Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja tuhti » 14.02.2026 15:43

Vieras kirjoitti:^^^ mä taas ihmettelen että mitä haittaa siitä on??

Ei kait se mitään haittaa mutta itse skippaan välittömästi kaikki klipit, missä asiasisällön sekaan kälätetään noin suoria mainospuheita. Se on siis vähintäänkin luotaantyöntävää ja usein äärimmäisen ärsyttävää. Aiheuttaa itselläni täydellisen vastareaktion.
tuhti

ViestiKirjoittaja Vieras » 14.02.2026 16:37

Ai siis millaisen asiasisällön? Onko siinä siis jonkun alan ammattilainen kertomassa ammattiinsa liittyvistä asioista ja sinne kälätetään mainoksia väliin vaikka ne mainokset eivät mitenkään edes liity siihen käsillä olevaan asiasisältöön? Eli joku taho vain sponssaa tyyppiä saadakseen mainoksensa hänen someensa, eikä tämä mainostettava tuote liity asiapuheeseen eikä sitä kukaan kehoita ostamaan? No sitten olen käsittänyt täysin väärin. En tosiaan tiedä että Roni Bäckillä, vai mikä se nimi on, on jotain asiasisältöä kanavallaan ja siinä häiritsee asiaan mitenkään liittymättömän tahon mainosrallattelu.
Luulin että eivät he halua että kun he testailevat ilmaiseksi saatuja tuotteitaan niin siinä lukisi että kyseessä on mainos.
My bad!
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 15.02.2026 04:12

Sanon sivusta että jos Roni Bäckillä (?) on asiasisältöä kanavallaan niin minä saatan olla... hamsteri. Mutta eipä siinä, onneksi ei tarvitse katsoa.
Mea

ViestiKirjoittaja Dacrest » 15.02.2026 13:33

Purrfect kirjoitti:Mahtoiko tarkoittaa mainoksilla esim. remppa- ja sisustusohjelmien ns. piilomainontaa. Eli mainitsevat tuotteet nimeltä mitä käytetty ja käyttävät sponssituotteita, tuotesijoitteluna siis mainostavat eivätkä suoraan mainoksena. Osa hienovaraisemmin ja osa selvästi mainoskampanjana että huomaa selkeämmin.
Niissä riittää tosiaan että jossain kohti on maininta että yhteistyössä tms.

Tuossa on kuitenkin ideana se rempan tekeminen ja siihen on haettu yhteistyökumppaneita. Minkä merkkisellä autolla ajetaan tai minkä firman tapetit pistetään seinään ei vaikuta itse ideaan.

Joku somevaikuttaja ei välttämättä ole minkään alan ammattilainen (paitsi somen). Saattaa kuvata omaa elämäänsä ja jos saa autosponssin, tekee jutun siitä autosta. Tai saa ilmaista tapettia ja kuvaa jakson tapetoinnista.
Eli yhteistyökumppanit vaikuttavat sisältöön ja tottakai se tuote esitetään pelkästään positiivisessa valossa.

Vrt vaikka autotoimittajien tekemät jutut: jaksoja tehdään eri merkkisistä autoista, niitä vertaillaan, eikä kaikki huomiot ole pelkästään positiivista. Tuotetaan sisältöä autoista, ei tietystä merkistä.

Julkaisukanavakin vaikuttaa. Perinteisissä medioissa on helppo erottaa mainos, somessa välttämättä ei. Joten rajanveto on vaikeaa, johonkin se on vedettävä. Aina joku tuntee tulleensa väärin kohdelluksi.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Vieras » 15.02.2026 18:37

^ Niin tuntee. Siksipä lähtisin siitä että jos asia ei haittaa niin se voi olla silleensä, eli mun mielestä näillä tiedoin ei ole haittaa siitä että mainoksen tietää mainokseksi. Yritin kysyä mitä se haittaa, niin joku sanoi että haittaa asiasisältöä rallattelu, mutta hän ei palannut enää kertomaan tarkemmin vaikka kysyin.
En siis tosiaankaan ole mikään asiantuntija, päin vastoin, kun en katso you tubea ollenkaan enkä seuraa mitään vaikuttajia missään.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 17.02.2026 09:02

Ihmettelen vaan taas arvoisan rahakirstun päällä istuvan lausahduksia:

"Purra sanoi helmikuun alkupuolella perussuomalaisten puoluelehti Suomen Uutisille, että maahanmuuttajat voisivat tehdä ”yksinkertaisia tehtäviä, kuten siivousta tai risujen keräämistä, jotka eivät vie keneltäkään oikeaa työtä”."

Oikeaa työtä? Ei ole lainkaan yhdentekevää, kuka siivoaa esim. kouluja ja sairaaloita. Ammattitaidoton voi saada em.paikoissa katastrofin nopeastikin aikaiseksi toiminnallaan. Jätetään vaan tämäkin "leikkityö" tekemättä ja odotellaan mitä siitä seuraa. Ala-arvoista Purralta.
aunet

ViestiKirjoittaja Mea » 17.02.2026 09:53

Joo tuo on kyllä törkeästi sanottu että siivous ei ole oikeaa työtä. Todellakin on! Periaatteessa kannatan kyllä vastikkeellista sosiaaliturvaa niille jotka siihen kykenevät, mutta en tiedä tarvitseeko risuja erikseen jostain kerätä. Mikäs siinä jos se on oikeasti tarpeellista. Eikös joku poliitikko muuten suorastaan tullut kuuluisaksi lausahduksesta että "metsässä on runsaasti tekemätöntä työtä" ja se oli juuri jotain risujen keräystä.
Mea

ViestiKirjoittaja Dacrest » 17.02.2026 12:05

Mun synnyinkaupungissa risusavotta oli käytössä ainakin 80-/90- lukujen taitteessa. Sinne laitettiin alkoholistit, jotka ei olleet kykeneviä tekemään muuta työtä. Siitä maksettiin jotain palkkaa.
Ei ne alkoholistit siellä yleensä montaa päivää jaksaneet olla, saivat karenssia (=ei työttömyyskorvausta muutamaan kuukauteen) ja hakivat sitten kaiken rahan sossusta.

Mutta se olikin aikaa ennen 90-luvun lamaa, kun kaikille riitti töitä.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 17.02.2026 12:39

Luulen, että tuota risujen keräystä on varsin vähän kaupunkialueella. Jos siis työttömät haluttaisiin joukolla keräämään risuja jostakin hevonkuusesta, niin sinne pitäisi ihan ensimmäiseksi järjestää bussikuljetus. Muutenkin moinen ehdotus kuulostaa sen verran erikoiselta, että ihan ihmetyttää, miten poliitikot voivat olla noin vieraantuneita käytännön työelämästä.
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.02.2026 12:47

Ja ajatus siitä että työttömät ovat kaikki terveitä fyysisesti ja psyykkisesti, odottelevat vain milloin joku tarjoaisi risujen keräystä… :roll:
Vieras

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.02.2026 13:09

Kyllä. Minäkin tällaisena sydämen vajaatoimintaa sairastavana (kun kykkiminen on kielletty) ja nilkka ei niin toimitakuntoisena odotan lähes henkeäni pidätellen että KOSKA pääsisin poimimaan risuja ja saisin siitä saman rahan kuin mitä nyt saan.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 17.02.2026 13:19

En kyllä käsitä kuka on vaatimassa työkyvyttömiä sinne risusavottaan. Ne pitäisi ensin siivota pois työttömyystuelta, joka on tuki sille ajalle kun hakee eikä saa töitä, eikä mikään sairaspäiväraha. En millään jaksa uskoa että ihan kaikki työnhakijat ovat myös työkyvyttömiä, vaikka se on ainoa asia mikä nostetaan esiin kun vastikkeellisuudesta puhutaan.
Mea

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.02.2026 14:04

Niin, olen sitä mieltä ettei mamuja tarvi ottaa tänne kun ei ole rahkeita edes perata työttömiä niihin jotka kuuluisi sairasrahalle tai eläkkeelle. Yhteiskunnan nykytila kun ei ole työttömien syy.
Vieras

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 17.02.2026 14:49

Mea kirjoitti:En kyllä käsitä kuka on vaatimassa työkyvyttömiä sinne risusavottaan. Ne pitäisi ensin siivota pois työttömyystuelta, joka on tuki sille ajalle kun hakee eikä saa töitä, eikä mikään sairaspäiväraha. En millään jaksa uskoa että ihan kaikki työnhakijat ovat myös työkyvyttömiä, vaikka se on ainoa asia mikä nostetaan esiin kun vastikkeellisuudesta puhutaan.

No en mä ainakaan ole työkyvytön vaikka en risusavottaan pystyisikään.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Mea » 17.02.2026 17:39

Juu varmasti on olemassa välimuotoa täyden työkyvyn ja täyden työkyvyttömyden välillä. En alkanut sitä erittelemään.

Purra selittikin lausuntoaan: "Valtiovarainministeri katsoo, että työn heikko tuottavuus suhteessa Suomen sosiaaliturvaan ei toimi, sillä etenkin pääkaupunkiseudulla palkat eivät riitä kilpailemaan sosiaaliturvan ja muiden etujen kanssa." Mikä on ihan totta. Jos saman rahan saa tekemättä mitään, niin miksi siivota? Siitä huolimatta että se on arvokasta työtä.
Mea

ViestiKirjoittaja Hetuli » 17.02.2026 21:01

Olen ihmetellyt aiemminkin mutta missäköhön ne kaikki työntekijöitä odottavat siivousalan työpaikat ovat.

Työmarkkinatori ei kata kaikkia paikkoja mutta varmaan antaa suuntaa. Uudellamaalla on auki kahdeksaan yritykseen siivousalan paikkoja, näistä 3 kesätöitä ja 2 tarvittaessa töihin kutsuttavia.

Vastikkeellisen sosiaaliturvan ongelmaksi voisi koitua se, että väkisinkin se vie oikeita työpaikkoja. Työnantajapuoli ottaisi varmasti tuosta kaiken mahdollisen hyödyn. Risujen keräystä ei tuhansille riitä ja niinkuin jo mainittiinkin niin vaatii kuljetusta, koordinointia, valvontaa. Ei voida vaan lykätä bussilippua työttömälle ja sanoa, että jää ensimmäisen metsön kohdalla pois.

Sitä kyllä miettii, että kun sosiaaliturva on liian korkea suhteessa palkkaan niin onko ongelma kuitenkaan liian korkea sosiaaliturva vai alhainen palkka. En rehellisesti sanoen osaa arvioida kuinka hyvin sosiaaliturvalla tulee toimeen. Paljon kuitenkin näkee tarinoita kuinka tiukoilla ihmiset ovat ja koen, että esimerkiksi lapsiperheitä ei voisi köyhyyteen ajaa, koska lapsilla on oikeus kuitenkin mahdollisimmsn hyvään lapsuuteen.

Purrahan toki kohdistaa asian maahanmuuttajiin mutta tiukennukset kohdistuvat helposti kaikkiin. Pidän Purran ja persujen eityisesti maahanmuuttajia vastaan kohdistuvia kommentteja sumuverhona ja hajoita ja hallitse-tyylinä- nostatetaan ihmisten viha ja kiukku yhteen ihmisryhmään, jotta saadaan mielistelyä kannattajakuntaa ja suuntaamaan huomio pois muista ongelmista.

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2 ... 24305.html
Hetuli

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.02.2026 22:36

En mä ainakaan saa mitään samaa rahaa joka kilpailisi palkkojen kanssa. Saan reilu 500€/kk näin työhöni kykenemättömänä,(nyt saan sairasrahalaisena vielä vähemmän) ja tuossa on kaikki, ei tosiaan mitään asumistukia eikä toimeentulotukia. Haluaako joku kertoa miten tuolla summalla pitäisi pärjätä, ja kuinka se kilpailee palkkojen kanssa? Kun tästä uusimmasta sairaudestani paranen kuulausien päästä sen verran että pääsen takaisin työmarkkinoille niin en palaa vanhaan osapäivätyöhöni enää, sillä tällä välin sen kannattavuus on poistettu. Ei ole järkeä maksaa työssäkäymisestä. Sinne kulkemiseen tarvitsen rahaa, ja nyt se töihinkulkemisraha pitäisi ottaa oman leivän päältä. Ei kiitos.
Vieras

ViestiKirjoittaja Belgiter » 18.02.2026 00:00

Työmarkkinatuki (tais olla ennen veroja) oli joku alle 600 €. Sain asumistukea reilu 300 €. Elän pihisti muutenkin eli en käy elokuvissa, teatterissa, ravintoloissa, en juo, en polta, en meikkaa, en osta palveluita kuten siivousta, en käy kampaajalla kuin tasaamassa harsut kerran vuodessa, en omista autoa, en tilaa mitään palveluita tai lehtiä enkä harrasta muuta kallista kuin koiranpitoa. Minulla ei myöskään ole lääkityksiä tms. terveydenhoidollisia tarpeita eikä lapsia. Asun halvasti vuokralla (400 € plus vesi + sähkö + puhelin/netti). Minä pärjäsin. Mutta tosiaan kaikki oli jotenkin jäissä, ikään kuin elämä olisi laitettu hyllylle odottamaan. Ei asunnon sisustusta. Ei villejä kampauksia. Vaatteet on marketin pieruverkkareita. Ei parisuhdetta eikä lapsia, koska kuka tämmöisen pahapäisen luuserin huolisi, ainakaan semmoinen, jota viittii ittekin kattella. Elämä on tympeää, koska mitään ei raatsi, koska pitää pitää puskuria. Isot hankinnat odottaa työn saamista, jollei ole ihan pakko eli joku hajoaa. Haaveilu on ilmaista.

Eikä kerry myöskään valtiolle verotuloja kaikkien noiden asioiden alveista eikä palkkoja kaikkien tavaroiden ja palveluiden tuottajille.

Sitten hallitus teki tupla- ellei triplalaskun asumistuelle. Eli jos se ennen laskettiin max 80 % vuokrasta mutta kuitenkin max X euroa (ja suurin osa saanee tämän rajan mukaan, jos ei asu tosi edullisesti, esim. opiskelijasolussa), niin nyt se on max 70 %. Numerot voi olla väärin. Lisäksi asuinkuntani laskettiin hintaluokka kakkosesta kolmoseen eli se "kuitenkin enintään X euroa" laski. En tiedä, tuliko vielä muuta laskua. Nyt saan asumistukea alle 300, ehkä 270 €?, en käynyt lukemassa sitä viestiä Kelan sivuilla. Tähän saisi tienata 400 €, ennen kuin tuki pitää tarkistaa. Muuta tukea en saa, koska olen Kelan silmissä päätoiminen opiskelija, mutta tukikuukaudet on kaikki käytetty. Elän viime- ja toissakesän työpätkien säästöillä (kun menot on mitoitettu työmarkkina-asumistuelle, niin kahden tonnin palkasta jää säästöön melkein tonni). Eli siksi minulla on aika hätä saada (ensi kesäksi tai muuten) töitä ja harjoitteluksi kelpaa ennemmin palkalliset. En tiedä, voinko saada toimeentulotukea, jos säästöt loppuu ja töitä ei löydykään vai pakottaako Kela sitten irtisanomaan koulun ja hakeutumaan työttömyysturvalle. Mietityttää, kuinka paljon autottomuus ja asuinpaikka vaikeuttaa työllistymistä. Lyhyen pätkän takia ei kannata muuttaa tai hankkia autoa. Pitkässä pitäisi ensin selvitä koeajasta jotenkin, sitten voi tehdä isompia muutoksia. Olen jo kerran polttanut näppini.

Ja asumistukea saa vain vuokra-asunnosta eli käytännössä tuella rahoitetaan epäsuorasti yksityisiä sijoittajia.

Ei sillä, että työllistymiseni olisi autosta kiinni. Kyllä se kaatuu jo kurjiin hakemuksiini. Kysytään ominaisuuksia, joita minulla ei ole tai kysytään, mitä minulla olisi tarjota. Ei mitään, mitä jollain toisella ei olisi moninkertaisesti. En osaa mainita hyveitä, joista ei erikseen kysytä jokaista erikseen, onko vai eikö. Lisäksi sabotöin itse itseäni kaikin muin tavoin hyvin tehokkaasti, vaikka en haluaisi.

Näen vastikkeellisessa turvassa tosiaan useita ongelmia:
- jos tukea ei nosteta roimasti, se voi ajaa ihmiset entistä pahempaan köyhyysloukkuun, koska heiltä menee enemmän rahaa kulkemiseen, syömiseen, vaatteisiin yms.
- se lisää kuluja, koska jonkun pitää valvoa töitä ja perheellisten lapsille järjestää hoitopaikat ja jotain vakuutuksia ja suojavarusteitakin pitää maksaa, ehkä myös bussilipputukea/kuljetus.
- työt ja niiden tekijät jakautuvat roskahommiin ja "oikeisiin" töihin. Kuntien voi olla halvempaa keksiä porsaanreikiä laittaa työttömät tekemään töitä "ilmaiseksi" kuin palkata "oikeita" työntekijöitä. Esim. mun viime kesien työt on olleet semmoisia, joita moni on ehdottanut tällaisiksi vastiketöiksi. Anteeksi nyt vaan, mutta minä ottaisin ne kyllä ihan palkallisina ja eläkettä kerryttävinä.
- millainen vaikutus on eri kuntien tilanteella ja sillä, millaisissa paikoissa ja tilanteissa ihmiset asuvat: työtön suurkaupungissa, keskikokoisessa kaupungissa, pikkukunnassa, työtön keskustassa, lähiössä joukkoliikenteen äärellä, syrjässä haja-asutusalueella. "Työ" asutuskeskuksessa, laitakaupungilla/kaupungin vastakkaisella reunalla kuin mitä itse asuu, metsässä 30 km lähimmästä bussilinjasta ja sekin on 2 krt päivässä kulkeva pikavuoro.
- työttömillä ei välttämättä riitä voimavaroja pyörittää työnhakurumbaa vastiketyön ohessa.
- mikä byrokratiamylly siitä tulee, jos jonkun tarvii käydä "työpäivän" aikana haastattelussa ns. oikeisiin töihin tai saa palkallisen osapäiväpaikan. Vaikka se olisi ok eli pätevä syy ilmoittautua poissaolevaksi, niin median perusteella näyttäisi aina löytyvän joku byrokraatti, joka löytää jonkun kohdan aiheuttaa työttömälle hankaluuksia.

Ideoita...
- voisi mahdollistaa vapaaehtoisen yhteishyödyllisen ja erityistä koulutusta vaatimattoman työn tekemisen tukiin vaikuttamatonta korvausta vastaan. Esimerkiksi roskien keräämistä tien varsilta tai vanhusten ulkoiluttamista.
- palauttaa se suojaosa, jos osatyökykyiset hankkii kykyjensä mukaan lisätuloa tai työtön yrittää saada jalkaa oven väliin.
- palauttaa työkokeilu korotettuine tukineen
- mahdollistaa rajoittamaton opiskelu työttömyystuella. Tai pyyhkikää opintotuki kokonaan pois, kaikki perustuelle/työmarkkinatuelle. Ensimmäisen tutkinnon opiskelijat voidaan vapauttaa työnhakuvelvoitteesta tai rajoittaa se harjoittelupaikkoihin. Tai no, mitä pakotetta nyt ylipäänsä edes tarvitsisi, koska pakkotyönhaku ajoi vain ne vähätkin työpaikat piiloon. On nuo tuet monen kohdalla sen verran pieniä, että ei ihmiset sen takia jätä työtä hakematta. Ehkä kaikkein surkeimmin palkatut kyllä, kun rahaa ei tule niin paljon, että se näkyisi, mutta voimat menevät työmatkoihin ja puurtamiseen.

Perustulosta kun ollut puhe, niin onko se vielä se joskus mainittu 500, ei asumistukea. Notta mitenkähän sekin toimisi, koska ei sillä maksa kuin hätinä vuokran, veden, sähkön ja netin (joka on tarpeellinen asioiden hoitamiseen) ja senkin halvassa kunnassa. Vai löytyisikö sitten kaikille koiranhoitokeikkaa yms. ruokarahojen tienaamiseen.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.02.2026 07:33

” Kuntien voi olla halvempaa keksiä porsaanreikiä laittaa työttömät tekemään töitä "ilmaiseksi" kuin palkata "oikeita" työntekijöitä. Esim. mun viime kesien työt on olleet semmoisia, joita moni on ehdottanut tällaisiksi vastiketöiksi. Anteeksi nyt vaan, mutta minä ottaisin ne kyllä ihan palkallisina ja eläkettä kerryttävinä.”

Tämä tuossa taitaa olla tarkoituksenakin, eli orjamarkkinat, jossa tietyt työt pitää ihmisten tehdä orjapalkalla, eli pelkällä ylöspidolla.

Työn tekemisestähän voitaisiin myös maksaa palkkaa, eikö? Vai miksi osan pitää tehdä töitä palkatta kun osa saa samasta työstä palkkaa? Jos kunta/valtio haluaa risujen kerääjiä tai siivoajia niin hehän voi palkata sellaisia.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.02.2026 07:37

^^ En tiedä missä pitää asua että 500€ riittää noihin mainitsemiisi menoihin. En tunne ketään jolla riittäisi, edes vuokraan. Ehkä sellaisella paikkakunnalla jossa ei ole töitä, eikä oikein muutakaan?
Vieras

ViestiKirjoittaja Mea » 18.02.2026 07:53

Vieras kirjoitti:Ei ole järkeä maksaa työssäkäymisestä.

No tämäpä. Työnteon pitäisi aina olla kannattavampaa kuin tuilla elämisen. Oliko se yle vai mikä joka hiljattain teki laskelman lapsiperheestä, joka pääsi käytännössä samoihin tuilla kuin että molemmat vanhemmat kävisivät töissä.
Mea

ViestiKirjoittaja Mea » 18.02.2026 07:56

Vieras kirjoitti:Vai miksi osan pitää tehdä töitä palkatta kun osa saa samasta työstä palkkaa?

Ei varmaan samasta työstä ollut kyse. Vaan siitä että osa saa rahaa seinästä tekemättä mitään ja osa tekee töitä sen eteen.
Mea

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 18.02.2026 08:05

Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.02.2026 10:16

Mea kirjoitti:
Vieras kirjoitti:Vai miksi osan pitää tehdä töitä palkatta kun osa saa samasta työstä palkkaa?

Ei varmaan samasta työstä ollut kyse. Vaan siitä että osa saa rahaa seinästä tekemättä mitään ja osa tekee töitä sen eteen.

Sama työ se on siivoojilla. Palkka on tosiaankin liian pieni jos se on samansuuruinen kuin tuet. Sen sijaan että nostettaisiin palkkoja, halutaankin orjat tekemään ne työt, ja sitten kutsutaan sitä vastikkeelliseksi työttömyys- tai toimeentulotueksi.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 19.02.2026 10:54

Fiksut tekevät rahaa ihan tyhjästä. Ensin ihmettelin, miten kondomit voi loppua olympiakylästä jo ekoina kolmena päivänä, mutta nyt löytyi osaselitys.

"Italialaismedian toimittajat Sara Bettoni ja Giacomo Valtolina ovat kaivelleet verkkoa eivätkä aivan tuloksetta. Se mikä olympiakylästä on loppu, löytyy nimittäin Vintedistä. Vinted on verkkokauppasovellus, jonka kautta myydään yleensä käytettyjä tavaroita. Kondomit kuitenkin ovat kääreessään. Hintaa ehkäisyvälineelle on ihan kohtuullisesti: 105,70 euroa. Tosin hinta on kuulemma neuvoteltavissa. Olympiakomitean Mark Adams pahoitteli, että ystävänpäivänä oli tarjolla eioota.
– Tietääkseni 10 000 on käytetty ja meillä on 2 800 urheilijaa, siitä voi laskea, Adams totesi kondomien määrästä."
aunet

ViestiKirjoittaja Vieras » 20.02.2026 07:15

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011771721.html Missä se markkinatalous nyt on, joka kertoo kaikelle (tässä tapauksessa asunnoille) oikean hinnan kysynnän ja tarjonnan mukaan? Tavalliselle tallaajalle muistetaan aina kertoa että hänen omaisuutensa on juuri niin arvokasta/arvotonta kuin joku siitä on valmis maksamaan. Sama ei yllättäen pädekään kun kyseessä on iso toimija.
Vieras

ViestiKirjoittaja aunet » 20.02.2026 11:22

Ei kyllä ihmisen uteliaisuudella ole rajoja. Ihan pakko oli saada tietää, mikäköhän kollegaa vaivaa. No siitähän saivat syytteet näpäytyksenä.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7d13 ... a3d054ae32
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 20.02.2026 17:46

^Sitä saa mitä tilaa. Luulisi olevan tiedossa, että tuosta jää kiinni ja tulee rangaistus?
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja aunet » 21.02.2026 06:52

Ihmettelen vaan näitä lehtijuttuja, joissa kerrotaan, miten sähköä pystyy säästämään. Tässäkin jutussa superrikas kertoo, "ostettiin lisää paneeleita, ostettiin varaava takka" jne. "Olemme pystyneet ihan normaaliin elämään, ja lämmöt pidetään 21,5 asteessa. Sauna lämpiää vain viikonloppuisin." Voi helevetti, jos on varaa jutussa kerrottuihin ylellisyyksiin, ei ehkä kannattaisi kitistä sähkölaskusta, joka kuitenkin vähävaraiselta haukkaa pakosti leijonanosan.

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkel ... bb3e6357b4
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 21.02.2026 07:58

^ samaa ihmettelin!

tossa lääkäriurkinnassa mietin:
"Yksi syytteessä olevista lääkäreistä on ollut viranomaisten erityisessä seurannassa jo vuodesta 2023. Hänen oikeuksiaan toimia lääkärinä on rajoitettu."

mitä lääkärin tulee olla tehnyt jotta päätyy viranomaisten erityiseen seurantaan ja oikeuksia rajoitetetaan? mikä on seuraava viranomaistaho?
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät