Jokusia kymmeniä vuosia maastokisoissa koiria kisauttaneena vinkkaisin vain semmoisen jutun, että kisakoppaan ja mantteliin kannattaa koira ajoissa totuttaa

Itse olen pennun mulle tultua melko nopeasti tehnyt kopasta kivan jutun: kun sen sujauttaa päähän, pääsee juoksemaan ja viehettä jahtaamaan. Ja pennulla/ nuorella koiralla vieheen voi rakentaa itse, jolloin saalisviettiä voi mukavasti kotioloissa vahvistaa. Moni tekee vanhasta onkivavasta, narusta ja jonkinlaisesta rätistä vapavieheen, maakoukusta saa rakennettua kuminauhan kanssa tassuvieheen. Ja moni on sitä mieltä, että parhaiten koira juoksee maastokisoissa nuorena ja kokemattomana. Joten varsinainen maastokisan treenaaminen ei siinä mielessä ole välttämätöntä kuin yleensä koiraharrastelajeissa. Ratajuoksu on tietty sitten eri asia. Koira ei ole kokemattomana vielä oppinut ennakoimaan eikä taktikoimaan mm. juoksemaan parin peesissä. Parin kanssa juokseminen toki kannattaa testata ennen ekaa kisaa, että vietti on niin voimakas, että ainoa, mikä juostessa kiinnostaa, on viehe eikä kisapari. Kun kunto ja vietti on kohdillaan, kisoihin vain

Lihashuolto, juoksukunto, ravinto ja lepo, siinäpä ne, Lakun kasvattaja varmaan osaa neuvoa ihan basenjin kanssa kisatessa ne teidän rodulle tärkeät nyanssit