Kaikkea autoilusta

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Kaikkea autoilusta

ViestiKirjoittaja Fran » 04.04.2025 08:07

Mä taidan vaihtaa ens viikolla. Töissä on hyvä vaihtaa, kun on kunnollinen mutterinväännin ja auton saa nostettua trukilla ilmaan. Ei tarvitse leikkiä tunkin kanssa. Tänään ei jaksa, vaikka kesärenkaat töissä onkin.
Fran

ViestiKirjoittaja Dacrest » 04.04.2025 08:10

^^Helsinki-näkökulmasta ihan asiaa, muualla välttämättä ei. Tutkimuksissa on todettu nastarenkaiden karhentavan tienpintaa, joka (liukkailla keleillä) mahdollistaa turvallisen kitkarenkailla ajamisen. Suomessa talvet muuttuvat yhä hankalammiksi kun lämpötila sahaa nollan kumminkin puolin.

Katsastuksessa käyty, ei mennyt läpi. Käsijarru ei pidä tarpeeksi. Lisäksi katsuri totesi et aika hyvän osuman on pohja ottanut, lohkon johto on vaurioitunut (tää ei vaikuta katsastuksen läpimenoon). Todettiin vaan, et hyvä ettei ole sähköauto, voisi olla kallis remppa edessä.
Koska talven auravallit ja maaseudun huonot tiet, niitä pohjakosketuksia vaan tulee, vaikka kuinka yrittää välttää.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 04.04.2025 08:53

Pääsisikin ajamaan autolla jonnekin. Kun saan luvan ajaa autoa niin lähden taatusti ajelemaan ihan vaan jonnekin, huvikseni. Koska voin.
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja aunet » 04.04.2025 13:48

Sillon kun mulla kinttu meni säpäleiksi, ajoin autoa umpitiellä ja pusikossa, ihan kokeillaksani, toimiiko refleksit, jos joutuu jarrulle painamaan. Lupaa en odotellut. Nimenomaan huvikseni, koska voin, ja koirat kyydissä! Koiruuksia, elä kerro kellekään jos ajelet, ei mekään tällä palstalla kerrota!
aunet

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 04.04.2025 14:44

Tuli mieleen tuosta Dacrestin pohjaosumasta, että kun ajelin keskiviikkona koirametsään, niin ziisus että se tienpätkä oli monttuinen! Ihan piti ykkösellä ajella, max kakkosella ja sitten taas jarruttaa ja koittaa kiertää reunojen kautta. Niin oli tehnyt moni muukin. Noihin monttuihin pitäisi ajattaa sepeliä tai jotain ennenkuin joku oikeasti rikkoo autonsa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 04.04.2025 15:17

Dacrest kirjoitti:^^Helsinki-näkökulmasta ihan asiaa, muualla välttämättä ei.

Uusimaa? Ei se Tukholman tai Oslon sää ole kummoisempi?
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Koiruuksia » 04.04.2025 15:31

aunet kirjoitti:Sillon kun mulla kinttu meni säpäleiksi, ajoin autoa umpitiellä ja pusikossa, ihan kokeillaksani, toimiiko refleksit, jos joutuu jarrulle painamaan. Lupaa en odotellut. Nimenomaan huvikseni, koska voin, ja koirat kyydissä! Koiruuksia, elä kerro kellekään jos ajelet, ei mekään tällä palstalla kerrota!

OK :mrgreen:
Koiruuksia

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 04.04.2025 16:42

Hienosti kuskautui tänään lyhyemmän mallisella Caddylla 3 metriä pitkät kestopuulankut.

Kuva
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 04.04.2025 19:49

aunet kirjoitti:Sillon kun mulla kinttu meni säpäleiksi, ajoin autoa umpitiellä ja pusikossa, ihan kokeillaksani, toimiiko refleksit, jos joutuu jarrulle painamaan. Lupaa en odotellut. Nimenomaan huvikseni, koska voin, ja koirat kyydissä! Koiruuksia, elä kerro kellekään jos ajelet, ei mekään tällä palstalla kerrota!

Tuttavalla on kans kerran ollut jotain kremppaa jalan kanssa, nimenomaan kaasujalan. Olivat puolisonsa kanssa sitten kuitenkin jonkin mökkiviikonlopun viettäneet tms ja sen aikana jalka ei sitten kestänyt enää mitää, edes sitä kaasun painamista, niin oli sitten painanut kaasua kyynärsauvalla. Onneks oli automaatti auto. :mrgreen:
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 07.04.2025 02:33

– Simulaattori pitäisi poistaa lähes kokonaan. Niistä ei saa yhtään mitään irti, pois lukien pimeänajon opetus. Kaikkein pelottavinta on, että simulaattorilla annetaan liukkaan kelin opetusta. Sillä ei ole mitään tekemistä autolla ajon kanssa, että videopeliruudulla pyörii kuva, etkä saa mitään tuntumaa tilanteeseen tai tapahtumiin, Tommiska sanoo.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/seh ... sa/9132966

Tuo pätkä on leikattu Maikkarin uutisesta ja liittyy siis murheelliseen Nurmijärven kolariin, välillisesti.

Kysyn kun en tiedä: miten siellä autokoulussa siis nykyään opetetaan ajamista oikealla autolla?

Simulaatio sopii loistavasti vaikka lentäjälle mutta sitä ennen on pitänyt kyllä lentää oikeasti aikas monta tuntia ihan oikeaa konetta.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Fran » 07.04.2025 05:23

Autokoulussa on nykyään minimissään 10 ajotuntia, joista puolet voi ajaa simulaattorilla. Eli 5 ajotunnin jälkeen voi mennä inssiin. Teoriaa taisi olla 4 tuntia ja se opiskellaan omatoimisesti netistä, jos oon oikein ymmärtänyt.
Fran

ViestiKirjoittaja aunet » 07.04.2025 05:39

Olen jo pitkään ihmetellyt nykyopetusta, itse en moisella tietokonepelillä opetettuna suostuisi edes liikenteen sekaan saatikka maantielle koviin nopeuksiiin.
aunet

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 07.04.2025 09:58

SItä kun 20 vuotta autoa ajaneena, vieläkin voi liukkaalla tulla yllätyksiä. Sen tuntee kun auto lähtee käsistä ja en usko että sitä tunnetta voi millään simulaattorilla tehdä, tai pitäis olla todella high teck, istuin vävähtelyllä. 5 ajotuntia on aivan liian vähän.
Mä otin aikoinaan vielä pari lisä tuntia, ennen inssiä. Paljonkohan niitä oli silloin pakollisena vuonna 2000? Plus pimeällä ajo maantiellä ja liukkaalla ajo suljetulla radalla. Sitten kun sen kortin sai ja sen jälkeen oli vielä erikseen se 2-vaihe. Onko ne se poistanut kokonaan kun niin moni tuolla ajaa ilman ajo-oikeutta.
Ja joo teoriaa voi opiskella netissä, mutta siitä jää se keskustelu pois mitä meillä oli luokassa. EI ole paljon vaadittu muutama kerta luokassa pari tuntia kerralla.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 07.04.2025 10:00

Muutenkin tuolla liikenteessä on vanhempaakin väkeä joille tekis hyvää autokoulun kertaus ja uudet säännöt.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Umac » 07.04.2025 14:09

Fran kirjoitti:Autokoulussa on nykyään minimissään 10 ajotuntia, joista puolet voi ajaa simulaattorilla. Eli 5 ajotunnin jälkeen voi mennä inssiin. Teoriaa taisi olla 4 tuntia ja se opiskellaan omatoimisesti netistä, jos oon oikein ymmärtänyt.

Olen_sanaton. :geek:
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Outi.I » 07.04.2025 14:41

Kävin vaihdattamassa kesäpyörät alle. Kysyin samalla hinta arvion tulevaan isoon huoltoon. Hintaa tulee ihan kiitettävästi 700-1000 euroa. Kivana yllätyksenä taakse täytyy vaihtaa jarrulevyt ja tietysti palat. Pyysin erikseen katsomaan kun on tuntunut sellainen jyrinä/tärinä jarruttaessa. Toisaalta jos kiikuttaisi merkkihuoltoon taitaisi mennä parin tonnin lähelle. Onni on pitkä asiakakkuus seutukunnan parhaassa huollossa.
Outi.I

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 07.04.2025 16:39

onko teillä lämpömittaria auton takatilassa koiralle? suosittele omaasi.

mulla oli aiemmin langallinen vedettynä takatilasta ohjaamoon, jotta edessä näki lämpötilan, mutta kun nykysellään markkinoilla on noita langattomia, niin mitkä on hyviksi havaittu?
onko tässä clasun mallissa tuo valkoinen pitkulainen nyt seinäkiinnike vai se anturi? sama tässäkin? sitten k-raudassa tässä langaton, mutta anturi on johdolla kiinni toisessa osassa. onko kaikki langattomat siis tuollaisia kuitenkin?

joku jossakin foorumilla kehui jotakin anturia, jonka saisi appilla puhelimeen, jolloin auton ulkopuolella pystyis seuraamaan lämpötilaa. tosin mulla kun ei sitä älypuhelinta ole, niin en viittis työluuriin moista ottaa ja sen takia raahata työpuhelinta mukana. tietty jos joku sen keksii mitä tarkoitan niin voihan tänne vinkata, mikäli muita kiinnostaa.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 07.04.2025 17:30

Fran kirjoitti:Autokoulussa on nykyään minimissään 10 ajotuntia, joista puolet voi ajaa simulaattorilla. Eli 5 ajotunnin jälkeen voi mennä inssiin. Teoriaa taisi olla 4 tuntia ja se opiskellaan omatoimisesti netistä, jos oon oikein ymmärtänyt.

Ja sen kyllä huomaa.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Umac » 07.04.2025 17:48

^^ Tässä meidän automittari, sen anturi on juurikin laittamasi kahden ekan linkin pitkulainen laatikko koiran häkin päällä, langaton. Siis kirjaimellisesti. Mitään "lankoja" ei kulje hytin ja häkin väliä.
Kuva
Sininen nuoli kertoo Ukon puolen, olemme käyttäneet myös pysäköidyssä autossa ja näyttö ollut hotellihuoneessa.

Se malli missä oli pitkä pätkä johtoa, niitäkin meillä on kotona.
Mutta kurkkaa esim. tämä, ei ole kovin kalliita nuo äppeihin (=älyluureihin) lähettävätkään:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... gKpWvD_BwE

Antaako ta laittaa äppejä luuriin ohi työasioiden, se kannattaa tarkistaa.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 07.04.2025 18:13

^ mä tässä alustavasti olin pohtinut tuota clasun versiota, joka on ekassa linkissä. oon kuitenkin niin tottunut, että sen lämmön näkee autossa istuessa. ja hyvä jos se on oikeasti langaton!
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 08.04.2025 02:47

Juu kyllä se on. Se anturi eli meidän kielellä klimppi on ollut meillä eri tavoin takakontissa: makuulla häkin päällä, seinässä kiinni ja sen paikkaa on vaihdeltu ihan kokeilumielessä.
Riittää meille hyvin! Mm. noilla koirallisilla matkailuautoporukoilla on sitten vimpan päälle hienoja, kamera yhdistettynä olosuhteisiin ja kaikki kännyyn tulevana tietona. Mutta me emme sellaista tarvitse kun emme autossa asu kuitenkaan.
Mittari on meillä vahvistanut eniten sitä, että Ukolla on kaikki ok auto- ja laivamatkoilla. Ei siihen mittaria tartte jos auto kylpee paikallaan auringossa ja takana on +50.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 08.04.2025 05:24

^ millä olette anturin kiinnittäneet? mulla se pitäisi laittaa häkin sisälle kattoon, jotta lämmön ottamisesta on hyötyä ja lukema ylipäätään realistinen. toi anturi varmaan pysyy kaksipuoleisella teipilläkin paikollaan?
mulla on aina ollut lämpötilanseuranta takana, joten sikäli oma rutiini itselle, mistä en myöskään luovu. toki vanhaan autoon se johdollinen oli kyllä pirullinen piilottaa :mrgreen: onneksi sain sen hyvin jemmattua, mutta nyt uuden auton myötä menee tuo tekniikka samalla päivitykseen.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 08.04.2025 10:23

Klimppi on nyt ihan vapaasti häkin päällä. Mulla siis peitto häkin katon päällä, kamat pysyy siinä. Pyyhe ja klimppi.
On myös ollut seinällä, takana reikä naulaa/ruuvia varten.

Jos mä haluaisin sen häkin sisälle, laittaisin joko nippusiteellä kiepsauttaen kiinni tai jesseteipillä, pysyy kaksipuoleisellakin. Ei paina juur mitään.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 08.04.2025 13:56

Umac kirjoitti:Klimppi on nyt ihan vapaasti häkin päällä. Mulla siis peitto häkin katon päällä, kamat pysyy siinä. Pyyhe ja klimppi.
On myös ollut seinällä, takana reikä naulaa/ruuvia varten.

Jos mä haluaisin sen häkin sisälle, laittaisin joko nippusiteellä kiepsauttaen kiinni tai jesseteipillä, pysyy kaksipuoleisellakin. Ei paina juur mitään.

mulla olikin asiaa jo kaupunkiin, joten käväsin samalla hakemassa motonetistä kympin maksavan langattoman.
toistaiseksi se on pysynyt häkin sisäpuolen varauloskäynnin paksummassa kalterissa kiinni, kaksipuolisella teipillä. kattoon sitä en nyt kokeillut, kun anturin takana on uloke pariston poistoa varten. sitä ei saa tasaisesti liimattua pitkin pituuttaan, jolloin voi kopsahtaa elukkaa päähän jos teippaus pettää. katsotaan nyt miten tuo messumattoteippi pitää seinässä ja tarpeen vaatiessa vedän sen nippusiteellä vielä kiinni.
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Umac » 08.04.2025 14:22

Hyvä hyvä! Meillä nyt aikas himmeet numerot, uutta paristoa vailla?
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Dacrest » 09.04.2025 09:35

*kiranas* kirjoitti:^ millä olette anturin kiinnittäneet? mulla se pitäisi laittaa häkin sisälle kattoon, jotta lämmön ottamisesta on hyötyä ja lukema ylipäätään realistinen. toi anturi varmaan pysyy kaksipuoleisella teipilläkin paikollaan?
mulla on aina ollut lämpötilanseuranta takana, joten sikäli oma rutiini itselle, mistä en myöskään luovu. toki vanhaan autoon se johdollinen oli kyllä pirullinen piilottaa :mrgreen: onneksi sain sen hyvin jemmattua, mutta nyt uuden auton myötä menee tuo tekniikka samalla päivitykseen.

Mulla on ollut anturi koirakärryssä, sisäkattoon teipattuna ja näyttö auton kojelaudalla. Kätevää, kun ajaessa näkee että koirilla on sopiva lämpötila.
Vaikka eihän nuo tehdasvalmisteiset kärryt (vastoin yleistä luuloa) kuumene sisältä helteilläkään.

Hellepäivä, ilmastoidussa autossa lämpötila 27,5 C.
Kuva

Samaan aikaan kärryssä 20,8 C.
Kuva
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 09.04.2025 10:24

Dacrest: minkä merkkinen toi lämpömittari on? linkkiä? näyttö on fiksumpi kuin tossa jonka ostin. toi pstamani kulkee aaa-paristoilla, joten jos toi syö paristoja, niin sitten menee vaihtoon.

mä joskus mietin kanssa kärryn ostamista, kun oli useempi koira, koska sellanen olis näppärä!
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Dacrest » 09.04.2025 10:38

^mittaria ei enää ole, enkä muista yhtään minkä merkkinen. Varmaan jostain marketista tai Tokmannilta ostin ~20e.
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Fran » 09.04.2025 10:46

Mulla on autokuume. Mä haluan punaisen farmari-Minin :cry:
Fran

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 09.04.2025 12:28

Mä haluaisin punaisen kupla-volkkarin! Mutta ei ole mitään järkeä ostaa eikä ole varaa kahta autoa pitää. :roll:
Tiibetinhelmi

EdellinenSeuraava

Paluu Rekisteröimättömät