"Koiraharrastajat ovat itse luoneet pakkopaitansa"

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

"Koiraharrastajat ovat itse luoneet pakkopaitansa"

ViestiKirjoittaja harrastajatar » 15.09.2024 15:12

http://www.katariinamaki.fi/l/koiranjal ... tiivisuus/

Jalostustietelijä Katariina Mäki kirjoittaa blogissaan: "Professori Saki Paatsama totesi 30 vuotta sitten, että koiraharrastajat ovat itse luoneet oman pakkopaitansa, viitaten tällä moninaisiin terveystutkimuksiin, joita jalostuskoirilta vaadittiin" . Mäki kirjoittaa että lukuisista kalliista terveystutkimuksista päästään eroon vain vakavia hyvinvointihaittoja vähentämällä.

Erittäin hyvin sanottu.

Kirjoituksessaan Mäki sanoo myös ettei kannata rotukieltoja vaan toivoo keskittymistä haitallisiin piirteisiin ja itse sairauksiin koska näin vaikutetan paljon tehokkaammin koko koirakantaan. Näinhän se on. Mäki muistuttaa myös että roturisteytyksillä on kiire.

Muttamutta. Kirjoitus on päivätty alkuvuoteen 24 ja nyt eletään loppuvuotta 24. Onko mikään muuttunut käytännössä? Vai odotetaanko käytännön muutoksia vasta eläinten hyvinvointilakia täsmentävien asetusten voimaantulon myötä tai Ruokaviraston rekisterin kehittymisen myötä?

MUTTA oliko niin että hallitussuunnitelman mukaan eläinten hyvinvointilain asetusten valmistelua tai lainsäädäntötyötä ei viedä eteenpäin tämän hallituskauden aikana. Mistelen lukeneeni niin jostain. Ruokavirastoon kohdistui jättimäiset säästötoimet joitten seurauksena sieltä on jouduttu irtisanoa noin sata työntekijää, joukossa mm tutkijoita, joten miettiä voi miten ja milloin asetusta tai rekisterin kehittämistä viedään eteenpäin vai viedäänkö ollenkaan?

Mitä arvelette?
harrastajatar

Re: "Koiraharrastajat ovat itse luoneet pakkopaitansa"

ViestiKirjoittaja JMTNT » 15.09.2024 16:05

"Professori Saki Paatsama totesi 30 vuotta sitten, että koiraharrastajat ovat itse luoneet oman pakkopaitansa, viitaten tällä moninaisiin terveystutkimuksiin, joita jalostuskoirilta vaadittiin" . Mäki kirjoittaa että lukuisista kalliista terveystutkimuksista päästään eroon vain vakavia hyvinvointihaittoja vähentämällä."

Tunsin hyvin Saki Paatsaman ja hän toi USA:sta Serti koiranmuona papanat Suomeen, jota nykyisin monet tehtaat valmistavat eri nimikkeillä sekä koirien lonkkakuvaus pakon. Mutta en allekirjoita, että koiraharrastajat ovat itse luoneet terveystutkimukset, kuten Katariina Mäki toteaa. Rotuyhdistykset ne loivat.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Dacrest » 15.09.2024 16:27

Näitä asioita on nyt pyöritelty kaikenmaailman seminaareissa liian kauan.

Räikeimpiin epäkohtiin olisi hyvin helppoa puuttua nyt_heti eikä sitten joskus, jos vaan tahtoa olisi. Esim hengitysvaikeuksista kärsivissä roduissa jalostukseen saisi käyttää vain BOAS 0 tai 1 tuloksen saaneita koiria. Näin alkuun. Sama tulos pitäisi olla näyttelyihin osallistumisen ehtona.
Näyttelythän ovat jalostusta varten, vai miten se meni...?

Kun tuo hengitystilanne ei parane merkittävästi niin kauan, kuin terveempien yksilöiden jalostus on niissä samoissa käsissä jotka ongelmat ovat aiheuttaneetkin (rotujärjestö, kasvattajat ja näyttelytuomarit).

Ja aina vedotaan niihin sekarotuisiin sekä tuontikoiriin, ettei täällä voida mitään tehdä.
Jos niillä tuontikoirilla on samat vaatimukset, kyllä kasvattajat alkavat katsomaan mitä sieltä tuodaan. Ei kukaan tuo jalostusmateriaalia, jota ei voi käyttää näyttelyissä tai jalostukseen.

Ja sekarotuiset ovat jossain polvessa rotukoirien jälkeläisiä: sieltä ne sairaat piirteet periytyvät. Jollei ole huonosti hengittäviä rotukoiria, ei niitä ole loputtomiin sekarotuisissakaan.

Kennelliitto on avainasemassa. Mutta kuten on nähty, siellä ei ole aitoa tahtoa puuttua sairaaseen näyttelyjalostukseen. Loputtomiin vaan annetaan suosituksia ja selitellään ettei me voida.
Mieluummin pidetään sairaiden rotujen jalostus omissa näpeissä ja hiljaisesti hyväksyttynä, kuin annettaisiin puskakasvattajien näin ensialkuun kasvattaa mitä kasvattavat (myöhemmin siihenkin voisi puuttua jollain valvonnalla) ja Kennelliitto profiloituisi mahdollisimman terveiden koirien järjestöksi.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja aunet » 15.09.2024 17:17

Ainahan kaikki muutokset aiheuttaa vastarintaa. Korvien typistyskielto, kannusten leikkaamiskielto, häntien typistyskielto, dopingsäännökset, kemiallisten aineiden käyttö näyttelyissä ulkomuodon paranteluun, muutamia mainitakseni. Mutta kuten Dacrest totesi, olisi pahimpiin epäkohtiin puututtava välittömästi, vastarinnasta huolimatta. Uskon, että se palkitsisi ennen pitkää tuloksillaan niin kasvattajia kuin koiranomistajiakin joka suhteessa. Ennen kaikkea palkinto tulisi sille koiralle, joka silminnähden kärsii.
aunet

ViestiKirjoittaja Mella M » 15.09.2024 17:46

JMTNT kirjoitti: Mutta en allekirjoita, että koiraharrastajat ovat itse luoneet terveystutkimukset, kuten Katariina Mäki toteaa. Rotuyhdistykset ne loivat.

No eikös rotuyhdistykset nimenomaan koostu koiraharrastajista vai kuinka monessa rotuyhdistyksessä on paljonkin ihmisiä, joilla ei ole mitään kytköksiä koiramaailmaan?
Mella M

ViestiKirjoittaja näin on » 15.09.2024 17:57

Ja rotuyhdistysten hallitukset koostuvat valtaosin, lähes täysin, kasvattajista.
Useimmat rotuyhdistysten päätökset tekee juuri hallitus.

Tuleeko kenellekään mieleen sanonta "Pukki kaalimaan vartijana" ? :(
näin on

ViestiKirjoittaja aunet » 15.09.2024 18:01

Nimenomaan aktiiviharrastajat ovat rotuyhdistysten takana. Rotujärjestöstatukseen vaaditaan jo hiukan enemmän. Ainakin omassa rotujärjestössä on koko ajan koventuneet vaatimukset, joita jalostuskoiralle asetetaan, ja hyvä niin. Toki ne ovat suosituksia, rotuni ei kuulu ainakaan vielä Pevisaan, ja jokainen tekee loppupeleissä omat ratkaisunsa. Ihan joka rodussa. Ja kuten aiemmin totesin, mikään muu taho ei voi asettaa koiraa jalostuskieltoon kuin kasvattaja tai omistaja itse. Rekisteröintiehdot on sitten toinen juttu. Mutta sekarotuisiahan tuotetaan koko ajan vailla minkäänlaisia terveyskontrolleja, ja tätä ei pidä taas sotkea tarkoin harkittuihin roturisteytyksiin, joka parhaimmillaan johtaa parantuneeseen koiran terveyteen.
aunet

ViestiKirjoittaja JMTNT » 15.09.2024 18:43

Mella M "No eikös rotuyhdistykset nimenomaan koostu koiraharrastajista vai kuinka monessa rotuyhdistyksessä on paljonkin ihmisiä, joilla ei ole mitään kytköksiä koiramaailmaan?"

Rotuyhdistyksen "sisäpiiriin" pääseminen edellyttyyää paljon rodun eteen tehtyä työtä, eli sun pitää tulla huomatuksi ei vaan jäsenenä, vaan ANSIOITUNEENA. Sitten rotuyhdistykset vetävät puh.joht.sta. riippuen omaa linjaansa. Ja jos et myötäile sitä linjaa, niin sut heitetään ulos toiminnasta. Onneksi olen niin pitkään saanut meriittejä, että kaikki arvostavat niitä. :D
JMTNT

ViestiKirjoittaja iiina » 15.09.2024 19:29

"Mikään muu taho ei voi asettaa koiraa jalostuskieltoon"

Eikös se tuleva eläinlääkäreitten ilmoitusvelvollisuus tarkoita juuri sitä että jatkossa viranomaiset nimenomaan asettavat koiria jalostuskieltoon?

Ja tähän on jouduttu mennä siksi koska omavalvonta ei ole toiminut. Omavalvonnan jäljethän ovat nyt kaikkien nähtävillä.
iiina

ViestiKirjoittaja Dacrest » 15.09.2024 19:48

^mietin vaan että miten se eläinlääkärin tekemä ilmoitus yhdistetään tiettyyn koiraan? Ruvin rekisterihän on omistajarekisteri. Ja pennut ilmoitetaan rekisteriin ilman minkäänlaisia sukutauluja.

Omavalvonta, eli kasvattajien oma harkinta jalostusyksilöiden terveydestä, ei kaikissa roduissa vaan toimi. Kennelliitto on jo joutunut kaikissa roduissa rajaamaan E-lonkkaiset pois jalostuksesta - vaikka suurimmassa osassa noin huonoja lonkkia ei olla käytetty enää ikuisuuksiin.
Nyt pitäisi sama tehdä hengitysongelmille. Eihän se yksistään mitään rotua pelasta, mutta olisi kaikkein nopein keino saada kuonoihin pituutta.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Iiina » 15.09.2024 19:56

Ymmärtääkseni omistajan tietojen perusteella. Pennuthan on rekisteröitävä emän omistajan toimesta ja siinä yhteydessä luulisi järjestelmän hälyttävän.
Mut en sitten tiedä. Tottahan ketkut keinot keksivät, yrittävät ainakin.
Iiina

ViestiKirjoittaja Dacrest » 15.09.2024 20:45

^hälyttävän mistä?

Jos ihmisellä on ruviin merkitty nartut x, y ja z ja sama ihminen rekisteröi sinne pennut a, b ja c, niin mikään ko rekisterissä ei yhdistä näitä pentuja koiriin x, y tai z. Koska se on omistajarekisteri, eikä siellä ole minkäänlaisia sukutauluja, esim pentujen vanhempia.

Ja vaikka ihmisellä olisi rekisteriin merkitty vain yksi narttu, jalostukseen voi käyttää muutakin kuin omaa koiraansa, esim sijoitus-/liisaus- tms sopimuksella.

Urosten kohdalla: pentujen a, b tai c isästä ei ruvilla ole sitäkään vähää aavistusta, koska sitä(kään) ei tarvitse ilmoittaa.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja kulkija » 15.09.2024 23:28

Eikös se omistajan nimi yhdistä näitä kaikkia koiria? (Dacrestin esimerkki)
Jos joku koira on jalostuskiellosta mutta samalta omistajalta pukkaa pentuja niin olettaisin ja toivoisin että tilannetta silloin hieman selviteltäisiin.

Munkin mielestä olisi kyllä kiva jos RuVi avaisi suunnitelmiaan vähän enemmän.

Tuli vielä mieleen että eihän valtio voi sakottaa koiria vaan ihmisiä. Siksi kai rekisterissä on omistajat eikä koirat. Mutten siis tiedä, kunhan yritän ymmärtää.
kulkija

ViestiKirjoittaja Kulkija » 15.09.2024 23:38

Koirilla on myös sirut jotka ovat kuin henkilötunnuksia.
Eläinlääkärin tekemä ilmoitus kohdentuu siis omistajan lisäksi myös sirun perusteella tiettyyn koirayksilöön.

Ja älysin juuri että sirunumeroitten perusteella saisi luotua tonne järjestelmään sukutaulutkin ajan mittaan tosi helposti ihan vaan jollain tietokoneohjelmalla. Mutta onko tosiaan niin että kasvattajan ei tarvitse ilmoittaa emon ja isän sivunumeroja pentuja rekisteröidessään?
Toivottavasti rekisteriin tehtäisiin sellainen lisäys lähitulevaisuudessa. Rekisteriähän oli tarkoitus kehittää jatkossa, muistelen kuulleeni.
Kulkija

ViestiKirjoittaja Dacrest » 16.09.2024 10:34

^sen Kennelliiton rekisterissä olevan multichampionin voi ilmoittaa ruvin rekisteriin vaikka mustavalkoisena Tessuna.
Koska ruvilla on viranomaisrekisteri, sieltä ei anneta tietoja ulkopuolisille, esim Kennelliitolle.
Eikä ruvin rekisteristä käy mitenkään ilmi, mitä koiria on käytetty jalostukseen.

Joten en ymmärrä, mitä hyötyä siitä "ei jalostukseen" -tiedosta siellä ruvin rekisterissä on?
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja kulkija » 16.09.2024 11:37

Mä en nyt pysy kärryillä. Mää mietiskelen vain sitä viranomaisrekisteriä, en jonkun koirakerhon "rekisteriä". Eihän sillä ole mitään väliä millaisilla ulkonäkötiedoilla joku kenties ilmoittaa koiransa Ruvirekisteriin, kun ratkaisevaa on vain ja ainoastaan sirun numero. Siru yksilöi koiran, myös valvonnan suhteen. Jos tietylle sirulle on kirjattu jalostuksen estävä sairaus tai toimenpide, järjestelmän soisi todellakin ilmoittavan mikäli kyseisen sirun omaavan koiran jälkeläisiä aletaan rekisteröimään Ruviin.
Tämä tietenkin vaatii sen että pentuerekisteröinneissä pitää ilmoittaa myös vanhempien sirut.

Minusta tuntuu että koiraväki takertuu kovasti nyt lillukanvarsiin, minäkin, tämän Ruvirekisterin kanssa. Mietiskelin asiaa aamulenkillä ( :mrgreen: ) ja hoksasin että tämän rekisterin avullahan viranomaiset saavat suhteellisen lyhyessä ajassa tiedon henkilöistä jotka myyvät poikkeuksellisen paljon joko pentuja tai aikuisia koiria, ja viranomaiset pystyvät kohdistamaan valvontatoimensa heihin.

Tämä tietenkin vaan vaatisi sen että jokainen koiran hankkija ymmärtäisi varmistaa että myyjä on rekisteröinyt pennun/koiran Ruvirekisteriin.
kulkija

ViestiKirjoittaja Klatjofs » 16.09.2024 11:46

Ruokaviraston rekisteri on haltijarekisteri, eli omistamani sijoituskoirat ovat Ruokaviraston rekisterissä niiden haltijan nimissä, ei minun. Ja kun ilmoitan pennut rekisteriin, riittää että syötän pennun itsensä sirutiedot ja kutsumanimen, mitään tietoa vanhemmista ei tarvita eikä niille ole siellä paikkaa. Eli se, että koira sirunumerolla 123456789 on jalostuskiellossa ei ainakaan tällä hetkellä vaikuta sen pentujen rekkaamiseen RuVi:ssa koska vanhemmista ei tallenneta sinne mitään tietoja, kätevää eikö :mrgreen:
Klatjofs

ViestiKirjoittaja Dacrest » 16.09.2024 13:45

^totta, haltija- ei omistajarekisteri.

kulkija kirjoitti:Minusta tuntuu että koiraväki takertuu kovasti nyt lillukanvarsiin, minäkin, tämän Ruvirekisterin kanssa. Mietiskelin asiaa aamulenkillä ( :mrgreen: ) ja hoksasin että tämän rekisterin avullahan viranomaiset saavat suhteellisen lyhyessä ajassa tiedon henkilöistä jotka myyvät poikkeuksellisen paljon joko pentuja tai aikuisia koiria, ja viranomaiset pystyvät kohdistamaan valvontatoimensa heihin.

Tämä tietenkin vaan vaatisi sen että jokainen koiran hankkija ymmärtäisi varmistaa että myyjä on rekisteröinyt pennun/koiran Ruvirekisteriin.

Tähän on yritetty saada vastausta, miten rekisterillä edes teoriassa pystytään puuttumaan pentutehtaisiin ja salakuljetukseen.
Joo, jos rekisteröi huomattavan määrän pentuja. Tosin niin rekisteröi moni rotukoiran kasvattajakin, eikä sekarotuistenkaan kasvattaminen ole kiellettyä.

Lähdetäänkö tekemään valvontakäyntejä kaikkiin osoitteisiin joissa on suuret pentumäärät? Veikkaan ettei viranomaisilla riitä resurssit.
Ja näitä on niin helppo kiertää: osan pennuista voi rekisteröidä vaikka perheenjäsenten, sukulaisten, tai kavereiden nimiin.

Toinen selitys: kaikki pennunostajat vaativat että pentu on ruvin rekisterissä.
Kuinka todennäköistä tää on? Kun jo pentutehtailusta on varoitettu sen 20 vuotta, ilmeisesti ilman suurempaa vaikutusta.

Kritiikki ei ole lillukanvarsiin takertumista. Varmaan suurin osa koiraihmisistä toivoisi että näihin asioihin pystyttäisiin puuttumaan. Nyt vaan näyttää että on tehty yksi byrokraattinen järjestelmä lisää, josta ei ole käytännön hyötyä.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Sopuli » 16.09.2024 14:22

Ja näitä on niin helppo kiertää: osan pennuista voi rekisteröidä vaikka perheenjäsenten, sukulaisten, tai kavereiden nimiin.

Jos jollakin on niin paljon luottavaisia perheenjäseniä ja kavereita, niin onnittelut hänelle. Useimmilla taitaa kuitenkin olla vain se tunne, että helppoahan se "niissä piireissä" on. Minun nimiini ei ainakaan kukaan rekisteröi pentuettaan, ei edes perheenjäsen. Ja jos itse alkaisin miettiä, kenen nimiin saisin omiani nimellisesti laitettua, eipä se ihan niin helppoa olisi, kuin jotkut tuntuvat ajattelevan. Olen myös ymmärtänyt, että tällä halutaan ennen kaikkea vaikuttaa tuontibisnekseen. Siihen, kun pentuja tuodaan maahan kymmeniä ja taas kymmeniä. Määriä, joihin tuotteliaskaan kasvattaja ei yllä.

Toinen selitys: kaikki pennunostajat vaativat että pentu on ruvin rekisterissä.
Kuinka todennäköistä tää on? Kun jo pentutehtailusta on varoitettu sen 20 vuotta, ilmeisesti ilman suurempaa vaikutusta.

Kuinka todennäköistä on, että jokainen liikenteessä oleva ajoneuvo on Trafin rekisterissä? Tai jokaisella kuskilla ajokortti? Veikkaan, että esim. 50 vuoden kuluttua pennun rekisterissä oleminen on jo rutiini. Ei tietenkään vielä ensi vuonna, tai sitä seuraavana. Varsinkin kun osa rotukoiraharrastajista ampuu itseään jalkaan rekisteriä vastustaessaan.
Sopuli

ViestiKirjoittaja Darre » 16.09.2024 16:07

Minun pentuni ei ole Ruvin rekisterissä. Kasvattaja ei siis rekisteröinyt pentuetta sinne ja olen nyt useampaan kertaan kysynyt häneltä siruttajan nimeä ja osoitetta, että saisin pennun ilmoitettua rekisteriin. Turhaan. Vanhemmat koirat sain laitettua rekisteriin ilman tietoa siruttajasta, mutta nyt se on pakollinen kenttä. Tämä oikeasti ärsyttää, enkä koiran haltijana todellakaan haluaisi maksaa 85 € valvontamaksua, kun tarkoitus on käydä näyttelyissä ja valvonta tulee ensi vuonna ilmeisesti tiukentumaan. Ja vaikka ei missään käytäisikään niin silti haluaisin koiran asianmukaisesti rekisteriin.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Sopuli » 16.09.2024 16:18

No onpa tympeä tilanne Darrella. Kyllä minäkin haluan ehdottomasti viranomaisrekisteriin jokaisen lemmikin, mikä sinne on mahdollista saada. Vain sillä voin varmistua, että ne ovat virallisesti minun nimissäni ja hallussani. Ja koska välitän niistä, laitan tietenkin mahdollisimman tarkat ja oikeat tiedot katoamisen tai varkauden varalle. Jos oma tilanne, maailmantilanne tai mikä tahansa olosuhde menee mihin tahansa, on tiedossa, että ne ovat laillisesti ja virallisesti minun.
Sopuli

ViestiKirjoittaja Sopuli » 16.09.2024 16:22

Viimeisen sanan piti olla "minulla". Vaikka tuskinpa siihen kukaan jaksaa takertua, ettei kyseessä ole omistajarekisteri. Ei vain koskaan voi olla ihan varma, joten lisätään nyt sekin. :mrgreen:
Sopuli

ViestiKirjoittaja MJK » 16.09.2024 16:51

Kirjoittaja Darre » 16.09.2024 16:07

Minun pentuni ei ole Ruvin rekisterissä.

Miksi et vaatinut ennen pennun ostoa että se sinne laitetaan?

Ruokaviraston sivuilta:
Erittäin tärkeää on, että koiraa hankkiessaan ostaja varmistaa, että koira on ilmoitettu viranomaisrekisteriin. Jos näin ei ole, koiran ostajan on syytä pohtia, onko myyjän toiminnassa jotain sellaista, mitä halutaan pitää piilossa. Avainasemassa ovat siten koirien pitäjät ja koirien hankintaa harkitsevat kansalaiset.
MJK

ViestiKirjoittaja rekrek » 16.09.2024 18:37

Darre, onko kyse puhdasrotuisesta Kennelliiton kasvattajan pennusta vai sekarotuisesta?
Miten Kennelliitto suhtautuu kasvattajajäseniinsä jotka rikkovat lakia eivätkä rekisteröi pentuja viranomaisrekisteriin? Saisiko Kennelliiton suunnalta yhtään painetta kasvattajalle?
rekrek

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 16.09.2024 18:50

Darre, saitko pennun mukana eläinlääkäritodistuksen? Siruttaja saattaa olla sama henkilö.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Darre » 16.09.2024 20:25

Pentu on puhdasrotuinen ja Kennelliiton rekisterissä. Olen tuntenut kasvattajan parikymmentä vuotta ja olen ottanut häneltä aikaisemmin jo kaksi pentua. Kaikki hänen pentueensa ovat harkituista yhdistelmistä, terveystutkituista vanhemmista, erittäin hyvin hoidettuja ja sosiaallistettuja. Koska kasvattaja siis kokemukseni mukaan hoitaa kaiken asianmukaisesti, niin tuli aivan yllätyksenä pentua hakiessa kun kuulin, että pentuetta ei ole rekisteröity Ruviin. Sijoitussopimus oli allekirjoituksia vailla, joten jos siinä vaiheessa olisin perunut niin välit kasvattajaan olisivat menneet totaalisesti poikki. Välien menemistä pelkään nytkin, koska en todellakaan halua sitä. Mutta toivon, että saan vielä pennun rekisteriin.
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 16.09.2024 23:16

Darre kirjoitti:Minun pentuni ei ole Ruvin rekisterissä. Kasvattaja ei siis rekisteröinyt pentuetta sinne ja olen nyt useampaan kertaan kysynyt häneltä siruttajan nimeä ja osoitetta, että saisin pennun ilmoitettua rekisteriin.

Ota RuViin yhteys ja kysy saisitko jotenkin ilmoitettua pennun sinne ilman siruttajan tietoja koska et ole lukuisista pyynnöistasi huolimatta saanut tietoa kasvattajalta.

Jos soitat kasvattajalle ja sanot että "Moi, saisinko sen siruttajan nimen ja osoitteen?" niin mitä vastaa?
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Umac » 17.09.2024 02:36

Ikävä tilanne Darrella.
Ostajina meidän tulee siis jatkossa kysyä asiaa kasvattajalta heti ja suoraan.

Osallistuin itse pienimuotoisesti keväällä oman kasvattajan pentueasiohin mutta en ollenkaan tiedä kysyivätkö ostajat asiaa edeltävästi? Naputin nimittäin ne RuVin asiat ko. pentueesta ylös ja tehtäväksi jäi vaih katsoa, että jokainen siirtää omansa luovutuksen jälkeen itselleen. Siis kasvattajan tehtväksi jäi tuo asia.
SKL:n sivuilla asia on vain näin:
Tunnistusmerkintä on koiran yksilöllinen tunniste ja turva samaan tapaan kuin sosiaaliturvatunnus on ihmisillä. Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella koirien tunnistamisesta ja rekisteröinnistä määrätään, että kaikki koirat on tunnistusmerkittävä ja ilmoitettava Ruokaviraston rekisteriin 31.12.2023 mennessä. 1.1.2023 alkaen syntyneet koirat on tunnistusmerkittävä ja ioitettava Ruokaviraston rekisteriin viimeistään kolmen kuukauden iässä tai aiemmin, jos ne luovutetaan uudelle haltijalle ennen kolmen kuukauden ikää.

Saako siitä sanktiota, tekemättä jättämisestä? En tosiaan tiedä.

Yleensä pitkän linjan kasvattaja käyttää samaa siruttajaa aina, ellei pennut ole ell tarkastettu. Eli ottamalla häneen yhteyttä asia voi selvitä? Ko. kennelpiirin siruttajat pitäisi löytyä SKL:n sivuilta:
https://tapahtumakalenteri.kennelliitto ... sija?nimi=
Heille itselleen jää ns. tehdyistä töistä oma kappaleensa, näin uskon? Hitsi kun en muista niitä kaikkia papereita...kasvattajalla on omansa, se on selvä mutta jos hän ei aio asiasta puhua tai kertoa niin vaikeaksi menee.
Tsekkaa nyt ainakin nuo oman kennelpiirin siruttajat, onko heitä montakin. Siis jos ell todistusta ei ole. Jos on niin yhteys ell sitten?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.09.2024 07:30

^Totta, kyllä siruttajalle jää tieto mitä koiria on siruttanut. Siruttaja voi toki myös olla pentuetarkastuksen tehnyt eläinlääkäri.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Darre » 17.09.2024 17:27

No kuulkaas, soittaminen tepsi :mrgreen: Nyt on pentu rekisterissä :)
- Roger Caras
Darre

Seuraava

Paluu Rekisteröimättömät