Kysy mitä vaan!

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kysy mitä vaan!

ViestiKirjoittaja Mea » 02.01.2024 04:26

^ Ei näy? En löydä muuta asetusta näkymiseen liittyen kuin "yksityinen tili" ja se ei ole tuossa päällä.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 02.01.2024 04:29

Ootas ku napsautan tuon VPN-jutun pois. Vaatii uudelleen kirjautumisen, menee hetki....
muoks: joo, iiman VPN näkyy kuvat rivissä, yksittäistä ei voi klikata ilman, että keskelle ruutua tulee "kirjaudu sisään"- laatikko.
VPN:n kanssa tulee vain tyhjä sivu jo lähtökohtaisesti, se blokkaa kaikki kuvat pois.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 02.01.2024 05:47

^ Kiitos! Onpa rasittava ominaisuus että on oltava tili jotta voi katsoa kuvia kunnolla.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.01.2024 08:10

Luftis kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Miten tämä siis tehdään?
”Voiko fasettilukon avata itse?
Joskus fasettilukon voi saada avattua itse, joskus se on siihen liian tiukka, Pulkkinen sanoo. Esimerkiksi rintarangan lukko voi aueta näin:

Nosta kädet eteen
Laita kyynärpäät yhteen
Nosta olkapäitä nopeasti ylös”
Eli miten kädet ovat?

https://www.itsehoitoapteekki.fi/kipu-s ... -ja-hoito/

Rauhallinen, hidas venyttely voisi olla suositeltava ennenkuin tuota lähtee tekemään, saa lihaksista pois ylimääräistä kireyttä.

Mä ymmärtäisin ton niin, että kädet kämmenpuoli alas eteen ja selkä/käsivarret muodostaa hartioista 90 asteen kulman, sitten kääntää kämmenet vastakkain niin että kyynärpäät koskettaa toisiaan tehden olka/kyynär 90 asteen kulman sormenpäät kattoa kohti ja semmonen nopean napakka olankohautus.
Se kai kuuluu asiaan että kyynärpäät "heittää" sivuille joten ei kannata kokeilla jos joku elävä on kyljessä kiinni, voi kyynärpäällä kolauttaa kipeästi.

En kyl ihan varma teinkö tuon oikein, mutta itse tuota eilen kokeillessa napsahti rintarangasta jokin ja myöhemmin naksahti ihan vain päätä kääntäessä varmaan vuoden kiusannut nikama kohdilleen niskassa. Mä olen tosin kärsinyt hypermobiliteetista koko ikäni ja joutunut opettelemaan eri nikamien naksauttelun paikoilleen.

En ymmärtänyt tuostakaan juuri mitään. :D
Vieras

ViestiKirjoittaja Luftis » 02.01.2024 09:14

Ootas, mä koitan piirtää kunhan saan päivitykset asennettua tähän koneeseen.

Kuva

se kolmas vaihe on niin et kun kädet on kuten kakkoskuvassa, napakka olankohautus
ja kakkoskuvassa kämmenet vastakkain, voi vaikka "kätellä" itseään
Hymyile, voit pilata sillä jonkun toisenkin päivän!
Luftis

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.01.2024 10:04

Luftis kirjoitti:Ootas, mä koitan piirtää kunhan saan päivitykset asennettua tähän koneeseen.

Kuva

se kolmas vaihe on niin et kun kädet on kuten kakkoskuvassa, napakka olankohautus
ja kakkoskuvassa kämmenet vastakkain, voi vaikka "kätellä" itseään

Hah, käsitin sittenkin :D En vain ymmärtänyt miten kyynärpäät heittää sivuille, siitä johtui!
Vieras

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 02.01.2024 11:55

eilen kattelin jotain tutkimusmatka dokkaria antarktiksella.
kiinnitin huomiota heidän vaatetukseen, heillä oli kamik-merkkiset bootsit siellä.

harmillisesti tossa linkissä ei ole mun kokoa ja ostin kyllä jo ihan toimivat talvisaappaat näille pakkasille, mutta onko kellään kokemusta noista kamikin tuotteista? tai muu vastaava?
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Luftis » 02.01.2024 12:00

Mä ostin kamik saappaat joskus syksyllä.
Joku suomalainen firma oli joka myy erätavaraa ja kaikkea muuta sekalaista.
Oli niin lämmin ja paksu vuori että päädyin odottamaan kylmiä kelejä.
Vuori on irroitettava ja mukaan tuli irtopohjalliset.
Ihan laadukkaan oloiset, vähän turhan jäykkä varsi mutta voisikin kaivella ne esille kun on just hyvä pakkanen niille.
Hintavat, mutta jo sisäänajossa syksyllä totesin ettei mennyt rahat hukkaan.
Luftis

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 02.01.2024 12:08

Luftis:
miten se koko osuu eu-taulukkoon? joo, googlekoko us vs eu oli ihan erilainen taas kuin joku tuon bootsin oma kokotaulukko.
vai ostitko vaan eu-kokoisena ne?
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Luftis » 02.01.2024 12:17

Ostin kokoa 42 (kengästä riippuen 40-42) ja tuli just hyvät ja sopivat, riittävän väljät mutta ei niin että hölskyisi. Varpailla on just sopivasti tilaa.
Mun koipi on 24cm kantapäästä pottuvarpaaseen mitattuna ja leveyttä on kuin lapiolla. Tämä ihan vain vertailuksi, jotta osaisit ostaa oikean kokoiset.
Sitä en ole vielä kokeillut kuinka väljät olisi jos ottaa vuoren pois välistä.

muoks. nämä ostin https://varuste.net/p42495/kamik-alborg-womens
kengän malli on hyvä ja nahka tuntuu hyvinkin laadukkaalle
Luftis

ViestiKirjoittaja aunet » 03.01.2024 09:50

Autoimmeiset, kannattaako kovilla pakkasilla pitää autoa esilämmityksessä (tässä tapauksessa lohko) vaikka ei aio lähteä ajamaan? Onko siitä mitään hyötyä vaiko pikemminkin haittaa?
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 03.01.2024 10:34

Luftis:
kiitos vinkeistä. tänä aamuna varpaat paleli kun tunnin vietin vilposessa, joten tilasin nyt kamikit, yhdessä mallissa arvostelussa sanottiin, että varpaat palelee -20 C:ssa ja löysin mallin jossa ainakin arvostelu sanoi, että pärjää -27C. toivottavasti pitää nyt paikkaansa! aluksi meinasin tilata euroopasta, mutta sitten vaan skippasin sen, koska jos pitää palauttaa sun muuta. toivottavasti nyt 39 on sitten omaan leveään lestiin passeli.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.01.2024 10:53

Miten saada sulaksi vesiputki johon ei ole pääsyä mistään? Ei voi imeä imurilla, lämmittely ei auta. Odotellako vain kesän tuloa? Syynä se että joku on vienyt tilkkeen kivijalasta.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 03.01.2024 11:32

aunet kirjoitti:Autoimmeiset, kannattaako kovilla pakkasilla pitää autoa esilämmityksessä (tässä tapauksessa lohko) vaikka ei aio lähteä ajamaan? Onko siitä mitään hyötyä vaiko pikemminkin haittaa?

Lohkolämppärin tarkoitus on helpottaa auton käyntiin lähtöä kylmällä, ja vähentää kylmäkäynnistyksestä aiheutuvaa rasitusta. Bonuksena se, että lämmityslaitteesta tulee nopeammin lämmintä ilmaa. Mä en keksi mitä hyötyä olisi lämmittää moottoria muuten vain, edellyttäen että jäähdytysneste on riittävän pakkasenkestävää eikä jäätymisen takia ole pelkoa moottorivauriosta.
Fran

ViestiKirjoittaja aunet » 03.01.2024 11:46

Juu ymmärrän toimintaperiaatteen, mutta kysyin silti jos siitä olisi ollut ikään kuin hyötyä. Jos joku asia jäätyy niin se jäätyy, ei siinä kait "välisulattelut" auta. Määräänsä enempää ei voi edes jäätyä. Kovilla pakkasilla tietty nopeammin, aikoinaan ravintolassa työskennellessä kun piti jäädyttää hygienisesti jotain, esim.kalaa/lihaa, laitettiin se -40 asteen pakkaseen. Joku oli laskenut että tuote jäätyy 1 cm per tunti vauhdilla ollakseen umpijäässä. Huokoisempi ja kosteempi tietty nopeammin.
aunet

ViestiKirjoittaja Fran » 03.01.2024 12:07

Juu siis alku oli perustelua sille, miksei lämmityksestä muuten vain ole hyötyä, ja se, että jäähdytysneste on liian laihaa oli ainoa syy, miksi lämmitys mun mielestä olisi perusteltua. Mut silloinkin moottoria pitäisi lämmittää koko ajan, ei silloin tällön muutamaa tuntia. Jos neste pääsee jäätymään on edessä isompi remontti kuin sulattelu.
Fran

ViestiKirjoittaja Dacrest » 03.01.2024 12:19

Vieras kirjoitti:Miten saada sulaksi vesiputki johon ei ole pääsyä mistään? Ei voi imeä imurilla, lämmittely ei auta. Odotellako vain kesän tuloa? Syynä se että joku on vienyt tilkkeen kivijalasta.

Mulla sama tilanne päällä, vessan lavuaarin kuumavesiputki jäässä, eikä mistään pääse lämmittämään. Ensihätään päätettiin laittaa auton sisätilalämmitin pienimmälle puhaltamaan allaskaappiin, suuntaus jäätyneeseen putkeen (putki kääntyy siellä seinän sisälle). Ja tietty hana koko ajan auki.

Ainakaan viiden tunnin lämmityksen jälkeen ei ole tapahtunut mitään. Seuraava siirto on soittaa putkimiehelle.
Ja täällä ei kuulemma ole putket ikinä jäätyneet. Nyt sitten jäätyi, vaikkei pakkasta ole ollut "kuin" 22 astetta.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.01.2024 14:31

Täälläkin 6h lämmitetty talon alla rakennuspuhaltimella, sauna on ollut päällä yhtä kauan. Ei mitään vaikutusta. Meillä jäässä wcpönttöön menevä putki, ja huomenna lähdetään reissuun. Putiliikkeeseen soitettu, tulevat kun kerkeävät. En kyllä ymmärrä miten nekään tuota saa sulaksi sen kummemmin, kun putki menee kuitenkin seinien ja lattian välissä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.01.2024 08:52

Mikä on oscar (se palkinto) lyhytlista? Lista jolla kaurismäen uusin on.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 04.01.2024 09:10

Vieras kirjoitti:Mikä on oscar (se palkinto) lyhytlista? Lista jolla kaurismäen uusin on.

Karsintalista, jolta valitaan ehdokkaat. Oscareiden "semifinaali" siis.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.01.2024 09:50

Miten auto vedetään käyntiin toisella autolla? Googletin kyllä mutta en löytänyt valaisevaa neuvoa.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 06.01.2024 11:00

Vieras kirjoitti:Miten auto vedetään käyntiin toisella autolla? Googletin kyllä mutta en löytänyt valaisevaa neuvoa.

Auton pitää olla manuaalivaihteinen, jotta sen voi hinata käyntiin.
Hinattavaan autoon laitetaan virrat päälle, 3-vaihde silmään ja kytkin pohjaan. Sitten lähdetään hinaamaan ehkä 10-15km/h. Sitten nostetaan kytkin. Bensakoneisen pitäisi käynnistyä heti, mut dieselin kanssa voi joutua menemään hetken kyltkin ylhäällä ennen kuin se käynnistyy. En oo koskaan katsonut nopeutta vaan mennyt aina perstuntumalta. Kannattaa myös sopia merkki, jonka hinattava antaa hinaajalle kun auto käynnistyy. Hinaaja sitten muistaa pysähtyä rauhallisesti, että takana tulevalle jää aikaa reagoida ja varsinkin näillä keleillä jarrutusmatka on pidempi. Ei oo kiva päättää hinausta peräänajoon :mrgreen: Kaasupolkimeen ei ole tarvetta koskea koko aikana.

Uudemmista autoista en tiedä onnistuuko hinauskäysnnistys, tai hajottaako se jotain. Uusin mitä mä oon noin käynnistänyt oli 2006.
Fran

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 06.01.2024 15:03

Eikö tuo pitäs onnistua myös alamäkeen tuuppaamalla. Olen kerran antanut ensi tuuppauksen autolle, mäki oli loiva.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Fran » 06.01.2024 15:06

Se on mäkistartti. Sama tekniikalla siinä käynnistetään, mutta vauhti tulee mäestä eikä toisen auton hinauksesta. Työntämälläkin saattaa onnistua.
Fran

ViestiKirjoittaja Vieras » 06.01.2024 17:22

Kiitos ohjeista, mutta jää nyt kuitenki vetämättä kun pitäis vetää takaperin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Fran » 06.01.2024 17:31

Vieras kirjoitti:Kiitos ohjeista, mutta jää nyt kuitenki vetämättä kun pitäis vetää takaperin.

Voi sitä pakillakin koittaa. En tiedä kyl, että onnistuuko...
Fran

ViestiKirjoittaja aunet » 06.01.2024 19:49

Eikö sitä saa ensin työntämällä siitä paikasta pois mistä pitäisi peruuttaa, sellaiseen paikkaan mistä pääsee etuperin eteenpäin?
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.01.2024 14:01

Kuinka kauan eläinlääkäriasemat säilyttävät tietoja? Poistavatko ne automaattisesti, jos ei ole pitkään aikaan (moneen vuoteen) ollut eläinlääkärikäyntejä?

Koirani kuolemasta on jo 3 vuotta ja ollaan vierailtu useammalla eri klinikalla 16 vuoden aikana. Nyt tuli mieleen, että turhaan ne omat ja koiran tiedot siellä vielä on.. jos siis niitä ei poisteta automaattisesti tietyn ajan kuluessa?
Vai pitääkö tässä alkaa lähettelemään S-postia ja pyytää poistamaan?
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 07.01.2024 15:56

Varmaan s-postilla kysymällä asia selviää mutta myös laki taustalla:
Eläintä koskevat potilasasiakirjat on säilytettävä vähintään kolmen vuoden ajan siitä, kun niihin on viimeksi tehty merkintöjä.

Tarkempia säännöksiä potilasasiakirjojen laatimisesta, käsittelystä ja säilyttämisestä voidaan antaa maa- ja metsätalousministeriön asetuksella.
(boldaus minun)
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2023/20230286
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.01.2024 20:11

^ Kiitos tiedosta!
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät