Vieras kirjoitti: Olisi kauheaa joutua asumaan vaikka jossain pk-seudulla vain siksi, että työtä ei ole muualla (näin usein jotkut sanoo, en tiedä paljonko tuollaisia vain ja ainoastaan pk-seudulla olevia työpaikkoja irl on vai paljonko on kuitenkin kiinni siitä ettei ihminen vaan halua muuttaa).
Monia hommiahan on joka puolella Suomea, mutta jos puhutaan joistakin erikoisosaamisista ja asiantuntijatöistä, niin hyvin monella alalla ne ovat keskittyneet Helsinkiin tai muutoin pk-seudulle. Ja vaikka valtiolla on ihan erikseen tehty päätöksiä hajauttamisesta, niin se tuntuu toimivan vähän huonosti. Suuri osa paikoista on silti keskittynyt Helsinkiin ja ne paikat mitkä on hajautettu muualle saattavat kärsiä siitä, ettei sinne saada osaajia. Tässä esim. juttu Kriisinhallintakeskuksesta
https://yle.fi/a/3-9656926Itse pääasiassa valtiolla urani tehneeni voin sanoa, että Helsinkikeskeisyys on hyvin huomattavaa joissakin tehtävissä. Itse päätin jossain vaiheessa lähteä pk-seudulta pois, mutta samalla luovuin muutamista paikoista joissa en voisi muualta työskennellä. Kaikissa töissä ei ole esim. salassapidettävän materiaalin vuoksi mahdollista tehdä kovinkaan paljon etätöitä. Mä tiedän paljon ihmisiä, jotka haluaisi muuttaa pois pk-seudulta, mutta samalla he sitten joutuisivat tekemään työtä, joka ei tunnu omalta. Ovat sitten valinneet muuttaa vähän kauemmaksi Helsingistä ja tehneet kompromissin mielummin asumisen suhteen, minkä ymmärrän tosi hyvin monissa tapauksissa.