Joululahjoja

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Joululahjoja

ViestiKirjoittaja Mea » 29.11.2022 21:34

Keskustelua joululahjoista?

Otan vastaan ideoita. Siskontytölle pitäisi ostaa teetä, mutta en ymmärrä aiheesta tuon taivaallista, koska itse en voi sietää teetä. Se kuulemma ei niinkään tykkää maustetuista, vaan juo jotain mustaa (?) teetä mieluummin. Pitäisi löytää sellaista teetä jossain mahdollisimman nätissä pakkauksessa. Ilmeisesti lahjapakkaukset ovat yleensä maustettuja.
Mea

Re: Joululahjoja

ViestiKirjoittaja Fran » 29.11.2022 23:10

Turussa on teekauppa. Sieltä varmasti saa hyvää teetä kauniissa paketissa.
https://teepolku.fi/
Fran

ViestiKirjoittaja Mea » 29.11.2022 23:16

Hmm, ei näyttäisi olevan lahjapakkauksia. Ajattelin oikeastaan enemmän tämän tyylistä: https://beta.sokos.fi/tuote/102006528/e ... -102006528 mutta voin toki olla ihan hakoteillä.
Mea

ViestiKirjoittaja kualcc » 30.11.2022 10:27

Pitääkö olla teepusseja, vai käykö myös irtotee? Irtoteetä aina välillä näkyy ihan tavallisia maustamattomia näteissä peltipurkeissa. Siihen kun jonkun sellofaanin vaikka kääräsee ympärille niin olisi varmasti ihan soma.
kualcc

ViestiKirjoittaja Hurtta » 30.11.2022 12:26

Nyt täytyisi tietää onko ”maustettu” sitä kun on jotain kammottavaa jouluteetä vai onko se myös jos on Earl Grey-tyyppinen tee?

Mä juon päivittäin 3-5 isoa kuppia mustaa teetä, niin kyllähän pussit aika käteviä on. Yleensä teen samaan aikaan mukiin ja termariin, siitä saa sitten pari seuraavaa kuppia kätevästi.
Mutta toiset jaksaa kikkailla haudutuspannujen kanssa, ja siinä on toki oma nautintonsa, rituaali ja rauha.

Vähän enemmän jos tietäisi lahjansaajan mieltymyksistä, niin auttaisi kyllä.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Mea » 30.11.2022 12:31

Tiedän sen verran että juuri Earl Grey kelpaa ja pussitee myös. Luulin kyllä että maustettu tee on vaikka mangoteetä ja Earl Grey on maustamatonta! Mutta en kovin ekspertti tässä ole.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.11.2022 12:37

Minä juon myös monta mukillista teetä, ja käytän teepusseja.
Teekannuja on kyllä useampi, mutta en vaan halua säätää niiden kanssa. Vaikka miten ollakseen oikea teeihminen, niin pitäisi toimia.
Löysin juuri viime joululta lahjaksi saamani irtoteepussin (joku joulutee) kaapista.
Että voisi todellakin olla hyödyksi tietää saajan mieltymyksiä.
Katselin vähän aloittajan kriteereillä olevaa lahjaa, mutta en oikein löytänyt. Katselen myöhemmin lisää, jos samalla tulee itsellekin vastaan jotain.
Vieras

ViestiKirjoittaja Hurtta » 30.11.2022 12:46

Siksipä kysyin tarkennusta, Earl Grey on klassisimpia maustettuja ja siitä löytyy paljon variaatioita.
Bergamottiöljy on se perusmauste, sen määrää ja laatua vaihdellaan, mutta myös muita sen kanssa yhteensopivia mausteita käytetään.

Porvoosta löytyy sekä kivijalka-, että nettikauppa, sieltä vaikka
https://teehelmi.fi/kauppa/earl-grey-grand-parfum/
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Mella M » 30.11.2022 12:47

Mä tykkään ns. mustasta teestä ja mulla se tarkoittaa sitä, että juon joskus ns. maustettuakin teetä, kuten vaikka Tiikerin päiväunta, mutta tykkään, että siellä on musta tee pohjalla ja mausteet ei ole se pääasia. Mun suosikki on English Breakfast tee ja se taas mielletään varmasti yhdeksi aika perinteiseksi mustaksi teeksi, vaikka sekin on maustettu, samalla tavalla kuin Earl Grey. Itse siis tykkäisin lajitelmasta, jossa voisi olla näitä kaikkia, mutta just jotain mangoteetä, piparminttuteetä yms. en välitä, enkä vihreästä teestä. Jos valmista lahjapakkausta ei löydy, niin voisiko vaihtoehto olla joku puulaatikko missä teepusseja voi säilyttää ja pakata sen nätisti? Jossain kivijalkateekaupoissa myös varmaan pakattais tosi nätisti mitä vaan haluaa?
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.11.2022 13:21

Niin, siitä lähdettävä että tee yleensä on maustettua, klassisemmin ja tutusti kuten Earl Gray tai sitruunatee ja sitten lukemattomin eri variaatioin.
Löysin Afrikka-tapahtumasta yhden todella hyvänmakuisen, yksittäispyramidipakatun, kauniin hyväntekeväisyysteen, valitettavasti en muista nimeä nyt tässä vaan sopisi toiveisiin hieman jostain spessusta jouluksi
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.11.2022 13:30

Katsoin kaapin uudelleen, ja se joulutee näkyy olevan Poikain Parhaat vaniljainen herukkatee, tjsp. Kuulostaa oikeastaan ihan hyvältä, mutta jäi silti käyttämättä, koska itse juon oikeastaan vain vihreitä teitä, jouluna menee mustakin. No, huomenna voikin aloittaa joulukuun sillä.
Ehdottaisin hankkimaan useamman pikkupussin irtoteetä, eri laatuja, ja sitten vaikka sitä tuttua Earl Greytä , sitten vain nättiin pakettiin.

( teerasioita voisi ehkä harkita, yhtenä vaihtoehtona, mulla on esim Muumikuvioisia teepussi-peltirasioita, joissa on 4 eri osastoa . Kiva laittaa eri maut omin osioihinsa esille helposti käytettävinä, eikä ole niitä rumia teelaatikoita missään, vain siistit rasiat.)
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.11.2022 13:35

Teetä on maustamattomia, sekä vihreissä, että mustissa. Ja tarkoitin siis nimenomaan eri laatuisia maustamattomia mustia teitä.

??
Niin, siitä lähdettävä että tee yleensä on maustettua, klassisemmin ja tutusti kuten Earl Gray tai sitruunatee ja sitten lukemattomin eri variaatioin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.11.2022 13:48

Teerasioita on tietysti myös vaikka puisina, jos/kun muumirasiat eivät natsaa. :mrgreen:
Löytyy eri tyyliä, lasikannella, umpikannella, mustasta valkoiseen, puunväristä, romanttista ja vähemmän romanttista.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 01.12.2022 02:40

Kiitos ideoista! Tämä sattuu nimenomaan tykkäävän muumeista. Oli vaikea löytää tuollaista muumiteerasiaa, jossa olisi osastoja eikä olisi loppuunmyyty, mutta yksi löytyi. Laitan siihen teepusseja. (Kyllä nimittäin on muumitavaraa, niitä on laitettu kaikkeen mitä voi ikinä keksiä. Huhhuh. Onneksi en tykkää.)
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.12.2022 07:46

Ihan marketeista saa perus mustaa teetä kauniissa teevalmistajan peltisissä rasioissa, esim Prismassa Kusmin teet, on maustettuja mutta myös perus laatuja. Marjaisat, hedelmäiset teet helposti jää juomatta mutta earl grey, breakfast tyyppiset maustetut teet on varmempia jos ei ole varma mistä tykkää.
Vieras

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 02.12.2022 08:13

English breakfast on kyllä yleensä maustamaton sekoitus eri teelaatuja... Earl Grey on tosiaan bergamottiöljyllä maustettua, eri variaatioita on lukuisia joissa voi olla sitten muutakin.
Maustamattomissakin on valtavasti maku(ja hinta...)eroja sen mukaan esim onko kyseessä kiinalainen (joka omassa suussani maistuu usein vähän sukkamehulle...) vai intialainen vai vaikka ugandalainen tee, kasvanut korkealla vai matalammalla, kylmässä vai lämpimässä, kerätty isompaa lehteä vai vasta ihan juuri puhjennutta ja pientä, kauanko on fermentoitu jne jne. Ja sitten on tietty olemassa mustaa (joka sekin voi olla "mustaa" tai "punaista"), vihreää ja valkoista teetä, oolongia joka on vähän vihreän ja mustan välissä, savunmakuista lapsang souchongia, rullattuja lehtiä, helmeksi pyöriteltyjä, teetiiliä, hienoksi jauhettua matchaa, vedessä avautuvia teeruusukkeita (jotka muuten on varsin kivoja lahjaksi, yleensä vihreää teetä ja löytyy maustamattomana, ja enemmän tai vähemmän maustettuna) jne jne. Ja ihan oma maailmansa on sitten erilaiset teen nimellä myytävät yrtti/hedelmä/muupuska-juomat joissa ei ole varsinaista teetä ollenkaan, esim rooibos jos ei halua kofeiinia tai mate jos kaipaa kunnolla piristeitä.
Että jos ei itse lahjansaajan makumieltymyksiä tarkemmin tiedä niin melkein vaan marssisin johonkin isompaan teekauppaan ja pyytäisin myyjää kasaamaan jonkun kivan setin. Toisaalta kiva on joskus maistella sellaisiakin laatuja joita ei välttämättä itse tulisi ostettua, voipi löytää jotain uusia suosikkeja ihan vahingossa.
Viimeksi muokannut Titaanijäärä päivämäärä 02.12.2022 11:12, muokattu yhteensä 1 kerran
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Helmi* » 02.12.2022 10:24

Mä menen joululahjojen suhteen taas kerran aika perinteisellä linjalla. Tilasin ESYjen kummeilta eläinkalentereita, niitä on helppo lähettää postitse. Tilasin myös erilaisia Dermosil- tuotteita, nuo ovat helppoja lahjoja ja saaja voi kierrättää jos ei itsellä ole tarvetta tai ei sovi. Itselle ajattelin hankkia jonkinlaisen tehosekoittimen, noita keksikakkuja (Oreo- ym.) varten keksejä on tosi hankalaa pilkkoa saksilla.
Helmi*

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.12.2022 15:20

Joululahjoiksi menee kaakaota ja suklaata :lol: ja omaan käyttöön tulee jouluksi kahvipapuja, ja suklaata. J
Joululahjoja ei osteta paljoa, satanen korkeintaan kaksi riittää niihin.
Vieras

ViestiKirjoittaja tekeek » 02.12.2022 15:39

Tekeekö kukaan tänä vuonna itse joululahjoja? Minä ajattelin tehdä kauppakasseja kullekin sopivalla teemalla :)
tekeek

ViestiKirjoittaja Mea » 03.12.2022 04:05

Titaanijäärä laittoi kyllä nyt jauhot suuhun. Mutta löysin tosiaan sen muumirasian ja kokoelman neljää erilaista Earl Greytä joten niillä mennään. Äidille pitää vielä hankkia flanellipussilakanasetti, miehen lahja jo löytyi netistä. Sitten siskontytön lapselle pitää kuulemma hankkia puuvärit ja paperia. Isälle perinteinen marmeladirasia. Omaksi joululahjaksi riittänee tuo kosmetiikkakalenteri josta paljastuu aivan ihanuuksia. Loistavaa ettei se ole tietyn merkin vaan todellisia yllätyksiä.
Mea

ViestiKirjoittaja msk » 03.12.2022 11:35

Lapsenlapsien lahjat on hankittu jo aikaa sitten, tänään viedään kun ovat äidillänsä ja on vanhimman lapsenlapsen synttärit.
Kulkeutuvat sunnuntaina isänsä mukana sinne missä viettävät joulun. Mukana on myös puinen joulukalenteri missä on pieniä yllätyksiä.
Pienempien lapsenlapsien luona käytiin jo aikaisemmin viemässä paketit lapsille ja muistamiset aikuisille.

Olen leiponut rakkaille lahjoiksi ja joulumuistamisiksi kanelitiikerikakut, marmeladeja, sydänpipareita ja dumlekauralastuja.
Saavat myös itse tehtyjä punaisia sytykeruusuja. Isommille lapsille on lisäksi suklaajoulupukit ja joulutikkarit sekä muita jouluisia karkkeja.
Niitä kuskaillaan heille nyt tässä ennen joulua koska emme jouluna näe toisiamme.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Hurtta » 03.12.2022 12:12

Kuulostaapa ihanan krääsättömältä msk ❤️

Me ollaan myös joulu kahdestaan, uhkaavasti näyttää kelit siltä ettei pääse enää veneellä saareen.
Haetaan varmaan sushia kotiin ja katsellaan leffoja dvd:ltä.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.12.2022 12:34

Villasukkia, ja ehkä jotain joulukukka/kynttiläasetelmia, Kukka-asetelmat paikallista työtä.
Ja tietysti suklaata.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 03.12.2022 13:58

tekeek kirjoitti:Tekeekö kukaan tänä vuonna itse joululahjoja? Minä ajattelin tehdä kauppakasseja kullekin sopivalla teemalla :)

Mä teen kaikki lahjat varmaan itse. Todennäköisesti teen pipoja ja huovutettuja lapasia. Eilen ostin paria erilaista tekoturkiskangasta, niin saan tehtyä tupsuja pipoihin, osaan teen ihan lankatupsuja. Saatan tehdä myös jotain puusta ja betonista jos keksin jotain kivaa.
Mella M

ViestiKirjoittaja Purrfect » 03.12.2022 15:26

Minä tein pääosin lahjat itse. Kolmelle läheiselle tein valoasetelmat joululahjoiksi kun jo viime vuonna niitä kovasti toivoivat, yhdelle tosi lämpöiset kotipöksyt harjatusta joustocollegesta, kämmekkäitä ja kaulurihupun jämäpaloista. Kahdelle tilasin smartphotolta lahjaksi joulukalenterin omilla kuvilla, saa sitten kuvakollaasiksi seinälle myöhemmin kun ottaa pois kalenterin sisältä.
Lähes kaikki on jo vastaanottajillaan, yhdelle miespuoliselle vielä en ole keksinyt mitään.
Purrfect

ViestiKirjoittaja kuvatus » 03.12.2022 17:46

Aiempina vuosina olen kutonut sukkia, pipoja, kaulaliinoja ja lapasia ja ommellut kylpyviittoja. Tänä vuonna säästän lähipiirin itse tekemiltäni (viime vuonna neuloin alpakkalangasta ja ajattelin, että olisivat oikein ihanan pehmeää, mutta ne PISTELIVÄT :| ). Tänä vuonna on kaikille flanellipussilakanat ja lämpöpullot. Koirille Ikean rotat tapettaviksi.
Viimeksi muokannut kuvatus päivämäärä 03.12.2022 19:14, muokattu yhteensä 1 kerran
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja msk » 03.12.2022 18:36

Hurtta kirjoitti:Kuulostaapa ihanan krääsättömältä msk ❤️

Kiitos <3

Tänään kuultiinkin että tytär miesystävänsä kanssa tulevatkin meille joulupäivänä syömään. Ihanaa!
Toivottavasti saadaan poikakin (ettei ole töissä) niin on vähän enemmän porukkaa yhteisellä jouluaterialla joka nyt viitsitään sitten laittaakin kun ei olla kahdestaan :)
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Hurtta » 03.12.2022 21:18

Mä oon tilannut itselleni täsmälahjat, puoliso tilaa mulle yhdestä nettikaupasta merino t-paidan (sama kuin viime jouluna) ja uudet pehmusteet mun sahakypärään. Itse ostin tänään uuden kuumavesipullon, se on mökillä ihana sujauttaa peittojen alle kun mökki on vielä kylmä.

Puoliso sai ”aineettoman” lahjan, eli tänään taulunpohjaostoksilla kuiskatun ”osta kaikki mitä haluat” koska muuten se olisi ottanut niitä tyyliin kolme.
Huomenna mennään purkamaan näyttely, kaksi taulua jäi myymättä (16 oli), niin eiköhän se saa maalata ihan niin paljon ku haluaa :D

Teinille ostetaan muutama juttu uuteen kotiin, loppuja etsitään sitten yhdessä kirpparilta.
Keskimmäinen tilaa netistä vaatteita summalla x
Pojalle pitää vielä keksiä jotain, yksi huppari on, mutta jotain muuta vielä. Mistä 11v pojat tykkää?
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja maaku » 05.12.2022 11:34

Puolisolle ostin konjakkilasit, löytyi nettikirppikseltä käytetyt Arabian lasit. Lisäksi ostan ehkä lämpimät sormikkaat, jotka sopisi valokuvaukseen tai polaroid-kameran filmiä.

Siskolle ajattelin paikallisesta designputiikista löytämiäni kivoja lehmäaiheisia juttuja, ehkä keittiöpyyhkeen ja lasinalusia. Lisäksi purkki jotain hyvää kaakaota.

Äitille Fazerin Suffeli -neulontaboksi ja iskälle lämpimät työhanskat.

Kummilapsista toinen saa Lego aiheisen pelin pleikkarille (tulee saamaan isovanhemmilta PS4 -konsolin lahjaksi) ja toinen taas Oppi ja Ilo -eläinmuistipelin.

Puoliso hoitaa omien vanhempiensa lahjomisen.

Lisäksi oon tehnyt sytytysruusuja ja -käpyjä. Tarkoitus olis tehdä vielä kynttilöitä ja ehkä myös lakkaglögiä. Niitä ajattelin antaa veljeni perheelle ja riittää niistä varmaan muillekin lisäksi paketteihin.
maaku

ViestiKirjoittaja kualcc » 05.12.2022 15:36

tekeek kirjoitti:Tekeekö kukaan tänä vuonna itse joululahjoja? Minä ajattelin tehdä kauppakasseja kullekin sopivalla teemalla :)

Aikuisten lahjoja olen tehnyt itse. Mun vanhemmat toivoivat kämmekkäitä, niin neuloin molemmille sellaiset. Appivanhemmat sanoo aina että he ei tarvitse lahjoja, mutta ajattelin että antaisin heille itse virkkaamiani kuusenkoristeita jonkinlaisen kokoelman (lumihiutaleita ja enkeleitä olen virkannut kalastajanlangasta). Anoppi on ihan totaalisen jouluihminen ja tykkää kaikenlaisesta koristushilirimpseistä. Tyttären kummitädille viedään poronkäristyslihoja, nekin tavallaan itse tehtyjä että omasta porosta tulleet ja itse vuoltu, joskin tuttavan lihanleikkaamon laitteilla. :D
kualcc

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät