Koiramessujen odotusta

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Koiramessujen odotusta

ViestiKirjoittaja Biarritz » 29.11.2022 14:12

Kuinka moni aikoo osallistua? Onhan kyseessä kuitenkin vuoden suurin koiratapahtuma. Itse menen turistina ilman koiraa, kaikkina päivinä. Kehien lisäksi tarkoituksena olisi vierailla myös rotutorien osastolla ja ehkä kuuntelemassa pari rotuesittelyä, jos aikaa siihen kehiltä jää.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

Re: Koiramessujen odotusta

ViestiKirjoittaja Darre » 29.11.2022 14:35

Menen sunnuntaina Artun kanssa Kaverikoirien osastolle ja odotan ihan innolla :) Aikaisemmin olen ollut Pessin kanssa edustamassa sekä Kaverikoiria että Lukukoiria, ja aikaisempien koirien kanssa on tullut osallistuttua näyttelyihinkin. Oman osastovuoron jälkeen aion nakata koiran dog sittereille ja kierrellä vähän shoppailemassa.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja msk » 29.11.2022 16:23

Aikoinaan messari oli yksi vuoden huipputapahtuma. Olin siellä aina alusta loppuun.
Nyt en ole enää ainakaan 30 vuoteen käynyt :mrgreen:
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja Biarritz » 29.11.2022 17:34

30 vuotta sitten mä olin vasta 4-vuotias eli en silloin vielä käynyt messarissa, mutta voin kyllä kuvitella miten toisenlainen on tuolloin ollut tunnelma (tai sitten tää on sitä omaa nostalgian kaipuutani). Nykyäänhän ryhmikset televisioidaan ja loppukilpailuissa muutenkin pauhaa musiikki.

Yksi asia joka on nyt toisin mutta mitä kaipaisin takaisin menneiltä vuosilta on rotunsa parhaiden kuvasto tammikuun Koiramme-lehdessä. Kun siellä jokatapauksessa edelleen kiertää useampikin kehäkuvaaja, joista osa työskenteleekin Koiramme-lehdelle.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Birdy » 29.11.2022 18:09

Kaikessa irvokkuudessaan vihoviimeinen tapahtuma, johon astuisin sisälle.

Tapahtuman ainut hyöty on hullu näyttelyihmiset, jotka maksaa kolmesta päivästä ihan tolkkumat summat ja samalla kattaa useamman seuran seuraavan vuoden toiminnan.
Birdy

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 29.11.2022 19:05

Tarkoitus olis mennä ainakin lauantaina koirattomana turistina. Nyt kun ei ole omaa koiraa niin pääseepähän kerralla kunnolla kattelemaan koiria ja ehkä vähän rapsuttelemaankin. Ja kun tarkoitus olis saada selkeyttä siihen uuteen omaan rotuun, ellen sitten palaa "omiin" (lapinkoirat ja whippet + mitteli) :D Voisko joku tehdä mulle tällasen seropin "design dog". ;)
Sunnuntaina lienee edelleen se pää tapahtuma, sankarikoirat ja varsinainen Voittajat näyttely. Harkitsen lähdenkö.
Viimeksi kävin 2019.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Mea » 29.11.2022 21:16

Olisi kiva mennä, en ole koskaan ollut. Mutta epäilyttää että siellä on niin hirveä tungos ettei pysty katselemaan mitään? Kiinnostaisi tavata jättejä livenä, kun sellaisesta haaveilen.
Mea

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 30.11.2022 04:33

käyn ostoksilla, yhden kehän laidalla. tavoitteena päästä nopeasti sieltä pois.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja msk » 30.11.2022 07:54

Biarritz kirjoitti:30 vuotta sitten mä olin vasta 4-vuotias eli en silloin vielä käynyt messarissa

Mä kävin siellä viimeisen kerran kauan ennen ensimmäisen lapsen syntymää (hän on nyt 35) joten kyllä siitä saattaa siis olla jo lähemmäs 40 vuotta :mrgreen:

Se oli silloin jo valtava tapahtuma jossa oli hirveä tungos joten en edes uskalla kuvitella minkälaista siellä nykyään mahtaa olla.
You don´t have a soul.
You are a Soul,
you have a body.

C.S Lewis
msk
Ketomummo

ViestiKirjoittaja kualcc » 30.11.2022 09:15

Mua harmittaa ihan hirveesti että en pääse mukaan. En ole moneen vuoteen käynyt messarin näyttelyissä. Jos olisin saanut itsenäisyyspäivän maanantain vapaaksi niin sitten olisi voinut lähteä, mutta vähän liian tiukka aikataulu tulee pelkästään viikonlopuksi lähteä näin kaukaa käymään. Ei mulla tosin ole nyt koiraakaan minkä olisi kehdannut messariin ilmoittaa. Nuorin olisi junnuluokkaikäinen, mutta sen kehäkäytösharjoitukset on vielä niin kesken, että en messarihinnoilla lähtisi edes kokeilemaan. :D

Ehkä ensi vuoden Voittaja-näyttelyihin sitten. Ja maailmanvoittajaan 2025 on päästävä myös. Varsinkin jos tälläkin kertaa kotimaisten rotujen ilmoittautumismaksu on yhtä halpa kuin viimeksi. :P
kualcc

ViestiKirjoittaja Hurtta » 30.11.2022 12:30

Ainoa mitä on odotettavissa on se messarin jälkeinen kennelyskärumba.
Täytyy toivoa ettei ole kovin tappava kanta tänä vuonna.
Every loaf of bread, is a tragic story of a group of grains that could have become whiskey, but didn’t.
Hurtta
Kukka**ttutäti

ViestiKirjoittaja pikku-haukku » 30.11.2022 15:18

Mä oon näköjään käynyt viimeks vuonna 2009 Elmon ja Simon kanssa, mut miksköhän Laku ei ole silloin ollut mukana :? Mutta juu, ilman koiria ei ole tullut käytyä "Messarissa" eikä nykyisillä Koiramessuilla.
Voisi ollakin ihan kiva käydä katsomassa, onko se vielä ennallaan :lol: Ja jos, huom JOS, meille ikinäkoskaan milloinkaan enää koiraa otetaan, niin sieltähän saattaisi bongata jonkun kivan rodun ;)
Ei ole tärkeätä kuinka vanha olet, vaan kuinka olet vanha
- Marie Dressler
pikku-haukku

ViestiKirjoittaja Biarritz » 30.11.2022 15:24

Se hyvä juttu Suomessa asumisessa tosiaan on, että messarissa näkee mahdollisimman paljon eri rotuja joista sitten miettiä mikä sopisi itselle parhaiten, koska Suomessa on eniten eri rotuja koko maailmassa. Ja vaikka aina sanotaan, ettei rodun näkeminen näyttelyssä kerrokaan sen tyypillisestä käyttäytymisestä kotona, niin näyttelyjen kautta on kuitenkin helppo myös tutustua kunkin rodun kasvattajiin ja harrastajiin ja ehkä sitä kautta myöhemmin päästä näkemään ne rodut myös niissä kotioloissa tai harrastus-/työkäytössä.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Klatjofs » 30.11.2022 18:57

On tullut odotettua vaikka harvoin sieltä mitään on saatu :mrgreen: Olisiko vuonna 1988 kun olen siellä ekaa kertaa ollut, en tokikaan ihan joka vuosi mutta lukuisia kertoja kuitenkin. Vuonna 2000 olin siellä ekaa kertaa oman koiran kanssa mutta vasta vuonna 2013 sain ekat tittelit omille koirille (pk mäyris ja tsekinpaimen), muiden koirille esittänyt niitä jokusen. Tämä mikä nyt on menossa on tuon mäykyn tytär Nelma ja se sai 2019 juniorivoittajatittelin, nyt meillä on niin mielenkiintoiset tuomarit ettei odotuksia ole mutta ei niitä palkintoja kotiinkaan tuoda. Ilmoitin myös Nelman tyttären junnuluokkaan, sen haltija on ekaa kertaa menossa kehään messarissa ja ihan hiukan kuulemma jännittää 8-) Messari on kyllä vuoden odotetuin tapahtuma vaikka itselle näyttelyt ei enää niin suuri juttu olekaan. On ihan huippua nähdä tuttuja naamoja ja onhan siellä tunnelma kohillaan!
Klatjofs

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 30.11.2022 20:14

Se oli ennen aina Itsenäisyyspäivän viikonloppuna, nyt ei enää muutamaan vuoteen, onko se sattumaa vai suunniteltu?
Sinne menoon pitään vaan asennoitua silleen että väkeä on ja sekaan mahtuu. Ihan hirveän kaukaa en sinne menis muuten vaan, mut Lahdesta pääsee kätevästi.
Ennen siellä oli ongelmana epäsiisteys, mut se on mielestäni viime vuosina hoidettu tosi hyvin. Siellä on niitä siivoojia jotka on ymmärtääkseni esim eri urheiluyhdistyksien jäseniä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 02.12.2022 05:04

KoiramessuTV on julkaistu!
KoiramessuTV:stä voit katsoa Areenan palkitsemisia ja ryhmäkilpailuita perjantaista sunnuntaihin 2,90€/päivä. Lisäksi pääset katsomaan koiran hyvinvointia käsitteleviä luentoja lauantaina hintaan 15€. Luennot ovat katsottavissa maksulla viikonlopun ajan. Myös areenan livelähetykset ovat koko viikonlopun maksullisia. Viikonlopun jälkeen Areenan tallenteet julkaistaan KoiramessuTV:seen ilmaiseksi katsottavaksi.
Siirry KoiramessuTV:n sivuille ja virittäydy messujen tunnelmaan!
https://www.koiramessutv.fi/

Äh, en tiennyt kumpaan ketjun laitan, nuo luennot voisi olla toki vaikka webinaari-ketjussakin, sisältöä en tiedä...?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Biarritz » 02.12.2022 14:59

Täytyy sanoa että näin ekan päivän perusteella yllättävän väljää, selvästi väljempää kuin aiempina viime vuosina. Tosin eihän täällä vielä tänään ole edes rotutoreja, joten ehkä la-su tulee olemaan vilkkaampaa.

Monissa roduissa myös huomaa yllättävän alhaisen osallistujamäärän muihin viime vuosien messarin näyttelyihin verrattuna, esim. pikkupodengot.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 02.12.2022 16:59

joo, väljää oli eikä ruuhkaa edes auton kanssa tullessa 9:45, mutta varmasti johtui siitä, että oli perjantai.
ehkä osa myyjistäkin on vasta viikonloppuna kun kiinnitin huomion, että huonosti oli remmimyyjiä (ei ollut nahkahihnoja, eikä leveitä nahkapantoja), ehkä se dog and cat on sitten huomenna.. harmi! hnp ei siellä nyt ole ollenkaan ja se oli tiedossa kyllä. sain ostettua mitä tarvitsin, paitsi sitä pantaa. kaikenmoista lelumyyjää siellä oli kyllä. onko kohderyhmät muuttuneet vai lelujen käyttäjät? purutyynyjä ei näkynyt.

ruokavirastokin oli edustettuna ja ihan hyvässä hengessä siinä tiskillä ainakin silloin ihmiset oli :mrgreen:
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 02.12.2022 19:36

No niin huomenna tulossa.
Mietin että onko siellä mitään niitä säilytyslokeroita vai onko vain ylihinnoiteltu narikka?
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 02.12.2022 19:47

Voi kun itsensä vois monistaa. Olen tehnyt tarkan ohjelman itselleni, kaikki ne kehät ja rodut mitkä pitää nähdä, mut kun ei voi olla kahdessa tai kolmessa paikassa samaan aikaan.
Nyt ei sentään tarvii ostaa mitään ja raahata selkävääränä kotiin. :D
Iidis79

ViestiKirjoittaja Biarritz » 02.12.2022 20:06

^ Vaikka rodut olisivat nettiaikataulun mukaan täysin samoihin aikoihin, käytännössä ne voivat alkaa eri aikoihin, koska hyvin usein varsinkin runsaslukuisten aamurotujen aikataulut venyvät helposti tunninkin pidemmiksi kuin mitä alkuperäisessä aikataulussa arvioitiin. Niin kävi useaan otteeseen tänäänkin. Toki jos mielenkiintoiset rodut ovat kaikki kehänsä ensimmäisinä rotuina, alkavat ne aikataulujen mukaisesti.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kinga » 02.12.2022 22:33

msk kirjoitti:Se oli silloin jo valtava tapahtuma jossa oli hirveä tungos joten en edes uskalla kuvitella minkälaista siellä nykyään mahtaa olla.

Hyvin väljää! :mrgreen:
Tungoksista tietoakaan ainakaan tänään.
Varmaan toki vk-lopulle tulossa enempi jengiä, mutta niin paljon on tilaa aiempiin vuosiin verrattuna, että tuskinpa ihan heti ahtaaksi käy.
Kinga

ViestiKirjoittaja Rudytar » 03.12.2022 17:12

Ei kai tartte mitään korona-rokotustodistusta esittää? viimeksi jäi menemättä, kun ei ollut.Mminusta messari on jopa turhankin suuri tutustuakseen eri rotuihin, kun ne voi olla niin pitkien matkojen päässä toisistaan.
Rudytar

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 03.12.2022 18:50

Biarritz kirjoitti:^ Vaikka rodut olisivat nettiaikataulun mukaan täysin samoihin aikoihin, käytännössä ne voivat alkaa eri aikoihin, koska hyvin usein varsinkin runsaslukuisten aamurotujen aikataulut venyvät helposti tunninkin pidemmiksi kuin mitä alkuperäisessä aikataulussa arvioitiin. Niin kävi useaan otteeseen tänäänkin. Toki jos mielenkiintoiset rodut ovat kaikki kehänsä ensimmäisinä rotuina, alkavat ne aikataulujen mukaisesti.

Joo näin kävi, vaikka mun kärsivällisyys loppui. Vahtasin siis kehää nro 53 (aussipaimenet ja islanninlammaskoirat) olihan siihen annettu jotain kellonaikaa osviittaa, mut en mä sitten nähnyt niitä issikoita kun ausseja vaan oli kehässä. Oliko se sitten ainakin 2 tuntia myöhässä. Kävin katsomassa 13.30, edelleen ausseja. Sitten kun viimeisen kerran kävin vilkaisemassa klo oli jotain 14.30 oli aussit lähtenyt, mut kehässä ei ollut mitään, joku tauko. En usko että ne issikat ehti olla siinä tunnissa minkä olin poissa, en sitten nähnyt niitä kehässä ollenkaan.

Olihan sitä väkee, välillä vähän tungostakin, jos oikeen ahtaaseen paikkaan sattui. Mut hyvin on järjestetty, mitä vertaa männä vuosiin. Mitä se pahimmillaan oli kusen ja paskan hajua, häkkejä joka puolella yms. Kakka partiot toimii ja häkit on omalla alueellaan.

Hauskimmat nähdyt asiat: chihu kesken esiintymisen löysi kehän lattialta ihanan hajun johon heittäytyi kierimään :D Irlanninsusikoirat makoilemassa keskellä käytävää. #koskamävoin :D

Harvalla oli maski. Eikä mitään rokotuksia tai muuta kysytty paitsi koirilta tietty.

Messari on melkein liian iso, jos haluaa nähdä "kaikki". Sorruin itse nyt siihen että yritin olla eri halleissa samaan aikaan ja missasin käytännössä paljon. Onneks on rotutorit.

Toivoisin, en tiedä onko osallistujille, appia tai vaikka kuulutus tai ilmoitus tauluilla halleissa, että milloin joku rotu alkaa missäkin kehässä. Juurikin silloin kun ei pysytä aikatauluissa.

Harkitsen huomenna menemistä uudelleen, mutta täytyy karsia rotuja mitä aikoo katsella. Ehkä mielummin katsoo 2-3 rotua kunnolla, kuin 10 rotua huonosti.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Rudytar » 04.12.2022 08:17

tohon vastaan, että etenkin pienten harvinaisten rotujen kehien löytäminen on työlästä. Nuo suuret roduthan venyy aikatauluissaan ja milloin sitten muutaman koiran arvostelu sitten hoidetaan.
Rudytar

ViestiKirjoittaja Myrkkymuratti » 04.12.2022 10:08

Kai nykytekniikalla ois mahollista olla joku päivittyvä seuranta, jossa näkyis kehittäin mikä rotu/luokka on menossa, ja mitä vuorossa seuraavaksi. Kesällä kun ostin yhdestä näyttelystä sähköisen luettelon ja sitä varten piti oikeen ladata sovellus, niin kuvittelin että siinä olis sit jotain ton tapasia ominaisuuksia. Mutta ei. Mut jonkunhan niitä tietoja sit pitäis koko ajan sinne ladata joka kehästä, että vaatishan se lisätyötä.

Mutta jonkunlaiset kuulutukset ois tosiaan fiksut. Että kuulutettais vaikka sit kun tietty rotu lähestyy loppuaan ja seuraavan rodun tyyppien kannattais alkaa valua paikalle.

Hetken harkitsin että maksaisin tosta nettikatselumahdollisuudesta, mutta ehkei sentään. Minua kiinnostaa näyttelyissä kysellä harrastajilta heidän roduistaan ja vähän myös salakuunnella harrastajien juttuja, ja sitä iloa ei netin kautta saa :D
Myrkkymuratti

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 04.12.2022 10:45

Harmittaa, kun en päässyt paikalle. Olen ollut oman koiran kanssa viimeksi kai 2016, sen jälkeen jonkun kerran turistina, mutta nyt jäi väliin osittain rahapulan takia. Tai siis toki olisi ollut varaa tulla, mutta olisi ollut harmittavaista pidättäytyä ostamasta mitään, ja olisi varmaan pitänyt ottaa eväätkin mukaan, koska Messarin ravintoloiden hinnat ovat suolaisia. Niinpä jäin suosiolla kotiin ja seurailen tuloksia netistä.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Umac » 04.12.2022 11:49

Minäkin olen seuraillut tuloksia netistä. Omassa rodussa erien (ERI) määrä kummastuttaa, onko todella niin, että kaikki ovat sitä tasoa ja vain muutama hassu saa EH:n tai H:n? Vaiko onko tuossa ns. Messari-harha, että sinne ilmottautuu vain he joilla niin rotumääritelmän mukainen koira?

Toinen mikä mietitytti, on tuo pieni aprikoosivillis joka sotki lähiliikenteen ja on karussa edelleen? Juoksi kiskoilla ja onko siis ollut ns. näyttelyporukkaa? Kamala loppu päivälle :cry:
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 04.12.2022 11:54

Facessa on koiramessujen sivuilla toimittajan tekemiä videoita. Nyt mm. rotutorien paras rotu ständi.
Hyvin vähän saa kumminkin irti tuollaisesta videosta vrt olis itse paikalla.
Mä jään nyt tänään kotiin, ei jaksa, sunnuntai huono matkustuspäivä ja onhan se rahanmenoakin.

tuollahan oli nyt muutamia todella harvinaisia rotuja paikalla juurikin se 1-3, mainittakoon japaninterrieri.

Tollanen reaaliaikainen kehä aikataulu, eikö siihen riittäis se että kehäsihteeri ilmoittais yhteyshenkilölle/henkilöille kun karhukoirat loppuu ja ajokoirat alkaa. sen vois varmaan hoitaa sähköisesti, apilla tai jopa automaattisesti tietokoneella puhelimella, kun koirilla on kumminkin numerot. Ei vaatis tosiaan paljoa.

Niitä paperisia luetteloita ei ilmeisesti enää paineta. En nähnyt sellaista kenelläkään. Siinämielessä harmi että taas yks syy miksi se känny pitää olla 24/7 kädessä ja akkua kuluu. Näissä asioissa tykkään olla vielä analoginen mono :D .
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 04.12.2022 11:56

Umac kirjoitti:
Toinen mikä mietitytti, on tuo pieni aprikoosivillis joka sotki lähiliikenteen ja on karussa edelleen? Juoksi kiskoilla ja onko siis ollut ns. näyttelyporukkaa? Kamala loppu päivälle :cry:

Ihmettelin kun näin poliisilta ilmoituksen että radalle ei saa mennä koiran perään ja tuo oli sitten totta, että koira oli sinne karannut. :(
Iidis79

Seuraava

Paluu Lemmikit