Euroviisut 2025

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Euroviisut 2025

ViestiKirjoittaja JMTNT » 15.05.2025 14:21

En yleensä katso TV kuin urheilut ja siitäkin lajit jotka kiinnostaa. Tänään aion viettää TV-päivää ja klo 17.20 se alkaa miesten MM-jääkiekko-ottelulla Slovenia-Suomi. Ja päättyy, kun Erika Vikman on oman esityksensä tehnyt. Siis sanon TEHNYT, sillä koko kuva on enemmänkin itsensä näyttelemistä, kuin musikaalisten sointujen esiin tuomista.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Biarritz » 15.05.2025 16:24

Omista tiistain suosikeistani uskon San Marinon ja Viron pärjäävän. Vaikka ne Espanjan ja Portugalin kipaleetkin ovat omaan korvaani kauniita, niin ne ovat esitykseltään ehkä liian tavanomaisia viisuihin (siis siihen mitä viisut nykyisin ovat, ennen vanhaan perinteisempään aikaan olisivat olleet juuri sellaisia millaisilla silloin pärjättiin)
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Kaktus2 » 15.05.2025 17:36

Suomi on jo yhdellä kappaleella finaalissa (KAJ), toivottavasti saadaan Erikakin jatkoon. Tänään päästään mekin äänestämään :clap:
Kaktus2

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.05.2025 18:59

Viro on toinen suosikkini, sen verran pöhölö on sekä biisi että esitys :D
Toki Kajta äänestän kuitenkin!
Vieras

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 15.05.2025 19:20

Kuohari on hommattu ja nyt kehitän kisakuntoani että jaksaisin valvoa lauantaina! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Biarritz » 15.05.2025 22:28

Nyt ei melkein kukaan iskenyt. Ehkä Luxemburg ja mahdollisesti myös Britannia (joka sekin on toki automaattisesti jatkossa, mutta mulle tämä on eka kerta kun kuulen nämä automaattisesti finaaliin menijätkin, koska en ollut kuullut etukäteen muita kuin Erikan ja Kaj:n).

Muoks: Ja osaahan tuo Serbian edustaja kyllä laulaa. Mutta ei ehkä ihan täysillä iske sekään noin kokonaisuutena.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja JMTNT » 15.05.2025 22:50

En huomannut katsoa mikä maa esitti Laika koiran tarinan. Muistan Laika koiran, kuinka sitä valmennettiin tottumaan avasuuslentoon, minkä Venäjä suoritti. Oli jotenkin pysähdyttävää kuulla, että Laika koira menehtyi matkalla. Ja nyt hänen muistolleen laulu euroviisuissa. Kaunista.
JMTNT

ViestiKirjoittaja JMTNT » 16.05.2025 02:41

JMTNT

ViestiKirjoittaja Avokaado » 16.05.2025 08:50

Toisen semifinaalin osallistujista veikkasin 6 jatkoonmenijää. Edelleen ihme.
Yhtä ylitse muiden suosikkia ei mulla ole, mutta muutamasta tykkään. Ne eivät ole KAJ eikä Erika.
Lauantaita odotellessa...

(Laika-esitys oli Irlannin. Muistan myös Laikan ja sen kohtalon.)
Avokaado

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 16.05.2025 10:55

^On sulla joku kristallipallo piilossa siellä jossain! :D
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Kaktus2 » 16.05.2025 11:49

Tulee kyllä jännittävä finaali. Voittaako KAJ tai ehkä jopa Erika? Itse kyllä veikkaan, että Itävalta voittaa, se kun saa todennäköisesti raatiääniä hyvin.

Irlanti toisaan lauloi Laika-koirasta. Itse en pitäny biisistä juuri sen Laikan karmaisevan muiston takia. Mutta voihan sen tosiaan nähdä positiivisen kautta kunnianosoituksena koiraparalle.
Kaktus2

ViestiKirjoittaja Avokaado » 16.05.2025 12:47

^^ Eipä löydy mun varastosta kristallipalloa, joten ihan vaan "mutulla" kuuntelin esityksiä. :lol:
Avokaado

ViestiKirjoittaja kualcc » 16.05.2025 14:46

Mulla meni toisessakin semifinaalissa kaksi väärin. :D Alun perin kyllä veikkasin jatkoon Kreikkaa, mutta vaihdoin sen sitten Australiaan. Olisi taas pitänyt pysyä siinä ensifiiliksessä kiinni. xD Harmitti kyllä, ettei Australia päässyt finaaliin, sellaista hyväntuulista musiikkia olisin tykännyt kuunnella enemmänkin. Oikein mulla meni Latvia, Liettua, Itävalta, Malta, Luxemburg, Suomi, Tanska ja Armenia.
kualcc

ViestiKirjoittaja Biarritz » 16.05.2025 17:16

Nyt kun on ollut polemiikkia siitä, etteivät Käärijä ja Erika "tienneet" minä vuonna Suomi itsenäistyi. Suurin osa toki olettaa sen kuuluvan yleissivistykseen. No tokihan se tavallaan kuuluukin, mutta näin syvemmin ajateltuna, mitä sen tarkan vuosiluvun tiedolla käytännössä elämässä tekee? Mielestäni tieto siitä että Suomi itsenäistyi Venäjän alaisuudesta on monin verroin tärkeämpi kuin tarkka vuosiluku.

Ja toinen asia on, että on ihmisiä joille tarkat numerot ja sitä kautta vuosiluvutkin ovat vaikeita. Itse olen hyvä esimerkki, matematiikka oli aina huonoin aineeni ja monet historialliset vuosiluvut, vuosikymmenet ja joissain tapauksissa jopa vuosisadat voivat mennä mulla sekaisin. Tiedän Suomen itsenäistymisvuoden, Suomen EU:hun liittymisvuoden sekä joidenkin vuonna 2004 EU:hun liittyneiden maiden liittymisvuoden, mutta siinä ne tarkat vuosiluvut jotka tiedän taitavatkin aika lailla olla. Jostain Napoleonista, USA:n itsenäistymisestä tai tutkimusretkistä hyvä jos osaan tarkan vuosisadan sanoa.

Yliopistossa Espanjassa historian opettaja aina painotti, että "teidän on osattava tarkat vuosiluvut tai muuten ette pääse läpi". Tämä osoittautui käytännössä pötypuheeksi, sillä itse en muistanut minkään tapahtumien vuosilukuja, joten keskityin kokeissa vain kirjoittamaan itse tapahtumien kulusta (jotka puolestani muistin hyvin) ja henkilöistä jättäen kaikki vuosiluvut pois. Ja silti läpi pääsin.

Eli ehkä Käärijän ja Erikan vahvuusalue ei vaan yksinkertaisesti ole numerot eivätkä vain ole matemaattisia henkilöitä? Sen sijaan heiltä voi löytyä muita vahvuusalueita.
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Biisit » 16.05.2025 18:41

^ Olen samaa mieltä, ettei tarkoilla vuosiluvuilla ole niin väliä. Niiden tarkoitushan on vain auttaa hahmottamaan, että mitkä asiaan liittyvät tapahtuivat ennen ja mitä jälkeen. Mutta jos kokonaiskuva on kasassa, niin kyllä se on jo hyvä yleissivistyksen taso. Jotkut ihmisethän oppivat vuosiluvut helposti, mutteivät tiedä mitä se tapahtuma merkitsi.

Mutta siis viisuista: mä uskon, että Erika sijoittuu vähintään 5 parhaan joukkoon. Erikan kappale on sellainen, jolla voi saada raadeiltakin ääniä ja lisäksi esitys on oikeasti hyvä. Kaj on kuitenkin todennäköisempi voittaja, on niin paljon nostetta pohjalla. Kannatan molempia. Minusta viisujen parhaat kappaleet ovat Suomen ja Ruotsin lisäksi Luxemburgilla, Alankomailla, Briteillä ja italialla. Järjestystä en veikkaa. Finaalissa on paljon muitakin hyviä, tulee kiva viisuilta huomenna.
Biisit

ViestiKirjoittaja JMTNT » 16.05.2025 22:15

ViestiKirjoittaja Avokaado » 16.05.2025 09:50
(Laika-esitys oli Irlannin. Muistan myös Laikan ja sen kohtalon.)

Avokaado KIITOS TOSI PALJON TIEDOSTA. Kun mua on niin häirinnyt mikä maa sen esitti.
JMTNT

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.05.2025 00:21

Biarritz kirjoitti:Nyt kun on ollut polemiikkia siitä, etteivät Käärijä ja Erika "tienneet" minä vuonna Suomi itsenäistyi. Suurin osa toki olettaa sen kuuluvan yleissivistykseen. No tokihan se tavallaan kuuluukin, mutta näin syvemmin ajateltuna, mitä sen tarkan vuosiluvun tiedolla käytännössä elämässä tekee? Mielestäni tieto siitä että Suomi itsenäistyi Venäjän alaisuudesta on monin verroin tärkeämpi kuin tarkka vuosiluku.

Ja toinen asia on, että on ihmisiä joille tarkat numerot ja sitä kautta vuosiluvutkin ovat vaikeita. Itse olen hyvä esimerkki, matematiikka oli aina huonoin aineeni ja monet historialliset vuosiluvut, vuosikymmenet ja joissain tapauksissa jopa vuosisadat voivat mennä mulla sekaisin. Tiedän Suomen itsenäistymisvuoden, Suomen EU:hun liittymisvuoden sekä joidenkin vuonna 2004 EU:hun liittyneiden maiden liittymisvuoden, mutta siinä ne tarkat vuosiluvut jotka tiedän taitavatkin aika lailla olla. Jostain Napoleonista, USA:n itsenäistymisestä tai tutkimusretkistä hyvä jos osaan tarkan vuosisadan sanoa.

Yliopistossa Espanjassa historian opettaja aina painotti, että "teidän on osattava tarkat vuosiluvut tai muuten ette pääse läpi". Tämä osoittautui käytännössä pötypuheeksi, sillä itse en muistanut minkään tapahtumien vuosilukuja, joten keskityin kokeissa vain kirjoittamaan itse tapahtumien kulusta (jotka puolestani muistin hyvin) ja henkilöistä jättäen kaikki vuosiluvut pois. Ja silti läpi pääsin.

Eli ehkä Käärijän ja Erikan vahvuusalue ei vaan yksinkertaisesti ole numerot eivätkä vain ole matemaattisia henkilöitä? Sen sijaan heiltä voi löytyä muita vahvuusalueita.

Kiitos tästä. Kamppailen itse jatkuvasti tyhmän pääni kanssa, enkä ole voinut hakea mihinkään opiskelemaan koska en muista kertakaikkiaan vuosilukuja. Kova tietää että jollekin se ei ole ollut kynnyskysymys, minulle vain!
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.05.2025 06:30

Ajattelin äänestää Israelia, jos jaksan valvoa tarpeeksi myöhään. Esitys taustoineen oli häikäisevän kaunis! Aivan upea! Taustatarina (kammottavasta, brutaalista terrori-iskusta selviytyminen) on liikuttava ja muutenkin kappaleesta tulee naisenergia ja voimaantuminen paremmin ja kauniimmin esille kuin Erikan esiintymisestä. Osittain myös siis vastaääni Suomen kappaleelle. Kaj varmaan pärjää muutenkin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Avokaado » 17.05.2025 09:02

JMTNT kirjoitti:Avokaado KIITOS TOSI PALJON TIEDOSTA. Kun mua on niin häirinnyt mikä maa sen esitti.

Mukava kuulla, että olin pieneksi avuksi. :-)
Avokaado

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.05.2025 10:27

Vieras kirjoitti:Ajattelin äänestää Israelia, jos jaksan valvoa tarpeeksi myöhään. Esitys taustoineen oli häikäisevän kaunis! Aivan upea! Taustatarina (kammottavasta, brutaalista terrori-iskusta selviytyminen) on liikuttava ja muutenkin kappaleesta tulee naisenergia ja voimaantuminen paremmin ja kauniimmin esille kuin Erikan esiintymisestä. Osittain myös siis vastaääni Suomen kappaleelle. Kaj varmaan pärjää muutenkin.

Israelia taidetaan äänestää ihan muista syistä kuin naisten voimaantumisesta :D

Mua vähän harmittaa, kun mulla on yhdet juhlat tänään. Rakas ja tärkeä ystävä, mutta en pidä kauheasti juhlista ja koitan liueta ajoissa pois, tosin kotimatkaa on 2 tuntia, eli joudun varmaan aloittamaan viisujen katsomisen (tai lähinnä kuuntelemisen) autossa.

Mulla ei ole mitään absoluuttista suosikkia. Toki pidän peukkuja Suomen ja Ruotsin puolesta. Viron kappaleesta en pidä yhtään vaikka se onkin karmea korvamato. Myös paljon somessa hehkutettu Itävalta on mun korvaan kiljumista ja sellaista en jaksa yhtään.
Mella M

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.05.2025 10:29

Mä en ole (tietääkseni) kuullut vielä yhtään muun maan esitystä paitsi Suomen ja Ruotsin. Joten mielenkiinnolla odottelen mitä tuleman pitää. Siis jos jaksan pysyä hereillä.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 17.05.2025 10:39

Mies aikoo laittaa kellon soimaan.
Koitan toipua nyt kuulemastani :silent:
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.05.2025 11:13

Mella M kirjoitti:Israelia taidetaan äänestää ihan muista syistä kuin naisten voimaantumisesta :D
.

Israelia taidetaan jättää äänestämättä ihan muista kuin musiikillisista tai esiintymiseen liittyvistä syistä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Mella M » 17.05.2025 12:45

Vieras kirjoitti:
Mella M kirjoitti:Israelia taidetaan äänestää ihan muista syistä kuin naisten voimaantumisesta :D
.

Israelia taidetaan jättää äänestämättä ihan muista kuin musiikillisista tai esiintymiseen liittyvistä syistä.

Ei se väärin ole. Mutta, ei se biisi ollut hyvä. Olen kuullut sen nyt 3 tai 4 kertaa enkä yhtään muista miten se menee.
Mella M

ViestiKirjoittaja Biisit » 17.05.2025 14:29

Vieras kirjoitti:Taustatarina (kammottavasta, brutaalista terrori-iskusta selviytyminen) on liikuttava

Israel on lähettänyt viisuihin propagandaa, ilman sitä heidän mukana olemistaan olisi helpompi sietää. Kehtaavatkin hakea säälipisteitä muutamien tuhansien kokemalla tuskalla, kun itse samanaikaisesti tuhoavat kymmeniätuhansia omilla brutaaleilla iskuillaan.

Mutta jos haluaa kannattaa Israelia tästä huolimatta (tai juuri siitä syystä), niin sehän on selvä arvovalinta sitten. Mikäs minä olen sitä kritisoimaan. Musiikillisesti kappale ei ole kummoinenkaan ja visuaalisesti upeitakin naisartistien esityksiä olisi muitakin. Tänä vuonna on hyvä taso.

Puola on voimauttava, visuaalisesti häikäisevä esitys ja laulaja taitava https://www.youtube.com/watch?v=NQXhvclWuPE&list=PLmWYEDTNOGUIdika5jdf_ItXQNc6RKqDa&index=2

Latvia on unenomaisella tavalla upea. Puhtautta, kauneutta ja haltijalaulua https://www.youtube.com/watch?v=tRTfxUJtDOs&list=PLmWYEDTNOGUJXxjNpD5LXcDFzgvrz4n_E&index=21

Kreikka riipaisevalla tavalla kaunis selviytymistarina https://www.youtube.com/watch?v=OP9n_cO-6V4&list=PLmWYEDTNOGUJXxjNpD5LXcDFzgvrz4n_E&index=19
Biisit

ViestiKirjoittaja Mea » 17.05.2025 15:08

Katsoin vihdoin Erikan esityksen. Tykkäsin sekä biisistä että Erikasta! Pitäisi vielä katsoa KAJ ettei jää sivistykseen aukkoa, kun en ole kuullut biisiä ollenkaan.
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.05.2025 15:46

^Miten hemmetissä olet voinut välttyä siltä? :shock:
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Mea » 17.05.2025 16:22

Ihmettelen sitä itsekin! :D
Mea

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.05.2025 17:15

Tulet yllättymään positiivisesti! Sen jälkeen tuo biisi soi aina päässä kun menet saunaan! :D
Tiibetinhelmi

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät