Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska
mä jättäisin puhelimen kotiin tossa tilanteessa tai sammuttaisin sen jos ottaisin mukaan
eikös se ole niin, että yli 15v. ikäseltä tarvitaan se suostumus siihen.
Ninni kirjoitti:mä jättäisin puhelimen kotiin tossa tilanteessa tai sammuttaisin sen jos ottaisin mukaan
eikös se ole niin, että yli 15v. ikäseltä tarvitaan se suostumus siihen.et oo varmaan ollut tekemisissä kovin kontrolloivien vanhempien toilailujen kanssa. Se kiristyksen ja painostuksen määrä voi olla sitä luokkaa, että ihminen elää kuin vanki eikä tajua vuosiin ede, mitä itse olisi halunnut tehdä. Luonne määrittää aiheuttaako se turhaumaa, vai sattuuko nuori jopa olemaan ihan mielellään kiltisti.
Mutta ei se nuori siitä mikskään muutu, heti kun pääsee omilleen niin alkaa tehdä mitä itse haluaa.
Eihän vapautta ansaita olemalla kiltti, se on jokaisella tietty vapaus oltava vaikkei olisikaan tunnollinen oppilas. Ja yksityisyys.
Mutta eihän kontrolloivat vanhemmat sitä kato, heidän mielestään lapsi on aina nuorisorikollinen jo väärästä ilmeestä aamupuurolla, hyvin monesti.
Mutta sieltä pääsee pois, ei se mitään haittaa jos nuori sattuu oikeasti olemaan sellainen että ei halua mitään tehdä.
Siis "rellestäminen ja ryyppääminen kielletty" -> daa en ole ollut menossakaan.
Seurantakin voi olla ihan yksi ja hailee, jos nuori ei halua mitään rikoksia lähtee tekemään yöllisille retkille.
Eli on sen nuoren ihan omastakin luonteesta kiinni, miten paljon tuo vaurioittaa hänen psyykettään tai on vaurioittamatta.
JMTNT kirjoitti:Viittaan vielä tuohon edelliseen mielipiteeseeni vanhemman ja teinin väleistä jos vanhempi käyttää valtaa "pöllimällä" teinin puhelimen, niin yhteishenkeä teinin ja vanhemman välillä se ei ainakaan lisää, vaan lisää teinin katkeruutta. Mulla aikoinaan kolme teiniä ja heidän teini ikäänsä kontroloin rakkauden osoittamisella heihin, en niin, että vahtisin heitä paikantamalla. Ja kun teinit lähtivät viikonloppuina ulos sanoin, että klo 2.00 on oltava kotona, etten huolestu. Ja tämä äidin toive kasvatti teinejä vastuuseen ja aina toteuttivat meidän yhteishengen. Nyt teineillä omat perheet ja lapset ja jokainen toteuttaa esimerkkiä kodin henki, joka tarkoittaa yhteenkuuluvuutta ja siten vastuuta.
Vieras kirjoitti:Älä viitsi ninni olla lapsellinen.
Vieras kirjoitti:JMTNT kirjoitti:Viittaan vielä tuohon edelliseen mielipiteeseeni vanhemman ja teinin väleistä jos vanhempi käyttää valtaa "pöllimällä" teinin puhelimen, niin yhteishenkeä teinin ja vanhemman välillä se ei ainakaan lisää, vaan lisää teinin katkeruutta. Mulla aikoinaan kolme teiniä ja heidän teini ikäänsä kontroloin rakkauden osoittamisella heihin, en niin, että vahtisin heitä paikantamalla. Ja kun teinit lähtivät viikonloppuina ulos sanoin, että klo 2.00 on oltava kotona, etten huolestu. Ja tämä äidin toive kasvatti teinejä vastuuseen ja aina toteuttivat meidän yhteishengen. Nyt teineillä omat perheet ja lapset ja jokainen toteuttaa esimerkkiä kodin henki, joka tarkoittaa yhteenkuuluvuutta ja siten vastuuta.
Näen ihan samoin. Tuon teinin vanhempi sisarus muuttu lukioon toiselle paikkakunnalle vanhempaa ”pakoon”. Tämä teini ei tule sellaista tekemään. Mietin vain että mitä tekee hänen mielelleen olla rajusti kontrolloituna vielä 3 vuotta. Hän jää paitsi paljosta mitä itse haluaisi tehdä, sillä vanhempi epää häneltä näitä asioita uhkailemalla ja kiristämällä. Nämä on siis faktoja, ei mielipiteitä.
Sama koskee vähän kaikkea mitä vanhempi haluaa teinin tekevän, ja mitä teini ei halua.
MikkoP kirjoitti:Mä näen puhelimesta missä on mun auto, koirat ja 7 vuotias tytär.
Vaimo ja poika (14v) on seurannan ulkopuolellaRiittää kun kertovat että missä kaupungissa ovat.
Oikeasti en ole oikeasti juurikaan käyttänyt. Korien kohdalla joskus jälkikäteen et kuinkas pitkällä lenkillä käytiin ja tyttären kohdalla ku kellopuhelin on ollut hukassa ja sitä etsitty.
Mutta tässä olisi kyllä aika hyvät mahdollisuudet vetää homma överiksi. Överiksi se menee myös jos teiniä pitää seurata.
Ja syy siihen. Miksi teinin sanomisiin ei luoteta? Aloitetuksen mukaan se "vika" voisi löytyä vanhemmista. Jos aloitus pitää paikkansa niin teini vaikuttaa hyvinkin luotettavalta.
Joten, miksi vanhemmat eivät luota? Jotain he pelkäävät, mutta mitä? Pitävätkö teiniä suunnilleen esikoululaisena?
Siiten vielä tuosta puhelimen pois ottamisesta... Lapsilla ja teineillä kyllä tuo ruutuaika on kyllä pahasti lähtenyt lapasesta ja siitä sitten johtuu vaikka mikä. Päälimmäisenä ongelmana ettei osata olla tai tehdä mitään muuta. Ei enää keksi muuta tekemistä.
Hyvin karkeasti yleistäen: Ennen tehtiin kotitöitä kun sanottiin että ne tehdään. Sitten sai viikkorahaa tai jotain muuta kivaa extraa jos teki kotitöitä. Nykyään toimii enää puhelimen pois ottaminen.
Mutta että sitten joku leiriviikolle osallistuminen.... Ei ehkä olisi ihan niin iso juttu.Sama koskee vähän kaikkea mitä vanhempi haluaa teinin tekevän, ja mitä teini ei halua.
Tehtäviä on tietysti kaiken näköisiä ja syitä miksei halua tehdä. Mutta jos syyksi kertoo vain, ettei halua ja sen takia jättää tekemättä ni en kyllä kovin helposti ennusta valoisaa tulevaisuutta.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tiibetinhelmi ja 13 vierailijaa