Ruokaketju

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Ruokaketju

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.11.2022 17:16

Tännekin puolelle omansa, ilman rajauksia että miten koskee ruokaa. Kunhan koskee ruokaa.

Miten tehdään porkkananauhoja?
Eli millaisella välineellä, onko sellaista edes olemassa? Kyseessä olisi ikäänkuin tagliatellen tyyppinen soiro.
Google kauppaa enimmäkseen porkkana(siemen)nauhoja. Tai sit juurikin kuorimaveistä niiden veistelyyn.
Olen kokeillut erilaisia kuorimaveitsiä, tavallisia , "y"-mallia ja juustohöylää. Aika hankalasti toimivat , ja noin puolet porkkanasta jää käyttämättä, tai sit veistelee kaupanpäälisenä näppinsä. Mandoliinillä saa ymmärtääkseni vain niitä soikioita tai pyörylöitä. Eivät kelpaa, ei myöskään raaste tai porkkanatikut. No, sit ne soikilot, jos nauhaa ei saa järkevästi ja helposti tehtyä.

Pitäisi alkaa kohta tehdä jauhelihakeittoa, vaikka alunperin piti laittaa vähän parempi ruoka, possun sisäfilee kasviksilla. Mutta on niin kalseeta että tekee mieli keittoa.
"Porkkanatagliatellet" eivät silti kuulu tähän illan soppaan. :mrgreen:
Vieras

Re: Ruokaketju

ViestiKirjoittaja Purrfect » 26.11.2022 18:33

Mulla on juliennerauta, jolla saa suoraa soiroa porkkanasta, kesäkurpitsasta tms. Sain myös viime jouluna sellaisen spiraaliraastinkoneen, mikä lie nimi olikaan :D. En äkkiseltään löydä linkkiäkään moiseen. Vielä ei ole tullut sitä käytettyä kun pöytätason tila on rajallinen, eikä niin paljoa tarvitse kerralla etteikö juliennerauta riittäisi.
Sitten toki on näitä spiraalileikkureita, en tiedä miten raskaita kovemmille juureksille on käyttää?

https://www.prisma.fi/fi/prisma/gastrom ... lileikkuri

Muoks. niin, tolla tosiaan tulee suikeroa eikä niinkään nauhaa kyllä, jos litteää nauhaa ajattelee... Mutta spiraalileikkuri / spiraaliraastin -hakusanalla löytyi paksumpaakin suikaletta tekeviä.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.11.2022 19:12

Joo, siis etsin välinettä millä saisi nimenomaan sellaista litteää nauhaa. Ilman nahkasuikaleita.
Vieras

ViestiKirjoittaja telle » 26.11.2022 19:19

Minä teen niitä ihan tuolla normaalilla kuorimaveitsellä ilman nahan lähtemistä tai porkkanan hukkaan menoa.
telle

ViestiKirjoittaja Purrfect » 26.11.2022 19:28

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... lileikkuri

Tuossa näkyy olevan se leveämmänkin terä, niitä oli toki manuaalisenakin versioina.

Minä tein alkuviikosta spagettikurpitsaa, noinniinkuin pastan korvikkeeseen liittyen. Minusta se on hyvää, mutta se halkaiseminen ennen kypsennystä oli aika tuskasta! Julmetun kovakuorinen yksilö oli. Massu tykkäsi kyllä, ja suukin :D
Viimeksi muokannut Purrfect päivämäärä 26.11.2022 19:53, muokattu yhteensä 1 kerran
Purrfect

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.11.2022 19:50

Hyvä, juuri jokin tuollainen väline, kiitos! :)
Vieras

Paluu Rekisteröimättömät