Ketju ihmettelyille

Täällä kaikki voivat halutessaan pulista anonyymisti.

Valvojat: Biarritz, ViaNocturna, Suska

Re: Ketju ihmettelyille

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.04.2026 10:35

^ Mikähän oli herran neuvo siihen ettei herää liian aikaisin? Eli miten nukutaan väkisin tiettyyn kellonlyömään?
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 02.04.2026 11:01

Äänikirjoista oli puhetta, niitä käytän myös itse ja näköjään lääkärin vaimokin:
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/ ... 26783.html
Unilääkäri Henri Tuomilehto pilasi itse unensa vuosien ajan – apu löytyi kahdesta asiasta

Jos kyse naisoletetusta ja ikä täsmää esi- ja/tai vaihdevuosi-ikään niin estrogeeni ensisij.lääkitys. Ellei estettä ole, se huomioiden!
Vaihdevuosi-ikäisen naisen uniongelmien hoidoksi tarjotaan ensisijaisesti vaihdevuosien systeemistä hormonihoitoa, mikäli sen käytölle ei ole vasta-aiheita.
https://www.kaypahoito.fi/hoi50137 (Käypä hoito)
Tuo siis omana huomionaan, ei unilääkärin podcastista.
Jos elämä ei sinua ravistele...
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 02.04.2026 19:38

^ Voi kun tarjottaisiinkin!
Vieras

ViestiKirjoittaja Umac » 03.04.2026 06:23

Ihan varmasti vielä löytyy väheksyviä ja tietämättömiä, umpimielisiä lääkäreitä. Jos kyse on omalääkäristä kunnallisella, pyytäisin vaihtoa. Jos kyse on yksityislääkäreistä, erikoislääkäripalvelusta, tekisin valinnat esim. somen ja suositusten perusteella. Osa gynekologeista ovat aktiivisesti mukana tässä päivänpolttavassa keskustelussa ja heiltä on moni saanut oikeaa apua ilman arpomista, vähättelyä tai muuta erikoista. Ja toki ymmärrän, että kaikilla ei ole taloudellisesti mahdollista mennä yksityiselle sillä se maksaa satoja euroja.
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 04.04.2026 18:45

Henri sanoo myös että sinivalo on ok, ja sängyssä kannattaa katsella somea ja sähköposteja jos siitä tulee kiva mieli. Moni tutkija on täysin eri mieltä. Ja varsinkin moni teinin vanhempi, joiden tenavat selaavat puhelinta yön läpeensä.
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 07.04.2026 07:47

Tämä on uuden tutkimuksen esille tuoma huolestuttava tieto:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apa.70533

Sukupuoliperusteisesti lähetetyillä nuorilla oli merkittävästi korkeampi psykiatrinen sairastavuus kuin verrokeilla sekä ennen lähetettä (45,7 % vs. 15,0 %) että vähintään kaksi vuotta lähetteen jälkeen (61,7 % vs. 14,6 %). Vuoden 2010 jälkeen lähetteen saaneilla oli suuremmat psykiatriset tarpeet kuin aikaisemmilla kohorteilla, sekä ennen lähetettä (47,9 % vs. 15,3 %) että vähintään kaksi vuotta lähetteen jälkeen (61,3 % vs. 14,2 %). Lääketieteellisen sukupuolenkorjauksen läpikäyneillä nuorilla psykiatrinen sairastuvuus lisääntyi merkittävästi seurannan aikana – se nousi 9,8 prosentista 60,7 prosenttiin feminisoivassa sukupuolenkorjauksessa ja 21,6 prosentista 54,5 prosenttiin maskulinisoivassa sukupuolenkorjauksessa. Kun aiempi psykiatrinen hoito oli otettu huomioon, kaikilla sukupuoliperusteisesti lähetetyillä nuorilla oli samalla tavalla kohonneet psykiatrisen sairastuvuuden riskit, riskisuhteiden ollessa noin kolme kertaa korkeammat kuin naispuolisilla verrokeilla ja viisi kertaa korkeammat kuin miespuolisilla verrokeilla.
Johtopäätös
Vakava psykiatrinen sairastuvuus on yleistä sukupuolen perusteella hoitoon ohjatuilla nuorilla ja näyttää olevan yleisempää niillä, joihin on lähetetty lähetteiden määrän viimeaikaisen kasvun jälkeen. Psykiatriset tarpeet eivät vähene lääketieteellisen sukupuolenkorjauksen jälkeen.
Vieras

ViestiKirjoittaja Outi.I » 08.04.2026 17:29

Sopinee tänne koska ihmeteltävää riittää. Törmäsin facen virrassa tälläiseen Tero Aalto design. Tekee tekoälyn avulla kuvia kun luonto on vallannut paikat ihmisten jälkeen. http://www.facebook.com/search/top?q=te ... o%20design Osa on todella onnistuneita minusta.
Outi.I

ViestiKirjoittaja aunet » 08.04.2026 17:55

Nuo Kuopion kuvat olen katsonutkin. Siellä erikoisen tuttuja paikkoja mulle, pari työpaikkaakin.
aunet

ViestiKirjoittaja Darre » 08.04.2026 20:56

Mä olen nähnyt facessa hänen Lahdesta tekemiään kuvia. Ovat kyllä hienoja.
"Dogs are not our whole life, but they make our lives whole."
- Roger Caras
Darre

ViestiKirjoittaja Avokaado » 09.04.2026 14:48

Ihmetyttää aika lailla, kun ihminen (tässä tapauksessa yksi talon asukas) sai alkuviikosta sydänkohtauksen ja parin päivän päästä hänet kotiutetaan ja tänään hän oli itse lähdössä rollaattorin ja palvelulinjan (bussi) avulla apteekkiin väsyneenä hakemaan uusia lääkkeitä.
Kysyin, eikö ole ketään, joka voisi apteekissa käydä? Ei ole. Tarjouduin apuun, soitin apteekkiin, että miten tässä tapauksessa toimin. Sain ohjeet ja toimin sen mukaisesti. Infarktipotilas sai lääkkeensä.
Miten ihmeessä sairaalasta kotiutetaan jo iäkäs asiakas ilman, että kysytään, pärjääkö hän siellä ihan yksinään kauppa- ym. reissut?
Avokaado

ViestiKirjoittaja Umac » 09.04.2026 15:30

Harmillista mutta hienoa kun autoit! <3
Faktisesti ilman apuja ja ilman omaisia tms. olevia yksinasujia on. Eivätkä he halua olla vaivaksi kelleen. Se pärjäämisen tahto on tiukassa ja jos sairaalassa ei tehdä asian eteen mitään, kotiinhan sieltä tullaan.
Näissä pitää aina myös muistaa, että potilas voi puhua puuta heinää sairaalassa ollessaan, laskee oman entisen toimintakykynsä yläkanttiin, pelkää kotiapuja, pelkää rahanmenoa, uskoo vilpittömästi selviävänsä kun lepäilee pari päivää jne.
Yhtään väheksymättä sitä faktaa, että lyhyissä hoitojaksoissa ei nähdä vaivaa selvitellä taustoja moniammatillisesti. Jos hän olisikin kertonut vaikka jotain ongelmista, eikö hoitaja/lääkäri ottanut asiasta koppia? Oliko hän edes osastohoidossa vai vaan ppkl ja/tai valvonta?
Hirmu paljon kysymyksiä ilman vastauksia ja liian vähän tietoa kokonaistilanteesta. Yksityiskohdista, terveydestä ja sosiaalisista kuvioista.

Ihmisellä on suuri itsemääräämisoikeus vaikka olisi ihan yksin. Mutta onhan järjestelmissä myös aukkonsa, henkilökoht työpanoksissa eroja, kiire, rikkinäiset puhelimet ja mitä ikinä.

Mutta hienoa lähimmäisen perään katsomista ja oman ajan käyttöä! <3

https://www.luvn.fi/fi/palvelut/terveys ... tiutuminen
Länsi-Uudenmaan kotiutustiimistä
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Avokaado » 09.04.2026 16:23

^ No niinpä, mähän en tiedä, mitä hän on kotioloistaan sairaalassa kertonut. Se mistä hän tuntui olevan ihmeissään, oli ettei saa nostaa maitopurkkia painavampaa, eikä saa ajaa autoa. Rollaattorin oli rapuista joku nostanut alas ja mä nostin sen sit ylös.

Kiitos linkistä. Katsotaan mitä tuleman pitää, mutta otan tarvittaessa yhteyttä kotisairaanhoitoon tai teen vaikka huoli-ilmoituksen.
Avokaado

ViestiKirjoittaja Belgiter » 09.04.2026 17:19

Eikö tässä hiljattain jossain somessa joku meuhkannut, kun vanhus oli kotiutettu jostain pakkasella pelkissä alus/yövaatteissa. Mutta en muista, missä se oli.

Ja vaikka ymmärtäisikin tarvitsevansa apua, niin tuleeko sitä? Kun kaikesta säästetään.
Belgiter

ViestiKirjoittaja Umac » 09.04.2026 17:21

^Oli joo, tämä: https://www.ts.fi/a/6932926
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Valkosipulisilakka » 09.04.2026 23:12

Tunnistan kyllä tuon, että halutaan pärjätä itse. Olen itse vielä alle 60, mutta minua odottaa ehkä eräs operaatio tulevaisuudessa. Sairaalasta kotiutetaan vain saattajan kanssa ja ohje taitaa olla, että ekana yönä kotona pitäisi olla joku. Olen jo etukäteen miettinyt, miten hoidan tuon, koska olen yksinasuja ja sinkku. Mietin lähinnä huijaamista :roll: Olen siis miettinyt, että voisin pyytää aikuisen tyttäreni hakemaan minut sairaalasta, jos hän ehtii. Toinen vaihtoehto on pyytää joltain työkaverilta palvelusta. En totta puhuen ole edes harkinnut, että pyytäisin jonkun yöksi. Ajattelin pyytää, että joku vain taluttaa minut ulos sairaalasta, että pääsen lähtemään, kyllä minä sitten pärjään. Luulen, että noilla yksin kotiutetuilla vanhuksilla voi olla sama: he ovat kenties vakuuttaneet, että juu, aikuinen lapsi tulee avuksi. Loppujen lopuksi tämä tuntuu vähän nolottavalta asialta: olenko tosiaan niin yksin, ettei minulla ole ketään?
Valkosipulisilakka

ViestiKirjoittaja Thirteen_2 » 09.04.2026 23:31

^ Mulla oli juuri tuo ongelma, mies kun on viikot reissussa ja sairaalasta piti jonkun hakea. Värväsin kaverin hakemaan mut ja 'muuntelin totuutta', että hän jää myös yöksi. Toinen kaveri heitti aamulla sairaalaan, naapuri käytti koirat ulkona päivällä jne. Oli pientä sumplimista.
Thirteen_2

ViestiKirjoittaja Umac » 10.04.2026 02:43

Avokaado kirjoitti:^ No niinpä, mähän en tiedä, mitä hän on kotioloistaan sairaalassa kertonut. Se mistä hän tuntui olevan ihmeissään, oli ettei saa nostaa maitopurkkia painavampaa, eikä saa ajaa autoa. Rollaattorin oli rapuista joku nostanut alas ja mä nostin sen sit ylös.

Kiitos linkistä. Katsotaan mitä tuleman pitää, mutta otan tarvittaessa yhteyttä kotisairaanhoitoon tai teen vaikka huoli-ilmoituksen.

Näin juuri. Hänelle voi toki antaa myös oman alueen seniori-infon tiedot JOS sattuisi itse olemaan aktiivinen? Ne löytyvät siitä aiemmasta linkistä myös https://www.luvn.fi/palvelut/seniori-info
(Harri Gustafsberg)
Umac

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.04.2026 06:57

Mä pääsin humautuksen jälkeen lähtemään sairaalasta valehtelemalla että saattaja odottaa mua infossa. Tosiasiassa ajoin itse autollani parkkipaikalta kotiin.
Vieras

ViestiKirjoittaja Avokaado » 10.04.2026 09:39

^^ Pidän tuonkin mielessä.
Avokaado

Edellinen

Paluu Rekisteröimättömät