Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskustelua

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Belgiter » 10.06.2026 19:30

Mä tosin yhdyn Lensin näkemykseen siitä, että tuo mun koppis on pölkkyhärkä. Se on pienempi kuin sarvikuonokas (tämä oli noin 2 cm pitkä, pölkkyhärän mitaksi mainitaan 16 mm ja kuonokkaan 30 - 50 mm), kokonaan musta (kuonokas on Wikipedian mukaan ruskea) ja tämän pölkkypään sarvi näyttää lyhyemmältä.
Avatar
Belgiter
 
Viestit: 177
Liittynyt: 11.01.2026 22:56

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Lumipallo » 11.06.2026 08:32

Käpytikan poikaset melskaavat nyt metsissä. On ihme, etteivät niin äänekkäät ja lentokyvyttömät pikku otukset joudu petojen saaliiksi.
Lumipallo
 
Viestit: 70
Liittynyt: 17.01.2025 14:59

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja MJK » 11.06.2026 17:33

Belgiter » 10.06.2026 18:30

Mä tosin yhdyn Lensin näkemykseen siitä, että tuo mun koppis on pölkkyhärkä. Se on pienempi kuin sarvikuonokas (tämä oli noin 2 cm pitkä, pölkkyhärän mitaksi mainitaan 16 mm ja kuonokkaan 30 - 50 mm), kokonaan musta (kuonokas on Wikipedian mukaan ruskea) ja tämän pölkkypään sarvi näyttää lyhyemmältä.
Avatar
Belgiter

Viestit: 157
Liittynyt: 11.01.2026 21:56


Juu voi hyvinkin olla, tuosta kuvasta en kokoa osaa arvata mutta sarvikuonokas on ISO ja varmaan pyöreämmän mallinenkin kun nyt uudelleen kuvaa katsoin.. aika mustilta ne näytti kyllä..
MJK
 
Viestit: 535
Liittynyt: 01.08.2022 09:03

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Belgiter » 11.06.2026 18:22

Joo, tää oli pitkulainen eikä pyöreä ja kooltaan suurinpiirtein samanlainen kuin metsäsittiäinen tai mikä se nyt on.
Avatar
Belgiter
 
Viestit: 177
Liittynyt: 11.01.2026 22:56

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja TlGER » 11.06.2026 19:05

Näin tänään nämä ihanat sepelkyyhkyt
Kuva
TlGER
 
Viestit: 777
Liittynyt: 31.07.2022 09:53
Paikkakunta: Turku

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Vieras » 11.06.2026 22:43

5v sitten uusittiin ulkoverhous autotallin päädystä. Siitä asti ollaan odotettu tervapääskyjä takaisin, pettyen joka vuosi, kunnes tänään illansuussa nähtiin kun molemmat emot lensi pesään <3 Koko kesä on pelastettu <3
Ollaan katsottu vuosia kun terviksien lauma pienenee, mikä ilo onkaan nyt seurata tätä uutta onnea <3
Vieras
 

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Umac » 12.06.2026 10:48

Avokaado kirjoitti:^ No kohta pääsevät itse etsimään ruokansa! :-)

Lähtivät viime yön aikana. Eilen otin vikat kuvat vanhempaan puhelimeen. Mies kurkkasi vaijerikameralla aamulla, tyhjä nätti pesä jäänyt pöntön pohjalle :-)
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 30.07.2022 15:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Avokaado » 12.06.2026 13:35

^ Toivottavati pikkuiset selviävat maailman tuulissa mukana! :thumbup:
Avokaado
 
Viestit: 3462
Liittynyt: 08.08.2022 20:56

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Avokaado » 14.06.2026 16:42

Lintulammen eloa tänään: tavi ja sen yhdeksän poikasta, nokikana syötti kolmea poikastaan, liejukana ja kolme poikasta ja kummallisen värinen lapasorsakoiras. Naurulokit pitivät välillä mekkalaa. Joutsenpari oli myös, mutta missä lie poikaset? Ainakaan ei olla kertaakaan siellä vielä nähty.

Roskiskatoksen uusintapesinnästä ei tullut mitään. Tai sit mustarastas kävi siellä vaan lepäilemässä välillä. En tiedä, mutta uusia poikasia ei pesässä ainakaan ole ollut.
Avokaado
 
Viestit: 3462
Liittynyt: 08.08.2022 20:56

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Rigge » 17.06.2026 10:58

Meidän lähijärvellä pesii silkkiuikku melko lähellä rantaa. Se on onnistunut rakentamaan vesikasveista itselleen hyvin pienen saaren, jossa pesä on. Välillä en nähnyt pesällä ketään, jolloin jo ajattelin, että pesintä on epäonnistunut, mutta nyt oltiin taas paikan päällä. Olisipa kiva nähdä poikaset myöhemmin.
Rigge
 
Viestit: 364
Liittynyt: 02.08.2022 16:13
Paikkakunta: Siivikkala, Ylöjärvi

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Belgiter » 17.06.2026 13:28

20260616_180710(1)(1).jpg
20260616_180710(1)(1).jpg (228.68 KiB) Katsottu 223 kertaa

20260616_203929(1)(1).jpg
20260616_203929(1)(1).jpg (121.12 KiB) Katsottu 223 kertaa


Eilen näytelmän alussa marketassa istui nokkosperhonen (eka kuva, siivet auki). Se istui siinä vielä näytelmän lopussakin (toinen kuva, siivet supussa). Ei häiriintynyt edes siitä, että nypin kukkimisen lopettaneet kukat vierestä pois.
Avatar
Belgiter
 
Viestit: 177
Liittynyt: 11.01.2026 22:56

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 17.06.2026 14:12

On kyllä hieno perhonen! :-)
Tiibetinhelmi
 
Viestit: 8713
Liittynyt: 17.05.2023 10:19
Paikkakunta: Pyttis

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Umac » 18.06.2026 09:40

Aiemmin keväällä purkasin pesän alun tuosta oikealta, nyt tänään pesä ja hautova löytyi vasemmalta. No ollaan aika tiiviisti tässä takaterassilla nyt mutta tästä selvitään.
Kuva

Pyrstö terassille päin
Kuva
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 30.07.2022 15:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Tiibetinhelmi » 18.06.2026 09:50

Hyvin on piilossa pesä siellä! :-)
Tiibetinhelmi
 
Viestit: 8713
Liittynyt: 17.05.2023 10:19
Paikkakunta: Pyttis

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Avokaado » 18.06.2026 10:21

^^ Se huijasi sua ja pesän aikaan silti! :-)
...
Kaunis on nokkosperhonen.
Avokaado
 
Viestit: 3462
Liittynyt: 08.08.2022 20:56

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Belgiter » 18.06.2026 13:46

No jos on itse pesäpaikkansa valinnut ja paikassa on koko ajan kuljettu...
Toissakesänä töissä piti yhtä pesäntekoa ohjata varaston ovelta jonnekin muualle, kun sitä kohtaa ei voinut oikein rauhoittaa. Lintu luuli löytäneensä hiljaisen paikan, kun ei osaa lukea aukioloaikoja. Tuli hoppu saada joku asentamaan verkko siihen. Katolla pesi lokki, mutta ei siitäkään ongelmaa tullut. Kuulemma yhtenä vuonna työntekijä oli emon singahtelun vuoksi heivannut poikaset viereisen aidatun lammen rannalle. Sinne kuoriutuneet poikaset näkikin isompana, kun aidan ulkopuolella olleet hävisivät kaikki ekan havainnon jälkeen. Söikö kettu tai kissa vai tekikö joku ohikulkija niille jotain, vai olisivatko ymmärtäneet taapertaa jonnekin turvalliseen paikkaan...
Avatar
Belgiter
 
Viestit: 177
Liittynyt: 11.01.2026 22:56

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Umac » 21.06.2026 07:59

Nyt näyttää siltä, että meidän läsnäolo ja mm. ulkotulet oli liikaa pesän tehneelle mustarastaalle. Se on häipynyt kokonaan. Emme tee pesälle mitään ja syksyn tullen sitten purku jos niikseen. Pesä on tyhjä, se tarkistettiin vaijerikameralla.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac
 
Viestit: 9992
Liittynyt: 30.07.2022 15:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Belgiter » 22.06.2026 13:09

Ei sitä kyllä ihan näin haluaisi lintuja bongata. Tämä kerrostaloon törmännyt on ilmeisesti nuori tikli. Kuuntelin ääninäytteen netistä ja kyllä tuosta ulkoa kuuluvasta alkukesän lintumekkalasta joku on tämän lajin edustaja.
Liitteet
20260622_123917(1)(1).jpg
Tikli-parka
20260622_123917(1)(1).jpg (222.93 KiB) Katsottu 114 kertaa
Avatar
Belgiter
 
Viestit: 177
Liittynyt: 11.01.2026 22:56

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Avokaado » 23.06.2026 15:51

Voi pientä tiklinalkua. :(

Nyt meidän roskatoksesta on huoltoyhtiön toimesta siivottu mustarastaan pesäjäännös pois.
Avokaado
 
Viestit: 3462
Liittynyt: 08.08.2022 20:56

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja TlGER » 23.06.2026 21:01

12 sepelkyyhkyn rypäs. Olisipa ollut kamera mukana!
TlGER
 
Viestit: 777
Liittynyt: 31.07.2022 09:53
Paikkakunta: Turku

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Vieras » 23.06.2026 22:40

Meillä on naapurissa puluja rypäs. Kujerrus kuuluu. En tiedä ruokkivatko niitä vai mitä. Viimeisen viikon aikana on havaittu aamuin illoin lehtokurppa lentämässä pihan poikki. Tarkoittaa sitä että lähistöllä on suomessa pesivä nopein ja hitain pilkulintu :D
Vieras
 

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Avokaado » 24.06.2026 11:02

Tuli mieleen noista kyyhkyistä, kun kuvasin videolle muutama päivä sitten kanadanhanhipoikasparven, kun poikaset nousivat ylös merestä autojen parkkipaikan vierestä nurtsille aterioimaan. Parvea johti yksi aikuinen ja penskat seurasivat nätisti perässä. Parven peräpäässä seurasi lisäksi kolme muuta aikuista k.hanhea. Siinä täytyi olla monen k.hanhen jälkeläiset, kun jotakuinkin niitä videolta laskettuna oli n. 30. Tyypit eivät juuri karta ihmisiä, vaan aivan vierestäni kulkivat ohi. Hauska näky joka tapauksessa, vaikka noita k.hanhia ja valkoposkihanhia on aivan liikaa nykyään.
Avokaado
 
Viestit: 3462
Liittynyt: 08.08.2022 20:56

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Biarritz » 24.06.2026 12:05

Se on hauska kun täällä nykyisellä asuinpaikkakunnalla törmää välillä kettuihin, ei aina edes metsässä vaan ovat olleet myös kaupungin keskustan liikenneympyrässä pyörimässä. Jossain Lontoossa cityketut eivät taida olla kovinkaan uusi juttu, mutta oli vaikeampi kuvitella niitä Suomessa kaupungin keskustaan ennen kuin itse näki. Noh, ei tämä toki mikään Helsinki olekaan, siihen verrattuna vain 45 000 asukkaan kaupunki. Mutta mä en muista nähneeni koskaan yhtään kettua edes kotipaikkakunnallani, alle 2000 asukkaan "maaseutupaikkakunnalla", jossa asuin 18-vuotiaaksi. Kyllä siellä varsinkin lapsena tuli metsissäkin liikuttua, silti siihen aikaan ainoat ketut joita näin livenä olivat eläinpuistoissa.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Avatar
Biarritz
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
 
Viestit: 820
Liittynyt: 30.07.2022 14:23

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Belgiter » 24.06.2026 13:18

Mä olen nähnyt enemmän eläimiä lähiössä ja puistoissa (kettu, rusakko, siili, bambi, lumikko, kärppä, rantakäärme, erilaisten lintujen kuten joutsenten, hanhien, kurkien ja merikotkien ylilentoalue) kuin metsässä tai maalla ikinä (hirvi, kyy, vaskitsa, korppi). Voi toki liittyä siihenkin, että asun luonnonläheisessä lähiössä tavallaan kaupungin laidalla jokisuiston liepeillä, mutta metsät tuntuvat tyhjiltä, kun sinne menee eikä meillä mökillä pyöri kuin pikkulintuja ja kyitä, joskin siellä on ollut metässä jälkiä hirvistä, kauriista ja nähty rusakko mökkitiellä. Tosin noita bambeja on nykyään joka paikassa ihan vilisemällä.

Porissa kettuja liikkuu ihan kivikeskustassa. Näin kerran yhden museon vieressä. Täällä 15 km päässä olen nähnyt niitä muutaman kerran. Kirjurinluodossa asuu lumikko.

Turussa havannoin kaupunkikettuja jo 15 vuotta sitten. Tuli vastaan, kun ulkoilutin pentu-Alvaa.
Avatar
Belgiter
 
Viestit: 177
Liittynyt: 11.01.2026 22:56

Re: Lintujen (ja muiden eläinten) bongaus, kuvia ja keskuste

ViestiKirjoittaja Darre » 24.06.2026 14:53

Mä kanssa mökillä näen tosi harvoin mitään pikkulintuja isompia eläimiä. Isommista linnuista joutsenia joskus ja muista elämistä pari kertaa kauriin. Isäni näki kerran kalaan mennessään karhun, se istui keskellä kalapaikalle johtavaa pikkutietä. Mutta eilen kun tulin koirien kanssa lenkiltä pitkin metsäautotietä niin vähän isommalla (yleisellä) tiellä seisoskeli kettu. Koirilla oli liinat perässä niin nappasin heti kiinni ja hyvä niin, koska oma Kettuni innostui kaimastaan kovasti :D Sitten mökkitiellä päästyä nähtiin vielä rusakko, joka pinkoi heti pakoon toisin kuin cityrusakot, jotka vain pällistelevät kun koirien kanssa kulkee ohi.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre
 
Viestit: 1431
Liittynyt: 30.07.2022 14:56
Paikkakunta: Lahti

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa