Kysellään tietokone ja netti asioista

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Kysellään tietokone ja netti asioista

ViestiKirjoittaja apus » 23.07.2026 11:32

En tiedä tarviiko neuvoja joku muukin ehkä mutta ajattelin laittaa näin niin voi muutkin kysellä jos joskus jotain tulee eteen.

Yritin siirtää tabletilta (Android) tiedostoja kannettavaan (Windows) johdolla, kannettava näytti tabletin nimen tiedostossaan mutta kun sen avasi niin oli tyhjä eli tabletin tiedostot eivät näkyneet, tabletti ei todellakaan ole tyhjä.
Olen joskus kuullut että tabletilla pitäisi olla drive tallennettuna ja sellainen siinä on mutta mitä pitäisi tehdä jotta saisin piuhan kautta siirrettyä tabletin tiedostoja kannettavaan?
Kiitos!
apus

Re: Kysellään tietokone ja netti asioista

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 23.07.2026 12:48

Tablettien sielunelämää en juurikaan tunne, mutta ainakin mun androidkännykässä pitää antaa lupa tiedostojen näpelöintiin ennen kuin sisukset näkyy tietokoneelle ja kuvia voi siirtää piuhan kautta.
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja Belgiter » 23.07.2026 15:09

Meidän taloon tulee taloyhtiönetti. Ymmärsinkö oikein, että joku tietty peruskaista on "ilmainen" (kai se maksetaan sitten vastikkeessa), mutta lisää saa sitten tilata erikseen. Tämä perusosa on joku 25 M, mitä se sitten tarkoittaakin.
Belgiter

ViestiKirjoittaja apus » 23.07.2026 16:15

Selailin asetuksia enkä löytänyt kohtaa mistä luvan antaisin. Tabletti ei kysy mitään kun piuhan yhdistää.
Mistä tuon lupa asetuksen voisi löytää?
apus

ViestiKirjoittaja Belgiter » 23.07.2026 16:43

Mulla löytyy kännykän asetuksista hakemalla sanalla 'usb' tulos USB-asetukset ja siellä on esim. kohta kuvien siirto. Se näyttäisi olevan Muut-valikon alla minun laitteessani. Olettaisin, että jostakin tämän valikon kohdasta pääsisin siirtelemään tiedostoja toiseen laitteeseen.

Pitäisi kaivella parista viime puhelimesta tärkeimmät/parhaaat kuvat ja tallentaa ne johonkin.

Olen yksittäisiä opiskeluprojekteihin tms. tarvittuja kuvia siirrellyt Bluetoothilla, mutta se on klik-klik-klik ja lataus kestää. Argh. Nopeampaa heittää kuva Driveen ja käydä sitten lataamassa se koneelle.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Titaanijäärä » 23.07.2026 17:57

Mun kännykkä älähtää heti kun piuhan laittaa koneeseen kiinni jotta jos haluat tehdä muuta kuin ladata niin pitää asetuksista käydä ruksimassa mitä sallitaan, varmaan androidversiosta kiinni...
Titaanijäärä

ViestiKirjoittaja TlGER » 23.07.2026 19:13

Miten saisi koneelta musat kuulumaan, vaikka näyttö menisi pimeäksi? Tosi ärsyttävää, kun ei tarvitse kuin piipahtaa toisessa huoneessa, niin musiikki ehtii jo katketa. Ennen jätin myös koirille viihdettä kun olin poissa kotoa, mutta ei onnistu enää. Aikaisempien tietokoneideni kanssa ei ole ollut tätä ongelmaa.
TlGER

ViestiKirjoittaja Vieras » 23.07.2026 19:38

Veetuttaa kun tietokone ei sano mitään kun siihen laittaa sdkortin sisään… mitään muuta korttilukijaa ei perheessä ole. Kokeiltiin toistakin korttia, ei mitään siitäkään.
Vieras

ViestiKirjoittaja dinah » 23.07.2026 23:18

Meillä on elisa ntalonetti, siinä 10M on ilmaista, lisäsin siihen maksullisena niin, että on 100M, se maksu on mahtavat 2€ kuussa. Lisäksi meillä siihen kuuluu ilmainen modeemi, jonka jopa sain vaihdettua Elisan myymälässä ilmaiseksi uudempaan.
dinah

ViestiKirjoittaja Purrfect » 24.07.2026 13:21

TlGER kirjoitti:Miten saisi koneelta musat kuulumaan, vaikka näyttö menisi pimeäksi? Tosi ärsyttävää, kun ei tarvitse kuin piipahtaa toisessa huoneessa, niin musiikki ehtii jo katketa. Ennen jätin myös koirille viihdettä kun olin poissa kotoa, mutta ei onnistu enää. Aikaisempien tietokoneideni kanssa ei ole ollut tätä ongelmaa.

Ainakin voisi auttaa, jos koneen asetuksista laittaa ettei se mene virransäästötilaan/sammuta näyttöä ollenkaan. Tai valita jonkun muun ajan minkäaikaa on ns. käyttämättä päällä ennenkuin siirtyy lepotilaan? Eli asetukset - virta ja lepotila
Purrfect

ViestiKirjoittaja TlGER » 26.07.2026 15:08

^No niin, näin se homma etenee :D Ei ollut tullut tuollainen mieleen, tyhmänä vaan ihmettelin, miksei ääniasetuksista löydy mitään tähän asiaan viittaavaa. Tosin ihmettelen edelleen sitä, miksi ylipäätään tässä koneessa tämä homma on tehty näin epäkäytännölliseksi, vai johtuuko se näytöstä? Mulla ei siis ole erillisiä kajareita, vaan äänet kuuluu näytön kaiuttimesta.
TlGER

ViestiKirjoittaja Belgiter » 26.07.2026 16:16

Nyt mulla yks ohjelma ulvoo, että liian vähän käyttömuistia. Mikäs sen on yhtäkkiä tukkinut?
Belgiter

ViestiKirjoittaja apus » 01.08.2026 18:16

Kun mulla ilmoitti olevan muistia liian vähän niin poistin sovellusten välimuisti tiedot ja tuli tilaa. Varmaan voisi jostain määritellä että niitä ei edes kerääntyisi.

Latasin WA:n ja johan taas hyppäsi silmille tuo seuraava teksti:

WhatsApp-lisenssisi. Jotta voimme ylläpitää palvelujemme toimintaa ja tarjota niitä, myönnät WhatsAppille maailmanlaajuisen, ei-yksinomaisen, rojaltivapaan, alilisensoitavan ja siirrettävissä olevan lisenssin käyttää, jäljentää, jaella, näyttää ja esittää palveluissamme tai niiden kautta lataamiasi, lähettämiäsi, tallentamiasi ja vastaanottamiasi tietoja (mukaan lukien sisältö) ja luoda niistä johdannaisteoksia. Myönnät oikeudet kyseisellä lisenssillä ainoastaan sitä varten, että voimme pitää yllä palvelujemme toimintaa ja tarjota niitä (jotta voimme esimerkiksi näyttää profiilikuvasi ja tilaasi koskevan viestin, lähettää viestejäsi ja tallentaa toimittamattomat viestisi palvelimillemme enintään 30 päivän ajaksi, kun yritämme toimittaa niitä).

On kyllä niin muotoiltu teksti että mitä se oikeasti tarkoittaakaan?
Varsinkin tuo lataamiasi tietoja, eli ne mitä olen laitteelleni ladannut?? Vaikka en niitä wa:ssa koskaan käsittelisi mitenkään? Mietityttää kovin kun olen ladannut myös hyvin yksityisiä tietoja... Pitäisikö vain poistaa nekin

Mitä tuon wa: n tekstin ajattelette/tiedätte tarkoittavan?
apus

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 03.08.2026 09:59

Belgiter kirjoitti:Meidän taloon tulee taloyhtiönetti. Ymmärsinkö oikein, että joku tietty peruskaista on "ilmainen" (kai se maksetaan sitten vastikkeessa), mutta lisää saa sitten tilata erikseen. Tämä perusosa on joku 25 M, mitä se sitten tarkoittaakin.

25 Mbit/s netti riittää erinomaisesti yksin asuvalle tai pariskunnalle peruskäyttöön, kuten verkkoselailuun, uutisten lukemiseen ja laskujen maksuun. Kaista riittää myös suoratoistopalveluiden, kuten Netflix tai YouTube, katsomiseen teräväpiirtona (HD) ja jopa 4K-laadulla.Yhteyden riittävyys käytännössä:Suoratoisto: Riittää yhden tai kahden laitteen samanaikaiseen HD- tai 4K-suoratoistoon.Etätyö: Videoneuvottelut (kuten Teams tai Zoom) ja sähköpostien käyttö sujuvat ongelmitta yhdeltä käyttäjältä.Pelaaminen: Verkkopelaaminen onnistuu, jos yhteys on vakaa ja viive (ping) on matala. Lataukset vievät kuitenkin aikaa.Rajoitukset: Jos taloudessa on useampi henkilö katsomassa samaan aikaan eri videoita tai lataamassa suuria tiedostoja, yhteys voi alkaa pätkiä tai hidastua. Isompien pelien tai ohjelmistopäivitysten lataamiseen kuluu huomattavasti enemmän aikaa

AI yhteenveto asiasta.
Yllätyin että sillä voi katsoa myös esim netflixiä.
Usein noi suoratoistot vie enemmän, mutta esmes Yle Areena on kai tehty niin että se toimii heikommallakin netillä.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Vieras » 03.08.2026 15:30

Jopa kymppimegainen laitenetti riittää pyörittämään suoratoistoa. Suotta porukka maksaa itsensä kipeeksi nettiliittymillä.
Vieras

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 03.08.2026 18:45

älypuhelinongelma.

miksi mun työpuhelimen älä häiritse tila ei toimi?
mulla on asetettu sinne vuorot: aamu, ilta, vp ja lounas ajat joina haluan puhelimen menevän älä häiritse -tilaan.
olen jo kertaalleen poistanut nuo kaikki ja silti esim. aamuvuoron päätteeksi puhelin ei mene automaattisesti älä häiritse - tilaan, vaikka se on aktivoitu, mutta lounaaksi se kuitenkin tänäänkin aktivoitui. iltavuoro ei ainakaan keväällä toiminut, mutta vp puolestaan toimii.

ja koska haluan, että puhelimeni on "älä häiritse", niin jodun kuitenkin käyttämään "älä häiritse - kunnes sammutan sen" nappia, jolloin tästä automaattisesta profiilin valinnasta ei ole mitään hyötyä. miten hemmetti tuon saa toimimaan ja siis se on aikaisemmin toiminut normaalisti ja aina laitan päivitykset heti sekä sammutan-käynnistän puhelimen kerran viikossa.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

Paluu Rekisteröimättömät