Koirauutisia

Yleistä pulinaa lemmikeistä.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Koirauutisia

ViestiKirjoittaja Dacrest » 09.07.2026 20:46

^^sijoitussopimus on ilmeisesti nähtävissä Satakunnan kansan maksumuurin takana.
Tää Niina on threads'ssa kommentoinut tapausta: on tehnyt huonon sopimuksen ja asianajajan mukaan voisi korkeintaan vaatia kasvattajalta hoitomaksua.
Kennelliiton edustaja on kommentoinut että sijoitussopimukset pitäisi ensisijaisesti tehdä Kennelliiton pohjalle. Luulin ettei Kennelliitto muunlaista sopimusta hyväksyisi, onko tää jossain kohtaa muuttunut?
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 09.07.2026 21:54

Tuosta "kokaiinikoirasta" vielä sen verran että testataanko kaikki koirat vai oliko tämäkin satunnainen pistokoe?

Noissa sijoituskoirajutuissa niin olis parempi että niitä tehtäisiin vain tutun kasvattajan kanssa ja tuttujen ihmisten kesken. Se olis ehkä vähän turvallisempaa kaikille. Pahin on tollanen että perhe "saa" koiran halvalla tai ilmaiseksi eikä ymmärrä mihin sitoutuu.
Iidis79

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 10.07.2026 07:22

Kennelliiton kanta on, että sijoitussopimusket tulee tehdä heidän pohjalleen, eikä sinne mennä edes lisäilemään mitään. Kaikkea on kyllä nähty ja kuultu. Jopa lähisukulaiset riidoissa noiden sijoituskoirien kanssa, eli edes se ei takaa yhtään mitään. Tosi harmillinen tapaus. Ja nämä kaksi kenneliä ovat sellaisia että niistä pysyisin kaiken kaikkiaan helvetin kaukana.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 10.07.2026 08:35

Dacrest kirjoitti:^^sijoitussopimus on ilmeisesti nähtävissä Satakunnan kansan maksumuurin takana.
Tää Niina on threads'ssa kommentoinut tapausta: on tehnyt huonon sopimuksen ja asianajajan mukaan voisi korkeintaan vaatia kasvattajalta hoitomaksua.
Kennelliiton edustaja on kommentoinut että sijoitussopimukset pitäisi ensisijaisesti tehdä Kennelliiton pohjalle. Luulin ettei Kennelliitto muunlaista sopimusta hyväksyisi, onko tää jossain kohtaa muuttunut?

suomessa on sopimusvapaus ja siihen kennelliitto yhdistyksenä ei voi puuttua. skl voi suositella, että heidän pohjaansa käyttää ja moni järkevä kasvattaja niin tekeekin ja se on kasvattajasitoumukseenkin kirjattu. kennelliiton on myös pakko suositella omia sopimuksiaan, koska sellaiset on olemassa, mutta esim. suomen koirankasvattajilla on oma pohjansa, jota monet kasvattajat käyttävät.

itselleni on tarjottu sijoituskoiraa aikoinaan vähän hämmentävillä ehdoilla. olisin saanut koiran ilmaiseksi, kulut olisi menneet puoliksi, mutta sitten olisi ollut kuitenkin x-määrä kuluja jotka ei olisi kuitenkaan menneet puoliksi ja niitä tuli ilmi kun asiasta enemmän keskusteltiin. tää oli sen verran omituisen kuuloinen, että en lähtenyt tähän sopimukseen - näin vaan silmissäni sen kuinka joudun joka ikisen kulun perään kyselemään, että aikooko maksaa ja veikkaan, että lopulta kaikki kulut olisi mennyt mun pussista. edelleenkin voisin sijoituskoiran ottaa, mutta se vaatisi yksinkertaisen ja järkevän sopimuksen. ehkä suurin ongelma itselle olisi se, että jos olisin sitä mieltä, että koiraa ei kannata käyttää jalostukseen ja kasvattaja sitten väen väkisin sen tekisi, niin se olisi itselleni eettisesti ja moraalisesti todella hankala tilanne, vaikka tiedän, että pätkääkään en voi siihen vaikuttaa.

Iidis79 kirjoitti:Tuosta "kokaiinikoirasta" vielä sen verran että testataanko kaikki koirat vai oliko tämäkin satunnainen pistokoe?

nää on aina pistokokeita tyyliin, luokkavoittajat testataan tai ropit testataan.
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja aunet » 10.07.2026 09:41

Testejä tehdään todella vähän, jos suhteutetaan koirien osallistujamääriin. Onhan eri kilpailulajejakin Suomessa yli 70. Osallistujat valikoituvat sattumanvaraisesti tai jonkun epäilyn seurauksena. Jos ajattelee näyttelyitä, ei siellä dopingista ole koiralle juurikaan hyötyä. Doping voi olla tahallista, vahingossa sattunutta tai varoaikarikkomus. Vahinko voi sattua vaikkapa koiran saadessa jotain hormonivalmistetta ihmisestä. Tai sitä paljon puhuttua suklaata vaikkapa varastaessaan. Varoaika voi tulla vastaan esim. jos koiralle on annettu kyytabletti ampiaishyökkäyksessä. Moni ei edes ajattele kyytabletin olevan kortisonia, joka on kielletty aine. Tai jokin lääkeaine ei ole poistunutkaan varojassa, koirat kun on yksilöitä tässäkin asiassa. Esim. lonkkakuvissa käyneen koiran elimistöstä löytyy jäämiä nukutusaineesta. On myös mahdollista, joskin harvinaista, että koira saa raaasta lihasta lääkejäämiä. Jokainen tapaus on tutkittava erikseen ja se on kallista sekä hidasta.

Itse ajattelisin, ettei doping ole ongelma Suomessa. Toista se on suuressa maailmassa, jossa iso raha sanelee ehdot. Meillä täällä ollaan aina miinuspuolella raha-asioissa koiratapahtumissa. Eläinsuojelunäkökulmasta kuitenkin harmittaa, että koiria saatetaan tietoisesti vaikkapa kipulääkitä, jotta saadaan esim. ontuma pois. Tämä on ehdottomasti tuomittavaa. On myös muistettava, että eri maissa voi olla eri säännökset.

Tästä esimerkkinä Jakke Lehtosen katiska-sivuilta:
"Ruotsi ja ruotsalainen greyhound racing ei jaksa lakata yllättämästä. Nyt niillä on varoajat MSM:lle ja glukosamiinille, sekä ruokasoodalle. Myös kreatiinille on seitsemän päivän varoaika - onkohan kukaan kertonut hurreille kuinka kauan se pysyy elimistössä? Varsinainen kukkanen on se, että jokainen anaboliaa aiheuttava aine on 6 kuukauden varoajalla - eli puoleen vuoteen ei sitten saa antaa proteiinia, sinkkiä, D-vitamiinia eikä missään nimessä rasituksen jälkeistä lepoa. No, ruotsalaiset laittoi myös Back On Trackin mantteleille varoajan."

Että tämmöstä.
aunet

ViestiKirjoittaja Dacrest » 10.07.2026 14:23

Mulle on kolme narttua tullut sijoitukseen - kahdesta ei tullut jalostusyksilöä ja yksi teki just pennut kasvattajalla.
Kaikki on tulleet vähän vahingossa kun kasvattajat on halunneet sijoittaa ne mulle, en oo koskaan edes sijoituskoiraa kysynyt. Monta kertaa kyllä kieltäytynyt.
Harrastuskoiria en ole ottanut sijoitukseen, koska siinä on aika iso sitoumus esim tehdä tiettyjä tuloksia. Se vaatii valtavasti aikaa sekä rahaa ja jos oma elämäntilanne muuttuu, koira ei istu omaan käteen tms.

Kaikista kolmesta on/on ollut vain suullinen sopimus: on selvästi sovittu kuka maksaa mitäkin (pentueeseen liittyvät kulut toki kuuluu automaattisesti kasvattajalle). Kyllähän kaikki pitäisi olla kirjallisesti, mutta jotkut asiat elämässä vaan perustuu kummankinpuoleiseen luottamukseen.

Kasvattajille oon tehnyt selväksi etten pese/föönaa/trimmaa enkä vie koiraa mihinkään pippaloihin, mut kasvattaja saa tehdä em niin paljon kuin haluaa, ilmoittaa vaan mulle milloin tuon koiran ja milloin haen takaisin kotiin. :mrgreen:
Tottakai koiran ruokinnasta ja muista merkittävistä seikoista on sovittu yhdessä.

Mulle on ihan ok jos kasvattaja haluaa tehdä kahdet pennut. Ei se ole millään lailla multa pois, itse en aio kasvattaa, mutta hyviä narttuja kannattaa käyttää uudelleenkin.
Näen sijoitussopimuksen ennenkaikkea yhteistyönä.
...tai ainakin Rantanplan
Dacrest
Oman elämänsä RinTinTin

ViestiKirjoittaja Darre » 10.07.2026 19:37

^Näinhän se on. Minulla on ollut useampiin sijoituskoira (kaikki uroksia), joita kaikkia kasvattajat eivät ole käyttäneet jalostukseen. Tämänhetkinen (Kettu 2 v.) on niin hyvä, että sille on eka pentue suunnitteilla nartun seuraavasta juoksusta. Kaikkiaan se on sijoitettu kolmesta pentueesta ja viimeistään 5 v. siirtyy minulle. Vaikka ollaan Ketun kasvattajan kanssa tunnettu "ikuisuus" niin kaikki on laitettu paperille. Yhteistyö on sujunut hyvin, olen saanut pitää koiria kuin omiani, kasvattaja ei ole puuttunut ruokintaan, harrastuksiin tms. Näyttelystä ollaan sovittu yhdessä, minne vien minä ja minne kasvattaja. Kettua on vienyt ja esittänyt pääosin kasvattaja.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 10.07.2026 19:40

Paperille ne on tosiaan laitettava, jos olet kennelliiton sitoumuskasvattaja. Niitä sopimuksia kun kennelneuvoja voi sitten kysellä, jos paikalle eksyy. Eli kaikki tosiaan kirjallisena, vaikka luottamus olisi kuinka kova.
Tiibetinhelmi

ViestiKirjoittaja Iidis79 » 10.07.2026 20:15

Joo varmasti voi mennä sukset ristiin noissa sijoitusasioissa vaikka ihmiset olis miten kavereita keskenään. Ihmiset muuttuu, tulee uusia tilanteita, olosuhteet muuttuu...
Iidis79

ViestiKirjoittaja JMTNT » 10.07.2026 20:39

aunet, en paljon arvosta niitä, jotka käy Katiska sivuilla. Toiset varmaan edellisellä PP:n palstalla tietää miksi.
JMTNT

ViestiKirjoittaja aunet » 11.07.2026 09:47

Ihme kommentti taas JMTNT. Kuka arvostaa mitäkin, nyt oli kyse dopingista ja siitä, mistä kaikesta mahdollisesta positiivinen tulos testissä voi johtua. No mutta toiset puhuu aidasta ja toiset seipäästä. Eli asiaan, kiitos, itse kun niin toitotat asiassa pysymistä.

Itsellä ollut yksi sijoitusnarttu jota ei käytetty loukkaantumisen vuoksi. Ja kaksi urosta olen sijoittanut. Niitäkään ei käytetty, johtuen tiukasta purennasta, muut palikat oli kyllä kohdillaan. Siirtyivät sittemmin 5-vuotiaana haltijoidensa omistukseen kuten oli kirjallisesti sovittu. Tarkkana saa olla sijoitussoppareitten kanssa.
aunet

ViestiKirjoittaja *kiranas* » 16.07.2026 20:56

IS: Mies puukotti naista ja koiraa Sipoossa
"Helsingin poliisin johtokeskuksesta kerrotaan, että mies puukotti tilanteessa naista ja koiraa. Asiaa tutkitaan törkeänä pahoinpitelynä ja eläinsuojelurikoksena."
❤ somewhere between hello and goodbye,
there was so much love ❤
*kiranas*

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.07.2026 07:14

^Sairasta, että pitää koirakin sotkea tuohon. Jokohan se reppana on löydetty?

Muoks: on löydetty. Huoh.
Tiibetinhelmi

Edellinen

Paluu Lemmikit