Kysy mitä vaan!

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kysy mitä vaan!

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.03.2024 14:02

Meillä ei vaikuttanut mitään.
Mutta ovissa olikin vanhat melko massiiviset saranat.
Nytkin on yksi alunperin massiivipuinen ovi, mihin on lisätty paneloinnit sekä sisä- että ulkopuolelle ( ja finnfoam, mikä ei tietty paina " mitään")
En tiedä, mutta jos on pelko niiden kestämisestä, niin onko oveen mahdollista lisätä vaikka 1 sarana, esim olemassa olevien väliin, jolloin paino jakautuisi eri tavalla. Jos paino nyt on kahdella, niin sitten se jakaantuisi kolmelle?
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.03.2024 14:13

Mä mietin sitä että millä sen oven paneloisi, ja millä panelointi pitäisi kiinnittää. Semmoinen sormipaneelin tyyppinen olisi kiva. Ovessa on myös ikkuna, joten tuntuu aika hankalalta.
Vieras

ViestiKirjoittaja smörgen » 27.03.2024 15:48

Sormipaneeli kiinnitetään yleensä ihan naulapyssyllä. Toki ulkokäytössä naulojen materiaaliin täytyy kiinnittää erilailla huomiota, jotta eivät ruostu heti poikki.
Pitäiskö lähteä jumpalle vai skumpalle
En v*ttu tiiä
smörgen

ViestiKirjoittaja Vieras » 27.03.2024 17:40

https://www.biltema.fi/rakentaminen/laa ... 2000047030

Kestääkö tuommoinen 9mm paksu laatta tosiaankin ulkona hajoamatta kesät talvet? Jos miettii että sille kuitenkin tulee painoa väkisinkin välillä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 27.03.2024 21:32

Tuo laattahan valetaan paikoilleen, ja tietty vaatii kunnon pohjat. Ja eiköhän sitä yleensä käytetä katetuilla terasseilla eikä sään armoilla.
Fran

ViestiKirjoittaja Purrfect » 27.03.2024 21:52

Mea kirjoitti:Oma kysymys: tulppaanit! Ostin 25 kun ei ollut vähempää. Nyt olen vähän pettynyt niihin. Kukat ovat pieniä ja maljakko yhtä lehteä. Saako niitä lehtiä kiskoa pois vai tapanko ne sillä?

Lehdet tosiaan voi ottaa halutessaan poies (itse myös jättäisin ainakin yhden lehden varteen), ja lisävinkkinä, että varresta kannattaa leikata terävällä veitsellä vähintään pari senttiä pois ja laittaa kukat kylmään veteen. Jos voi yön säilyttää viileässä paikassa, kestävät pidempään. Vettä kannattaa vaihtaa välillä ja tehdä uusi leikkuupinta myös.

Voi toki olla että nämä olikin jo tiedossa mutta jos vaikka jollekin olisi tiedosta jeesiä :D
Purrfect

ViestiKirjoittaja Mea » 28.03.2024 06:17

Jos puhutaan kukista niin turvallinen olettamus on, että mitään ei ole tiedossa! :D Tuon kylmän veden luin kyllä jostain. Mutta kiitos kaikille, otan lehtiä pois nyt koska vaasi on tosiaan täynnä lehteä eikä ole kivan näköinen.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.03.2024 09:06

Fran kirjoitti:Tuo laattahan valetaan paikoilleen, ja tietty vaatii kunnon pohjat. Ja eiköhän sitä yleensä käytetä katetuilla terasseilla eikä sään armoilla.

”. Tarkista laatat huolellisesti ennen liimaamista. Kun laatat on liimattu, niitä ei voi reklamoida värin, sävyn ja koon perusteella.” Jaa, en tiennyt että liimaaminen ja valaminen on sama asia.
Vieras

ViestiKirjoittaja kuvatus » 28.03.2024 09:58

Jospa se liimataan jollakin kiinnitysmassalla valetulle pohjalle?
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Purrfect » 28.03.2024 23:33

Samsung -Älykellot, puhelimen sovelukset siihen ja akunkestot.
Eli siis ilmeisesti tuo Samsungin health ja sovellus missä näkyy EKG haukkaa melkosesti puhelimesta akkua.
Ootteko käyttäneet jotain muuta sovellusta tuohon vai voiko muita edes käyttää?
Mitä ootte ottaneet pois päältä, että akunkestoa saa pidennettyä?

Nyt siis kestää vajaan vuorokauden puhkan akku, kun aiemmin saattoi mennä helposti parikin päivää ilman latausta. Tää koko homma on mulle niin uusi että oon vähän pihalla mitkä yhteydet ja jutut pitää olla että toimivat yhdessä (bluetoothilla toki siirtää tietoja), ja mitä voi vaan varmuuskopioida tai manuaalisesti päättää katsoa sillon kun haluaa puhelimesta. Jotain kun mielummin seuraan nimenomaan siitä puhelimen ruudulta, kuten uniraportit.
Purrfect

ViestiKirjoittaja Mea » 29.03.2024 14:31

Onko kenelläkään HBO Maxia? Näkyykö siellä Zone of interest vai ei? Netissä on ihan ristiriitaista tietoa.
Mea

ViestiKirjoittaja Thirteen » 29.03.2024 15:47

Ei löydy ainakaan mulla.
Kohti ääretöntä ja sen yli!
Buzz Lightyear
Thirteen

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.03.2024 23:24

Latasin tuon instan thredsin, kun insta mainosti jatkuvasti suomalaisia juttuja, mutta se näyttääkin nyt vain jotain ulkomaalaisia julkaisuja. Miten sitä olisi tarkoitus käyttää että näkisi ne julkaisut mitä insta mainosti?
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 31.03.2024 23:37

^ Mä vaan ruksin niitä ulkomaalaisia pois ja laitoin jotain ihan turhia floodaussivuja estoon ja alkoi näyttää suomalaisia. Samoin se varmaan auttaa, jos menee niiden instan suomalaisten julkaisujen kautta sinne?
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 01.04.2024 08:09

^okei! Instasta hävis kaikki nuo threadsmainokset kun latasin sen, joten sitä kautta ei päässyt ( tai en osannut)
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 01.04.2024 13:41

Mulla kyllä edelleen on noita Instassa. Ja kun siitä napsauttaa jotain viestiä, niin se yhdistää sit threadsiin.. Ainakin jos siis on mennyt sinne samoilla tunnareilla tai jotenkin sen saman tilin kautta.
Mella M

ViestiKirjoittaja Mella M » 02.04.2024 14:58

Mitenköhän koirat kokevat erilaiset äänet? Mä tässä paloittelin elukoille lihaa lautasen päällä koska olin laiska ja veitsi kirskahti ikävästi välillä ja mua vihloi silleen selkäpiistä niinkuin sanotaan ja meni kylmät väreet. Miltäköhän koirasta tuntuu tällaiset äänet? Sitten mietin jotain toista ketjua lukiessa, että rauhoittaako koiraa jos sille jättää radion tai telkkarin päälle kun isäntäväki on pois vai haluisko ne vaan nukkua hiljaisuudessa. Mä en kaipaa kotona mitään ääniä, kuuntelen esim. tosi harvoin musiikkia tms. mutta miltähän se jatkuva ääni koirista/kissoista tuntuu.
Mella M

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 02.04.2024 15:07

Mella M kirjoitti:Mitenköhän koirat kokevat erilaiset äänet? Mä tässä paloittelin elukoille lihaa lautasen päällä koska olin laiska ja veitsi kirskahti ikävästi välillä ja mua vihloi silleen selkäpiistä niinkuin sanotaan ja meni kylmät väreet. Miltäköhän koirasta tuntuu tällaiset äänet? Sitten mietin jotain toista ketjua lukiessa, että rauhoittaako koiraa jos sille jättää radion tai telkkarin päälle kun isäntäväki on pois vai haluisko ne vaan nukkua hiljaisuudessa. Mä en kaipaa kotona mitään ääniä, kuuntelen esim. tosi harvoin musiikkia tms. mutta miltähän se jatkuva ääni koirista/kissoista tuntuu.

koirahan kuulee askeleet ja äänet 300m ennen ihmistä, joten hiljaista eläimillä ei ole ns. koskaan. ellei sitten kuurous ole syynä.
tuo 300m on mm. mainittu helena telkänrannan luennoilla.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 02.04.2024 16:06

Oma kokemus on, että koira rauhoittuu mielellään esim. musiikin ollessa taustalla, vaikka olisi kovemmallakin. Ehkä taustalta häviää ns.epäolennaisuudet jotka voisivat kiinnittää huomiota?
Samoin pohdittu miten se kulkee kuin kiskoilla vaikka VR vetää toistasataa ohi ulkoilutien, vain muutama metri välissä? Toki siis aistit kertovat jo paljon kauempaa kuin oma korva, että juna tulossa. Mutta mikä siis suojaa koiran kuuloa kun omaan korvaan ohikiitävä juna menee ohi todella kovalla äänellä.

Kuuloalue on koiralla laajempi ja monipuolisempi kuin meillä, kuten kiranas jo totesikin.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 02.04.2024 16:27

Kai kaikki koiraihmiset ja muutkin tietää, että koira tosiaan kuulee paljon enemmän kuin ihmiset. En nyt hakenut siis sitä, vaan lähinnä kun ainakin omaan korvaan jotkut tietyt äänet ovat aivan erityisen inhottavia, että miltä ne koirasta kuulostaa. Ja noissa koiran kuulemissa äänissä, mitä me ei kuulla, on varmaan paljon sellaista, mihin koirat ovat niin tottuneet, että siitä suuri osa sellaista kohinaa, jota itsekin saattaa kuulla vaikka olisi hiljaista. Ehkä. Eivät siis reagoi niihin ääniin mitenkään. Mutta nuo kovat ja just sellaiset äänet eniten mietityttää joista tulee itsellekin ihan fyysisiä tuntemuksia. Palohälytin on esim. sellainen, että sekä koira että kissa juoksee pois keittiöstä. Se onkin ainoa ääni, johon selvästi reagoivat noin. Ja kai koirilla ukkosenkin pelkäämisessä on kyse ainakin osittain siitä äänestä joko voimakkuudesta tai siitä taajuudesta? Ainakin moni koira alkaa pelkäämään vaikka ei näkisi salamointia vaan kuulee vain sen äänen. Samoin ilotulitukset. Musta olis vaan mielenkiintoista tietää, että ajatteleeko koira joskus, että "voi jeesus, nyt hiljaisemmalle tota".
Mella M

ViestiKirjoittaja Umac » 02.04.2024 16:56

Joo, se palohälytin saa meilläkin koiran takaovelle päin. Miten paljon siinä sitten hermostuneiden omistajien sadattelulla merkitystä, vaikea sanoa.

Se junahomma meitä eniten mietityttänyt mutta eihän nuo kerro. Oma fiilis seisahtua ja työntää sormet korviin mutta koira kykenee haistelemaan maata vaikka korvat lepattaa ilmavirrasta :roll: .

Ja tunnen suurta sympatiaa jokaisen elukan puolesta laivassa kun useampi auton häläri huutaa kansilla. Argh :twisted:
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 03.04.2024 03:24

Äänistä ja koirista kun puhutaan, niin mikä tämä ambulanssijuttu on? Sitä sivuttiin jopa Family Guyssa joten taitaa olla ihan universaali ilmiö.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 03.04.2024 03:28

Siis kun osa ulvoo hälärin kuullessaan? Samoja videoita on mm. soittimista jne. Jokin siinä taajuudessa kait kaivautuu esi-isien aikaan ja käynnistää koirassa ääntelyn. En ole koskaan tutkinut sitä mutta ulvovan koiran tilahan on sellainen erilainen, vähän poissaoleva tms., poikkeaa arkisesta haukkumisesta aika lailla.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mella M » 03.04.2024 13:32

Käyttääkö kukaan Open Officen taulukko ohjelmaa. Mulla se on kotiläppärillä ja haluaisin kiinnittää sen ylärivin sellaiseksi, että se seuraa mukana vaikka rivejä selaa kuinka alas. En nyt yhtään onnistu löytämään sellaista toimintoa eikä mun lukemista ohjeistakaan ollut mitään hyötyä.
Mella M

ViestiKirjoittaja Purrfect » 03.04.2024 18:01

Mella M kirjoitti:Käyttääkö kukaan Open Officen taulukko ohjelmaa. Mulla se on kotiläppärillä ja haluaisin kiinnittää sen ylärivin sellaiseksi, että se seuraa mukana vaikka rivejä selaa kuinka alas. En nyt yhtään onnistu löytämään sellaista toimintoa eikä mun lukemista ohjeistakaan ollut mitään hyötyä.

Eli ylärivin lukita näkyviin, vaikka alempia rivejä scrollaileenkin? Alkoi niin vaivaamaan että piti ihan itsekin tarkistaa mistä se sieltä löytyy! Mikäli käytössä Windows-käyttis, niin OpenOffice Calc:issa klikataan haluamansa kiinnittyvän rivin alla olevaa riviä (koko rivi valittuna), yläpalkin Window- valikosta valitaan "freeze".

On kyllä ihan eri paikassa mitä Excelissä...
Purrfect

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.04.2024 08:32

Miltähän tämä veg juusto maistuu? https://www.iltalehti.fi/ruoka-artikkel ... 768c792c29

Mitä pyritään saavuttamaan vegejuustolla noin ylipäätään? Tekstuuria vai juuston makua?
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 14.04.2024 09:34

En ole koittanut tehdä tuota vegejuustoa, mutta olen nähnyt somessa monen koittaneen. Jotkut ihan tykänneet, osa tuunannut vähän toisenlaiseksi.

Ja mitäkö pyritään saavuttamaan? No varmasti juuri juustomaista rakennetta ja etenkin makua. Juusto on monille vegaaneille, jotka ovat ennen syöneet myös eläinperäisiä tuotteita, varmaan yksi vaikeimpia asioita korvata. Juusto on iso osa monen arkea, herkuttelua ja ruuanlaittoa, mutta vegaaniset juustot eivät ole olleet kovin onnistuneita toistaiseksi.
Mella M

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.04.2024 09:46

Minkä kokoinen on merileväarkki jollaisia kaupassa myydään? Siis kanttixkantti kokoa tarkoitan, ja ei tarvi olla millilleen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Hurtlundi » 19.04.2024 10:07

Lähimpänä varmaan joku 16x16 tai 16x19cm
Aika tarkkaan paketin kokoinen.
Hurtlundi

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.04.2024 13:02

Kiitos! ^
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät