Täällä vastailee kyseinen Italianmatkaaja harrastaja valokuvaaja Kuvauksellista Photography nimen Mikko, joka kiertänyt koiranäyttelyissä 2010 saakka sisällä ja ulkona. Kamerat ovat kehittyneet tosiaan vuosien mittaan ihan älyttömästi. Ensimmäisiä näyttelyitä kun kuvasin kuvasin Canonin 5D mark II, jossa suljinajat olivat 1/40 pintaan mikä oli kyllä todella haastavaa. Ongelmana on tosiaan sisätiloissa saada tarpeeksi valoa kameraan, jotta kuvan suljinaika ei mene liian pitkäksi mikä tosiaan hyvinkin herkästi saa kuvat tärähtämään. Tähän on tietenkin on apuna joko nopeampi linssi jossa aukko on f/2.8 tai nopeampi kiinteissä f/1.4 mutta silloin onkin tarkennuksen kanssa paljon enemmän haasteita. Kolmas vaihtoehto on korkea ISO arvo mutta, kuten jo mainitsit korkea ISO aiheuttaa rakeisuutta kuviin, mitä ei haluta kuin rokkikonserteissa.
Olen itse kuvannut Canonilla ja nykyisin omistan myös yhden Sonyn. Canonin uudet peilittömät kamerat kuten esim R6 tai R5 tai omani R3 kestävät todella hyvin ISO arvoa ilman suurempaa kohinaa. Näillä rungoilla ISO 5000 menee aikalailla heittämällä vielä läpi ilman haasteita. Toki sitten tämän jälkeen jos vielä haluaa parempaa laatua lightroomissa ja varmasti muissakin saa AI kautta rakeisuutta poistettua entisestään. Tästäkin syystä en ole huolissani nykyisten kameroiden ISO rakeisuudesta enää laisinkaan. Tällä hetkellä ehkä suosituin näyttelykuvaajia, joita on Suomessa ainakin kolmisen tusinaa aktiivisia tusina suosituin on kyllä Canonin puolelta R5 ensimmäinen versio ja R6 mark II jonka saa kohtuullisen edullisesti kun uusi R6 mark III tuli juuri mutta se on enemmän videon suuntaan kuitenkin. Itsellä R3 joka on aivan upea enemmän sporttikuvaukseen, koska minut tunnetaan enemmän liikekuvauksesta. Sonyn puolelta A7 sarjalaiset ovat suosittuja mutta en nyt suoriltaan osaa sanoa mikä olisi paras vaihtoehto runkona. Tietenkin tässä toki nyt täytyy muistaa se että sarjakuvausnopeudet ovat olleet Sonyn puolella aikalailla huonoja paitsi kalleimissa premium A sarjalaisissa.
Mikä on nykypäivänä ehkä tuota runko tärkeämpi on kyllä linssi. Jos puhutaan linsseistä sanoisin että koiranäyttelyissä myös sisänäyttelyissä ehdottomasti suosituin on 70-200 f/2.8 oli se sitten Canon tai Sony tai Nikon. Se mitä täytyy nyt kuitenkin muistaa tämän linssin kanssa niin sanottu rule of thumb on että jos kuvaat 200mm suljinaika on oltava ainakin 1/200s jotta kuva onnistuu. Se on suositus mutta sen perusteella kannattaa miettiä ISOa ja suljinaikaa. F/2.0 linssien kanssa jollainen on myös itsellä tulee huomattavasti enemmän valovoimaa, mutta tarkennus hankaloituu aika oleellisesti. Toki myös taustan sumeus muodostuu paremmaksi. Valokuvaus on oikeastaan vain suljinnopeuden, linssin aukon ja ISO arvon pyörittelyä. Mutta niin palatakseni linsseihin ei ole mitään järkeä miettiä muita linssejä sisälle kuin vähintään f/2.8 alkuisia. Se että haluaako mennä 70-200mm f/2.8 vai joku ihana Sonyn 50-150 f/2.0 enemmän laajakulmalla on itsestä ja omasta kuvaustyylistä kiinni. Joillekin kuvaajille 24-70 f/2.8 on paras ikinä ja itselle 70-200 f/2.8 on linssi joka on kamerassa kiinni 99% ajasta. Kuvaan 200mm noin 70% kaikista kuvistani vaikka omistankin myös kalliin 28 - 70 f/2.0 jossa olisi valovoimaa ja upeata sumeutta sisänäyttelyihin. Sonyssa on 40mm ja 20mm joten se on minulle varakamera ja enemmänkin videoihin.
Eli jos nyt voi jotain suosituksia antaa sinun täytyy ensin ymmärtää millainen kuvaaja olet. Kuvaatko enemmän zoomailemalla kauas jolloin 70-200 f/2.8 on ehdoton ykkönen vai tykkäätkö ottaa enemmän portrait tyyppisiä hallittuja kuvia jolloin esim joku kiinteä 35mm f/1.4 olisi aivan huikea. Toki tätä ei melkein kukaan tee koska zoomilla on niin paljon enemmän hallittavuutta ja helpotusta. Toki tällöin myös aukko suurenee siihen f/2.8 pintaan. Sisällä on aivan turha lähteä f/4 tai f/5.6 linssien kanssa, tulee vain itku ja hammasta kiristää. Sitten onkin tuo runko mietintä jossa pitää sitten miettiä onko sinulle entuudestaan esim Canonin linssejä, Sony linssejä tai Nikonin linssejä. Canonilla saa nykyisin kohtuullisen edullisesti vanhempia peilillisiä EF linssejä joita voi käyttää peilittömien kanssa adapterilla joka maksaa sen satasen. Itse menin tällä mutta tuossa oli vähän epävarmuutta adapterin ja EF linssin välillä niin päivitin RF linssiin. Sonylla lähtökohtaisesti kaikki peilittömiä kun puhutaan nyt ainakin täyskennoisista kameroista. Tästä en muuten muistanutkaan sanoa mitään, mutta näyttelyihin sisällä en miettisi kuin täysikennoista kameraa. Nikonilla on tällä hetkellä haasteita kannattavuuden kanssa ja he ovat mahdollisesti myymässä linssipuolen, joten en ehkä siirtyisi heidän puolelle.
Jos tyhjästä aloittaisin itse tänään tilaisin Sonyn kameran ja linssit Sonylta sekä Sigmalta. Canonilla on nopeammat kamerat juu mutta RF puoli on vasta nyt avautumassa kolmannen osapuolen linsseille, joista itse unelmoin lähes päivittäin kateellisena. Toki oma Canon R3 ja RF 70-200mm f/2.8 on täydellisesti toimiva peli niin miksipä sitä vaihtamaan.
Mikäli haluat lisää mietintää laita viestiä FB tai Instagram puolelta. Olen hyvin mielelläni auttamassa valinnoissa ja puhumassa valokuvaamisesta vaikka olenkin vain harrastaja