Sekarotuinen ilman pentutehtailua?

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Sekarotuinen ilman pentutehtailua?

ViestiKirjoittaja Lumpeenlehti » 15.08.2023 06:30

shaairah kirjoitti:
DNA-testaus perinnöllisten sairauksien varalta ettei vaan vahingossa yhdistä esim. kanta kantajaa

***Miten se toimii? Esim. omassa rodussani on DNA-testit vain kahteen äärimmäisen harvinaiseen sairauteen. Toki nillä voi tehdä DNA-testit esim. Embarkilla tai Ferragenilla tms. ja monilla on tehtykin, mut vaikka siinä on pitkä lista joissa lukee, että ei kanna tätä sitä tai tuota, niin ne on useimmiten rotukohtasia, ts. se vain kertoo, ettei salukillani ole sitä geeniä tms., joka aiheuttaa jonkun tietyn sairauden jossain tietyssä rodussa, mutta sillä nyt ei oo hirveesti merkitystä kun koirani on saluki, jossa rodussa saattaa esiintyä samainen sairaus, mutta salukilla taudin aiheuttavaa markkeeria ei ole identifioitu. Sori, mä oon väsyny, en oo ihan varma onko toi suomea :mrgreen: Mut ehkä tarkoituksesta saa selvää?

No niin, nyt jäin tätä pohtimaan. Olemme kaverin kanssa testanneet monia sekarotuisia, erilaisia mixejä. Mulla on mm. yksi villakoirasekoitus joka on MyDogDNA-testillä todettu kantavan labradorinnoutajan silmäsairauden yhtä geeniä, sellaisen kuin "Stargardt (STGD) etenevä verkkokalvon surkastuma". Sitä geeniä se on myös periyttänyt jälkeläisilleen. Voisiko tuon siis vaan ohittaa, vai voiko aiheuttaa ongelmia muillekin kuin labbiksille? Olen ajatellut niin, että toiseen tätä kantavaan en yhdistäisi, mutta ei ole kyllä vielä toista tullut vastaankaan, paitsi tämän jälkeläisiä.

Olen myös pohtinut kuin joistain roduista testataan tyyliin yksi sairaus, miksi ei kerralla näitä kaikkia. Eikö homma sitten toimikaan näin? Voiko siis luottaa vaan niihin tiettyihin sairauksiin, joita koirassa olevissa roduissa on todettu? Viimeisin testaamani koira sai epäilemään eniten; miten kultainennoutaja x walesinspringespanieli voi kantaa mm. tan points, dominant black ja resessive black värejä? Sillä on testin mukaan myös sama retrogeeni mikä on löydetty mm. cockerspanieleilta ja villakoirilta (CDDY ja IVDD). Tuo geeni on löytynyt tähän mennessä jokaisella testaamallani koiralla.
Lumpeenlehti

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 15.08.2023 17:53

Miksei kerralla kaikkia?
Raha. Tai sitten testejä ei ole kehitetty tai niiden luotettavuus olis huono, koska ei ole vertailu kohdetta.
Iidis79

ViestiKirjoittaja shaairah » 15.08.2023 21:58

Iidis79 kirjoitti:Miksei kerralla kaikkia?

Raha. Tai sitten testejä ei ole kehitetty tai niiden luotettavuus olis huono, koska ei ole vertailu kohdetta.

***Ei vaan koska ne on yleensä rotukohtasia eikä niiden perusteella voi sanoa, etteikö koira voisi sairastua kyseiseen tautiin. Se näyttää hirmu hienolta kun testaan vaikka salukin ja saan pitkän listan, jossa lukee ettei se kanna mitään niistä geeneistä jotka siinä mainitaan. Se ei vaan kerro yhtään mitään siitä, mitä se voi kantaa. Näyttäähän se hyvältä kun se tautilistauks näyttää vaan että clear jokasen kohdalla mut ei se siitä sen terveempää tee ettei sillä ole jotain geeniä, jonka on todettu toisessa rodussa liittyvän esim. epilepsiaan tai PRA:han tai mihin millonkin.

DNA-testejä on ylipäätään aika vähän. Tai siis onhan niitä, mutta sellasia, joilla on jotain merkitystä jonkun tietyn rodun kohdalla on vähän. Ei siinä auta vaikka maksasit viisinkertasen summan rahaa jos DNA-testiä ei ole kehitetty. Ja se ettei ole, taas johtuu siitä ettei se ole mikään helppo nakki. Jos nyt vaikka omaa rotuani eli salukia ajatellaan, nille on tasan kaksi sairautta, joihin on DNA-testit. Molemmat vieläpä hyvin harvinaisia rodussa. Sen sijaan sydänsairaudet on ongelma rodussa ja sitä on nyt jotain 10 vuotta tutkittu salukien sydäntutkimuksen muodossa, johon on osallistuneet niin kasvattajat kuin yksitäiset koiranomistajat kuin rotuyhdistys yhdessä eläinlääkäreiden ja geneetikkojen kanssa. Maailmalla salukien sydänsairauksia on tutkittu vuosikymmeniä. Niihin ku löytyis DNA-testi niin se ois huikeen hienoa vaan vielä sellasta ei ole suurista ponnistuksista huolimatta. Eipä tuota tiedä löytyykö koskaan. Se, että salukilla tehdään joku Embarkin tai Wisdomin tai Ferragenin tms. testipaneeli ja siinä lukee, ettei se kanna geeniä, joka liittyy tiettyyn DCM:ään tietyssä rodussa, ei kerro yhtikäs mitään siitä, voiko kyseinen saluki sairastua esim. juurikin DCM:ään ja/tai periyttämään sitä.

Mä en ole mikään asiantuntija mut muistelen että joissakin tutkimuksissa ois todettu että sama geenitesti toimii jollain toisella rodulla, mutta käsittääkseni harvassa ne on. Salukeille olleellisia DNA-testejä on tosiaan vaan kaks.
Viimeksi muokannut shaairah päivämäärä 15.08.2023 22:09, muokattu yhteensä 1 kerran
I'm not crazy, I prefer the term "mentally hilarious".
shaairah

ViestiKirjoittaja shaairah » 15.08.2023 22:09

Mulla on tässä edessäni esim. yhden salukin Wisdom testipaneeli, jossa on testattu tautigeenejä 10 sivun verran. Kymmeniä ja taas kymmeniä DNA-testejä koskien kymmeniä ja taas kymmeniä sairauksia. Kuten kaikissa tähän asti näkemäni salukit, sillä on jokaisen kohdalla maininta "clear", ts. ei kanna sitä geeniä. Tarkottaako se, etteikö se voi sairastua kyseisiin tauteihin? Ikävä kyllä ei.
shaairah

ViestiKirjoittaja shaairah » 15.08.2023 22:25

Onhan se tietty kiva, ettei saluki kanna esim. jolain paimenkoiralla PRA:ta aiheuttavaa geeniä, mut mitä oleellista se salukista kertoo? Noin niinku kasvattajan tai pennunostajan vinkkelistä? Sitä en sit taas tiedä, kun en asiantuntija tosiaan ole, onko jollain salukilla joskus ollu joku noista monista listatuista tautigeeneistä ja mitä se sillon merkitsee. Mutta tosiaan kaikki salukit, joiden testipaneeleja oon nähny, on olleet "clear" koko listan pituudelta. Ei ne silti kaikki ole terveitä olleet. Suurin vaara tossa musta on, että ihmiset välillä luulee että koska sillä omalla sessellä kanna niitä tekijöitä, joita noissa testataan, niin se ei voi sairastua niihin tauteihin. Sitä näkee luuloa yllättävän paljon ja se on musta ongelmallista. Kokonaisvaltaset testipaneelit on toki ihan mielenkiintosia, mut suurimmaks osaks semmosta "jaahas, nice to know"-sarjaa.
shaairah

ViestiKirjoittaja shaairah » 15.08.2023 22:29

Rahasta se ei siis ole kiinni vaan siitä, mikä kertoo mitäkin - saanko tästä informaatiota, joka koskee minun koiraani? Salukien kanssa on tosiaan DNA-testit niillä esiintyvään NCL:ään ja SSADHD:hen. Ne testit kertoo siitä jotain oleellista kasvattajan ja pennunostajan osalta. Samoin kuin esim. sydänultra tai silmäpeilaus. Noin muuten salukeille ei ole oleellisia testejä - vielä.
shaairah

ViestiKirjoittaja Lumpeenlehti » 16.08.2023 19:42

NNiin, mites tämä mun kysymykseni: "Mulla on mm. yksi villakoirasekoitus joka on MyDogDNA-testillä todettu kantavan labradorinnoutajan silmäsairauden yhtä geeniä, sellaisen kuin "Stargardt (STGD) etenevä verkkokalvon surkastuma". Sitä geeniä se on myös periyttänyt jälkeläisilleen. Voisiko tuon siis vaan ohittaa, vai voiko aiheuttaa ongelmia muillekin kuin labbiksille? "
Lumpeenlehti

ViestiKirjoittaja shaairah » 17.08.2023 13:37

Lumpeenlehti kirjoitti:NNiin, mites tämä mun kysymykseni: "Mulla on mm. yksi villakoirasekoitus joka on MyDogDNA-testillä todettu kantavan labradorinnoutajan silmäsairauden yhtä geeniä, sellaisen kuin "Stargardt (STGD) etenevä verkkokalvon surkastuma". Sitä geeniä se on myös periyttänyt jälkeläisilleen. Voisiko tuon siis vaan ohittaa, vai voiko aiheuttaa ongelmia muillekin kuin labbiksille? "

***Sitä mä yritin tossa pitkärantusesti selittää että siitä en ossoo sannoo.
shaairah

ViestiKirjoittaja Thirteen » 31.08.2023 11:14

Meidän projekti nytkähti taas eteenpäin, narttu kävi ultrassa ja pentuja näkyi. Narttu siis mopsin ja jackrusselin risteytys, uros brasilianterrieri.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja msk » 31.08.2023 11:32

Laita sitten kuvia pennuista!
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Umac » 31.08.2023 12:02

Komppaan! Olisi kiva nähdä miten mopsin kuono-osa muuntuu risteytyksen myötä, rungon pituus jne. :)
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja shaairah » 31.08.2023 12:24

Thirteen kirjoitti:Meidän projekti nytkähti taas eteenpäin, narttu kävi ultrassa ja pentuja näkyi. Narttu siis mopsin ja jackrusselin risteytys, uros brasilianterrieri.

***Onnea!! Laita ihmeessä kuvia sit :)
shaairah

ViestiKirjoittaja shaairah » 31.08.2023 12:31

No niin, nyt jäin tätä pohtimaan. Olemme kaverin kanssa testanneet monia sekarotuisia, erilaisia mixejä. Mulla on mm. yksi villakoirasekoitus joka on MyDogDNA-testillä todettu kantavan labradorinnoutajan silmäsairauden yhtä geeniä, sellaisen kuin "Stargardt (STGD) etenevä verkkokalvon surkastuma". Sitä geeniä se on myös periyttänyt jälkeläisilleen. Voisiko tuon siis vaan ohittaa, vai voiko aiheuttaa ongelmia muillekin kuin labbiksille? Olen ajatellut niin, että toiseen tätä kantavaan en yhdistäisi, mutta ei ole kyllä vielä toista tullut vastaankaan, paitsi tämän jälkeläisiä.

***Tää kohta multa jotenkin on menny ohi. En mäkään lähtis kahta koiraa yhdistämään, jolla on joku sama haitallinen geeni, vaikka se olisi löydetty toisessa rodussa. Mä tarkotin nimenomaan tilannetta, joissa testissä lukee että koira EI kanna jotakin haitallista geeniä. Ihmiset kun tuntuu usein luulevan, että se tarkottaa, ettei koira sit voi sairastua siihen tautiin, vaikka kyse voi olla rotukohtasesta löydöksestä ja omassa rodussa sen aiheuttaa toinen geeni. Tai toki, voihan samassa rodussakin olla eri variantteja periaatteessa samasta sairaudesta, jotka liittyykin toiseen markkeriin.
shaairah

ViestiKirjoittaja shaairah » 31.08.2023 12:36

Ihanaa olisi, jos voisi suuremmalla varmuudella karsia pois haitallisia terveystekijöitä. Aina kun jaloissa temmeltää ilonen liuta pentuja, sanon hiljaisen rukoksen et saisivatpa hyvät, pitkät ja terveet elämät. Ja sydäntä kylmää se epävarmuus, että eihän sitä voi taata *rukoilee taas kerran että pienokaiset pysyis terveinä koko elämänsä ja että nuo elämät ois pitkiä ja onnellisia*
shaairah

ViestiKirjoittaja aunet » 31.08.2023 14:04

shaairah puhuu asiaa ja suurella sydämellä! Pelastus rotujen ja sekarotuisten sekoittamiseen terveyden kannalta ei ole niin kauan, kuin oletus on, että kaikki erirotuiset tai sekarotuiset olisivat terveitä. Näinhän se ei suinkaan ole vaikka uskotaan toisin.
aunet

ViestiKirjoittaja shaairah » 01.09.2023 22:37

Juu mutta tuota harhaluuloa näkee ihan rotukoirapuolellakin. Siis sitä, et kun testipaneelissa lukee clear niin se merkitsee jotain olennaista myös oman sessen osalta. Sinänsä mulla ei oo mitään seropikasvatusta tai roturisteytyksiä vastaan, jälkimmäisiä sais olla paljon enemmän ja helpommin tehtävissä, rotuunottoja myös.
shaairah

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 02.09.2023 04:06

Lumpeenlehti kirjoitti:NNiin, mites tämä mun kysymykseni: "Mulla on mm. yksi villakoirasekoitus joka on MyDogDNA-testillä todettu kantavan labradorinnoutajan silmäsairauden yhtä geeniä, sellaisen kuin "Stargardt (STGD) etenevä verkkokalvon surkastuma". Sitä geeniä se on myös periyttänyt jälkeläisilleen. Voisiko tuon siis vaan ohittaa, vai voiko aiheuttaa ongelmia muillekin kuin labbiksille? "

jos se yksilöllä tulee ilmi, niin tottakai se on riski. itse en ohittaisi, se on silloin jo tietoinen riski, jonka pennunomistajat joutuvat sitten maksamaan rahalla ja harmituksella. omassa rodussa yhtäkkiä tuli ilmi myös vieraanrotuisen geenisairaus - testasivat moneen kertaan, että pitääkö paikkaansa ja kyllä piti ja nyt sen testaus on ns. vakiosti paneelissa mukana ja sairauden nimestä on otettu aiemmin mainittu rotu pois. harmillisesti sukulinja jossa tuo tuli ilmi, oli jo ehtinyt kuolemaan pois kun sairaus löydettiin, joten takautuvasti testaamista ei voitu tehdä, mutta geeni pompsahtaa kantajuutena edelleenkin ilmi ja ei todellakaan kannata kahta kantajaa yhdistää. itse testauttaisin kyllä, koska miksi ei. näin voin välttyä isommilta ongelmilta.

parhaillaan tällä hetkellä tiedän keissin, jossa vakava sairaus on ohitettu ja käytettykin jalostukseen testaamatonta siskoa.. ja kappas sama vakava sairaus sieltäkin parille pennulle putkahti - ei näin. enkä voi käsittää kyseistä välinpitämättömyyttä, että ajatellaan mukamas toisen olevan terve, kun se kantajuus olisi voitu yhdistelmästä selvittää molemmilta vanhemmilta. ei ajateltu, että kahta kertaa voi huono tuuri iskeä.. joopajoo. ei näin. jos vakava sairaus iskee, ihan sama miten harvinainen, niin ne jalostuslinjat vähintään testataan ja mielellään niitä elossa olevia sukulinjojakin, jos mahdollista vielä kun ehtii jos eivät montussa ole.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Lumpeenlehti » 02.09.2023 10:27

*kiranas* kirjoitti:

jos se yksilöllä tulee ilmi, niin tottakai se on riski. itse en ohittaisi, se on silloin jo tietoinen riski, jonka pennunomistajat joutuvat sitten maksamaan rahalla ja harmituksella.

Kuten sanoinkin niin en missään nimessä tietoisesti yhdistäisi toiseen samaa geeniä kantavaan koiraan. Jos ajatellaan että en tekisi näitä DNA-testejä lainkaan ja teettäisin vaikkapa labradoodleja, niin olisi iso riski yhdistää kantajaan? Eli en missään nimessä koe huonoksi tätä testaamista. Sekarotuisista on löytynyt myös mm. PRA:n sekä DM:n (degeneratiivinen myelopatia) kantajia jotka on todellakin hyvä tiedostaa.
Lumpeenlehti

ViestiKirjoittaja Thirteen » 16.09.2023 17:45

Kuva

Vielä reilu viikko ja sitten pitäisi syntyä 8-)
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja msk » 16.09.2023 18:13

Tsemppiä odotukseen! Laita sitten kuvia pennuista!
Avaa vaikka ihan oma ketju <3
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Umac » 17.09.2023 06:32

Thirteen kirjoitti:Vielä reilu viikko ja sitten pitäisi syntyä

Kiva kun päivität! Ja kannatan myös omaa ketjua tälle projektille, jos vain viitsit? Seuraan mielelläni!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 17.09.2023 13:02

Yhdyn seurantajoukkoon, jos oma ketju aloitetaan tälle ko tulevalle pentueelle.
Avokaado

Edellinen

Paluu Lemmikit