Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja NimiMerkki » 06.04.2024 21:53

Itse olen aina ollut hoikka, mutta pidän itseäni onnekkaana: lapsesta asti vanhempani ovat esimerkillään saaneet minut harrastamaan arkiliikuntaa, elinympäristöni on sen mahdollistanut, roskaruokaa ja herkkuja ei ole demonisoitu kalorien ja itseinhon kautta vaan turhan rahanmenon muotona. Terveellistä, normaalia kotiruokaa ja sen tekijää arvostettu: lautanen syödään tyhjäksi. Ehkä minulla on käynyt tuuri geenilotossa, ehkä aineenvaihduntani on paremmin nyky-yhteiskuntaan sopiva verrattuna niihin joilla rasva kertyy elimistöön herkemmin. En sitäkään pidä omana ansionani.

Ihmisen käyttäytymisbiologia on huikea aihepiiri: geenit ja ympäristö määräävät miten käyttäydymme. Jos kuvittelee oman päätöksenteon olevan vapaa kaikista vaikutteista, ei varmaankaan ole opiskellut aihepiiriä tarpeeksi. Aivot ei kykene tekemään mitään päätöksiä ilman kaikkea sitä kasaantunutta informaatiota, jolle altistumme kulttuurissamme ja siihen päälle vielä hormonitoiminta, geenien vaikutus jne, niin ei, todellakaan kenenkään ei pidä tuntea syyllisyyttä siitä että meidät metsästäjä-keräilijät on saatettu loppumattomien ruoanlähteiden ja vaivattoman liikkumattomuuden ympäristöön. Silti oletetaan että ilman aktiivista varhaista ohjausta me jotenkin kykenisimme luovimaan täällä ”houkutusten highwaylla”, ja että ne jotka houkutuksilta pystyvät pidättäytymään olisivat jotenkin henkisesti parempia kuin muut jotka sortuvat ja saisivat vain hävetä.

Kaikille suosittelen ilmaista englanninkielistä Stanfordin yliopiston kurssia ihmisen käyttäytymisbiologiasta, siellä sivutaan paljon eläintenkin käyttäytymistä: https://www.youtube.com/watch?v=NNnIGh9g6fA&list=PL848F2368C90DDC3D
NimiMerkki

ViestiKirjoittaja Umac » 07.04.2024 01:57

Minä taas olen ollut koko aikuisikäni enempi vähempi ylipainoinen, nyt paino sanalla enempi. Lapsena täysin normaali, nuorena hoikka ja normaali. Mutta juurikin aina inhonnut mitään hikiliikkumista, hikoilua.
Joten koska satun myös pitämään ruuasta, olen kaikkiruokainen, teen ruokaa ja syön sitä myös yli oman aktiviteetin, olen lihava. Se on väistämätön tosiasia. Olen myös opiskellut laihduttamista, laihduttanut kymmeniä kiloja kerralla, ollut tiukilla raskausaikojen ruokavlioilla silloin laihtuen jne. Eli se omakin kokemus löytyy, ei vain kirjaviisaus.

Noin muuten asiaan on aina suhtauduttu terveydenhuollossa asiallisesti, en ole saanut mitään kiloista kiusaamista osakseni. Asiasta on mainittu, kirjattu, kerrottu. Ihan kuten heidän kuuluukin.
Samoin esim. ihmisisuhteissa en ole kiusattu senkään asian suhteen, en töissä tms.
Mutta tiedän tasan tarkkaan miten moni tulee kiusatuksi! Joten mikään kevyt asia se ei ole kaikille.

Joku lääkäri oli yst. laittanut IG:hen TikTokista pätkän, jossa suomainen kundi tylytti ihan huolella Krisun "kun mitään ei saa sanoa" -hokemaa. Tuomalla naisen eriarvoista asemaa esille. Se oli napakka potku ns. munille, noin niinko verbaalisesti. Hyvä hän!
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja aunet » 07.04.2024 06:31

Pitäisköhän lähettää näyte tuonne, saisi tietää mitä rotuja minuunkin on sekoittunut.

https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/ ... 9dc664cdc9
aunet

ViestiKirjoittaja Mea » 07.04.2024 06:46

En lähetä, haluan pysyä siinä uskossa että olen afgaani.
Mea

ViestiKirjoittaja Avokaado » 07.04.2024 13:36

Olenkohan nykyään ainoa yli seitsenkymppinen, joka täällä palstalla käy ja vielä ilman yhtään lemmikkieläintä?
Avokaado

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 07.04.2024 15:29

Kun tässä nyt lihomisesta puhutaan, niin olen itse ollut lapsena hyvn hoikka, samoin nuorena.
Lasten saamisen jälkeen aloin lihoa ja painoinkin yhdessä vaiheessa 116 kg. Tuli ongelmia sokeriaineenvaihdunnan kanssa.
Sen jälkeen laihdutin ja sain painon pidettyä jossain 80-90 kilossa vuosia.
Välillä muistan painaneeni 75 kg kun söin siihen aikaan hyvin vähän kun ei ollut rahaa.

Painoin varmaan jotain 90 kg kun minulla todettiin tyypin 2 diabetes.
Monenlaisia lääkkeitä kokeiltiin ja silloin aloitin vhh ruokavalion. En saanut silläkään painoa kunnolla putoamaan enkä verensokeriarvoja laskemaan terveen tasolle.
Vuonna 2019 aloitin ketogeenisen ruokavalion jonka ansioista paino putosi ja kaikki veriarvot paranivat myös ihan priimaksi. Myös verensokeri.

Nykyään olen normaalipainoinen (n. 60 kg) syön paljon, paino sanalla paljon mutta paino ei nouse. Kaikki veriarvot ovat myös todella hyvät.
Ihmisillä on niin paljon erilaisia elimistöjä, mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja kuvatus » 07.04.2024 17:40

Mekin oltiin pari-kolme vuotta aikanaan ketodieetillä ja paino laski minulla 10 kg ja miehellä yli 20 kg. Veren rasva-arvot olivat niin hyvät, ettei koskaan ennen eikä sen jälkeen. Tosin liikuttiin myös paljon. Nyt normaalilla sekaruualla ja vähemmällä liikunnalla paino on noussut muutaman kilon ja rasvaa on kertynyt lähinnä navan seuduille. Olisi mukava päästä taas samaan kuntoon, mutta toisaalta rypyt ja löysä nahka varmaan oikein korostuisivat, kun ihon kimmoisuus on kadonnut iän myötä. Enkä jaksaisi enää niin kurinalaista elämää.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.04.2024 19:49

Lainaus Hesarista: "Lapsi ei tarvitse monivaiheisia ihonhoidon rutiineja"
Kuka tarvitsee? Jos tarvitset, mitä etua niistä on ollut?
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 10.04.2024 05:25

Lihavuudesta vielä. ""Saan 7 000 euroa kuussa käteen" – Tehyn Millariikka Rytkönen puhuu suunsa puhtaaksi lihavuudesta ja rahasta" https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset ... 55209e6afe

Rytkönen valittaa, että lääkärit huomauttavat ylipainosta. Onkohan tämä kehorauhapuhe mennyt jo liian pitkälle? Kun lääkärikään ei saa enää kertoa potilaalle tutkittuun tietoon perustuvaa tosiasiaa. Lääkäreillä on syynsä sanoa siitä painosta, vaikka se ei kuulijaa miellyttäisikään. Se nyt vaan on lääkärin tehtävä kertoa ikäviä tosiasioita, koska hän todella tietää tästä jotain. Eikä hyssytellä asiaa.
Mea

ViestiKirjoittaja kuvatus » 10.04.2024 06:02

Mies ihmetteli vuosia sitten samaa kuin Mea. Hän kävi lääkärissä toistuvasti jonkun vaivan vuoksi (en muista minkä), mutta ei saanut apua. Asiaan olisi löytynyt ratkaisu, jos lääkäri olisi kysellyt ruokavaliosta. Mies ei ollut sairaalloisen lihava, mutta sen verran, että olisi tarvinnut havahtua ja havahduttaa. Hän itse harmitteli jälkeenpäin, ettei lääkäri puuttunut asiaan, kun siitä olisi löytynyt ratkaisun avaimet.
There are only two ways to live your life. One is as though nothing is a miracle. The other is as though everything is a miracle. ~ Albert Einstein
kuvatus

ViestiKirjoittaja Umac » 10.04.2024 06:20

En ole tiennyt hänen^^ ongelmistaan, syömisen suhteen. Aloitin juuri hänen äänikirjan, eilen ilmestyneen. Muitakin uusia tietoja tulossa, veikkaan.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 10.04.2024 07:13

Nyt kun ihmettelyketjussa ollaan, niin tuossa artikkelissa mainittiin että hän on tehnyt kirjan, ja juuri pääsin ihmettelemästä että kuka ihme tuollaistakin lukee! :mrgreen: Minulle saisi jonkin verran maksaa siitä hyvästä.
Mea

ViestiKirjoittaja kuvatus » 10.04.2024 08:28

Silmiin osui lehtiotsikko, jossa kerrottiin entisen ministerin tuhansien eurojen Dior-laukusta.
Ihmettelen, miksi kukaan haluaa maksaa niin paljon laukusta. Aivan käsittämätöntä minun mielestäni. Arvostan kyllä laatua ja kestävyyttä, mutta eivät merkkituotteet nyt niin paljon parempia ole, että niistä pitäisi maksaa kymmen-satakertainen summa. En maksaisi senttiäkään jostakin mielikuvasta. Jokaisella toki oikeus käyttää yli toimeentulon jäävät rahansa niin kuin haluaa.

PS. Ja onhan tuo pikkujuttu verrattuna esim. siihen, että johtoportaalle maksetaan tuloksista riippumatta kymmen-satakertainen palkka työntekijöihin verrattuna.
kuvatus

ViestiKirjoittaja Avokaado » 10.04.2024 09:02

No kyllä ihmettelen M-R Rytkösen tähänastista laihdutustaipaletta. Terveyden ammattilainen, kaksi lihavuusleikkausta, apua saatavilla omien sanojensa mukaan. Ei ole näyttänyt hänen kohdalla toteutuvan, mutta mikä lie siihen syy?
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 10.04.2024 09:08

Mea kirjoitti:Nyt kun ihmettelyketjussa ollaan, niin tuossa artikkelissa mainittiin että hän on tehnyt kirjan, ja juuri pääsin ihmettelemästä että kuka ihme tuollaistakin lukee! :mrgreen: Minulle saisi jonkin verran maksaa siitä hyvästä.

Ok, itse kuuntelen ja luen laajasti kaikkea kaikesta :)
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Umac » 10.04.2024 14:08

Avokaado kirjoitti:No kyllä ihmettelen M-R Rytkösen tähänastista laihdutustaipaletta. Terveyden ammattilainen, kaksi lihavuusleikkausta, apua saatavilla omien sanojensa mukaan. Ei ole näyttänyt hänen kohdalla toteutuvan, mutta mikä lie siihen syy?

Ilmeisesti äiti toimi alkumoottorina?
Äiti otti Rytkösen mukaan elämäntehtäväkseen vahtia tyttären syömistä.

– Alkoi vimmainen laihduttaminen. Vankilassakin ihminen saa syödä vapaammin kuin minä silloin. Äiti kyttäsi syömistäni haukansilmin. Enkä tuolloin edes ollut lihava!

Ruoka ja syöminen rajoittivat Rytkösen elämää siitä lähtien.
(kopio yllä olevasta lehtijutusta)

Jos näin on, hän ei siis ainut laatuaan kun vanhempi aiheuttaa lapselle, syömiseen liittyen, "vankilan", syömishäiriön, loppuelämän ongelmat.
Kirjassa juuri kertoo aiheesta, äidin osuus vielä sivussa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Hetuli » 10.04.2024 15:55

Rytkönen on lähes samanikäinen kuin minä. 80-luvulla puhuttiin painosta lastenkin kohdalla paljon hepommin kuin nykyään. Olin pyöreä lapsi ja muistan 10-vuotiaana kuinka kävin vaa’alla vielä niin, että täti oli vieraana ja puhuttiiin, että pitäisi 5 kg tiputtaa. Silloin ihmiset olivat hoikempia eli nykymittapuulla olin varmaan normaali.

Olen nykyisinkin hyvinkin ylipainoinen ja tiedän miten ovat tulleet ja miten saadaan pois. Nykyään on tietoa niin helposti saatavilla, että harvalla laihtumisen esteenä on tiedon puute. Ongelmana on se, että tieto ei johda toteutukseen.
Hetuli

ViestiKirjoittaja Umac » 10.04.2024 16:16

Kirjan mukaan täysin vääränlaista, lähes sadistista "valokuvanäyttelyä" kommenteineen.
Eli hyvä alku syömishäiriölle, lisänä muutakin subjektiivista rakkaudettomuutta.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 10.04.2024 17:15

^ No onhan tuota ollut itse kullakin. Ei se ole mikään syy laittaa päätä pensaaseen ja kieltäytyä näkemästä tosiasioita. Terveysalan ammattilainen vielä. Toisaalta onhan Päivi Räsänenkin lääkäri, että ei se paljoa näy todistavan.

Tyypin 2 diabeteksen määrä räjähtänyt nuorilla, yhtenä syynä ylipaino. https://www.is.fi/terveys/art-2000010287793.html
Mea

ViestiKirjoittaja Avokaado » 10.04.2024 17:22

Kyllä mun on silti vähän vaikeaa tajuta, että Rytkönen alistuu veitsen alla jopa kaksi kertaa laihtuakseen, olkoon mutsinsa vahtinut hänen painoa kuinka paljon tahansa. Nyt hän on aikuinen terveyden ammattilainen ja saa/saanut ongelmaansa ehkä apuja muutenkin. No, ehkä mä en vaan ymmärrä.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 10.04.2024 17:54

Voi tosiaan olla vaikea ymmärtää syömishäiriöiden kirjoa, syitä ja seurauksia, jos niistä ei etsi tietoa.
Luonnollisestikaan mikään ammatti, titteli tai koulutus ei suojaa sairauksilta, oli ne psyykkisiä tai fyysisiä. Viitaten:
Mea kirjoitti:^ No onhan tuota ollut itse kullakin. Ei se ole mikään syy laittaa päätä pensaaseen ja kieltäytyä näkemästä tosiasioita. Terveysalan ammattilainen vielä. Toisaalta onhan Päivi Räsänenkin lääkäri, että ei se paljoa näy todistavan.

Hänen sairastuminen "käynnistettiin" siis hänen ollessa 8v ikäinen. Pitkä tie kuljettu, sen 250kg yhteensä laihduttaneena ja useampia sairausdiagnooseja omaten.
Kirjassa lisää ken kiinnostunut.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 10.04.2024 18:04

Mä ihmettele tuota sakemannipentueiden määrää Kennelliiton välityksessä. Miten ihmeessä kaikille löytyy hyvät, osaavat kodit? :o
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Avokaado » 10.04.2024 18:13

Tietysti kuka tahansa voi sairastua ihan mihin vaan, mutta sairauksien kanssa voi tulla toimeen tai jopa parantua kuten syömishäiriöstä. Katselin Rytkösen haastattelua kolmoselta ja kovin hän on määrätietoinen ja itseään jopa diesel-veturiin vertaava. Ihme, ettei ole pystynyt itseään yhtään auttamaan edes muiden avulla tässä kilokampanjassa. Kukin toki elää voimavarojensa kanssa.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.04.2024 19:14

Saahan sitä ihmetellä, ja ketjukin mitä sopivin sille. Aina löytyy ihmisiä jotka eivät ymmärrä mentaalipuolen ongelmia.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 11.04.2024 03:14

Mun pointti oli lähinnä se, että Rytkönen valittaa, että saa huonoa kohtelua lääkäreiltä ylipainon vuoksi. Ei niinkään se että miksei hän onnistu laihduttamaan. Kun lääkäreillä on syynsä sanoa siitä painosta ja hänenkin kyllä se pitäisi tietää.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 11.04.2024 03:22

Hän ei rajoita keskustelua itseensä vaan toteaa, että ylipainoinen ihminen nähdään vain ylipainonsa kautta: Tehyn puheenjohtaja Millariikka Rytkönen väittää, että lihavat saavat terveydenhuollossa usein huonoa kohtelua.
--Rytkösen arvion mukaan lihavat ihmiset jättävät menemättä lääkäriin, koska he eivät halua jälleen kerran kuulla ensimmäiseksi kehotusta pudottaa painoa.

https://www.duodecimlehti.fi/duo17205
Painostigma näyttäytyy myös terveydenhuollossa
Itse juttu valitettavasti vain rajatulle ryhmälle.

https://www.kaypahoito.fi/nix02727
Lihavien leimaaminen ja lihavuuden hoito
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 11.04.2024 04:00

Nimenomaan: eivät halua kuulla. Mutta jos se tosiasia nyt on että painon pudotus auttaisi? Miksei sitä saa sanoa?
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 11.04.2024 04:59

Saa sanoa, pitää kertoa. Mutta tyylit, tavat ja asiayhteys olisi hyvä olla. Kuten tupakalla ja päihteillä.
Eikö sitten saa sanoa?

Lihavuus on monen sairauden taustatekijä, ja sillä on selviä terveyshaittoja. Painon pudottaminen esimerkiksi tyypin 2 diabeteksessa ja esidiabeteksessa on olennaista.

Ylipainosta siis saa – ja pitää puhua.

Itseasiassa sen tulisi Mustajoen mielestä kuulua jokaisen lääkärin normaaliin repertuaariin.

Olennaista on, miten sen tekee.

Hän neuvoo lähtemään liikkeelle potilaskeskeisesti. Aloittaa voi avoimella kysymyksellä: mitä mieltä olet painostasi. Vastaus kertoo, miten keskustelua on hyvä jatkaa.

– Parempi tulos saadaan, kun lihavalle potilaalle annetaan ensin puheenvuoro. Sitten voidaan miettiä erilaisia vaihtoehtoja.

Mustajoen mielestä on ongelma, että lihavuuden hoitoa ja ylipainoisiin potilaisiin suhtautumista ei juurikaan huomioida lääkärikoulutuksessa.

Jne. Eiköhän tämä ollut tässä vai onko esim. Mustajoki liian vähän asiasta tietävä?

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/oma-syy/
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Mea » 11.04.2024 05:06

^ Juu, oli se. :) Pysyn kuitenkin siinä kannassa, että niin sanottu kehopositiivisuus on mennyt liian pitkälle.
Mea

ViestiKirjoittaja Umac » 11.04.2024 05:28

Mielipiteet tosi ok!
Tiedon kanssa sillä ei vaan aina ole mitään tekoa.

Mielipide on yksilökohtainen tai yhteisölle ominainen näkemys jostain asiasta. Yleinen mielipide on kansan enemmistön tai suuren kansanosan näkemys.

Mielipide voi olla hätäpäissään keksitty ja harkitsematon. Se voi perustua tietämättömyyteen, mielikuviin, uskomuksiin tai jopa väärinkäsityksiin. Mielipide voi kuitenkin olla myös harkittu ja tietoon perustuva.

Ja oma ihmettelyn aiheeni on siis se, että miten tuo päivänselvyys sanasta mielipide ei ole kaikkien tiedossa?
(Harri Gustafsberg)
Umac

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät