sinne nyt ainakaan kukaan ei mene katselemaan yleisöä, vaan esitystä.

Saahan sitä olla mitä mieltä tahansa itse kunkin pukeutumistyylistä, mutta jos journalistiksi itseään tituleeraava lähtee julkisesti irvailemaan joidenkin random-tyyppien (sinänsä vielä ihan neutraalille/asialliselle) pukeutumiselle, saa varautua siihen, että se vie pohjaa pois ihan oikealtakin asialta, sikäli kuin semmoinen siellä taustalla on ollut. Koiranjalostuksen epäkohtia kun se ei muuta mihinkään suuntaan, vaikka siellä kehässä pyörittäisiin pellepuvussa.
TlGER

ViestiKirjoittaja Mea » 09.12.2022 03:54

Asiasta en mitään tiedä mutta komppaan täysillä TlGERIä. Mitä ihmeen väliä sillä on missä puvuissa koirat esitetään? Pitäköön vaikka nudistinäyttelyn, ei se koirien kohtelua tai jalostussuuntaa muuta miksikään. Korkeintaan omistajalla olisi mukavampi olo. Ja onhan niitä pukukoodeja muuallakin, vaikka kouluratsastuksessa, eikä kuulu paheksuntaa.
Mea

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 09.12.2022 04:54

Samaa mieltä edellisten kanssa, koiranesittäjien pukeutumiseen puuttuminen tuntuu yhtä tökeröltä kuin muutenkin se, että ihmisiä arvotetaan pukeutumisen kautta. Pitäisi keskittyä itse asiaan eikä ihmisyksilöön tai hänen pukeutumiseensa. Yhtä älyttömältä tuntuisi, jos niitä suojeluvideoita katsottaessa kauhisteltaisiin, että katsokaa mikä juntti siinä pieksää koiraa, sillähän on tarralenkkarit jalassa!

Lisäksi luulisin, että Messari on koiraihmisille eräänlainen joulujuhla, johon pukeudutaan paremmin kuin koiranäyttelyihin keskimäärin. Sinne halutaan laittaa parasta päälle. Itse en Messarissa ollut, mutta kavereiden päivityksiä katsellessa huomaa, että niillä arkena farkuissa liikkuvilla varpusilla on tuolla ollut selvästi juhlamieli ja ykköset päällä. Se suotakoon! Ei kai kukaan väitä, että ryysyihin pukeutuminen korreloi sen kanssa, miten paljon koiraa rakastaa?
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja msk » 09.12.2022 06:25

TlGER kirjoitti:Niin, onhan sekin aika naurettavaa, että joku laittaa sen jakkupuvun päälleen esim. työpaikalle, vaikka töitä tekemäänhän sinne mennään, eikä omaa ulkomuotoaan esittelemään. Saati sitten johonkin teatteriin, sinne nyt ainakaan kukaan ei mene katselemaan yleisöä, vaan esitystä.

Saahan sitä olla mitä mieltä tahansa itse kunkin pukeutumistyylistä, mutta jos journalistiksi itseään tituleeraava lähtee julkisesti irvailemaan joidenkin random-tyyppien (sinänsä vielä ihan neutraalille/asialliselle) pukeutumiselle, saa varautua siihen, että se vie pohjaa pois ihan oikealtakin asialta, sikäli kuin semmoinen siellä taustalla on ollut. Koiranjalostuksen epäkohtia kun se ei muuta mihinkään suuntaan, vaikka siellä kehässä pyörittäisiin pellepuvussa.

Juuri näin.
Muutenkin tuon kuvaajan/henkilön tapa ja tyyli esittää asioita on mielestäni epämiellyttävä ja nimenomaan vie pohjaa ihan oikealta asialta, eli omasta mielestäni näyttelyiden epäkohdilta. Ihmisten pukeututuminen se ei ole. Koirien kovakourainen esittäminen ja käsittely sekä tietenkin moniin rotuihin liittyvät terveyskysymykset (joita koiranäyttelyt omalla tavallaan tulevat) ovat sellaisia asioita joihin pitääkin puuttua. Mutta kannattaa miettiä miten, jos ei halua herättää omilla toimillankin enemmän pahenusta kuin hyödyttää asiaansa.

Sopivasti napsaistuissa valokuvissa saa monet asiat näyttämään siltä mitä ne eivät ole.
Tässä kuvassa ei revitä koiraa hännästä.
Kyse on näyttelytreeneistä, joissa meilla kaikilla oli hauskaa. Kuva on otettu tilanteessa jossa pentua tultiin "kopeloimaan" ja koiran esittäjä syötti sille makupaloja.
Kopeloitsija oli juuri edennyt koiran takapäähän ja oli tunnustelemassa häntää kun koiralta putosi makupala (näkyy kuvassa) ja pentu lähti salamannopeasti tavoittelemaan sitä.
Kuva

Jos tässä oltaisiin oltu hakemassa näyttelytreenien kamaluutta niin tällä kuvallahan sitä olisi saatu. "Näyttelytreeneissä pentuja revitään hännästä."
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Mella M » 09.12.2022 10:05

Mähän en tiedä mitä Lehtonen haki noilla jakkupukukuvilla, mutta se on se mielikuva mikä mulle on usein tullut näyttelyistä mieleen. Se ei ole se jakkupuku vaan se koko kokonaisuus, mistä on ajat sitten kadonnut se ajatus, mitä varten näyttelyt muka on olemassa. Mutta joo,m Lehtonen ei nyt ehkä tavoita sitä asiaa, mitä hän tavoittelee, että siinä ole samaa mieltä, että ehkä pitäisi valita muut keinot. Muuten kyllä pidän siitä, että asiaa nostetaan esille.
Mella M

ViestiKirjoittaja savolainen » 10.12.2022 15:32

En tiedä Lehtosesta enkä muista kolhuista, mutta jakkupuku/kotelomekko päällä sellaisilla henkilöillä kohden rotu esitetään juosten ja/tai koiran vierellä kyykistellään esittämisen aikana….aiheuttaa usein ulkopuolisen silmiin kiusallisia tilanteita.
savolainen

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 10.12.2022 16:23

Onhan se totta, että näyttelyistä on ajat sitten kadonnut se jalostuksellinen ajatus, mikä rotuja luotaessa ja ulkomuotoa vakiinnutettaessa oli olemassa. En silti osaa nähdä näyttelyitä kauheana rääkkäyksenä. Näyttelyiden funktio on pikemmin muuttunut harrastukseksi itsessään, se on ihmisille sosiaalinen tapahtuma. Enkä jaksa ahdistua jakkupuvuistakaan. Ihmisillä on vapaus pukeutua kuten haluavat. Itse en ole eläissäni pukeutunut jakkupukuun näyttelyissä tai muuallakaan ja olen kuitenkin vuosien varrella näyttelyitäkin käynyt. Koiran menestys ei kuitenkaan näyttelyissä olevan jakkupuvusta kiinni. Monelle koiralle ja omistajalle näyttely vielä tänäänkin on yhteistä laatuaikaa, joka tehdään koiraa arvostaen.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Umac » 11.12.2022 03:12

msk:n laittama kuva kiteyttää todella hyvin tämän aiheen ja tuon Lehtosen ottamat kuvat!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 11.12.2022 07:59

Missähän tämän Lehtosen kuvia näkisi kun ei kuulu facebookiin?
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 11.12.2022 10:53

aunet kirjoitti:Missähän tämän Lehtosen kuvia näkisi kun ei kuulu facebookiin?

ei kuvia mitenkään muutoin pääse katsomaan.
hänellä on nettisivut ja siellä blogi, mutta siellä ei kuvia ole kuin yksittäisiä. https://jennalehtonen.com/koiranayttely ... -enaa-ole/
hän on käsittääkseni aktiivinen myös twitterissä, mutta itse en sinne kuulu, joten en osaa sanoa eroaako kuvat miten paljon fbn kuvista.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Nelth » 11.12.2022 11:04

Lehtosen FB-sivut ja IG-tili ovat kummatkin julkisia, joten niitä pääsee katselemaan selaimella kirjautumatta ja kummastakin löytyvät nuo kohua herättäneet kuvasarjat. FB:ssa "Kuvajournalisti Jenna Lehtonen" ja IG:ssä @jennalehtonen
Nelth

ViestiKirjoittaja aunet » 11.12.2022 14:12

No joo, katselin aikani. Ihan soopaa, ei paljon kiinnostanut ja edellä mm.Tiger ja msk kiteyttivätkin asioita hyvin.Olen yli puoli vuosisataa näyttelyissä kulkenut ja nähnyt yhtä sun toista. Myös epäkohtia mutta ne eivät taatusti piiloon jää. Parkkipaikat ja kusetuslenkit ovat pahimpia, ihmiset luulevat ettei kukaan huomaa heidän puuhiaan, mutta omalta kohdaltani voin sanoa että asioihin on puututtu jos on aihetta. Järjestysmiehet kyllä hoitavat asian eteenpäin, sitä varten he ovat olemassa.

Mella M kirjoitti: "että miksi ne koirat pitää esittää juuri jakkupuvussa tai kotelomekossa"

Ei todellakaan pidä! Kumisaappailla mennään jos raviradalla on 15 cm mutavelliä, näin omassa rodussani. Niillä vaan on hiton hankala juosta. Itsellä ja monella muullakin asun pointti on, että kyseisen rodun voi siinä esittää. Ja minulle se on joustavat housut joissa voi pyllistellä ja kengät on kaikkein tärkeimmät. Meikkiä en käytä ja tukan koitan liimata jollain konstilla päähän kiinni ettei ole silmillä.

Itsellä saattaa olla useita vaatekappaleita mukana vaihtoa varten. Riippuen menestyksestä ja esitettyjen koirien määrästä kenkiä on vaihdettava, paita ja housut sattavat olla likomärkiä jo minuutin juoksun jälkeen. Ja jos sattuu ns.isoon kehään pääsemään jossa kaikki valokuvaajat on, niin onhan se mukavampaa puhdas kuiva paita päällä. Jakkupuku ei itsellä tule kuuloonkaan. Kerran tarvitsin esitysapua kasvattajaryhmään, tuttavallani oli pienirotuinen koira jo esitettynä ja hän olisi tullut avuksi. Mutta kun hame oli niin tiukka ettei voinut juosta eikä sitä voinut korviinkaan nostaa! Ei siitä mittään tullut, esitin sitten itse kahta koiraa kerralla.

Nykyään, toivottavasti en ikuisesti, tarvitsen itse esitysapua kun juoksemaan en pysty. Harmittaa paljon, näyttelyissä on mukavaa kun sen oikein oivaltaa ja menestyminen se vasta kivaa onkin! Mutta jos voitto on itsetarkoitus niin kannattaa pysyä poissa, kyse on kuitenkin vain yhden ihmisen sen hetkisestä mielipiteestä.

Msk:n kuvassa jos olisi venakko, niin hännän tutkiminen on hyvinkin olennaista. Kehässä häntä usein mitataan vetämällä se jalkojen välistä sarvennaisiin, samalla tutkitaan mahdolliset nikamamuutokset. Rotikalla ne näkyy muutenkin. Nuoret urokset saattavat olla hyvinkin "tietoisia" takapäästään, ja hormonimyrskyiset nartut. Tällä testataan siis myös käsiteltävyyttä. Että eläpä msk nyhä sitä pentua hännästä, kyseinen kuva voi levitä maailmalla!

Ja tuo Lehtonen vai mikä se nyt oli, voisi mennä kuvailemaan joihinkin treeneihin, parkkipaikoille, pimeille kävelyreiteille, ns.harjoituskentille ja ihmisten pihoihin, josko sieltä löytyisi oikeita epäkohtia.
aunet

ViestiKirjoittaja TlGER » 11.12.2022 14:48

Tän kuvaajan ig:ssäkin joku kommentoija kauhisteli, että miksi ihmeessä naiset menevät ihan hame päällä koiranäyttelyyn. Siis mä ymmärtäisin, että pukeutumisesta syntyisi kummastelua ja keskustelua ("tavisten" joukossa siis, toimittajille kenenkään random-ihmisen pukeutumisen ruotiminen ei edelleenkään kuulu), JOS jengillä olisi tapana pukeutua näyttelyyn kuin linnanjuhliin, eli olisi ties mitä laahusta ja kaula-aukko napaan asti auki. Mutta että oikeasti joku löytää jotain ihmetteyn tai paheksunnan aihetta jostain ihan tavallisesta jakkupuvusta tai hameesta, joita on kaupungin kadut pullollaan töihin kulkevien ihmisten päällä. Ja se jakkupukuhan ei tosiaan ole mitenkään pakollinen asu näyttelyyn, eikä niitä läheskään kaikkien päällä siellä näy. Voisin kuvitella, että ne, jotka pukeutuvat näyttelyyn jakkupukuun, on niitä, jotka käyttävät ko. asua luontevasti muussakin elämässään, ja ne, jotka eivät moisissa vetimissä viihdy muuallakaan, tuskin pelkän näyttelyn takia sellaista suostuvat päälleen vetämään.

Ja sitten ot:nä tuosta venakon hännästä; mä oon aina ihmetellyt, miten niilllä voi olla niin taipuisa häntä, siis ihan kuin siellä sisällä ei olisi mitään, pelkät nahat vaan :mrgreen: Olen meinaan joskus kokeillut vetää enkkujen häntiä samalla tavalla jalkojen välistä, mutta se on kuin rautalankaa, ei onnistu samalla tavalla kuin venakolla.
TlGER

ViestiKirjoittaja kari k » 11.12.2022 15:04

Katsoin nuo kuvat, ja minusta ainakin osa niistä olisi kaivannut jonkinlaista kontekstia. Noin muutoin, voimakkaan vastareaktion perusteella voi todeta että kalikka kalahti ja koiranomistajat älähti. Kun toteutus oli tuollainen, kriitikkojen oli oikeastaan aika helppo pistää keskustelu sivuraiteille näyttelymaailman lieveilmiöistä, kuten vaikka sairaaksi jalostettujen koirien palkitsemisesta. Ne ovat ehkä muutenkin olennaisempia asioita kuin mitä vaatteita kenelläkin on päällä.
kari k

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 11.12.2022 16:41

Nelth kirjoitti:Lehtosen FB-sivut ja IG-tili ovat kummatkin julkisia, joten niitä pääsee katselemaan selaimella kirjautumatta ja kummastakin löytyvät nuo kohua herättäneet kuvasarjat. FB:ssa "Kuvajournalisti Jenna Lehtonen" ja IG:ssä @jennalehtonen

en mä ainakaan pääse katsomaan igssä.
igssä näen pelkän pääsivun (ihmisen tiedot), jossa kansiorakenne ja kun klikkaan messarikuvia, niin sitten tulee "katso julkaisut kirjautumalla sisään".
ja useampaa kansiota kun klikkasin ja kaikissa sama kirjautumispyyntö.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Nelth » 11.12.2022 17:03

*kiranas* kirjoitti:
Nelth kirjoitti:Lehtosen FB-sivut ja IG-tili ovat kummatkin julkisia, joten niitä pääsee katselemaan selaimella kirjautumatta ja kummastakin löytyvät nuo kohua herättäneet kuvasarjat. FB:ssa "Kuvajournalisti Jenna Lehtonen" ja IG:ssä @jennalehtonen

igssä näen pelkän pääsivun (ihmisen tiedot), jossa kansiorakenne ja kun klikkaan messarikuvia, niin sitten tulee "katso julkaisut kirjautumalla sisään".

Outo, koska mulle aukeaa kyllä tämä Messari-postaus kirjautumattakin: Ovatko Koiramessut koirien vai ihmisten asialla? Kokeilin vielä toista selainta, jottei ole jossain välimuistissa tallessa ja aukeaa silläkin.
Nelth

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 11.12.2022 17:11

Nelth kirjoitti:
*kiranas* kirjoitti:

Outo, koska mulle aukeaa kyllä tämä Messari-postaus kirjautumattakin: Ovatko Koiramessut koirien vai ihmisten asialla? Kokeilin vielä toista selainta, jottei ole jossain välimuistissa tallessa ja aukeaa silläkin.

no jopas! mulla aukeaa tuosta messari-postaus-linkistä vain tyhjä, valkoinen sivu. :?:
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Dacrest » 11.12.2022 21:26

Aikalailla samaa mieltä Lehtosen tyylistä monien muiden kirjoittajien kanssa. Tosi kärkkäästi haetaan julkisuutta (?), enkä ymmärtänyt jakkupukuisten ihmisten kuvaamista. Ihmisen pukeutumisella ei liene tekemistä koirien hyvinvoinnin kanssa?

Yhdessä kuvassa koiraan suihkutettiin jotain, hiuslakkaa? Eikö kaikenlainen turkin käsittely eri aineilla kielletty jo vuosia sitten?
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja TlGER » 11.12.2022 23:05

^On kiellettyä, joten jos joku semmoista bongaa, niin toivottavasti tekee heti ilmoitusta järjestävälle taholle, eikä vain nappaile kuvia mehusteltavaksi.
TlGER

ViestiKirjoittaja Solonmami » 12.12.2022 10:35

Harjausneste on näyttelyissä ihan sallittu.
Suihkupullossa voi olla myös vettä, tai laimea
hoitoaineliuos. Niillä saa pitkäturkkisen koiran
viimeisteltyä ja harjattua.Ja ovat täysin sallittuja käyttää.
Solonmami

ViestiKirjoittaja Mella M » 12.12.2022 11:06

Miksi harjausnestettä pitää käyttää? Miksi koiran turkki ei voi vaan olla sellainen kuin se on ja millaiseksi koira on sen kanssa syntynyt? Sehän se eniten kertoisi siitä, että millainen turkki sille koiralle on jalostuksen tuloksena tullut eikä se, että miltä turkki näyttää kun sitä on puunattu tuntikausia.
Mella M

ViestiKirjoittaja Solonmami » 12.12.2022 12:23

Harjausneste helpottaa harjausta, vähentää
sähköisyyttä talvella. Tekee siis harjauksesta
koiralle miellyttävänpää kun ilman sitä.
En nyt ymmärrä miksi koira pitäisi pitää
huonosti hoidettuna. Harjausneste kuuluu
Ihan kotikoirankin harjaustoimenpiteeseen.
Samoin kun turkin pesutkin. Kyse on perus
hoidosta.
Solonmami

ViestiKirjoittaja Thirteen » 12.12.2022 12:30

Miksi koiralle on jalostettu turkki, joka vaatii päivittäistä tai viikottaista puunausta? Esimerkkinä vaikka afgaani, yorkki tms. Ei niiden alkuperäiset turkit ole olleet noin valtavia.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja Mella M » 12.12.2022 12:43

Solonmami kirjoitti:Harjausneste helpottaa harjausta, vähentää
sähköisyyttä talvella. Tekee siis harjauksesta
koiralle miellyttävänpää kun ilman sitä.
En nyt ymmärrä miksi koira pitäisi pitää
huonosti hoidettuna. Harjausneste kuuluu
Ihan kotikoirankin harjaustoimenpiteeseen.
Samoin kun turkin pesutkin. Kyse on perus
hoidosta.

Mihin sitä harjausnestettä tarvitaan näyttelyssä? Miksi koiran turkki ei saa olla sähköinen? Ja miksi sitä koiraa pitää vielä sielä näyttelyssä, eikö se riitä, että se on pesty ja harjattu kotona? Tätä mä just tarkoitin, että koiraa ei voi esittää sellaisena kuin se on vaan se pitää vielä viime minuuteilla harjata ja puunata, kun onhan se kai ihan pilalla jos niin ei ole tehty. Oikeasti, eikö tuossa ole sinusta mitään kummallista? Ja sitten vielä selitetään, että tämä tehdään koiran takia :D Koira ei ole huonosti hoidettu jos sitä ei puunata juuri ennen kehään menoa, jos sellainen käsitys on tai sillä tavalla pitää asiaa perustella, niin on oikeasti aika hukassa koiranpidon kanssa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 12.12.2022 21:17

Kyllä mä tavallaan ymmärrän tuon harjausnesteen. Jos vertaa siihen, että en ikinä olisi selvinnyt mun nyt 18 v tyttären kanssa ilman Muumi- harjausnestettä, joka selvittää tukan :) Toki takut olisi saanut selvitettyä ihan repimällä, mutta niin paljon mukavampaa sekä tyttärelle että minulle, että käytettiin selvitysainetta. En näe asiaa paljoa sen kummempana pitkäkarvaisten koirien kanssa. Toki vierastan ylenpalttista puunaamista: välillä jotain Best in Show-kehää livestreamista katsoessa tuntuu tyhmältä, kun handler vielä siinä vaiheessa sukii koiraansa harjalla. Eiköhän sen turkki jo ole viimeisen päälle!
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja aunet » 12.12.2022 22:17

No nyt en kyllä ymmärrä tätä harjausvouhotusta! Itsellä on koko ajan laimennettua hoitoainetta valmiina suihkupullossa. Sitä käytetään etenkin talvella kun on sähköistä, samasta pullosta suihkautan omaan päähän kun harjaan, muuten on semmonen ilotulitus sähköiskuista että ihan päänahkaan koskee. Karvanlähdön aikaan ihan ehdoton, kun suihkaisee hiukan niin kaikki karvat jää harjaan ja on helppo pistää roskiin. Ei tarvita imureita, tosin harjaan ulkona mieluusti. Mulla on harja aina käden ulottuvilla, kun istun ulkona niin koirat on jonossa harjattavana. Työntävät perseensä syliin ja odottavat harjan vetoja. Toimii erinomaisena hierontana, kannattaa myös noiden edellä harjausta vastustavien kokeilla, toimii myös päivittäisenä mukavana seurusteluna koiran kanssa. Mainittakoon, että koiriani ei tarvitse pestä eikä niissä ole koskaan ollut takkuja, turkit ovat säänkestäviä, kiiltäviä, eivät kerää roskia, eivätkä haise. Ja edelleenkään elämästäni ei kulu yhtään ylimääräistä aikaa harjaukseen, harja vaan sattuu olemaan kädessäni kun istun ja koira siinä edessä. Että semmonen turkki jalostuksen tuloksena.

En minäkään ymmärrä ihmisiä jotka ilta toisensa jälkeen kulkevat kentällä ympyrää hokien koiralleen istu paikka seiso maahan seuraa, ja jos ei millilleen ole kiehnäämässä vasemman jalan vieressä niin pieleen meni suoritus. Sama jatkuu vuosi toisensa jälkeen. Ehkä vähempikin riittäisi, ja sitten vielä selitetään että tämä koiran takia, kuten joku tuolla aiemmin asian ilmaisi. Uskon vahvasti että hierova harjaus on koiran mielestä paljon mukavampaa, ilmeistä ja eleistä päätellen. Kaikki kunnia koulutukselle, mutta tyhjänpäiväinen jauhaminen tylsistää jo osaavaa koiraa, eli palvelee ja pönkittää vain ihmistä itseään.
aunet

EdellinenSeuraava

Paluu Lemmikit